mb90 on Tour #111: Terug in de tijd in Roemenie (55 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 on Tour #111: Terug in de tijd in Roemenie (55 foto's)

Bericht door mb90 »

Eind juni was ik voor mijn zomervakantie voor in totaal 2 weken naar Roemenië, Budapest, Bratislava en Wenen. Elke keer een aantal dagen per locatie. De eerste 5 dagen was ik in Roemenië en in dit verslag zien jullie de eerste 2. De reis naar Boekarest en de dag erna naar het Nederlandse OV museum in Galati en Braila.

Op maandag 17 juni begon deze reis. Omdat de tram door werkzaamheden niet reed in mijn wijk begon de reis dit keer met een (laatste?) rit met een Alliance als lijn 723 naar de halte Vuurplaat om vanaf daar met de tram naar Rotterdam Centraal te gaan. Niet de snelste optie, maar wel de makkelijkste met de grote koffer. Vanaf Rotterdam Centraal ging ik daarna naar Schiphol met de ICD. Uiteraard had deze vertraging en zo had ik een vertraagde [serie=Internationale Intercity|2019|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Brussel Zuid/Midi9200[/serie] in het pad van de [serie=Intercity direct|2019|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie]. Ik was in ieder geval ruim op tijd op de luchthaven voor het inchecken van de grote koffer als ruimbagage en alle andere controles voor de vlucht naar Boekarest. De enige grote verplaatsing die deze vakantie niet per trein zou gaan. Met een vertraging van een klein half uur vertrok ik in oostelijke richting en al snel werd het Hollandse landschap steeds kleiner. Eerst was Amstelveen te zien en daarna al vrij snel Deventer:
Afbeelding

Afbeelding

Tussen alle mooie stapelwolken was daarna het Duitse en Tsjechische landschap goed te zien:
Afbeelding

Om daarna boven Hongarije uit te komen. Richting Roemenië was het mooie weer voorbij en kon eerst nog om een onweersbui heen gevlogen worden, bij deze moest het vliegtuig er toch echt doorheen en dat gaf een klein beetje turbulentie:
Afbeelding

Maar na de bui werd de landing ingezet en was zelfs wat sneeuw op de toppen van de Karpaten zichtbaar:
Afbeelding

Na zo'n 2 uur vliegen landden we veilig en wel in de Roemeense hoofdstad Boekarest:
Afbeelding

Daar begon het grote avontuur in een voor mij totaal onbekend land. Al vrij snel kwam mijn koffer van de band en ging ik op zoek naar wat Roemeense leu's. Die waren vrij snel gevonden in een geldautomaat en daarna ging ik 1 verdieping lager naar het benauwde busstation. Daar kocht ik voor 8 leu een enkele reis naar het centrum van Boekarest. Mijn hotel was vlakbij station Gara du Nord en dus nam ik de elke 35 minuten rijdende buslijn 780. Deze kwam na een minuutje of 20 wachten aanrijden en bracht mij met een mooie nieuwe en lekker koele gelede Otokar naar het centrum. Ik was bang voor de nodige files, maar later bleek dat deze dag een feestdag was in Roemenië en hierdoor was het dus lekker rustig op de weg en zo kwam ik zonder problemen aan bij het Gara du Nord. Daar werd wel duidelijk dat ik in het land van de Dacia's was, want bijvoorbeeld alle taxi's waren van dat Roemeense merk :P :
Afbeelding

Na het inchecken in het naastgelegen hotel ging ik nog even de benen strekken op het station. Daar mijn oog al snel op deze nachttrein van Astra Trans Carpatic die klaar stond voor vertrek naar Arad:
Afbeelding

Een paar sporen verder stond een iets minder netjes ogende trein van CFR... :N :
Afbeelding

Helemaal aan de andere kant van het station, op spoor 1, kwam daarna de vertraagde IR trein uit Sofia binnen:
Afbeelding

Daarna viel de duisternis in en ging ik bij de balie op jacht naar zitplaatsreserveringen voor de IR treinen. Door mijn Interrail had ik immers wel al tickets voor de reizen zelf. Ik begon bij de balie zonder rij, de internationale, voor de reservering voor de IR 72 naar Boedapest voor later in de week. Dat was geen probleem en zo gebeurd. Deze dame kon mij echter niet helpen voor andere reserveringen want dat waren binnenlandse reizen. Ik werd naar alle balies gestuurd en kreeg vaak een ''njet'' te horen maar uiteindelijk bleek waarom, er was maar 1 iemand die Engels sprak en dat was de dame bij de internationale balie die mij bij een andere balie maar hielp voor de binnenlandse reserveringen... Zo was ik achteraf toch maar blij dat ik dat op deze avond geregeld had en niet op de dagen zelf, want dan kon ik waarschijnlijk fluiten naar mijn treinen. Aangezien die maar een paar keer per dag rijden leek mij dat een grote gok die gelukkig niet genomen hoefde te worden. Een half uur later kon ik dus met de reserveringen voor de treinen naar Galati voor de volgende dag en Constanta (voor de donderdag, wat in een volgend verslag volgt) weer terug naar mijn hotel.
Dit was overigens de uiterst 'sfeervolle' en benauwde kaartverkoopruimte:
Afbeelding

Na een goede nachtrust kon de volgende dag de reis naar Galati beginnen. In mijn hotel viel ik echter letterlijk te lift in. 1 van de 2 liften bleek de hele week niet helemaal goed aan te sluiten op de verdiepingen... :P :
Afbeelding

Daarna vertrok dan echt en wel vanaf dit station: Bucuresti Nord
Afbeelding

Via de hoofdingang kom je kun je via 2 brede paden naar de perrons toe:
Afbeelding

Afbeelding

In het midden zijn hier verschillende kleine winkeltjes te vinden en de nodige automaten die je telkens wat toeroepen (de eerste keer schrok ik mij rot hiervan :P ) en links en rechts zijn verschillende balies van de verschillende vervoerders te vinden. Verder doorlopend kom je in de hal uit. Daar hangt dit mooie bord met alle vertrek en aankomsttijden van alle treinen:
Afbeelding

Maar voor de eerstvolgende 12 aankomende en vertrekkende treinen is er dit digitale bord:
Afbeelding

Dan naar de treinen. Mijn trein naar Galati stond al klaar maar ook deze trein met een duidelijk Roemeense loc:
Afbeelding

Een klein stukje verderop stond dan mijn trein voor de 4 uur durende reis naar Galati klaar, deze loc met 3 dubbeldeks rijtuigen, waarbij ik bij het eerste rijtuig bovenin zat:
Afbeelding

In een beetje gekoeld deel van de trein (het koelde af maar niet meer dan dat) nam ik plaats in een vierzitter van een vrijwel zitvolle trein voor deze lange reis door een niet al te bijzonder landschap. In Ploiesti groeide er echter genoeg in de bermen langs het spoor, zelfs een aantal dubbeldeks rijtuigen:
Afbeelding

Afbeelding

Langs het gelukkig niet zo begroeide perron zag ik ook nog een Wadloper staan. Een foto lukte niet maar dat zou later in de week (volgt in een volgend verslag) wel lukken. :wink:
Onderweg kwam ik ook nog langs Buzau en daar kwam ik nog meer materieel uit Nederland tegen, namelijk verschillende R-Net Volvo's uit Almere. Helaas kreeg ik deze uit de rijdende trein niet goed op de foto.
Uiteindelijk kwam ik weer 2 uur later aan in de Noord-Roemeense studentenstad Galati. Zoals in meer steden stond ook hier een grote stoomlocomotief voor het station:
Afbeelding

Vanaf het station liep ik daarna naar de dichtbij zijnde tramhalte voor de oude Rotterdamse trams die hier rijden. Onderweg kwam nog wel genoeg moois maar tegelijkertijd ook vervallen panden tegen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op het Piata Mare kwam ik dan de eerste oude Hollander tegen. Nog geen tram maar wel deze oude Eindhovense stadsbus, de ex Hermes 1711:
Afbeelding

Daarna kwam dan de eerste Rotterdamse tram langs. De voormalige RET 828 op de voor deze tram wel bekende lijn 7:
Afbeelding

De volgende tram was dacht ik de ex-804 en daarmee ging ik verder de stad in:
Afbeelding

Erg leuk om hier in een bekende tram te stappen, zeker toen ik deze welbekende stickers zag :lol: :
Afbeelding

Voor 4 lei had ik op het station al een dagkaart gekocht en zo kon ik overal vrij in en uit stappen. Met deze tram ging ik uiteindelijk naar het voetbalstadion van Galati. Daar volgde na mijn tram alweer de volgende ex-Rotterdammer en ook nog eens een welbekende Wright die in de regio Rotterdam heeft gereden bij Arriva :) :
Afbeelding

Langs het al genoemde stadion rijdt naast lijn 7 ook nog lijn 39. Op beide lijnen rijden deze dag veel oude Rotterdammers rond. Zoals deze op lijn 7:
Afbeelding

Bij de bussen werd het ook nog wat gevarieerder, want hierna kwam deze Haagse Alliance met voor de ventilatie een deur die tijdens het rijden open bleef langs:
Afbeelding

Daarna liep ik weer een stukje terug langs de route van lijn 7 en 39. Daar kwam op het slechtste stukje spoor van de stad (je stuitert hier bijna de tram uit) deze ex-RET 822 voorbij als lijn 39:
Afbeelding

Bij het volgende kruispunt volgde een leuke line-up met links een Wright, een beetje erachter verstopt een ex-GVB Berkhof en daarnaast een oude Rotterdammer:
Afbeelding

Uiteindelijk kwam ik uit op het Piata Energiei. Daar komen verschillende buslijnen en alle rijdende tramlijnen (7, 39 en 44) samen. Op lijn 11 vertrok al snel deze ex-Hagenees en ex-Dordtenaar:
Afbeelding

Zoals al genoemde komt hier ook tramlijn 44 langs. Hier rijden geen oude Rotterdammers rond, maar de Tatra tram zoals rechts in beeld:
Afbeelding

Door een gebrek aan wissels en wellicht ook een vervoersvraag (al merkte ik daar weinig van), maken de lijnen 7 en 44 vanaf dit plein nog een ommetje langs de ingang van de net buiten de stad gelegen fabriek van ArcelorMittal. Daardoor was het trammetje van lijn 44 daarna dus weer hier te zien:
Afbeelding

Hier in de verte is nog die genoemde fabriek te zien met links weer een Rotterdammer op lijn 7:
Afbeelding

Na nog een laatste foto van een Rotterdammer op lijn 39:
Afbeelding

Was het de hoogste tijd om weer verder te gaan en ging ik met een ex-Hermes Berkhof sauna weer terug naar het station. Daar was het nog een half uurtje wachten op de stoptrein die mij naar Braila zou brengen. Eerst stond nog deze uit Duitsland overgekomen trein van TFC klaar:
Afbeelding

Z'n afkomst was ook vrij duidelijk te zien :P :
Afbeelding

Daarna werd mijn stoptrein door deze nadrukkelijk aanwezige dieselloc binnengereden:
Afbeelding

Een leuke combi van dubbeldeks en enkeldeks, waar al vrij snel daarna de definitieve loc voor stond:
Afbeelding

Ik koos voor het enkeldeks rijtuig om lekker uit een open raam foto's te kunnen maken. Zo kon ik net na vertrek aan de overkant van een deel van de Donau het Moldavische landschap fotograferen:
Afbeelding

En zo kon ik ook het al genoemde vrij vlakke landschap op de foto zetten:
Afbeelding

Na een klein uurtje kwam ik alweer aan in Braila. De reden voor een tussenstop in dit stadje waren de volgende oude Rotterdamse trams die hier rijden. Hier rijden namelijk de ex-RET 1600-tjes. De meeste kans hierop was op de elke 40 minuten rijdende tramlijn 22. De eerste tram die langskwam was een hier nog vaker voorkomende ex-Weense tram, de 4638:
Afbeelding

Van de andere kant kwam daarna gelukkig wel een oude Rotterdammer, dit was deze 1615 :D :
Afbeelding

Met een half uur later ook nog de 1604 vanaf de andere kant:
Afbeelding

Deze 3 trams waren ook gelijk alle trams van de dag op deze lijn 22 en aangezien ik nog 5 kwartier had voordat de trein naar Boekarest zou vertrekken ben ik nog iets verder het stadje in gegaan. Daar liep ik langs deze fraaie kerk:
Afbeelding

Daarna kwam ik ook een deel van de stadsbussen van Braila tegen. Deze vrij nieuwe Isuzu's:
Afbeelding

Aangezien hiernaast de andere tramlijn van het stadje reed, lijn 21, bleef ik hier even op wachten. Daar kwam al vrij snel deze ex-Weense tram voorbij:
Afbeelding

Daarna was het de hoogste tijd om terug te gaan naar het station. Ook omdat de lucht dichttrok en het begon te rommelen in de lucht. Nadat er bij het station al een paar dikke druppels vielen kon ik nog mooi droog instappen in weer een dubbeldeks rijtuig naar Boekarest. Deze was gelukkig een stuk beter gekoeld en dat maakte de nu nog 3 uur durende reis een stuk aangenamer. Zo kwam ik weer langs verlaten stationnetjes, waar vaak alleen de stationschef aanwezig was, zoals hier te zien:
Afbeelding

En langs landerijen waar de tijd stil heeft gestaan, want hier werd nog met paard en wagen gereden:
Afbeelding

De onweersbui die in Braila binnentrok bleef de hele avond zichtbaar. Zo ook tijdens de zonsondergang en zo kreeg deze bui mooie kleuren:
Afbeelding

Tegen 10 uur in de avond kwam ik weer aan op Bucuresti Nord, waar het nu een stuk rustiger was dan vanochtend:
Afbeelding

Na nog een bezoekje aan de op de foto nog zichtbare gele M ging ik weer terug naar mijn hotel om bij te komen van deze mooie dag. De volgende dag staat een bezoek aan Boekarest zelf op het programma, maar dat volgt over een paar dagen in een volgend verslag. :)
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5264
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #111: Terug in de tijd in Roemenie (55 foto's)

Bericht door Lijn 45 »

Fraaie foto's :)
Etienne
Donateur
Berichten: 7944
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #111: Terug in de tijd in Roemenie (55 foto's)

Bericht door Etienne »

Oud Nederlands materieel 8-)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Stefan
Berichten: 4304
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: mb90 on Tour #111: Terug in de tijd in Roemenie (55 foto's)

Bericht door Stefan »

Mooie en herkenbare plaatjes!

De keer dat ik in Roemenië was en treinen moest reserveren, had ik gewoon een briefje gemaakt met de data, treinnummers en het traject er bij. Dat werkte in ieder geval prima!
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: mb90 on Tour #111: Terug in de tijd in Roemenie (55 foto's)

Bericht door umbusko »

Leuk verslag! :D
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: mb90 on Tour #111: Terug in de tijd in Roemenie (55 foto's)

Bericht door isadora »

Roemenië komt niet al te vaak voorbij.
Ben er blij mee, en kijk vooral uit naar je volgende deel over Boekarest. :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
waldo79
Berichten: 7638
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: mb90 on Tour #111: Terug in de tijd in Roemenie (55 foto's)

Bericht door waldo79 »

Onderhoudend en leuk om het bekende materieel op zijn oude dag rondjes te zien trekken.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39190
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #111: Terug in de tijd in Roemenie (55 foto's)

Bericht door Daniel »

Leuk verslagje en geinig om al die ex-Nederlandse busjes (en trams) daar te zien :)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8679
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #111: Terug in de tijd in Roemenie (55 foto's)

Bericht door Milco »

Erg leuk verslag, ik kijk uit naar de rest! :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
ZO6176
Donateur
Berichten: 6037
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: mb90 on Tour #111: Terug in de tijd in Roemenie (55 foto's)

Bericht door ZO6176 »

Zeker een leuk verslag. Cuba heeft plaatsgemaakt voor Roemenië wat betreft oud Nederlands materieel.
Zijn de wadlopers daar zeer actief of valt dat wel mee?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten