Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Toch zou het wel fijn zijn als er drukknoppen komen bij de halte, zodat lijn 305 gewoon op de A50 kan blijven als er niemand in en uit hoeft. Vooral richting Eindhoven scheelt dat best wel veel tijd en geslinger en zo ruim zit lijn 305 nou ook weer niet in z'n jasje in het weekend.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Dat zijn zeker voornamelijk studenten door de week tijdens de ochtend en middagspits. En om niet te vergeten mensen die naar hun werk reizen.regenmaker schreef:Van die halte wordt nog best redelijk gebruik gemaakt.
Ik verwees met mijn opmerking over wie stapt voor zijn plezier op bij halte A50 St Oedenrode naar de recreatieve reiziger. Of zien studenten en mensen, die naar hun werk reizen zichzelf ook als recreatieve reizigers?
Afhankelijk van waar je woont in St. Oedenrode en waar je moet zijn en hoe laat, stappen mensen op bij halte A50 St. Oedenrode.
Wat ook een rol kan spelen is het sociale veiligheid aspect. Hoe veilig voelen mensen zich bij zo'n halte aan de snelweg. Er zijn in het land wel meer voorbeelden dergelijke haltes, zoals de haltes Tol Oost en Tol West bij Sleeuwijk onder Gorinchem aan de Noord-brabantse kant.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Wat is je punt nou? Je vind de halte niet aantrekkelijk genoeg voor recreatieve reizigers? Lijkt me niet echt het doel van OV, dat is toch echt bedoeld om mensen van A naar B te krijgen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Het OV wordt ook gebruikt door mensen die voor hun plezier met de bus rijden zonder dat ze per se ergens aan toe willen.
Die mensen konden destijds in de zomer gebruik maken van de zomerzwerfkaart.
https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Zomerzwerfkaart
Mijn punt is dat de aantrekkelijkheid van een halte bepalend kan zijn of mensen er gebruik van maken. Een onaantrekkelijke(re) halte kan mensen doen besluiten of elders op te stappen, of de reis te maken met een ander vervoermiddel of de reis helemaal niet te maken.
Voor mensen die aan de Eversestraat wonen is opstappen op de bushalte A50 een interessante optie. Die zullen hun fiets neer zetten aan de kant van de Eversestraat en naar de overkant lopen. Een loopafstand van 250-300 meter.
Aantal inwoners Jekschotse Heide en Everse (2017): 560
Heikant en Sluitappel (2017): 775
Eerschot: 2210
Er wordt nu vooral gekeken hoe kan de bus zo vlug mogelijk van A naar B. Waarbij men vaak lijkt te vergeten, dat er ook nog mensen met die bus mee moeten. Het lijkt er op of de bussen alleen maar op de snelweg rijden. Men ziet de bus als een trein op wielen. Dat geldt met name voor de Bravo-direct lijnen. Een bus is geen trein. Een bus heeft bepaalde voorbeelden ten opzichte van de trein. Een van de voordelen is, dat hij relatief makkelijk op meerdere plekken kan stoppen. Voor het aanleggen van een nieuw perron of station ben je al gauw meerdere jaren verder. Het aanleggen van een nieuwe bushalte gaat relatief makkelijker. Bij de totale reisbeleving gaat niet louter en alleen om de reistijd van A naar B met de bus. Maar ook de weg naar en van de bushalte. Zo vind ik het busstation van Veghel superonhandig, overstappen op andere buslijn een stuk complexer vanwege drukke kruissing met verkeerslichten. Iets nuttigen van etenswaar en drinken daarvoor moet ik een stukje lopen. Centrum Veghel bezoeken, ook een stuk lopen. Daardoor kom ik veel minder in Veghel dan daar voor.
Die mensen konden destijds in de zomer gebruik maken van de zomerzwerfkaart.
https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Zomerzwerfkaart
Mijn punt is dat de aantrekkelijkheid van een halte bepalend kan zijn of mensen er gebruik van maken. Een onaantrekkelijke(re) halte kan mensen doen besluiten of elders op te stappen, of de reis te maken met een ander vervoermiddel of de reis helemaal niet te maken.
Voor mensen die aan de Eversestraat wonen is opstappen op de bushalte A50 een interessante optie. Die zullen hun fiets neer zetten aan de kant van de Eversestraat en naar de overkant lopen. Een loopafstand van 250-300 meter.
Aantal inwoners Jekschotse Heide en Everse (2017): 560
Heikant en Sluitappel (2017): 775
Eerschot: 2210
Er wordt nu vooral gekeken hoe kan de bus zo vlug mogelijk van A naar B. Waarbij men vaak lijkt te vergeten, dat er ook nog mensen met die bus mee moeten. Het lijkt er op of de bussen alleen maar op de snelweg rijden. Men ziet de bus als een trein op wielen. Dat geldt met name voor de Bravo-direct lijnen. Een bus is geen trein. Een bus heeft bepaalde voorbeelden ten opzichte van de trein. Een van de voordelen is, dat hij relatief makkelijk op meerdere plekken kan stoppen. Voor het aanleggen van een nieuw perron of station ben je al gauw meerdere jaren verder. Het aanleggen van een nieuwe bushalte gaat relatief makkelijker. Bij de totale reisbeleving gaat niet louter en alleen om de reistijd van A naar B met de bus. Maar ook de weg naar en van de bushalte. Zo vind ik het busstation van Veghel superonhandig, overstappen op andere buslijn een stuk complexer vanwege drukke kruissing met verkeerslichten. Iets nuttigen van etenswaar en drinken daarvoor moet ik een stukje lopen. Centrum Veghel bezoeken, ook een stuk lopen. Daardoor kom ik veel minder in Veghel dan daar voor.
Laatst gewijzigd door Ardan op di 27 aug 2019, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet quoten.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet quoten.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Volgens mij blijven er nog genoeg opties over in Sint Oedenrode voor wie niet naar de snelweg wil lopen of fietsen...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Wie in sint-oedenrode wilt zijn pakt dan toch de 156 of 157.
Ik heb voor veghel het nooit een probleem gevonden dat de bus de voormalige N265 niet verlaat. Het is echt niet te ver lopen naar het centrum van veghel. Er zijn genoeg plaatsen waarvan het centrum verder lopen is vanaf het treinstation dan het busstation van veghel.
Ik heb voor veghel het nooit een probleem gevonden dat de bus de voormalige N265 niet verlaat. Het is echt niet te ver lopen naar het centrum van veghel. Er zijn genoeg plaatsen waarvan het centrum verder lopen is vanaf het treinstation dan het busstation van veghel.
Alledaagse gebeurtenissen Brabant
De Arriva MAN Lion’s City G 0281 staat zonder chauffeur en met de motor uit op de bushalte bij station Zevenbergen. Dat is niet echt gebruikelijk...
Edit: om 17:16 kwam een afsleeptruc voorrijden.
Edit: om 17:16 kwam een afsleeptruc voorrijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Mwah, met hoe vaak die dingen bij de garage staan verbaast me dat weinig. :')
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
De hele gemiddelde staat van onderhoud bij Arriva is erbarmelijk. Dat geldt ook voor die aircoloze bommen van Mercedes die in en om Tilburg rijden. :')
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
- Donateur
- Berichten: 1504
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
- Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
De Volvo's en Mercedesen uit Oosterhout zijn er altijd best goed aan toe en er zit airco in, voor de andere stallingen heb ik geen informatie. Dus als je per se een fatsoenlijke bus wil hebben moet je de 327/328 hebben.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9174
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Vandaag een TCR bus op lijn 318 in Eindhoven. Volgens mij de 3403.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Zoals bijvoorbeeld van halte Venray Centrum (daarvoor Venray Busstation geheten) naar treinstation Venray (Oostrum)??ZO6176 schreef:Wie in sint-oedenrode wilt zijn pakt dan toch de 156 of 157.
Ik heb voor veghel het nooit een probleem gevonden dat de bus de voormalige N265 niet verlaat. Het is echt niet te ver lopen naar het centrum van veghel. Er zijn genoeg plaatsen waarvan het centrum verder lopen is vanaf het treinstation dan het busstation van veghel.
Ik heb het idee, dat door de verlegging van het busstation het aantal in- en uitstappers in Veghel is verminderd. En dat mensen voor alternatieven zijn gegaan of helemaal bepaalde (bus)reizen niet meer maken. Heeft iemand daar zicht op.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9174
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Nou ik denk juist dat het andersom is. Het aantal reizigers in Veghel is met de 305 enorm toegenomen. Zo erg zelfs dat de bus in de spits elke 7,5 min moet gaan rijden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
En waar baseer je dat op? Er was sprake van dat de Mercedessen weg zouden gaan maar wat daar dan voor terug zou moeten komen geen idee. Overigens rijden er al een aantal Mercedessen in Servië rond.ArrivaBas schreef:De hele gemiddelde staat van onderhoud bij Arriva is erbarmelijk. Dat geldt ook voor die aircoloze bommen van Mercedes die in en om Tilburg rijden. :')
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Ik weet dat toen lijn 152 werd geïntroduceerd dat dat al gelijk een succes was. Lijn 305 is een lijn die momenteel sterk groeit. Je ziet ook dat lijn 605 die veghel overslaat ook wordt uitgebreid. Dat zal dus dezelfde reden hebben.
Ik heb het idee dat lijnen die slechts enkele haltes hebben in de dorpen het beter doen dan lijnen die de ene slinger maken na de ander.
Ik heb het idee dat lijnen die slechts enkele haltes hebben in de dorpen het beter doen dan lijnen die de ene slinger maken na de ander.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Dat je met enige regelmaat een bus bij de garage ziet staan wilt niet meteen zeggen dat dat altijd is omdat ze kapot zijn. Ze gaan ook regelmatig daarheen voor onderhoudChrysa schreef:Mwah, met hoe vaak die dingen bij de garage staan verbaast me dat weinig. :')
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Sinds deze week rijden er een aantal versterkingsritten op lijn 317, 318, 320 en 321, een aantal van deze ritten worden gereden door TCR, een aantal met een bus van Hermes en een chauffeur van TCR en een aantal worden gereden door Hermes. Dus dat kan kloppenregenmaker schreef:Vandaag een TCR bus op lijn 318 in Eindhoven. Volgens mij de 3403.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Ik zag vandaag de 3346 in de bravo-kleuren rijden. Is dit al.lang zo?
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Lijn 152 reed gewoon door Veghel heen. En stopte in de Bunders en op het Bolkenplein. Daarbij deed lijn 152 ook Mariaheide aan. En lijn 152 stopte op alle tussen gelegen haltes in Oss en Uden. Lijn 305 stopt in vergelijking op veel minder haltes.ZO6176 schreef:Ik weet dat toen lijn 152 werd geïntroduceerd dat dat al gelijk een succes was. Lijn 305 is een lijn die momenteel sterk groeit. Je ziet ook dat lijn 605 die veghel overslaat ook wordt uitgebreid. Dat zal dus dezelfde reden hebben.
Ik heb het idee dat lijnen die slechts enkele haltes hebben in de dorpen het beter doen dan lijnen die de ene slinger maken na de ander.
Als je bekijkt sinds 1994 en nu zijn er heel wat lijnen en haltes opgeheven. Ook zijn er diverse lijnen gestrekt en/of ingekort. De redenen die daarvoor
aangedragen waren te weinig passagiers, geen lege bussen laten rijden, zonde van het geld. Mensen willen snel van A naar B.
Het is makkelijk als je relatief dichtbij een halte moet zijn. Maar wat als je een heel stuk verder moet lopen met een zware tas?
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Dat is in de spits. Van Veghel heb ik eerlijk gezegd geen verstand van, wat betreft aantal in- en uitstappers. Maar dat zou volgens mij betekenen dat het zou uitpuilen met fietsen bij de HOV-haltes in Veghel of gaan al die mensen lopen naar het busstation, halte Hintelstraat of halte de Muntelaar? Of worden ze er naar toegebracht??regenmaker schreef:Nou ik denk juist dat het andersom is. Het aantal reizigers in Veghel is met de 305 enorm toegenomen. Zo erg zelfs dat de bus in de spits elke 7,5 min moet gaan rijden.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Je moet in het OV keuzes maken. Je kunt nou eenmaal niet én overal stoppen én een snelle verbinding geven én een frequente verbinding geven én een beetje betaalbare concessie hebben. Het aantal ritten op lijn 305 wordt steeds verder uitgebreid. Blijkbaar is lijn 305 dus een succes en trekt deze lijn dus meer reizigers / tegen lagere kosten, dan de tragere lijn 157 of de oude lijn 152. De reizigers met de zware tas kunnen altijd nog gebruik maken van lijn 157.lijntaxi schreef:Lijn 152 reed gewoon door Veghel heen. En stopte in de Bunders en op het Bolkenplein. Daarbij deed lijn 152 ook Mariaheide aan. En lijn 152 stopte op alle tussen gelegen haltes in Oss en Uden. Lijn 305 stopt in vergelijking op veel minder haltes.
Als je bekijkt sinds 1994 en nu zijn er heel wat lijnen en haltes opgeheven. Ook zijn er diverse lijnen gestrekt en/of ingekort. De redenen die daarvoor
aangedragen waren te weinig passagiers, geen lege bussen laten rijden, zonde van het geld. Mensen willen snel van A naar B.
Het is makkelijk als je relatief dichtbij een halte moet zijn. Maar wat als je een heel stuk verder moet lopen met een zware tas?
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Als er zoveel behoefte zou zijn aan een rechtstreekse verbinding tussen De Bunders en Eindhoven zou je verwachten dat de 157 tussen Veghel en Sint Oedenrode behoorlijk vol zou zitten. Dat is absoluut niet het geval.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Kennelijk is fietsen naar de 305 en dan rechtstreeks naar Eindhoven vlugger gaat dan met de 157 door de dorpen karren.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Volgens mij was het idee om het busstation in Veghel te verplaatsen vooral in gegeven om extra parkeerplekken te realiseren in het centrum van Veghel. Dat van de buspassagiers plezieren was en is puur een gelegenheidsargument. Men had van Bolkenplein een hartstikke mooi autovrij plein kunnen maken met mooie betegeling en een fontein. Hetzelfde geldt ook voor Zeeland, waar lijn 99 niet meer door komt.
Alleen durft men dit niet hardop te zeggen.
Alleen durft men dit niet hardop te zeggen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Even tussen door weet iemand, waar de versterkingsbussen (maandag tot en met donderdag) vandaan komen die vertrekken van Veghel, Hintelstraat naar Eindhoven, station?
https://www.arrivapdf.nl/web/file?uuid= ... ntid=11756
De ritten 1019, 1023 en 1025 respectievelijke vertrektijden vanaf Veghel, Hintelstraat 07.37 (ma t/m do), 07.57 (ma t/m do) en 08.21 (ook op vrijdag)
https://www.arrivapdf.nl/web/file?uuid= ... ntid=11756
De ritten 1019, 1023 en 1025 respectievelijke vertrektijden vanaf Veghel, Hintelstraat 07.37 (ma t/m do), 07.57 (ma t/m do) en 08.21 (ook op vrijdag)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten