Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Nitein-Repart
Berichten: 3543
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Nitein-Repart »

De oude VIRMs lozen ook op het spoor.

Valt mij op dat vrijwel iedere RB/RE-trein in DE een wc heeft. Alleen de S-Bahn heeft doorgaans geen wc, maar bijv. De S-Bahn Leipzig en ik dacht ook de S-Bahm Dresden hebben wel weer een toilet.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Volgens mij hebben de S-Bahn in Hamburg, Berlijn, München en Stuttgart in het algeheel geen toiletten in de treinen. Volgens mij is in Frankfurt recentelijk de S7 omgezet van Baureihe 430 naar 425, dus is die S-Bahn niet meer volledig zonder toiletten. Andere S-Bahnen hebben deels (in NRW bijvoorbeeld S5, S7, S8 en S23) of alleen maar treinen met toiletten.

Overigens vandaag ook een defect toilet in de RB tussen Lüneburg en Dannenberg. Na 158 minuten was ik blij in Lüneburg weer over te kunnen stappen op de Metronom.

Ander wazigheidje van de dag: Lüneburg heeft 7 perronsporen, genummerd van 1 t/m 5 en WEST. WEST zijn twee perronsporen, die je bereikt vanaf de andere perronsporen via de tunnel naar het stationsgebouw, daar via de hoofdingang naar buiten, het plein voor het station oversteken, dan om een tweede stationsgebouw tegenover het station dat je net verlaten hebt lopen en daar zijn dan opeens nog twee grotendeels onverharde perronsporen :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Allememachies, wat is de spoorlijn Hannover - Uelzen - Lüneburg - Hamburg toch dodelijk saai.

En blijkbaar komt er in Uelzen een volledige schoolklas in de Metronom en er staat duidelijk iemand in de deuropening te roken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Ardan »

Jij houdt niet van het bos, zoveel is duidelijk :P Het is wel een lange zit ja.
Ik doe ook maar wat
Nitein-Repart
Berichten: 3543
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Nitein-Repart »

Grappig genoeg zit je wel dicht bij de Lüneburger Heide

Maar in DE zijn meer lijnen die saai zijn. Hannover-Berlin, Magdeburg-Halle-Leipzig en Mannheim-Karlsruhe zijn ook daai te noemen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Ik vind een bos best leuk, maar dan moet er wel wat variatie inzitten. En een glooiing is ook wel leuk. Tussen Lüneburg en Harburg is het dan wee grotendeels geluidsscherm, alleen Maschen is leuk om te zien.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

De IC 142 was op tijd in Osnabrück Hbf. Daar moest echter gewacht worden op een aansluiting. Tussen Hörstel en Rheine moest de machinist bij een telefoon langs het spoor instructies in ontvangst nemen voor een overwegstoring. Bij de gestoorde overweg moest gestopt worden. In Rheine kruiste een goederentrein de intercity voorlangs. En toen stonden we met +15 in Bad Bentheim.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door isadora »

Ik denk aan jou en ik denk in aan die "goeie" oude tijd, toen ik nog met mijn ouders onder stoom dat traject volgde.
En ook aan die oude V200-locs.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Aking »

Je ouders onder stoom? Dan gingen die goed snel zeker? :shock:

Hier worden ondertussen voorbereidingen getroffen voor mijn reis met D/EN 414, niet helemaal zeker of dat met 22:45u mijn langste reis in één trein gaat worden, maar volgens mij was Istanbul - Bucuresti korter :Y
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13195
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

Die staat momenteel met 21:15 in de dienstregeling, dus goed mogelijk.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

isadora schreef:Ik denk aan jou en ik denk in aan die "goeie" oude tijd, toen ik nog met mijn ouders onder stoom dat traject volgde.
En ook aan die oude V200-locs.
De Prignitzer Eisenbahn heeft in 2002 20 oude V200.1 uit Griekenland teruggebracht naar Duitsland, daarvan zijn er 10 weer in dienst gekomen :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3267
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door marvinkok »

Suus schreef:De IC 142 was op tijd in Osnabrück Hbf. Daar moest echter gewacht worden op een aansluiting. Tussen Hörstel en Rheine moest de machinist bij een telefoon langs het spoor instructies in ontvangst nemen voor een overwegstoring. Bij de gestoorde overweg moest gestopt worden. In Rheine kruiste een goederentrein de intercity voorlangs. En toen stonden we met +15 in Bad Bentheim.
Ik meende dat alle "Fernsprechers" daar buiten dienst waren...
Stoppen voor een gestoorde overweg moet in Duitsland altijd, en dan moet de machinist de overweg "sichern", dat is of uitstappen en met een sleutel de overweg in werking stellen (dat moet ook als alle bomen gesloten zijn, of er minstens 1 rood licht brand), of de trein op een inductielus zetten (autoHET), of, als het een niet actief beveiligde overweg is, stoppen, typhoneren, stapvoets tot het midden en dan zo snel mogelijk de overweg vrijmaken.
Tis best een verouderde zooi daar over de grens...
Een teammanager omschreef het al eens als:
"het is net een modelbaan. Het rijdt, het ziet er leuk uit, maar efficiënt..."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

De Duitse conducteur vertelde iig dat de machinist buiten de locomotief instructies moest ontvangen. Een paar meter na de eerste stop zag ik vanuit rijtuig 11, dus redelijk achter de loc, zo’n telefoonkastje voorbij komen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 8001
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

Spoor 11 op station Köln Messe stond om 20:00 over de volledige lengte van het perron bomvol mensen, komt DB aan met een enkel stelletje BR425. :')
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8852
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ArrivaBas »

Wachtten die mensen niet op chartertreinen vanaf de Gamescom?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Chrysa
Berichten: 8001
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

Ik kwam inderdaad Gamescom uitgelopen, maar van chartertreinen heb ik niets gezien. Op de brug naar Hbf zag ik echter weer aardig volle treintjes voorbij komen. :')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Chrysa schreef:Spoor 11 op station Köln Messe stond om 20:00 over de volledige lengte van het perron bomvol mensen, komt DB aan met een enkel stelletje BR425. :')
Huh, een 425 op spoor 11? Daar komen normaal gesproken alleen ICE's?
Of bedoel je spoor 10. Dat is wel boven, alleen komen daar dan weer geen 425 maar 422, 423 en 620.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 8001
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

Er zijn volgens mij wat werkzaamheden, ik zag wel een ICE staan op het lage deel van het station, en volgens Google Maps stopt de ICE van/naar NL ook op Messe IPV Hbf.

Of het een 425 is weet ik ook niet zeker, maar het ding leek verdacht veel op de br425 op Google Images.

De drukte weet ik dan wel weer zeker:
Afbeelding
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8852
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ArrivaBas »

Zo te zien was de S-Bahn al fanatiek aan het aftrappen met de 423's. Rondom Stuttgart rijden ze zelfs op zaterdagavond nog met drie gekoppelde 430's op de S1 naar Herrenberg :')
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Op de foto zie je spoor 10. En geen 425, want die heeft maar 8 deuren per zijkant, deze heeft er 12 en is dus een 422 of 423 (dat kan ik niet zo goed zien op deze foto, maar kan je herkennen aan de koplampen).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Ferdinand »

Aangekomen in Hamburg.

Voorspoedige reis gehad met overstappen in Amersfoort, Deventer en Osnabrück. Ondanks dat NS International ons nog herhaaldelijk gewaarschuwd had voor een volle IC Berlijn (en te reserveren!) was deze niet eens voor de helft vol toen we de grens overgingen. Het betreft IC 141.

Met 5 minuten vertraging aangekomen in Osnabrück en daar overgestapt op de IC naar Altona. Deze was ook 5 minuten vertraagd. Onderweg reden we nog een aantal keer wat langzamer, dus met +10 aangekomen in Hamburg. Ik geloof dat dat wel meevalt bij het Duitse langeafstandsvervoer.

Haalt die intercity tussen Osnabrück en Hamburg de 200km/u? Ik dacht dat ergens gelezen te hebben.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1503
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door JordiBrabant »

Ferdinand schreef:Ik geloof dat dat wel meevalt bij het Duitse langeafstandsvervoer.
1 voorbeeld is net niet genoeg, om te kunnen stellen dat het allemaal wel meevalt. De soep zal alleen wel iets minder heet gegeten worden, als de duitse media hem opdienen.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Volgens mij bedoelt Ferdinand dat +10 voor Duitse begrippen wel meevalt, niet dat het in Duitsland allemaal wel meevalt omdat hij +10 had.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Ik wou net zeggen, het aantal keren dat het Fernverkehr een zooitje was terwijl ik in Duitsland was is dit jaar niet meer op één hand te tellen :|
Ferdinand schreef:Haalt die intercity tussen Osnabrück en Hamburg de 200km/u? Ik dacht dat ergens gelezen te hebben.
Ja, tussen Bohmte en Dreye en vanaf vlak na vertrek uit Bremen Hbf tot Buchholz kan de intercity 200 km/uur rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
T-hijs
Berichten: 427
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door T-hijs »

Suus schreef:Ik wou net zeggen, het aantal keren dat het Fernverkehr een zooitje was terwijl ik in Duitsland was is dit jaar niet meer op één hand te tellen :|
Ik weet nog dat ik me vorig jaar voor mijn reis naar Denemarken vooral zorgen maakte over de Eurobahn van Hengelo naar Osnabrück Hbf. Wie kon toen vermoeden dat de problemen zich pas daarna zouden voordoen... 10 minuten overstaptijd, met een grote koffer, een rugzak én een kabouter van 8 met rugzak, op een overvol Hamburg Hbf vanwege het begin van de zomervakantie, en toen was de Zugbindung náár Hamburg Hbf al voor mij opgeheven, om de EC richting København H via Puttgarden-Rødby nog te kunnen halen. Ik geloof dat de IC waarmee ik uiteindelijk 10 minuten overstaptijd overhield, 40 minuten te laat uit Osnabrück Hbf was vertrokken (en 35 minuten te laat op Hamburg Hbf binnenkwam). Wél werkende airco trouwens, in een zespersoons eersteklascoupé.

Kabouter wilde eigenlijk nog plassen op Hamburg Hbf, maar gelukkig heb ik hem de trein in kunnen dirigeren en heeft hij daar op reguliere wijze zijn boodschap kunnen doen...
F.k.a. Bollenstad
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten