Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Dennenboom »

En dat terwijl Keulen - Hamburg eens een voorbeeld van modern spoorverkeer was. Al in 1978 werd er op delen 200 km/uur gereden. Alleen de Shinkansen was met 210 km/uur wat sneller en de TGV reed nog niet eens. Ik vond in 1981 die 200 daar best wel indrukwekkend!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Maarja, de consumptiemaatschappij is sindsdien wel gegroeid terwijl er nog steeds maar één elektrische dubbelsporige lijn tussen de twee belangrijkste zeehavens en het Ruhrgebied ligt. En hoewel de locomotief eind jaren '90 is vervangen rijden nog steeds dezelfde rijtuigen als in 1981 op die spoorlijn :|
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Dennenboom »

En dan zitten we nog altijd met het deel Münster - Lünen dat enkelsporig is. Na baanverzakkingen vorig jaar moeten de Intercity's voorlopig uitwijken. Volgend jaar wordt er gewerkt aan herstel en krijgt maar liefst zes kilometer een extra spoor. Reden: na zoveel jaren plannen is een complete verdubbeling te duur geworden.
Demnach wird die Strecke zwischen Münster und Lünen nur auf einer Länge von sechs Kilometern ausgebaut, wie der WDR mitteilt. In diesem Abschnitt soll ein zweites Gleis gebaut werden. Der kleinere Ausbau begründet der Bund mit den gestiegenen Kosten für einen zweigleisigen Ausbau.
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Nitein-Repart »

Suus schreef:Maarja, de consumptiemaatschappij is sindsdien wel gegroeid terwijl er nog steeds maar één elektrische dubbelsporige lijn tussen de twee belangrijkste zeehavens en het Ruhrgebied ligt. En hoewel de locomotief eind jaren '90 is vervangen rijden nog steeds dezelfde rijtuigen als in 1981 op die spoorlijn :|
Voordeel is wel dat je relatief goedkoop naar Hamburg kan. Als DB deze verbinding laat vervangen door ICE's, wat niet eens onlogisch is aangezien het de drukste IC-as is in Duitsland (andere IC's rijden meer op nevenassen als Hannover-Leipzig-Dresden en Köln-Mainz-Mannheim), kan DB gewoon hogere prijzen vragen voor Rhein-Ruhr/Rhein-Wupper<->Hamburg. Een strategie die ik liever niet zie.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door waldo79 »

Even een kleine vraag: komend weekend heb ik een hotel geboekt ten zuiden van Koblenz langs de Linker Rheinstrecke. Is daar nog sprake van goederenverkeer?

Met name vanwege de nachtrust. En, die rijnstomers maken natuurlijk ook geluid (A)
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8840
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ArrivaBas »

Langs zowel de Linke als Rechte Rheinstrecke is sprake van redelijk veel goederenverkeer. Echter kennen kwalitatief redelijke hotels vaak erg goede geluidsisolatie als de ramen dicht zijn.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

De Rechte Rheinstrecke heeft het meeste goederenvervoer, op de Linke rijdt echter het nodige wat de bestemming Köln-Gremberg heeft, dat is vanaf de Rechte Rheinstrecke minder goed bereikbaar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersnaam
Berichten: 629
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Gebruikersnaam »

Waarschijnlijk zal het niet veel uitmaken aangezien het toch behoorlijk galmt :')

@Suus, bedoel je niet Köln Eifeltor? De wagenladingentreinen van DB van/naar Gremberg rijden in den regel namelijk 'rechtsrheinisch' en de diverse KLV's met afkomst/bestemming Eifeltor rijden 'linksrheinisch'.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Uh ja, ik haal die twee altijd door elkaar terwijl het eigenlijk logisch is :(
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10555
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door trolly »

Suus schreef:En hoewel de locomotief eind jaren '90 is vervangen rijden nog steeds dezelfde rijtuigen als in 1981 op die spoorlijn :|
Dat zou bij ons nóóit gebeuren, bedoel je?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
en-es
Berichten: 4458
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Ik sliep ooit in een hotel in Bad Hönningen en de goederentreinen waren duidelijk te horen.
cassie127
Berichten: 6585
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door cassie127 »

Afgelopen maandag op dinsdag had ik een overnachting in de ICE... Comfortabel is anders maar in een coupetje met 3 stoelen naast elkaar voor jezelf is het toch prima uit te houden...

Tot een conducteur het nodig vond om om 03:36 een kaartcontrole te gaan doen (had er toen al 2 gehad). Wel de gehele rit van de ICE 993 mee kunnen maken, met nogal toeristische route
Spoiler: show
Hamburg Altona - Hamburg Dammtor - Hamburg Hbf - Berlin Spandau - Berlin Hbf - Berlin Südkreuz - Lutherstadt Wittenberg - Bitterfeld - Leipzig Hbf - Erfurt Hbf (- VDE 8 - Schweinfurt) - Würzburg Hbf (- Gemünden am Main - Schlüchtern - Hanau) - Frankfurt am Main Hbf - Mannheim Hbf - Stuttgart Hbf - Ulm Hbf - Augsburg Hbf - München Pasing - München Hbf
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Dennenboom »

trolly schreef:
Suus schreef:En hoewel de locomotief eind jaren '90 is vervangen rijden nog steeds dezelfde rijtuigen als in 1981 op die spoorlijn :|
Dat zou bij ons nóóit gebeuren, bedoel je?
Nee, bij ons verhuizen ze dat spul naar de HSL :)
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10555
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door trolly »

Grappig, die gedachte had ik ook.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door VIRM »

Net terug van vakantie in het noordwesten van de VS en British Columbia in Canada. Een deel van de reis is per OV afgelegd, hieronder gerangschikt per ‘thema’.

In Vancouver heb ik de nodige reizen afgelegd met de Skytrain en de bus. Fijne aan het vliegveld was dat de Skytrain pal voor de deur stopte. Echter is het niet duidelijk op de verkoopautomaten dat in het weekend alleen een kaartje voor zone 1 hoeft te worden gekocht. Bij binnenkomst van het station viel mij overigens meteen de aanwezigheid van geleidelijnen op. :pos: De lijn vanaf het vliegveld loopt naar Waterfront in het centrum, en er is nog een aftakking naar Richmond. Deze Canada Line reed zonder bestuurder, en opvallend genoeg ook zonder perrondeuren. De stations werden duidelijk omgeroepen, maar de uitstapzijde dan weer niet. Op perrons werd duidelijk omgeroepen waar de treinen op de outbound en inbound perrons naartoe gaan, en dat ook wordt omgeroepen welke liften op welke stations defect waren. In het centrum van de stad werden overigens enkele stations gerenoveerd.
Daarnaast heb ik ook nog diverse malen de stadsbus genomen. Opvallend was dat er, net zoals in Seattle, achter de bestuurder klapstoelen waren geplaatst die haaks op de rijrichting zitten. Hier worden dan ook rolstoelen geplaatst, die via een plank bij de bestuurder naar binnen komen. In de bussen is de lage toon van de vrouwelijke omroepstem overigens nauwelijks te horen.

Naast ritten in Vancouver heb ik ook nog een dagtrip naar Victoria, op Vancouver Island, gemaakt. Op Bridgeport Station van de Canada Line ben ik overgestapt op bus 620 naar Tsawassen Ferry. Hoewel met een gelede bus werd gereden, waren er vanwege het hoogseizoen de nodige staplaatsen. Bij de ferryterminal kon snel naar de boot worden overgestapt, die 1 uur en 35 minuten deed over de oversteek naar Szwartz Bay. Hoewel er geen walvissen in de buurt waren (die zwemmen daar rond), was het sowieso een leuke en mooie oversteek. De ferry vaart in een bocht tussen een paar eilanden, waardoor tweemaal de scheepshoorn werd gebruikt vlak voordat een bocht werd genomen. Op de terugweg werd dit heel netjes aangekondigd, maar op de heenweg stond ik vlakbij de hoorn toen deze zonder enige waarschuwing afging. :mrgreen: In Swartz Bay ben ik overgestapt naar sneldienst 70 naar Victoria, die werd uitgevoerd door een dubbeldekker. Aangezien boven niet mag worden gestaan, waren beneden de nodige staplaatsen. Advies is dus om bij de boot van tevoren de juiste te vinden om zo verzkeerd te zijn van een zitplaats in de bus.

De vakantie hield ook een retour met Amtrak in, van Vancouver Pacific Central naar Seattle King’s Street. Op de heenweg gingen passagiers al in Vancouver Pacific Central door de Amerikaanse douane, alwaar vingerafdrukken werden afgenomen en een foto werd gemaakt. Bagage gaat in een apart gedeelte van het rijtuig. Ik had de eerste trein van de dag, om 06:30. Het barrijtuig was al snel open, en mijn ontbijt bestond uit een broodje waarvan ik tot de dag van vandaag nog steeds afvraag wat er op zat. :mrgreen: Aan passagiers werd verzocht om met behulp van papiertjes in een vakje boven de stoel aan te geven dat deze bezet/gereserveerd was, al kwam het treinpersoneel langs om hiermee te helpen. Over het algemeen viel tijdens de rit op dat het spoor er vrij slecht bij lag en dat de trein niet erg snel ging. Bij de Amerikaanse grens werd door de trainmanager aangegeven dat het douanepersoneel (van de post van de naastgelegen snelweg) aan boord zouden komen, ‘and give them the respect they deserve’. Alleen de paspoorten werden snel gecontroleerd en de douaneformulieren ingenomen, dus beetje een nutteloze stop. Eenmaal in de VS ging het gas er wel op, en verliep een deel van de route door een mooi berglandschap. Zoals aangekondigd, werkte de wifi van de pas trein in de VS. Op Seattle King’s Street werd de bagage door het personeel uit het rijtuig gehaald en, net zoals op het vliegveld, op een bagageband geladen.
Aangezien er maar twee a drie treinen per dag reden tussen Seattle en Vancouver, heb ik op de terugweg gebruik gemaakt van de bus. Deze bussen kunnen tevens bij Amtrak worden geboekt. Vlak voor vertrek moest op het station in Seattle nog een douaneformulier worden ingevuld. De bus was van touringcarbedrijf Cantrail. Vertrek was om 13:45, en er werd zonder tussenstops naar de grens gereden. Iedereen moest vervolgens de bus uit en (met uitzondering van fietsen) de bagage uit het laadruim pakken. De bagage hoefde echter niet door een scanner of wat dan ook, en door de Canadese douanebeambte werden enkele vragen gesteld over het doel van het verblijf, en that was it. Enige tussenstop was nog in Richmond, zodat eventueel kon worden overgestapt voor de richting van het vliegveld van Vancouver.

Bij Seattle King’s Street komen trein, bus, tram en light rail bij elkaar. Echter is niet alles dicht bij elkaar, waardoor er wel eens tot een block moet worden gewandeld bij een overstap. In Nederland was er gewoon een groot busstation voor de deur geplaatst. Nu waren er twee of a busperrons, die enkel honderden meters van elkaar lagen, en waar elk rond de vijftien buslijnen stopten. Veel bussen hebben bij de ingang een automatische bestemmingsomroep (*kwijlmoment*) en binnen waren er ook geautomatiseerde omroepen. Veel bussen hadden overigens geen stopknoppen, maar moest aan een touwtje worden getrokken. Opvallend is dat, waar in Nederland er over het algemeen een gemengd publiek gebruik maakt van het OV, dit in Seattle niet heel erg het geval was. Je zult de gemiddelde kantoormedewerker er niet zo snel treffen. Daarentegen waren de tarieven goedkoop: voor een ritje naar de fabriekstour van Boeing in Everett, dat met drie bussen meer dan twee uur duurde, betaalde ik 3,75 dollar. Tot slot heb ik nog een enkele keer gereisd met d elightrail: het werkte prima, alleen was het ontzettend wiebelig. :)
Beul van de blindegeleidelijn
ZO6176
Donateur
Berichten: 6034
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ZO6176 »

Leuk verslag. Heb je ook foto's?
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Mikos »

Mijn persoonlijke advies zou zijn om vooral een auto te huren in dergelijke landen en zelf te gaan rijden. Ik begrijp dat dat bij VIRM wat lastig gaat, maar het geeft je heel veel vrijheid. In Victoria zelf de bus nemen is een eitje en voor je het weet kom je naast Mike te zitten. Een wat aparte gozer, maar wel vriendelijk. Heel Vancouver Island is trouwens de moeite waard.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Ferdinand »

Weer terug uit Hamburg na drie dagen. Ik vond de stad erg indrukwekkend. Voornamelijk de nieuwe stadswijk HafenCity vond ik erg interessant. Ook nog een rondje rondom de Außenalster gelopen, schitterend! Ik moet wel zeggen dat we ontzettend geluk hadden met het perfecte weer. In Hamburg ook nog Miniatur Wunderland bezocht. Vanwege de hitte was het lekker rustig en konden we alles prettig bekijken.

In Hamburg eigenlijk alles lopend gedaan omdat het OV tussen hotel en toeristische plekken langzamer is dan lopen. Stad was ook erg gericht op auto met een 10-baans autoweg voor het station. Hamburg probeert het met fietspaden, maar weet nog steeds niet dat voetgangers en fietsers niet samen gaan! Leer toch van ons in Nederland, Duitsers.

Terug weer met de IC vanaf Hamburg Hbf. Met 20 minuten vertraging vertrokken we daar. De trein kwam uit Westerland, dus veel toeristen. In de app stond "sehr hohe Auslastung", maar dat viel wel mee. Ik kon mooi zitten op een gereserveerde plek van iemand die nooit is komen opdagen. Hoorde wel dat we in één van de weinige rijtuigen zaten met functioneerde air-co.
In Osnabruck kwamen we aan met 12 minuten vertraging zodat er nog 25 minuten over waren om over te stappen. In Osnabrück een broodje gekocht bij een nogal smerige bakker (overal wespen en ongedierte) met erg ongeïnteresseerd personeel (man gooide het wisselgeld achteloos naast mijn hand). Geen prettig station.
RB61 kwam netjes op tijd. Omroep was wel overal net wat te laat. Terug geen IC omdat we alleen met deze optie supersparpreis konden krijgen (€29,90).
Vervolgens in Hengelo de 1e klas ingestapt van de IC naar Amersfoort. Lekker rustig was het in de trein. In Amersfoort voor het eerst in een SNG gezeten naar Den Dolder. Mooie trein, maar hij is nog wel erg nieuw. Betwijfel trouwens of 'ie de drukte aankan in de spits. Hoop dat de sprinter tussen Utrecht en Zwolle hiermee betrouwbaarder wordt.

7 minuten later en precies volgens schema als enigen uitgestapt in Den Dolder met dank aan DB, Eurobahn en NS.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door VIRM »

ZO6176 schreef:Leuk verslag. Heb je ook foto's?
Foto’s van het OV? Op mijn eigen telefoon heb ik alleen een foto vanaf de voorkant van een Canada Line-stel terwijl wij over de brug tussen Marine Drive en Bridegeport gingen. Daarnaast nog enkele foto’s genomen vanaf de ferry tussen Vancouver en Vancouver Island en nog een foto van de klokkentoren van Seattle King’s Street. Mocht je interesse hebben en je wil uitleggen hoe ik ze hier kan plaatsen, kan ik best wel even proberen. :)
Mikos schreef:Mijn persoonlijke advies zou zijn om vooral een auto te huren in dergelijke landen en zelf te gaan rijden. Ik begrijp dat dat bij VIRM wat lastig gaat, maar het geeft je heel veel vrijheid. In Victoria zelf de bus nemen is een eitje en voor je het weet kom je naast Mike te zitten. Een wat aparte gozer, maar wel vriendelijk. Heel Vancouver Island is trouwens de moeite waard.
Gelukkig hadden wij ook een huurauto en iemand met een rijbewijs. :mrgreen: Buiten de steden is dat sowieso hard nodig.
Beul van de blindegeleidelijn
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Karl »

Leuk Virm. Begrijp ik goed dat je naar Boeing bent geweest? Hoe was dat?
Het is een spectrum.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door VIRM »

Klopt inderdaad. De Boeingfabriek in Everett biedt rondleidingen in de fabriek aan. Erg indrukwekkend en de moeite waard!
Beul van de blindegeleidelijn
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Vandaag weer onderweg naar Praag. EC 276 heeft zoals wel vaker +30, maar ik ben blij want die van twee uur eerder had +110. :') Ben benieuwd of de overstap op de laatste EC naar Duitsland weer een schuine crossplatform wordt. (Niet dat ik mij daar druk om hoef te maken gelukkig.)

Op de heenweg had ik ook al geluk met een trein die +20 had, terwijl die van twee uur eerder +60 had.
henrivanderweijden
Berichten: 736
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door henrivanderweijden »

Het leuke is dat de EC 172 die ik (gisteren) in Dresden oppikte maar +7 had. Deze trein begint ook in Budapest.
Lekker gegeten trouwens in het Hongaarse restaurant voor een paar euro ;)
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

De overstap in Praag was trouwens géén schuine crossplatform (van perron 2 naar perron 6 dit keer), maar ik geloof dat de EC naar Duitsland die al 8 minuten weg had moeten zijn toen wij aankwamen nog niet weg was.
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Nitein-Repart »

Defecte airco in een ICE-rijtuig en dan juist het rijtuig waarvoor ik een reservering voor heb. Ik heb wel een zitplaats gevonden in een ander rijtuig, helaas wel tegen de balken kijkend en tegen de rijrichting in. Wifi is wel fijn.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten