Brexit

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10542
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Brexit

Bericht door trolly »

Er schijnt nogal een verschil te zijn tussen zo'n congres reces en deze prorogation. Het eerste is nl. door het lagerhuis ingesteld en kan indien noodzakelijk worden ingetrokken. Alle parlementaire instituties blijven normaal functioneren. Dit in tegenstelling tot de huidige prorogation, waarbij het hele democratische apparaat stil wordt gelegd — normaliter enkele dagen tot de opening van een nieuw parlementair jaar, maar nu met goedkeuring van de monarch door Johnson gebruikt om het parlement monddood te maken.
Durashift schreef:Bovendien.. wát valt er nou nog te beoordelen / bestuderen etc. ?? De inhoud van de deal is al maanden bekend.. intussen zal ieder parlementslid er toch al wel zijn/haar plasje overgedaan hebben?
Je hebt een wat beperkt idee over democratie. Een parlement is weliswaar een orgaan, maar het doet meer dan af en toe een plasje.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Brexit

Bericht door Vinny »

isadora schreef:
Lincoln schreef:...... lapzwans ...... :Y
Verklaar je nader...........ik beweer het tegendeel namelijk.
https://www.ensie.nl/scheldwoordenboek/lapzwans

Hoewel ik tegen het gebruik van schuttingwoorden ben in een openbaar publiek debat heb ik toch het idee dat de omschrijving bij dit lemma toch wel redelijk treffend de heren Trump en Johnson beschrijft. Het probleem is dat ze beiden beleid voeren op basis van hun eigen emotie in plaats van op feiten, mensen die gefundeerde kritiek hebben tegenwerken, tegenstanders schofferen in plaats van het debat aan te gaan en vervolgens anderen de schuld geven als het beleid vervolgens jammerlijk mislukt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Brexit

Bericht door Durashift »

trolly schreef: (..)
Durashift schreef: (..). intussen zal ieder parlementslid er toch al wel zijn/haar plasje overgedaan hebben?
Je hebt een wat beperkt idee over democratie. Een parlement is weliswaar een orgaan, maar het doet meer dan af en toe een plasje.
Ja, dat weet ik ook wel. :roll:

Wat ik met die stijlfiguur bedoel is dat het nu toch niet op die paar extra dagen dat het parlement op slot 'zit' aan kan komen. Ik hoorde op de radio ook dat die gedachte; 'men' heeft er al drie jaar de tijd voor gehad, waarom zou het afwenden van een no-deal nu wél lukken??

Ik kwam onderstaande quote van een transportondernemer tegen en voor mij is dat wel treffend hoe het er straks na een no-deal, economisch, aan toe zal gaan:
(..) Maar een feit is dat er altijd goederen richting het Verenigd Koninkrijk zullen moeten, daar verandert de Brexit niets aan. Wel aan de snelheid waarop dat gebeurt. Daar willen wij het verschil maken met een gedegen voorbereiding en met kennis (..)
Bron: https://www.ttm.nl/fleet/fleetmanagemen ... ot/118944/

.. en de extremisten in Noord-Ierland.. die zouden, aan alle kanten van de partijenmedaille, eens uit hun historische loopgraven moeten komen. Met of zonder grens.. en niet naar het geweld grijpen :!:
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10542
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Brexit

Bericht door trolly »

Durashift schreef:Wat ik met die stijlfiguur bedoel is dat het nu toch niet op die paar extra dagen dat het parlement op slot 'zit' aan kan komen. Ik hoorde op de radio ook dat die gedachte; 'men' heeft er al drie jaar de tijd voor gehad, waarom zou het afwenden van een no-deal nu wél lukken??
Een parlement dat op een cruciaal moment zes weken niet mag vergaderen en een parlement dat zelf beslist of het wel of niet vergadert zijn twee compleet verschillende dingen. Dat je het verschil niet ziet geeft te denken.

De waarom-zou-het-nu-wel-lukken-gedachte is begrijpelijk, maar cynisch. Ook de inzichten van parlementariërs kunnen veranderen, zeker in een chaotische situatie als in het VK op dit moment. Bovendien is een parlement afschaffen omdat het besluiteloos is, het kind met het badwater weggooien. Dat blijkt weer eens niet moeilijk — het terugkrijgen is een stuk lastiger.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Brexit

Bericht door Durashift »

^^^ach, misschien zie ik het verschil wel maar benoem ik dat niet duidelijk genoeg..?

Het Britse parlement heeft toch ook geen moeite gedaan om de congres reces af te stemmen / niet door te laten gaan?
(..) Can MPs vote against prorogation?

No. Parliament is due to go on a three-week conference recess anyway in the second week of September and there had been suggestions MPs would vote against holding this recess, or any attempt to extend it. However, proroguing parliament is not voted on by MPs so cannot be stopped in this way. (..)

Bron:
https://www.theguardian.com/politics/20 ... son-brexit
Dat niet laten doorgaan van het congres reces had men, vind ik, ook al voor het zomerreces kunnen besluiten.
Indien Johnson dan alsnog zijn prorogation had uitgevaardigd, had het bezwaar ertegen en de, wellicht, niet zo democratische handelswijze ervan werkelijk hout gesneden m.i. Het parlement heeft niet zelf op tijd het stuur gepakt om de sluwe Jonhson af te troeven.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Brexit

Bericht door Suus »

Johnson is een trekpop. Dominic Cummings is de persoon die aan de touwtjes trekt. Niemand heeft hem ooit gekozen, maar hij moet en zal de EU verlaten met een “clean break” (aka No Deal, maar dat klinkt zo negatief volgens hem).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10542
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Brexit

Bericht door trolly »

Durashift schreef:^^^ach, misschien zie ik het verschil wel maar benoem ik dat niet duidelijk genoeg..?

Het Britse parlement heeft toch ook geen moeite gedaan om de congres reces af te stemmen / niet door te laten gaan?
(..) Can MPs vote against prorogation?

No. Parliament is due to go on a three-week conference recess anyway in the second week of September and there had been suggestions MPs would vote against holding this recess, or any attempt to extend it. However, proroguing parliament is not voted on by MPs so cannot be stopped in this way. (..)

Bron:
https://www.theguardian.com/politics/20 ... son-brexit
Dat niet laten doorgaan van het congres reces had men, vind ik, ook al voor het zomerreces kunnen besluiten.
Indien Johnson dan alsnog zijn prorogation had uitgevaardigd, had het bezwaar ertegen en de, wellicht, niet zo democratische handelswijze ervan werkelijk hout gesneden m.i. Het parlement heeft niet zelf op tijd het stuur gepakt om de sluwe Jonhson af te troeven.
Je citaat zegt feitelijk wat ik hierboven zeg, hoewel iets minder duidelijk. Zonder ingrijpen van de ongekozen PM zou het parlement kunnen besluiten gewoon door te vergaderen, de prorogation steekt daar een stokje voor. Het gaat daarnaast m.i. een beetje ver het parlement ervan te beschuldigen dat ze zich niet door Bojo hadden mogen laten verrassen, want het normale reces is dus geen onderbreking van het parlementair jaar, en verder zijn ze uiteraard niet helderziend.

Maar de discussie over hoe lang het parlement nou wel of niet weggestuurd mag worden is uiteraard deel van het plan, want een prachtige afleiding van waar het echt om gaat: een regering met een zeer twijfelachtig mandaat die een buitengewoon omstreden koerswijziging probeert door te voeren, en er geen been in ziet de gekozen volksvertegenwoordiging daarvoor aan de kant te schuiven.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Brexit

Bericht door Durashift »

tja, maar die gekozen volksvertegenwoordiging had toch ook al onder May iets meer aan het landsbelang kunnen (moeten) denken i.p.v. hun eigen hachje??
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Brexit

Bericht door Z2N »

Wat definieer je dan als 'het landsbelang'? Dat het parlement niet tot ratificatie van het akkoord met de EU heeft kunnen komen toont perfect aan hoe verdeeld het Britse volk is over dit onderwerp. De volksvertegenwoordiging werkt daarin dan ook perfect. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Brexit

Bericht door Durashift »

^^ tja, dat 'landsbelang' zal voor een iedere Britse burger wellicht anders zijn. Grosso modo is het toch wel duidelijk dat een Brexit mét akkoord als het meest wenselijke voor beide partijen wordt gezien, toch? Wellicht helemaal geen Brexit.. indien destijds een eerlijkere campagne voor het referendum door Johnson en consorten was gevoerd..
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10542
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Brexit

Bericht door trolly »

Wie zijn "beide partijen"? De EU heeft geen enkel belang bij een Brexit, de remain-stemmers zijn er ook niet mee geholpen, voor een deal die door de regering-May met de EU uitonderhandeld is bleek geen meerderheid te bestaan in het Lagerhuis, en ook de leavers hebben geen idee waar ze destijds op gestemd hebben. No deal was het in ieder geval niet, want de EU had volgens de leave-campagne onmiddellijk door de knieën moeten gaan voor het ferme Groot Brittanië...
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Brexit

Bericht door Z2N »

Terug naar de mensen dan maar, om te vragen wat ze nou echt willen? Als dat nog steeds Leave is is er natuurlijk geen man overboord. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Brexit

Bericht door Durashift »

Mwah, wellicht heeft de EU er wel belang bij.. de status aparte van het VK (binnen de EU) wordt er in ieder geval mee opgeheven.. zo helpend voor de EU waren de Britten (m.i.) nou ook weer niet.. Britse bedrijven vestigen zich nu op het continent om o.a. vergunningstechnisch de EU markt te kunnen blijven bedienen..

Liever kwijt dan rijk. :)
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10542
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Brexit

Bericht door trolly »

Verleidelijke gedachte, maar wat voor de Britten geldt geldt omgekeerd ook voor de EU (hoewel in wat mindere mate): het blijven buren, dus je zult op één of andere manier met ze te maken blijven houden. Dan zie ik ze toch liever ìn de EU dan daarbuiten, maar het zou niet verkeerd zijn als dat vanaf nu met wat meer overtuiging zou gaan...
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5822
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Brexit

Bericht door isadora »

Vinny schreef:
isadora schreef:
Lincoln schreef:...... lapzwans ...... :Y
Verklaar je nader...........ik beweer het tegendeel namelijk.
........ Het probleem is dat ze beiden beleid voeren op basis van hun eigen emotie in plaats van op feiten, mensen die gefundeerde kritiek hebben tegenwerken, tegenstanders schofferen in plaats van het debat aan te gaan en vervolgens anderen de schuld geven als het beleid vervolgens jammerlijk mislukt.
Kun je in het geval van Trump eens wat voorbeelden geven, graag met bronnen.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Brexit

Bericht door Durashift »

^^^^
In de VK van vorig weekend las ik (vertaald, ingekort) opiniestuk van een NY Times columniste waarin bovenstaande kwalificaties wel in terug te lezen zijn.

VK zit bij mij achter een koekjeswand.. vandaar de link naar de bron:
Do you blame God for Donald Trump?

“I am the chosen one,” Trump announced on Wednesday. O.K., he was talking about fighting his trade war with China, not ascending into heaven. It was all a joke, sort of. But we’ve been so far down the megalomania road with this president that it would not be a total surprise to discover he had delusions of divinity. (..)

Bron: https://www.nytimes.com/2019/08/21/opin ... n-one.html
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5822
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Brexit

Bericht door isadora »

Ah yeah, New York Times,...........very onafhankelijk..................
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10542
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Brexit

Bericht door trolly »

Gut, is The New York Times nou ook al niet goed?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Brexit

Bericht door Aking »

Nothing is goed natoerluk! :evil:
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Brexit

Bericht door Z2N »

Kon deze week, de idiootste week in de geschiedenis van de Britse democratie sinds de tweede wereldoorlog, nog idioter? De Britse media denken namelijk van wel, het gerucht gaat dat Boris Johnson tussentijdse verkiezingen wil uitschrijven. :shock:

Update 18:34: om 19:00 komt er een toespraak van Johnson voor 10 Downing St.

Update 19:00: De toespraak van Johnson komt eraan. Ondertussen heeft Labour zijn wetsvoorstel om de Brexit-deadline op te schuiven gepresenteerd. De wet schrijft voor dat ten laatste op 19 oktober, de regering verplicht wordt om het akkoord van May, een No-Deal, of het terugtrekken van artikel 50 door het parlement te krijgen. Lukt dit niet, dan moet de regering-Johnson een verlenging bij de EU vragen tot ten minste 31 jaunari 2020.

Update 19:10: Johnson wil geen verkiezingen, maar weigert om een verlenging te vragen bij de EU.

Update 19:27: De geruchtenmolen gaat door. Als de Brexit-wetgeving deze week door het parlement veranderd wordt zou Johnson aan het einde van de week alsnog verkiezingen uitschrijven, voor 12 oktober. Dat zou betekenen dat het huidige parlement dan deze week zijn laatste week zou hebben.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10542
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Brexit

Bericht door trolly »

Waarmee dhr. Johnson een absoluut record zou vestigen voor het aantal Lagerhuiszittingen voordat de regering onderuit gaat. Of dat wenselijk is kan ik werkelijk niet meer zeggen, gezien de klemmen en voetangels waarmee het voortbestaan van regering en parlement alsmede de mechanismes rond uittreding uit de EU bezaaid zijn.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Brexit

Bericht door Vinny »

Vermakelijk politiek theater. Er zou een mooie toneelvoorstelling over geschreven kunnen worden. Ik ken wel iemand die daar wel raad mee zou hebben geweten :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10542
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Brexit

Bericht door trolly »

Dat is een manier om er tegenaan te kijken, maar nu de Britse regering (samengesteld uit lieden die eerder riepen dat alle mogelijke problemen rond Brexit maar verzinsels waren in het kader van project fear) de bevolking oproept te gaan hamsteren lijkt me dat nogal cynisch.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Brexit

Bericht door Vinny »

Als je je hele leven verdiept hebt in het OV- en infrastructuurbeleid van de gemeente Amsterdam dan ben je aan een zekere mate van cynisme gewend :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10542
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Brexit

Bericht door trolly »

Dat zal ik niet tegenspreken, maar de situatie in het VK is helaas van een andere orde dan een uur zonder informatie op een tramhalte te staan. Da's ook erg, maar er vallen geen dooien.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten