Een tas vol politiek!

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door lijntaxi »

Geen dubbel paspoort, maar wellicht wel een interessante casus Molenhoek in Gelderland/Limburg.


Molenhoek: in één dorp stemmen voor twee provincies

https://www.gelderlander.nl/mook-en-mid ... ~a75fde7d/

provinciale verkiezingenMOLENHOEK - Molenhoek kent de uitzonderlijke situatie dat het zowel in Gelderland als Limburg ligt. Het dorpje wordt verdeeld over beide provincies, en dus stemmen sommige bewoners woensdag op politici in het Arnhemse provinciehuis, terwijl de overburen moeten kiezen voor de Maastrichtse Staten.

(...)

Stel je bent student en woont in het Limburgse gedeelte van Molenhoek en je studeert in Nijmegen en gaat op en neer naar de hogeschool of universiteit.
Hoe kun je dan met je stem maximaal invloed uitoefenen op het functioneren van het OV in de omgeving, waar jij woont en naar school gaat??

En voor de Molenhoeker die in de provincie Gelderland woont en studeert in Venlo aan de Fontys Fontys Hogeschool Techniek en Logistiek (voorheen de Vervoersacademie). Hoe kan deze zijn stem effectief laten zijn???
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Cas »

Wat bedoel je met effectief zijn? Ook zij mogen niet kiezen voor welke provincie ze stemmen, het gaat om de provincie waar ze in wonen. Dat die grens door het dorp heen loopt is opvallend, maar is niet anders dan twee dorpjes die tegen elkaar aan liggen aan beide kanten van de grens. Als je in het Gelderse deel van Molenhoek woont, mag je voor Gelderland stemmen, en hetzelfde gaat op voor het Limburgse deel.
請勿靠近車門
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door lijntaxi »

Met effectief bedoel ik letterlijk effectief, wat het meest een gunstig effect sorteert. Wat de grootste kans biedt op een zo gunstig mogelijk resultaat..
Om in het geval van die student te zeggen. Je wilt dat er vaker een bus rijdt van Molenhoek naar de Universiteit. Alleen gaat Breng in Gelderland erover en niet het provinciehuis in Maastricht. Op wie moet je nou stemmen bij de Limburge Provinciale Statenverkiezingen om goed openbaar vervoer naar Nijmegen te krijgen.

De inwoners van Molenhoek zelf geven zelf aan, dat ze meer georiërenteerd zijn op Gelderland en met name Nijmegen.
https://www.1limburg.nl/verkiezingen-mo ... nd-limburg
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Je kan in Nederland nu eenmaal alleen stemmen voor het bestuur van gebieden waar je in woont. Dat de provinciegrens daar onhandig ligt is op te lossen, dat mensen voor twee provincies kunnen stemmen is sowieso niet de oplossing.

Overigens is er vandaag een zesde politicus aangesloten bij de Otten-partij. Caroline Persenaire, een lid van de provinciale staten van Zuid-Holland, heeft vandaag haar lidmaatschap van FvD opgezegd en zal zich morgen officieel van de fractie afscheiden. Daarmee is FvD in alle drie de provincies waar ze de grootste werden bij de verkiezingen dit jaar niet meer de grootste partij.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Daniel »

lijntaxi schreef:Om in het geval van die student te zeggen. Je wilt dat er vaker een bus rijdt van Molenhoek naar de Universiteit. Alleen gaat Breng in Gelderland erover en niet het provinciehuis in Maastricht. Op wie moet je nou stemmen bij de Limburge Provinciale Statenverkiezingen om goed openbaar vervoer naar Nijmegen te krijgen.
Op een partij die voor goed OV in Limburg is lijkt me. Immers heeft de provincie Limburg ook inspraak op de plannen van in dit geval Breng aangezien er grensoverschrijdende lijnen naar Limburg bestaan.

Zulke situaties kan je nooit in het stemrecht verwerken, daarvoor heb je veel te veel provinciegrensoverschrijdend OV en de situatie is lang niet overal zo simpel als in Molenhoek.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Z2N »

Naar aanleiding van de BOOS van vandaag: hoe kan het dat omdat sommige religekkies vinden dat zij hun kinderen een spreukje mogen aanleren onder schooltijd, diezelfde wetgeving die scholen het recht geeft om kledingregels te creëren voor de leerlingen? :X
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door AppleMoose »

In principe mag iedere school kledingregels opleggen; veel scholen accepteren bijvoorbeeld niet dat je een pet op hebt of dat je een jas aan hebt. Of het wenselijk is, kun je altijd over discussiëren.
Vrijheid van onderwijs geldt niet alleen voor 'religekkies', maar voor iedereen die een andere visie op het onderwijs heeft dan het onderwijs dat gegeven wordt op openbare scholen (al zie je daar ook diversiteit in visies en de manier waarop onderwijs gegeven wordt), denk aan Daltonscholen, Jenaplan-scholen, Vrije scholen, Agora-onderwijs, competentiegericht onderwijs etc.

Als ouder en leerling heb je de keuze welke school je het meest aanspreekt, al wordt dat in krimpgebieden wel wat minder voor met name het voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs. Maar moet je dan de school die overblijft verwijten dat zij zich aan hun visie houden terwijl andere scholen verdwijnen, of moet je je beklag elders zoeken als je vindt dat je in je keuzevrijheid beperkt wordt?
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Het is een erfenis van de Eerste Wereldoorlog, toen Nederland een extraparlementair minderheidskabinet had. Om de steun van alle fracties te krijgen zijn toen een aantal lang aanslepende wensen tot hervorming doorgevoerd, waaronder gelijkwaardige financiering van openbaar en bijzonder onderwijs, vurig verlangt door de Algemeene Bond, de Anti-Revolutionaire Partij en de Christelijk-Historische Unie. Hetzelfde kabinet heeft ook het algemeen kiesrecht voor mannen ingevoerd en representatieve vertegenwoordig in plaats van kiesdistricten voor de Tweede Kamer (wensen van de liberalen), inkomstenbelasting en de Zuiderzeewerken. Een eerste poging een staatspensioen in te vormen (en zo de SDAP tevreden te houden) mislukte in de Eerste Kamer, dat moest wachten tot 1947.

Het eind van de onderwijsstrijd met de grondswethervorming van 1917 kon tevens gezien worden als het volledig maken van de verzuiling van de Nederlandse samenleving een situatie die op bepaalde gebieden nog steeds is terug te zien in de Nederlandse samenleving (zoals de omroepverenigingen). Vroegen hadden kranten ook een profiel behorende bij een bepaalde zuil, maar dat zie je nu eigenlijk alleen nog bij kranten afkomstig uit de protestantse zuil, zoals Trouw en Nederlands Dagblad.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Z2N »

Dat we in Nederland religieus onderwijs hebben als compromis begrijp ik (ik keur het niet goed, maar zoals ik al vaker heb aangehaald is het enige waar ik in geloof de wet van 1905). Maar waarom mag op basis van een speciale vorm van onderwijs een kledingregel door gevoerd worden, terwijl dat lettelijk niets aan invloed heeft op de gegeven lesstof? Daar kan ik serieus met mijn hoofd niet bij. Zeker ook omdat de ouders, die aldus het schoolbestuur van de school in kwestie daarover het beleid meebepalen, al eerder kenbaar maakten dat zij daar geen probleem in zien.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door AppleMoose »

Zoals gezegd, iedere school mag kledingvoorschriften opleggen, ook openbare scholen. Een pet of een jas heeft ook niet veel invloed op het volgen van onderwijs, toch zijn er maar weinig scholen waarbij die twee kledingstukken zijn toegestaan in de les :wink:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Z2N »

Dan vraag ik mij alsnog af: waarom? De regels over kleding op straat zijn toch goed genoeg voor op school? En dat je eventueel strenger bent op beledigende of seksueel aanstotende kleding, alas, maar om nou bepaalde soorten kleding te verplichten op basis van een boekje gaat mij veels te ver. Regels over petten en jassen zou je nationaal kunnen regelen, maar dit vind ik misbruik van regels om religieuze redenen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Hainje »

Ik denk dat je het eerder moet zoeken in de algemene leefregels c.q. (ongeschreven) kledingvoorschriften binnen een zuil en dat die voorschriften op scholen daar dan weer een afgeleide van zijn.
🍉
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Vinny »

In Rotterdam kun je je Ajax-sjaaltje ook beter thuis laten :twisted:

Ik vind het persoonlijk wel een beetje overdreven ophef eerlijk gezegd. Het gaat om een reformatorische scholengemeenschap. Zoiets kun je dan verwachten. Je kunt ook wel naar een openbare school toe lijkt me.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Z2N »

Of gewoon de reformatorische school afschaffen. In ieder geval zou geen enkele school kledingregels mogen hebben op basis van gender, dat is simpelweg discriminatie.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Vinny »

Schooluniformen verplicht stellen :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

Het is nog maar de vraag of dat het kortebroekenprobleem oplost.Afbeelding

Maar of het verbieden van instellingen die dingen verbieden dat wel doet...? Ik zie sowieso weinig in het verbieden van kleding, en aan de andere kant wordt niemand wordt gedwongen naar zo'n school te gaan. Hoewel daar waarschijnlijk wel wat op af te dingen valt, maar in zo'n geval zal een korte broek dragen niet bovenaan je prioriteitenlijstje staan.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Z2N »

Persoonlijk ben ik al van mening dat elke school die leerlingen aanleert dat discrimineren oké is verboden moet worden, maar ik ben natuurlijk geboren in een land waar alle scholen per wet seculier zijn. Religieuze scholen zijn naar mijn idee net zo logisch als het verplicht aanleren van onbewezen sprookjes, maar als een school dan ook gaat discrimineren op sekse is dat een goed startpunt om te beginnen met opruimen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door waldo79 »

Aan de ene kant geef ik je groot gelijk, maar het orthodoxe calvinistische volksdeel zal zich niet gauw conformeren aan wat de rest van de maatschappij normaal vindt.

En die korte broek zie ik als een daad van rebellie. Maar ik kan me in mijn tijd op de middelbare school (zo'n 25 jaar geleden) amper leerlingen herinneren die bij zomers weer in korte broek naar school kwamen. Misschien is de korte broek wat dat betreft wel een stuk meer gangbaar geworden.
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Het onderwijs is Frankrijk is veel gevoeliger voor politieke invloeden. Toen gekozen dictator De Gaulle aan de macht was had bij wijze van spreken elke leerling op donderdag om 11:00 aardrijkskunde, gewoon omdat De Neus dat zo had gewild.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Z2N »

PHS schreef:En verder: wat maakt het voor jouw mening over bijzonder onderwijs uit dat je in Frankrijk geboren bent? Het klinkt een beetje chauvinistisch om steeds te zeggen dat ze dit in Frankrijk beter geregeld hebben - ook al heb je in mijn ogen wel gelijk :)
Ik vind het gewoon onlogisch dat het Nederlandse systeem, waarin iedere gek met voldoende volgelingen een school kan starten met overheidsgeld, zo 'normaal' gevonden wordt. In mijn ogen is eigenlijk elk systeem beter, maar het systeem waarin ik mijn onderwijs begonnen ben is natuurlijk voor mij een heel stuk logischer als voorbeeld. Dat systeem is niet perfect, maar beter dan het systeem waarin de overheid geen controle uitoefent over wat scholen mogen aanleren aan leerlingen, zelfs als datgene verboden is onder artikel 1 van de grondwet.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

Dat artikel garandeert ook de vrijheid van godsdienst. Ik deel je bezwaren tegen het fenomeen religie, maar de minder schadelijke uitwassen daarvan te lijf gaan door ze te verbieden lijkt me het kind met het badwater weggooien. Liberté vind ik dus blijkbaar toch belangrijker dan egalité, zeker als de staat bepaald welke vorm dat laatste heeft.

Overigens mogen scholen uiteraard niet onderwijzen wat artikel 1 verbiedt. Hoewel het uiteraard gebeurt. Waarna er gehandhaafd wordt. Of gedoogd natuurlijk, want welkom in Nederland.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Z2N »

trolly schreef:Dat artikel garandeert ook de vrijheid van godsdienst. Ik deel je bezwaren tegen het fenomeen religie, maar de minder schadelijke uitwassen daarvan te lijf gaan door ze te verbieden lijkt me het kind met het badwater weggooien. Liberté vind ik dus blijkbaar toch belangrijker dan egalité, zeker als de staat bepaald welke vorm dat laatste heeft.
Ik heb ook helemaal niets tegen mensen die religieus willen zijn, maar onderwijs en religie horen niet te mengen. Op school moet je feiten leren, rekenen en taallessen. Religie is een vrijetijdsding, daar hebben we de 138 uur per week voor waarin kinderen geen schoolplicht hebben. (A)
PHS schreef: Dat is natuurlijk niet zo, het onderwijsprogramma en de kwaliteit van het onderwijs wordt gereguleerd door de wetgever en gecontroleerd door de Onderwijsinspectie. De vrijheid van onderwijs zit 'm vooral in de zaken daarom heen, waaronder dus religieuze kledingvoorschriften. Qua 'wat scholen mogen aanleren aan leerlingen' is de vrijheid van onderwijs volgens mij beperkt tot levensbeschouwing en de lessen over de bloemetjes, bijtjes en wie dat allemaal geschapen heeft bij biologie.
Dat is dus niet zo. Verschillen in kledingsregels op basis van gender is discriminatie op basis van gender, wat verboden is onder de grondwet. De schoolstrijd, en het daaruitkomende artikel 23 van de grondwet, biedt echter een uitzondering op het verbod op discriminatie. Die schoolstrijd heeft bovendien geleid tot een situatie waarin integratie tegengewerkt wordt, wat in zichzelf al een reden zou moeten zijn voor het beëindigen van de huidige regels.
PHS schreef: Waarom ben je niet in Frankrijk gaan studeren als het Nederlandse "systeem" je zo tegenstaat?
1. Je argument is ongeldig, omdat het een drogredenering is.
2. Het onderwijs is in Nederland beter, het systeem is echter bedroevend.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Daniel »

Z2N schreef:Ik heb ook helemaal niets tegen mensen die religieus willen zijn, maar onderwijs en religie horen niet te mengen. Op school moet je feiten leren, rekenen en taallessen. Religie is een vrijetijdsding, daar hebben we de 138 uur per week voor waarin kinderen geen schoolplicht hebben. (A)
Ook op de Nederlandse scholen die niet openbaar zijn leer je gewoon feiten, rekenen en taal. Het gedeelte wat op de religie gebaseerd is mengt juist amper met de lessen maar zie je terug in de normen en waarden, bepaalde culturele activiteiten en dat soort dingen.

Daarbij is er, de streng gereformeerde scholen uitgezonderd wellicht, ook niet zoiets als dat je als leerling geweigerd wordt of raar aangekeken wordt als je niet gelovig bent (wat ik dus ook niet ben, even als achtergrond voor het volgende voorbeeld). Heb zelf bijvoorbeeld op een katholieke basisschool gezeten, waar je het katholieke nog het meest merkte aan dat er een carnavalsviering was. En vervolgens op een christelijke middelbare school gezeten waar dat christelijke voornamelijk naar voren kwam in de dagopening in het 1e uur (maar die deden niet eens alle docenten). Verder kregen we gewoon alle lesstof bij biologie: wat de kerk er ook van zou vinden, heb dus ook gewoon de evolutietheorie gehad. En de godsdienstles behandelde ook gewoon alle geloven.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten