Waterbus Dordrecht-Rotterdam stopt

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Waterbus Dordrecht-Rotterdam stopt

Bericht door mb90 »

Waterbus Dordrecht-Rotterdam stopt
9 april 2008

Waterbus BV stopt op 1 januari met alle veerdiensten. De verbindingen tussen de Drechtsteden onderling doen het goed, maar die tussen Rotterdam en Dordrecht is zwaar verliesgevend.

Volgens Waterbus BV moet er dit jaar drie ton bij en werd vorig jaar zelfs een verlies van 580.000 euro geleden.

De Provincie Zuid-Holland wil het tot 2014 lopende contract ontbinden. De provincie gaat nog wel proberen om deze zomer een nieuwe exploitant te zoeken.

De Dordtse wethouder Van den Oever is er van overtuigd, dat die zoektocht gaat slagen. Maar hij denkt dat de provincie daarvoor wel meer subsidie moet geven, omdat de waterbussen kampen met structureel hogere kosten.

(Bron = Rijnmond.nl)
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Waterbus Dordrecht-Rotterdam stopt

Bericht door Chauf21 »

Opmerkelijk dat dit bericht uitgerekend nu naar buiten komt. Rondom Dordrecht zijn er wat juridische perikelen.
Deining rond Dordtse veerdienst

DORDRECHT - Speelde de gemeente Dordrecht eerlijk spel bij de aanbestedingsprocedure voor het runnen van de veerdienst Kop van ’t Land? Die vraag houdt de gemoederen bezig bij de kortgedingrechter.

„Een blinde hardloper neemt het op tegen een ziende hardloper. Drie keer raden wie er wint.”

In het steriele zaaltje van de Dordtse rechtbank, met de alom aanwezige waterflesjes binnen handbereik, haalt advocaat mr. J. F. Nouhuys de vergelijking van stal om duidelijk te maken hoezeer ov-bedrijf Connexxion in zijn ogen is benadeeld bij de nieuwe aanbestedingsprocedure rond de Dordtse veerdienst.

Wie staat er voor de komende zes jaar aan het roer van de pont? Exploitant Aquadordt, de oudgediende? Of nieuwkomer Connexxion, het ov-bedrijf dat voor de eerste keer naar de order dingt?

De gemeente Dordrecht is er snel uit. Aquadordt, de huidige exploitant, komt met veruit de gunstigste aanbieding.

Daardoor blijft de exploitatiebijdrage van de gemeente aan de veerdienst het laagst. Zou Dordrecht met Connexxion in zee gegaan, dan zou de gemeente 100.000 euro meer moeten bijleggen.

Connexxion vindt echter dat de aanbesteding niet eerlijk is verlopen en wil opnieuw een kans krijgen. Connexxion bleef verstoken van essentiële bedrijfsinformatie, waar zittend exploitant Aquadordt wel over beschikte. Opnieuw trekt advocaat Nouhuys een vergelijking uit de kast. „De situatie is vergelijkbaar met twee aannemers die een prijs voor onderhoud van een huis moeten afgeven. De ene heeft wel binnen gekeken, de andere niet.”

Een van grootste grieven is het gebrek aan informatie over reizigersstromen, betoogt de raadsman. Connexxion wil meer weten dan alleen het aantal reizigers per jaar, te weten 350.000. Om wat voor kaarten ging het? Hoe zit het met de precieze verdeling tussen losse kaarten en abonnementen voor tien vaarten? Het antwoord op die cruciale vraag is van belang bij het opstellen van een kosten-en-batenplaatje. Connexxion tast in „een zwart gat”, concurrent Aquadordt daarentegen heeft die gegevens keurig op een rij.

De raadsman van Connexxion voegt eraan toe dat hij niet verlangt dat „alle ongelijkheid” tussen Aquadordt en Connexxion wegvalt. De zittende exploitant heeft nu eenmaal meer kennis van de lokale situatie, „zoals de stromingen van het water ter plekke.” Over zo’n kennisvoorsprong wil Connexxion niet moeilijk doen. Hij trekt een parallel met het voordeel van een aannemer wiens bedrijf vlak bij een bouwlocatie is gevestigd ten opzichte van zijn concurrent die eerst een eind moet rijden voordat hij het werk ter hand kan nemen.

De gemeente Dordrecht komt in het geweer tegen het verhaal van Connexxion. Advocaat mr. J. M. Hebly vindt dat de bezwaren van het ov-bedrijf „geen hout snijden.” „Er is maar één conclusie mogelijk: de aanbesteding is eerlijk verlopen.”

De raadsman betoogt dat het ov-bedrijf nogal zielig loopt te doen, nu Connexxion bij de aanbesteding achter het net heeft gevist. „Die slachtofferrol past hem niet.”

Connexxion heeft als het „grootste ov-bedrijf van Nederland met een omzet richting de miljard volop praktijkinformatie” om een deugdelijke inschrijving te kunnen doen.

Het ov-bedrijf kent immers het klappen van de zweep, ook op het water. In bijvoorbeeld Genemuiden runt hij een soortgelijke veerdienst. Dichter bij huis, in Dordrecht zelf, heeft Connexxion ervaring met de waterbus.

Als Connexxion zo graag de uitsplitsing naar kaartsoort had willen weten, had het bedrijf bovendien harder aan de bel moeten trekken. Het ov-bedrijf heeft slechts „eenmalig” om die informatie gevraagd. Een verzoek van de gemeente aan exploitant Aquadordt om die informatie leverde geen antwoord op.

Twee weken later stelt de rechter Connexxion in het gelijk. De rechter vindt dat het ov-bedrijf inderdaad bleef verstoken van cruciale financiële gegevens, waardoor Connexxion geen eerlijke kans heeft gehad.

In een nieuwe aanbestedingsronde moet de gemeente Connexxion alsnog duidelijk maken hoe het met de verschillende kaartsoorten zit.
Bron: Reformatorisch Dagblad, 9 april 2008.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Waterbus Dordrecht-Rotterdam stopt

Bericht door Daniel »

Klein detailverschil: de veerdiensten van de Waterbus zijn nooit aanbesteed. Dat is ooit als een proef gestart waarin Stadsvervoer Dordrecht en de toenmalige ZWN samenwerkten, al het personeel is daarbij over gegaan naar Waterbus BV (dat in de loop van de tijd volledig in handen van connexxion kwam).

De veerdienst Kop van 't Land was bij de overname van Stadsvervoer door HTM in 2001 nog gewoon een onderdeel van het destijds gevormde SVD. Aqua Dordt ontstond als dochter van HTM toen na enkele jaren de niet-OV activiteiten moesten worden afgesplitst, maar bleef wel een dochter van de NV HTM (in tegenstelling tot het besloten vervoer wat naar een aparte BV gegaan is).
Die opsplitsing was dus ook de reden dat deze veerdienst per 1-1-2007 niet mee over gegaan is naar Arriva samen met de busconcessie Dordrecht en nu apart aanbesteed werd.
Meen trouwens dat niet Aqua Dordt maar Ottevanger OV de concessie had gewonnen waarover de rechtzaak nu gaat. Niet dat dat iets uitmaakt trouwens, directeur is dezelfde (en da's ook de baas van HTM Bus trouwens :wink: ).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Waterbus Dordrecht-Rotterdam stopt

Bericht door Wubbo »

Ik ben even de draad kwijt: wat is het verschil of het verband tussen AquaDordt en Waterbus?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Waterbus Dordrecht-Rotterdam stopt

Bericht door Daniel »

Verband is dat ze allebei afstammen van Stadsvervoer Dordrecht... dat heeft zich echter in de loop van de tijd teruggetrokken uit Waterbus wat sindsdien volledig van Connexxion is.
AquaDordt is ergens rond 2004 administratief afgesplitst van SVD, maar tot de dag van vandaag nog HTM-dochter. Ook had AquaDordt dus al een concessie (van de gemeente), terwijl dat woord nog niet was uitgevonden toen Waterbus ontstond.

En owja: de Waterbus is officieel OV (NVB is geldig), terwijl dat bij het veer Kop van 't Land niet zo is. (Voor meer over die laatste zie http://www.veerdienstbiesbosch.nl" onclick="window.open(this.href);return false; :wink: )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Waterbus Dordrecht-Rotterdam stopt

Bericht door Justin »

Oké, ik dacht even het pontje te moeten missen van Zwijndrecht naar Dordrecht!

Maar, was er inmiddels niet een snelle ferry naar Rotterdam? :roll:
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten