Weense trams rijden vanaf 14 december

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Weense trams rijden vanaf 14 december

Bericht door Daniel »

Weense trams rijden vanaf 14 december
Geplaatst op: dinsdag 1 december 2009 21:06
Laatst bijgewerkt: dinsdag 1 december 2009 21:06


UTRECHT - Na ruim anderhalf jaar voorbereiding kunnen de Weense trams vanaf 14 december rijden als spitstram tussen Nieuwegein-Zuid en Utrecht.
Het BRU, Bestuur Regio Utrecht, begint met één tramstel dat in de avondspits tussen drie en zeven uur als extra tram gaat rijden. De trams worden geleidelijk ingezet omdat nog niet duidelijk is wat de gevolgen zullen zijn van extra trams voor het autoverkeer.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Weense trams rijden vanaf 14 december

Bericht door webguy »

T werd tijd... Lijkt wel op AnsaldoBreda, mja, die moeten nog gebouwd worden :P
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Weense trams rijden vanaf 14 december

Bericht door Suus »

De dienstregeling van de trams is te vinden onder lijnnummer 260.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Weense trams rijden vanaf 14 december

Bericht door willy84 »

Het werd idd tijd ja! Die trams zijn al een paar jaar in Nederland dacht ik..
immer kwaliteits posts
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Weense trams rijden vanaf 14 december

Bericht door Fles »

Ben benieuwd :) Wil die dingen ook weleens op de foto hebben natuurlijk :)
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Weense trams rijden vanaf 14 december

Bericht door AppleMoose »

Reiziger Ddrs schreef: De trams worden geleidelijk ingezet omdat nog niet duidelijk is wat de gevolgen zullen zijn van extra trams voor het autoverkeer.
Dat had niet in die anderhalf jaar al onderzocht kunnen worden? :roll:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Weense trams rijden vanaf 14 december

Bericht door JWM »

Dat is vast wel onderzocht, alleen je moet alsnog afwachten hoe het in de praktijk uitpakt natuurlijk. Het BRU gaat er natuurlijk vanuit dat de meeste automoblisten nu massaal hun auto bij Westraven neerzetten om met de Weense tram verder te reizen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Weense trams rijden vanaf 14 december

Bericht door Meltrain »

Kan ik dit ook weer op mijn 'verlanglijstje' voor de kerstvakantie zetten. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Weense trams rijden vanaf 14 december

Bericht door Chauf21 »

JWM schreef:Dat is vast wel onderzocht, alleen je moet alsnog afwachten hoe het in de praktijk uitpakt natuurlijk. Het BRU gaat er natuurlijk vanuit dat de meeste automoblisten nu massaal hun auto bij Westraven neerzetten om met de Weense tram verder te reizen.
Het gaat er volgens mij meer om in hoeverre de extra voertuigen de doorstroming van het autoverkeer (op kruisingen e.d.) beperken.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Weense trams rijden vanaf 14 december

Bericht door Vinny »

JWM schreef:Dat is vast wel onderzocht, alleen je moet alsnog afwachten hoe het in de praktijk uitpakt natuurlijk. Het BRU gaat er natuurlijk vanuit dat de meeste automoblisten nu massaal hun auto bij Westraven neerzetten om met de Weense tram verder te reizen.
Ja want automobilisten weten niet hoe snel ze de auto aan de kant moeten gooien wanneer ze kans maken om een in authentieke Weense tram te mogen zitten... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Weense trams rijden vanaf 14 december

Bericht door Daniel »

Chauf21 schreef:Het gaat er volgens mij meer om in hoeverre de extra voertuigen de doorstroming van het autoverkeer (op kruisingen e.d.) beperken.
Volgens mij beperken de trams die niet zozeer, maar is het de afstelling van de verkeerslichten in de stad Utrecht die de doorstroming beperkt. Als de tram de bocht maakt van Beneluxlaan naar Europalaan staat het verkeer dat van noord naar zuid het Europaplein over wil voor rood te wachten... dat kruist de tram nieteens, alleen de busbaan in die richting doet dat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Weense trams rijden vanaf 14 december

Bericht door reisthijs »

Vanmiddag zijn de Weense trams dan eindelijk gaan rijden. Erg veel capaciteit voegen ze nog niet toe, het zijn alleen maar losse trams, nog geen koppelstellen.

Ik heb er, al was het dan al donker, toch nog even een snel filmpje van gemaakt:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mFi5nhTmv6w[/youtube]
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Weense trams rijden vanaf 14 december

Bericht door Daniel »

Owja dat vergat ik nog te melden ja... zag vanmiddag ook zo'n lieftallig klein rood trammetje voorbij komen :)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Weense trams rijden vanaf 14 december

Bericht door Justin »

Nou ik zal ze gemist hebben dan. Heb weliswaar uitzicht op de tramlijn vanaf de Max Campus, maar in het donker zie je niet zo goed....
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Weense trams rijden vanaf 14 december

Bericht door Daniel »

Mwoh, rond half vijf wordt het toch al wel een beetje donker en ik zag 't trammetje passeren toen ik langs die Max-Campus van het werk naar de bushalte liep.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Weense trams rijden vanaf 14 december

Bericht door Ardan »

--Stefan-- en ik hebben vandaag wat lopen toeren in het stadsverkeer in Nijmegen, Arnhem, Utrecht, Amsterdam en Haarlem. In Utrecht zijn we nog op jacht geweest naar de Weense tram. Op CS zagen we hem net voor onze neus wegrijden, dus we zijn erachteraan gereden en hebben hem op Westraven opgewacht. Daar stond een ander trammetje al klaar om weg te rijden naar CS, maar we konden er niet inkomen. Dan maar 'even' wachten. Was niet echt een pretje met de temperaturen van vandaag. De tram die om 17 21 had moeten komen kwam maar niet. Even later kwam er wel een Weense de andere kant oprijden, die hadden we ter hoogte van de Vasco da Gamalaan al gepasseerd. Een kwartier later, 17 36, kwam de volgende tram ook al niet opdagen. Ongeveer 5 minuten later kwam er een gewone tram voorbij, waarbij we zeiden 'we laten deze nog even voorbijgaan, maar als de volgende geen Weense is gaan we gewoon mee..', want we kregen het behoorlijk koud. Gelukkig bleek de Weense er direct achter te zitten, maar hij bleef nog even voor het station stilstaan. Uiteindelijk reed hij verder en reed wel érg ver door: de voorste helft stond al niet meer langs het perron. Maar we konden er niet inkomen! Een zielig gebaar naar de bestuurder leverde een nee-gebaar terug op.
Wat bleek nou de oorzaak te zijn? Hoewel de Weense tram naar Nieuwegein wel gewoon langs het perron stopt, doet hij dat richting CS niet! Achter het perron is namelijk een klein perronnetje bijgebouwd waar hij stopt, maar ja, in het donker zagen we dat natuurlijk niet. En nergens is ook maar iets aangegeven... (in ieder geval niet voor zover we konden zien)
Dan maar met de volgende gewone sneltram terug naar CS. Was een enkeltje waardoor we moesten staan, maar ach, het was in ieder geval lekker warm.
Ik doe ook maar wat
Wout87
Berichten: 166
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 14:00

Re: Weense trams rijden vanaf 14 december

Bericht door Wout87 »

Haha leuke activiteit, alhoewel ik meer heb van het treinen. Trams ook wel, maar bussen beduidend minder.
Gezien het tijdstip was het dus al wel donker.

Soweiso vind ik reisjes maken in de winter minder spectaculair dan in het voorjaar/zomer. Gewoonweg vanwege het vroege donker. Maar das mijn mening :mrgreen:
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: Weense trams rijden vanaf 14 december

Bericht door --Stefan-- »

Ik vind de temperatuur niet zo spectaculair rond deze tijd. Heb ook nooit zin om lang te wachten met dit weer :P
En je kan ook geen fatsoenlijke foto maken omdat t al donker is rond half 5...
3 0 7 9
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Weense trams rijden vanaf 14 december

Bericht door Ardan »

Ik ga zometeen nog een poging wagen de tram in te komen, hoewel ik ook nog wel graag naar Rotterdam wil voor het 'nieuwe' metrosysteem. Oei wat moeilijk.
Enniewee, hiero de foto's die ik gisteren gemaakt heb van de tram.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik doe ook maar wat
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Weense trams rijden vanaf 14 december

Bericht door Ruben »

Ze hebben ze toch gekocht? Waarom niet overgestickerd in de CXX huisstijl...
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Weense trams rijden vanaf 14 december

Bericht door Geert »

Daar is bewust voor gekozen: volgens mij om het Weense uiterlijk te behouden en ook om te benadrukken dat het geen gewone trams zijn (maar dat ze bedoeld zijn om als spitsversterking te rijden). Dat laatste komt overigens ook naar voren in de bestickering.

Maar goed, we hebben nu dus groene trams, rode trams, blauwe bussen, gele bussen, en nog wat verdwaalde groene bussen in Utrecht. Goede eenheid :P
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Weense trams rijden vanaf 14 december

Bericht door Ardan »

Poging twee is geslaagd: ik heb erin gezeten! Met de eerste rit van de dag mee, vertrek 15:43 vanaf CS.Wel grappige gewaarwording om al die haltes voorbij te kachelen. Het ding rijdt opzich prima. Een ritje op en neer duurt iets minder dan een uur. Richting Nieuwegein heeft het ding de hele tijd volgezeten, bij Nieuwegein Zuid zei het info-moppie (leuk meisje) dat dat het eindpunt was, maar ik zei dat ik er puur inzat omdat ik eens met de Weense meewilde en meteen weer terug reed. Prima hoor. Er bleef ook nog een andere man zitten, toen het moppie aan hem vroeg 'of blijft u ook zitten?' knikte hij instemmend. En zodoende waren wij de enige twee passagiers tot aan Westraven, daar stapte er nog één andere passagier in, en werd het leuke meisje ingewisseld voor een andere. Minder leuk meisje. Er zat namelijk een gewone sneltram vlak voor ons die alle passagiers al meenam. En zodoende kon ik uitgebreid foto's maken, die ik morgen ofzo wel zal posten, heb er nou geen zin meer in.
Ik doe ook maar wat
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Weense trams rijden vanaf 14 december

Bericht door STF »

Foto's waarvan? Die Weense tram of dat info-moppie?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Weense trams rijden vanaf 14 december

Bericht door Ardan »

Ik heb haar blonde lokken ook nog wel ergens op de foto staan ja :wink:
Ik doe ook maar wat
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Weense trams rijden vanaf 14 december

Bericht door mb90 »

Vanmiddag heb ik ook een ritje gemaakt met een Weense tram. Deed me weer een beetje denken aan de tijd dat er (weliswaar andere) Weense trams op tramlijn 2 in Rotterdam reden. Het zat wel minder comfortabel dan de groene trams, maar het was wel een stuk rustiger en voor mijn gevoel ging het lekker snel van Nieuwegein Zuid naar Utrecht Westplein. Wel was er bij transferium Westraven en bij de afrit van de A12 wat oponthoud doordat er daar niet gelijk witlicht kwam. Bij Westraven is de tram maar op zicht over de overweg gereden.

Hier overigens een plaatje van de 4909 waarmee ik een ritje gemaakt heb bij de halte Nieuwegein Zuid:
Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 47 gasten