Buschauffeur weigert verder te rijden met vrouw met nikab

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Buschauffeur weigert verder te rijden met vrouw met nikab

Bericht door bys1 »

Nou, mevrouw overtreedt wel gewoon willens en wetens de wet. "De wet wordt niet gehandhaafd, dus overtreed ik hem maar, en als er dan wel gehandhaafd wordt voel ik me gediscrimineerd" is eigenlijk haar gedachtegang.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Buschauffeur weigert verder te rijden met vrouw met nikab

Bericht door trolly »

en-es schreef:
trolly schreef:En terecht, want dat doe je dan met de uitgesproken intentie om te provoceren en/of te shockeren,
Is het niet zo dat die dame met de nikab zelf ook aan het provoceren was? Heel bewust met de nikab in de bus stappen en kijken wat er gebeurt?
Dat is een kwestie van interpretatie. Ik ben geneigd naar "ja". Maar het feit dat er altijd al opgetreden kon worden tegen naaktlopen, nazi-uniform, bivakmuts en andere rarigheid is er voor boerka's geen nieuwe specifieke wet nodig.

@bys1: De wet overtreden doet vrijwel iedere burger met enige regelmaat. Heel erg natuurlijk, maar niet het einde van de rechtsstaat.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Buschauffeur weigert verder te rijden met vrouw met nikab

Bericht door huibf »

Wetten zijn er om te overtreden. Anders waren er geen wetten nodig , _O-
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Buschauffeur weigert verder te rijden met vrouw met nikab

Bericht door trolly »

Exact. Een boerka aantrekken is dus een teken van integratie — of ga ik nou gelazer krijgen met zo'n opmerking?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Buschauffeur weigert verder te rijden met vrouw met nikab

Bericht door bys1 »

Ja.

Iedereen overtreedt wel eens een wet, maar een normaal mens gaat niet willens en wetens structureel dezelfde wet overtreden om vervolgens zielig te gaan doen zodra hij/zij erop wordt aangesproken.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Buschauffeur weigert verder te rijden met vrouw met nikab

Bericht door trolly »

Ik wil je weleens aan een paar Amsterdamse fietsers voorstellen, hoor.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Buschauffeur weigert verder te rijden met vrouw met nikab

Bericht door bys1 »

Idioten heb je altijd, maar dit is een heel andere situatie.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Buschauffeur weigert verder te rijden met vrouw met nikab

Bericht door Chrysa »

trolly schreef:Ik wil je weleens aan een paar Amsterdamse fietsers voorstellen, hoor.
Of half autorijdend Nederland. :') Blijven weinig normale mensen over zo.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Buschauffeur weigert verder te rijden met vrouw met nikab

Bericht door bys1 »

Oké, Chrysa heeft een punt _O-
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Buschauffeur weigert verder te rijden met vrouw met nikab

Bericht door ICE11 »

bys1 schreef:Nou, mevrouw overtreedt wel gewoon willens en wetens de wet. "De wet wordt niet gehandhaafd, dus overtreed ik hem maar, en als er dan wel gehandhaafd wordt voel ik me gediscrimineerd" is eigenlijk haar gedachtegang.
Helaas is "discriminatie" tegenwoordig iets geworden, wat wij "Totschlagargument" noemen, in NL heet dat volgens mij dooddoener. Dus daartegen durven de meeste mensen (inclusief de politiek) inmiddels niets te zeggen. Maar opgelet: Volgens mijn ervaring mag discriminatie alleen tegenover allochtonen plaatsvinden. Als ik in mijn bus bij voorbeeld een allochtoon vraag om zijn vervoerbewijs te tonen en hij noemt mij "Nazi", dan is dat natuurlijk geen discriminatie....... :roll:
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Buschauffeur weigert verder te rijden met vrouw met nikab

Bericht door Durashift »

Post schreef: (..)

Beetje bescherming van je medewerkers in deze tijd van 'sociale' media, die af en toe meer lijken op riolen, is volgens mij niet verkeerd. (..).
IK vrees dat (sommige) bedrijven juist ook zo bang zijn voor dat sociale media riool en daardoor maar kiezen voor 'de vlucht naar voren' voordat alle zaken en belangen duidelijk uitgezocht zijn.

Suus schreef:(..) Ze heeft immers sinds het verbod inging al vaker met de bus gereisd naar haar werk.
Dat heb ik idd in de media nu een paar keer gelezen. Ik vraag mij oprecht af: wat voor werk zou die mevrouw dan doen, zo volledig gesluierd?
Ik kan mij moeilijk een werkplek voorstellen waarbij je in zo'n vol ornaat kan functioneren.

Hebben jullie een idee?

(oprechte vraag, interesse.)
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Buschauffeur weigert verder te rijden met vrouw met nikab

Bericht door isadora »

Het CDA vindt de invoering van het boerkaverbod mislukt:
https://nos.nl/artikel/2298819-cda-kame ... slukt.html
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Buschauffeur weigert verder te rijden met vrouw met nikab

Bericht door Vinny »

bys1 schreef:Oké, Chrysa heeft een punt _O-
Voor Chrysa geldt dat de maximumsnelheid ook dat het een fiscaal advies is :twisted:

Maar goed, bewust de wet overtreden vind ik wel onder de noemer 'provoceren' vallen.
Ik kan mij moeilijk een werkplek voorstellen waarbij je in zo'n vol ornaat kan functioneren.
Meen je dat nou echt? Elke baan waarbij je op een kantoor/zolderkamertje programmacodes zit in te typen, daar kun je prima met boerka (of spiernaakt) functioneren. Zolang mensen die het zien (collega's enzo) het er maar mee eens zijn.

Voor klantcontact is het inderdaad minder handig, maar goed dat vind ik ook van mensen die onder de tatoos zitten, of vrouwen die hun lange nagels zwart hebben gelakt: daar krijg ik altijd negatieve vibraties van... :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Buschauffeur weigert verder te rijden met vrouw met nikab

Bericht door Durashift »

Ja, ik kan mij moeilijk voorstellen dat binnen een kantoortuin iedereen het okay zal vinden dat er een collega is die je bijna niet in de ogen kan kijken.. Dat zou ik toch heel onprettig werken vinden..

Hoofddoek? Prima en als daar bedekkende stof over het boven en onderlichaam bij hoort, ook goed wat mij betreft.
Dat is wel een beetje mijn grens, denk ik.

Wat betreft de huidige 'mode' van veel inkt in je lichaam injecteren ben ik het volledig eens, Vinny. Ik vind het ook niet prettig om, ongewenst, allerlei uitingen te moeten zien in het openbare / winkelende leven.
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: Buschauffeur weigert verder te rijden met vrouw met nikab

Bericht door Moshi »

isadora schreef:Het CDA vindt de invoering van het boerkaverbod mislukt:
https://nos.nl/artikel/2298819-cda-kame ... slukt.html
Daar hebben ze wel een punt. Een mogelijke oplossing is dat in de vervoerconcessies wordt opgenomen dat de vervoerder zich inspant om het verbod te handhaven, dan kunnen ze de democratische wil van het volk niet langer negeren.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Buschauffeur weigert verder te rijden met vrouw met nikab

Bericht door Suus »

Ten eerste zijn buschauffeurs/tramconducteurs/trambestuurders geen BOA's, dus kunnen ze niet zelfstandig handhaven.
Voor de politie heeft deze "misdaad" geen prioriteit want het is geen levenbedreigende situatie en levert ook geen economische schade op. Bij een oproep zal deze alleen worden afgehandeld als de overbelaste politie nog capaciteit over heeft.
Voor de reiziger geeft het handhaven overlast en economische schade, omdat het voertuig stil moet blijven staan om de situatie op te lossen.

Volgens mij hebben de vervoerbedrijven gewoon gepolderd, wat de beste situatie voor de betalende reiziger is. Dat is overduidelijk gewoon de dienstregeling uitrijden en geen moeite nemen om aan "misdaadbestrijding" te gaan doen, dat levert uiteindelijk meer economische schade op dan niet handhaven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Buschauffeur weigert verder te rijden met vrouw met nikab

Bericht door trolly »

Uiteraard. En zodra het over de democratische wil van het volk gaat, weet je zeker dat iemand loopt te drammen. Alsof het volk niet ook gewoon democratisch naar zijn werk vervoerd wil worden, zonder in dit soort relletjes verzeild te raken. Een democratie gaat over meer dan de dictatuur van de meerderheid.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
DingeZ
Berichten: 455
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Buschauffeur weigert verder te rijden met vrouw met nikab

Bericht door DingeZ »

Er zijn genoeg wetten die niet gemaakt zijn om te handhaven, maar om in specifieke situaties te kunnen gebruiken en het verbod op gezichtsbedekkende kleding lijkt me daar een van. Het is nogal onwenselijk om vrouwen met een burka zomaar van plekken te verwijderen of te beboeten, maar als iemand er misbruik van zou proberen te maken door met een bivakmuts op stap te gaan kun je diegene wel aanhouden voordat ie iets anders strafbaars (en mogelijk veel erger) gepleegd heeft.

Het belangrijkste nadeel van deze wet is dat het effect vooral zal zijn dat de getroffen vrouwen zich niet meer vertonen op de publieke locaties en dat maakt een sociaal isolement alleen maar erger. Dat kan voorkomen worden door als vervoerders aan te geven dat je er niet op gaat handhaven, maar dan moet er niet een chauffeur zijn die opeens z'n eigen lijn gaat trekken.
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: Buschauffeur weigert verder te rijden met vrouw met nikab

Bericht door Moshi »

Suus schreef:Ten eerste zijn buschauffeurs/tramconducteurs/trambestuurders geen BOA's, dus kunnen ze niet zelfstandig handhaven.
Handhaven is meer dan boetes uitschrijven en buschauffeurs zijn meer dan bestuurders van het voertuig. De chauffeur die zegt: "met een open blikje drinken mag u niet naar binnen" handhaaft wel degelijk zelfstandig de regels. Zo kan het met boerka's ook. Er is geen reden om aan te nemen dat uitgerekend boerkadraagsters zo recalcitrant zijn dat dit niet net als bij de andere regels meestal al effectief is.
Voor de politie heeft deze "misdaad" geen prioriteit want het is geen levenbedreigende situatie en levert ook geen economische schade op. Bij een oproep zal deze alleen worden afgehandeld als de overbelaste politie nog capaciteit over heeft.
Als de OV-bedrijven het verbod overnemen in de huisregels kunnen de eigen BOA's handhaven en is er nauwelijks politie nodig, net zoals bij de handhaving van andere regels in het OV. Los daarvan kun je altijd nog eerst informeren of er politie snel beschikbaar is en daarna een beslissing maken in plaats van er maar vanuit te gaan dat de politie nooit tijd heeft omdat dat soms het geval is.
Voor de reiziger geeft het handhaven overlast en economische schade, omdat het voertuig stil moet blijven staan om de situatie op te lossen.
De eerste mogelijkheid tot handhaving is vriendelijk vragen uit te stappen, daarvan ondervind niemand schade. Boerkadraagsters verstoren de orde in het voertuig door een strafbaar feit te plegen, daar hebben anderen last van. En bovendien, met deze redenatie: alle regels in het OV maar opheffen omdat handhaving overlast en economische schade kan veroorzaken?
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Buschauffeur weigert verder te rijden met vrouw met nikab

Bericht door The best »

Op wat voor manier heb je last van iemand met een burka?
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Buschauffeur weigert verder te rijden met vrouw met nikab

Bericht door dylanwild94 »

Op het gebied van een veiligheidsgevoel. Ik voel mij niet prettig als ik in de directe omgeving ben van een persoon die dusdanige kleding aan heeft dat ik geen gezichtsuitdrukkingen kan zien of sowieso de lichaamstaal niet kan herkennen om op een eventuele goede manier op te kunnen acteren indien nodig.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Buschauffeur weigert verder te rijden met vrouw met nikab

Bericht door trolly »

Ik vind een boerka ook een nare manier van kleden, waar ik me niet prettig bij voel. Ik vind het ook bedreigend als mensen met een vechthond rondlopen, die ze niet onder controle hebben. En ik voel me ook niet fijn als ze stinken. Of aan hun geslachtsdeel prutsen. Of lopen te lallen. En zo heb ik een reeks van menselijke gedragingen die ik niet leuk vind (en soms zelfs bedreigend) maar waar niet altijd een specifieke wet tegen is, omdat er — mocht daar de noodzaak toe ontstaan — tegen kan worden ingegrepen op basis van eerder en nog steeds bestaande wetgeving.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Buschauffeur weigert verder te rijden met vrouw met nikab

Bericht door Vinny »

In Nederland is de beleefdheid van mensen in de openbare ruimte (OV, gemeentehuizen etc.) vaak ver te zoeken. Een aantal basisbeginselen zijn bijvoorbeeld: 's ochtends eerst douchen voor je naar je werk gaat, mensen een hand geven als je zaken met ze moet doen, een gesprek voeren zonder schuttingwoorden te gebruiken, kleding dragen die niet aanstootgevend is, huisdieren en kinderen tot de orde roepen als die lastig gedrag vertonen etc.

Je kunt zulke dingen echter niet afdwingen, je moet de cultuur veranderen. Peter R. de Vries zei dat vanavond treffend op televisie: 20 jaar geleden was roken in openbare ruimtes volstrekt normaal en nu wordt je als paria gezien als je dat toch doet. Er kan dus met 'softere' maatregelen heus wel wat bereikt worden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Buschauffeur weigert verder te rijden met vrouw met nikab

Bericht door SLToilet »

In de 1047 rijdt nu ook een persoon met dit soort kledij. Ik voel me er niet prettig bij en na een gezicht van afgunst trek ik verder maar een andere coupé, maar alleen omdat er elders zitplek was. Het is niet voor niets dat de overheid tot een, weliswaar gedeeltelijk, verbod is gekomen. Juist in krappe ruimtes als een trein voelt het beklemmend voor velen als iemand in een nikab rondloopt of zit. Zelf vind ik de wet duidelijk en daarin vind ik dat de wet gewoon gevolgd moet worden: het niet-handhaven van deze wet in het OV laat ruimte over om de grens op te zoeken met welke wetten in het OV nog meer gespot kan worden, of juist met welke bovenwettelijke huisregels gespot kan worden. Over het gebruik van harddrugs staat ook niks in huisregels of er staat ergens een summier regeltje dat Nederlandse wetten van toepassing zijn: als je dan nikabs toelaat, mogen we dan ook een pilletje slikken?
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Buschauffeur weigert verder te rijden met vrouw met nikab

Bericht door Aking »

Maak je geen zorgen hoor, er wordt genoeg gesnatst en geslikt in het OV :Y
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten