Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Aking »

In z'n Spaanse broertje deed de airco het perfect. Al is het wel raar om de trein die je gewend bent ineens net iets anders te zien :')
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Dennenboom »

Zal wel verschil in "Klimaklasse" zijn. De huidige standaarden in onze omgeving zijn niet die voor Zuid-Europa.
Oostenrijk gaat overigens verhuizen van "Klimaklasse Mitteleuropa" naar „Klimaklasse Südeuropa“
https://orf.at/stories/3135315/
Nitein-Repart
Berichten: 3549
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Nitein-Repart »

Aking schreef:In z'n Spaanse broertje deed de airco het perfect. Al is het wel raar om de trein die je gewend bent ineens net iets anders te zien :')
Niet helemaal het broertje, ik zit namelijk in een ICE1. Trein rijdt wel lekker moet ik zeggen. Beter dan een Intercity.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

České dráhy laat zich weer eens van zijn beste kant zien vandaag. Ik reis met EC 176 van Praha hl.n. tot Berlijn, vertrek 08.32. Pas om 08.23 verschijnt het perron op de borden: perron 7. (Dat is een pokkeneind lopen.) Pas om 08.30 wordt een trein voorgereden; waar die zal stoppen is altijd onduidelijk. We vertrekken om 08.37 met +5. :roll:

Dit is dus precies de reden dat ik niet voor een overstap van 9 minuten op de ICE heb gekozen. En volgende keer stap ik weer op in Holešovice. Kan ik nog 10 minuten later weg ook.

Overigens wel nog vóór Holešovice controle in de eerste klasse, meteen een paar mensen naar de tweede gebonjourd. *O*

Edit: ter aanvulling: rijtuig 259 ontbreekt, en een groep van 6 is verspreid in eerste en tweede klasse gezet door het Tsjechische personeel; de Duitse conducteur vond het een beetje vervelend dat maar 1 persoon de kaartjes heeft. :mrgreen: Mijn rijtuig staat verkeerdom, waardoor ik niet aan de rivier zit (maar ach); in het andere eersteklasrijtuig is de airco defect en de medewerkers van het restaurant lieten meer dan een half uur op zich wachten met de persoonlijk bestelde espresso + medovník omdat het opeens druk was. :') Besteld bij vertrek uit Ústí nad Labem, en het kwam pas na Bad Schandau. Wel tegen Tsjechische prijs gelukkig; ondanks al het gerommel reis ik wel prettig. :P
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

We kwamen met +8 aan in Berlijn, om 12.49. “Volgende reismogelijkheid naar Keulen is om 13.49”. De ICE van 12.50 werd vervangen door een IC die van spoor 5 vertrok; wij kwamen aan op 8. Geen idee of hij met rennen haalbaar was, want ik ga straks door met IC 2223.

Wel bijzonder knullig dat die vertraagde afhandeling op Praha hl.n. een belangrijke aansluiting in Berlijn in de soep gooit.

Overigens miste de EC náár Praag volgens de omroep ook een rijtuig, en achter de onze hing een Duits rijtuig, dat echter afgesloten was. Gooi dat dan open als je een rijtuig mist. :roll:
henrivanderweijden
Berichten: 736
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door henrivanderweijden »

ICE 1040 (Berlin Ost - Düsseldorf ) neemt vandaag de toeristische route: na Löhne rechtsaf ri Osnabruck ipv rechtdoor via Bielefeld. Ik gok erop dat we via Osnabruck Münster Gelsenkirchen gaan. Rit Hannover-Duisburg is nonstop dus de route maakt niet uit maar is wel verrassend.

ICE 1040 rijdt trouwens met een ex-metropolitan stam, rijdt prima maar interieur is echt verschrikkelijk: zwart leren stoelen met een houten achterkant. Het plafond is een soort ijzeren rooster.

De route werd nog toeristischer, na Haltern via de route van de S9 naar Bottrop, osterfeld süd en Oberhausen hbf naar Duisburg hbf. Zo kom je nog eens ergens.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

IC 2223 idem: van Berlin en Hannover eerst via Osnabrück naar Münster. Daarna via Haltern am See, Recklinghausen, om Bottrop Hbf heen, om Oberhausen heen, langs Duisburg Meiderich Süd naar Moers en via Trompet, Rumeln en Krefeld Hohenbudberg Chempark naar Krefeld Hbf waar we zojuist aankwamen met (hou je vast!) -7 en vertrokken met +3. (Hoe dan? :') ) Non-stop Münster-Krefeld dus.

IC 2222 twee weken geleden reed de normale route via Krefeld-Duisburg-Oberhausen. Vervolgens via Essen-Dellwig, om Bottrop Hbf heen en toen wel via de route van de S9 naar Haltern am See, Münster (zonder stop), Osnabrück (zonder stop), Hannover, etc.
henrivanderweijden
Berichten: 736
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door henrivanderweijden »

Ik heb het vermoeden dat die creatieve routes te maken hebben met werkzaamheden op de route via Dortmund. Het frappante vind ik echter wel dat zowel de 1040 (+3 in duisburg) als dus de 2222 (-3 in Krefeld) op tijd waren. DIt is op de route via Dortmund een zeldzaamheid op vrijdag middag.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9169
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door regenmaker »

Ik hou van nieuwe dienstregelingen en vooral als mensen niet door hebben dat deze gewijzigd is. :mrgreen:

Normaal was in Lülsdorf lijn 164 altijd gekoppeld aan lijn 501, maar om een snelle verbinding tussen Köln-Porz en Bonn aan te bieden werd lijn 164 afgelopen woensdag gekoppeld aan lijn SB55. Gisteren zaten er nog best wat mensen in lijn 501 vanuit Siegburg die verder wilden reizen, maar toen de bus na de halte Lülsdorf Kirche de weg afdraaide om verder het dorp in te rijden, hadden ze zoiets van wat gebeurt hier nou? Het hielp zeker ook niet mee dat de bestemming in en op de bus nog steeds 501 (164) was. Dat werd dus weer teruglopen naar de halte Kirche en wachten op de SB55. :')
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Etienne
Donateur
Berichten: 7945
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Etienne »

Mijn heenreis naar Offenburg liep eigenlijk wel prima vandaag. De 105 was geheel op tijd; helaas ingekort tot Keulen. Daarna met IC 2013 over de Rijnstrecke naar Mannheim :) en vervolgens met ICE 107 naar Offenburg, die was als enige ongeveer een kwartier te laat.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Nitein-Repart
Berichten: 3549
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Nitein-Repart »

Reed de EC9 niet of was hij al weg toen je met de ICE105 in Köln arriveerde? Die rijdt direct naar Karlsruhe, Freiburg en Zwitserland zonder overstap in Mannheim. Bovendien heeft de EC9 een panoramarijtuig aan boord.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

De EC9 stopt niet in Offenburg, dus Etienne moest sowieso twee keer overstappen. De IC 2013 rijdt tien minuten later dan de EC9 en aangezien ICE International de gewoonte heeft wat te laat te zijn kan een ruimere overstap geen kwaad. En aan een panoramarijtuig heb je niet zo veel als je tweede klas reist :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3549
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Nitein-Repart »

Oh ja, Offenburg wordt (overigens zeer terecht zie de grootte van Offenburg) niet door alle Fernverkehr-treinen bedient. Er wordt tussen Karlsruhe en Freiburg min of meer gealteneerd tussen Baden-Baden en Offenburg. Ik was niet helemaal scherp.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Etienne
Donateur
Berichten: 7945
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Etienne »

Suus schreef:De EC9 stopt niet in Offenburg, dus Etienne moest sowieso twee keer overstappen. De IC 2013 rijdt tien minuten later dan de EC9 en aangezien ICE International de gewoonte heeft wat te laat te zijn kan een ruimere overstap geen kwaad. En aan een panoramarijtuig heb je niet zo veel als je tweede klas reist :)
Dus dat :pos:

Vraag ik me wel af, of een overstap van 20 minuten op de terugweg in Frankfurt (M) Hbf van de 370 naar de 124 genoeg is?
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Stadsbus
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Stadsbus »

Brand in lege AM75 treinen in Belgie: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf201909 ... o-8bsEViLk
en-es
Berichten: 4470
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Twintig minuten is zat tenzij je trein vertraging heeft.
Nitein-Repart
Berichten: 3549
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Nitein-Repart »

Met die beredenering is zelfs een 5 minuten overstap voldoende

Maar goed, Frankfurt is een flink station. Dus een overstap van een van de zuidelijke perrons naar een van de noordelijke perrons kost toch wel een paar minuten.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13197
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

Aangezien een echt antwoord geven te moeilijk is voor sommigen... :') :
Etienne schreef: Vraag ik me wel af, of een overstap van 20 minuten op de terugweg in Frankfurt (M) Hbf van de 370 naar de 124 genoeg is?
ICE-lijn 12 zit in het Rijndal in een prima ruim jasje, met ruimere rijtijden dan nodig. De 370 begint bovendien in Basel SBB, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de 372 die nog vanuit Zwitserland moet komen. Als de trein dan alsnog vertraging heeft helpt de stop van 8 mn in Mannheim al een deel, dus tenzij er echte verstoringen op de route zijn zou het gewoon goed moeten gaan. Eventueel vooraan uitstappen, al zit de eerste klasse planmatig voorop.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Aking »

Nitein-Repart schreef:Met die beredenering is zelfs een 5 minuten overstap voldoende
Als het uit de planner komt vind ik het prima, in het ergste geval levert het me een hotel op *O*
Nitein-Repart
Berichten: 3549
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Nitein-Repart »

Ik probeer in Duitsland overstappen op Fernverkehr op minstens 20 minuten te houden, maar dat biedt nooit garanties. Voor je het weet heb je +40 aan je broek.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Aking schreef:
Nitein-Repart schreef:Met die beredenering is zelfs een 5 minuten overstap voldoende
Als het uit de planner komt vind ik het prima, in het ergste geval levert het me een hotel op *O*
Dat hangt maar net van de situatie af, als je toch ergens moet slapen is een krappe overstap en laat vertrek natuurlijk ideaal. :wink: Maar soms zit je niet op een hotel te wachten.

Zo heb ik op mijn reis náár Praag ingecalculeerd dat een overstap van 8 minuten in Berlijn me +120 op zou kunnen leveren, wat inderdaad gebeurde. Met dank aan de DB Lounge en de ČD die me de helft van mijn geld gaan teruggeven geen enkel probleem. *O* Maar op mijn reis ván Praag had het missen van een krappe overstap betekend dat ik laat thuis zou komen plus allemaal gedoe met RegionalExpressmeuk en zo op het einde, en dat vond ik dan weer niet zo aantrekkelijk. Netjes een ruimere verbinding gekozen, de krappe overstap die ik niet wilde liep inderdaad de soep in, en zo was ik toch tevreden. :Y
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Aking »

Aankomen op Montparnasse om 18:16 en vertrekken vanaf Gare du Nord om 18:55, best netjes geloof ik :mrgreen:
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door isadora »

Dat is erg netjes zo in de spits. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Aking »

En in plaats van dat ik een diploma kreeg mocht ik 20 euro aftikken om in Brussel te geraken met den Thalys -o- en de chef du bord heeft niet eens m'n Thalys the card dinges gedingest. Dus geen punten :cry:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Bij verkoop aan boord van de Thalys krijg je geen Miles, zie de Algemene Voorwaarden van het Thalys TheCard Programma, hoofdstuk 5 De Miles, Sectie 5.1 Het bekomen van Miles, en dan de zin "De aan boord van de treinen gekochte tickets geven geen recht op Miles" midden in alinea 1.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten