Ruben op Reis #7: Interrail door Oost-Europa (dag 1 t/m 3) [48f]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Ruben op Reis #7: Interrail door Oost-Europa (dag 1 t/m 3) [48f]

Bericht door Gebruikersnaam »

(Korte huishoudelijke mededeling waar niemand wat aan heeft: Ik heb al mijn vakantie/reis topics voorzien van de naam 'Ruben op Reis')

Zomervakantie *O* Zomaar een donderdag, maar de wekker gaat wel om 6 uur ’s ochtends. Normalerwijze zou ik niet zo vroeg opstaan, maar vandaag was het toch echt noodzakelijk om op tijd op de plaats van bestemming te geraken. In 2017 ben ik al eerder met mijn ma op treinvakantie geweest, toen naar Oostenrijk met vast verblijf. In 2018 zouden we wederom met de trein op vakantie gaan, maar dat ging helaas niet door. Dit jaar beloofde dan een soort van goedmaker te worden. Van te voren besloten we al om een rondreis te maken, maar waarheen? Oost-Europa leek mij wel wat. Uiteindelijk hakten we in het voorjaar de knoop door, we bezoeken vijf verschillende steden/regio’s in drie verschillende landen in een korte tijd van 9 dagen. Nu de zomervakantie voorbij is en een enkeling die geïnteresseerd is vraagt: ‘Waar ben je op vakantie geweest?’, krijg ik de meest vreemde blikken te zien, als ik zeg: ‘Slowakije!’. De reis gaat deze ochtend vroeg dan ook naar Bratislava, de hoofdstad van Slowakije! Bij Treinreiswinkel hadden we een rondreis geboekt, ware het niet dat ik niet van het programma af kon blijven en dus er wat aan geknutseld heb. Per dagtrein gaan we naar het Slowaakse. Vier keer overstappen, en iets meer dan 12 uur onderweg. En dan om 7 uur staat de lift klaar om ons naar Ede-Wageningen te brengen. Om tien over zeven staan we dan op het station. 07:18, de trein vertrekt, maar wegens wild nabij het spoor rijdt de trein met gepaste snelheid.

1. Gelukkig maakt dat in Arnhem niet uit, want de ICE waarop we moesten overstappen reed achter ons.
Afbeelding

De reis verloopt gelukkig verder goed genoeg, zodat we geen overstappen missen. In Frankfurt komen we met een kwartier vertraging aan, maar onze overstap was gelukkig ook een goede 10 minuten vertraagd. Tot aan Nürnberg lopen we nauwelijks vertraging in, maar dat maakt niet uit voor onze overstap.
2. In Wenen komen we met 2 minuten vertraging aan. Dat maakt weinig uit op een overstap van een half uur. Beneden kom ik deze muur nog tegen, alvorens we overstappen naar spoor 3 om de REX naar Bratislava te pakken.
Afbeelding

Het einde van de avondspits nadert en de laatste forenzen stappen met ons in de trein van Wenen naar Bratislava. Het valt mij op dat de omgeving al direct ten oosten van Wenen een trieste bedoening is. Oude stations, met nog een stationschef, iets wat ik niet had verwacht in Oostenrijk :| Onderweg raken we nog aan de praat met een forens die ons aanraadt om in Bratislava niet een taxi te nemen bij het hoofdstation. Ook vertelt hij ons dat we beter geen fiets kunnen huren, aangezien Bratislava alles behalve een fietsstad is. Als wij in Devinska Nova Ves aankomen vertelt hij nog dat Slowakije een land van autoproductie is. Er staan een aantal autotreinen, dus ik geloof de beste man op z’n woord. Hij stapt hier tevens uit en wenst ons een fijne vakantie.
In Bratislava aangekomen werd maar snel ingecheckt, om vervolgens een restaurant op te zoeken. Na gegeten te hebben zien we bij de buren in een halletje staan ‘All you can eat 4,95’ :X Naja, we doen er niks meer aan. Naderhand zoek ik de menukaart van de desbetreffende keet op, maar All you can eat voor 4,95 is nergens te vinden -o- De tent blijkt overigens een echte Sovjet-tent te wezen. Rode menukaart, communistische symbolen en niet te vergeten de naam: 'KGB Pub' :') Welkom in het oosten! :lol: :')
3. Uiteindelijk belandden we in de oude stad van Bratislava. Het wordt langzaamaan donker. We lopen tegen het Primaciálny palác aan. Het gebouw werd gebouwd in 1778 en was in 1781 klaar.
Afbeelding

4. We lopen verder door de historische stad en komen het Slovenská filharmónia tegen, een concertzaal.
Afbeelding

5. Een klein stukje verder richting de Donau kan ik het gebouw nog een keer fotograferen. Samen met tramstel 7409 die een rit op lijn 4 verzekerd.
Afbeelding

We lopen wederom een stukje verder, nu langs de Donau, en zien de UFO-brug en het kasteel van Bratislava. De foto’s hiervan mislukken helaas :(
6. Gelukkig lukt de foto van de UFO-brug nog wel *O* Ik kan de camera rustig neerleggen en de sluiter lang open laten staan. Ik probeer een aantal keer een foto te maken, en gelukkig was er ook een moment waarop er geen auto de oprit aan kwam rijden.
Afbeelding

7. Hierna werd via de oude binnenstad weer naar het hotel teruggekeerd. Toch nog een aardige wandeling, aangezien het hotel vlak naast het hoofdstation van Bratislava ligt. Onderweg liepen we nog door deze zo goed als verlaten straat.
Afbeelding

8. Laatste foto van de dag was een foto nabij het kasteel van Bratislava. Inmiddels was het eigenlijk te donker om foto’s uit de losse hand te maken. Rechts zien we nog tramhalte Kapucínska.
Afbeelding

Na een welverdiende nachtrust vertrokken we ’s ochtends rond half 10 alweer, zodat we de stad verder kunnen bezichtigen. De beste forens in de trein van Wenen naar Bratislava vertelde ook nog wat over het oorlogsverleden. In Bratislava staat een groot monument ter nagedachtenis aan de oorlog.
9. Om dit monument te bereiken moesten echter wel wat hoogtemeters overwonnen worden, daar had ik even geen rekening mee gehouden -o-
Afbeelding

10. Bovenaan de trap was Bratislava goed te zien.
Afbeelding

11. Bij het monument is ook direct de begraafplaats van deze soldaten. In 6 massagraven en 317 eigen graven liggen 6845 soldaten van de Sovjet-Unie, die in 1945 nog gestreden hebben voor de bevrijding van Bratislava en West-Slowakije. We zien hier 2 van de 6 massagraven, en links nog eens 2 graven.
Afbeelding

12. Hier nog een deel van de obelisk. Aan iedere zijde staan 3 Slowaakse steden met de datum van bevrijding.
Afbeelding

13. Bovenstaande informatie is ontleend aan dit bord. Indien je meer wilt weten, neem dan vooral de tijd om het bord te lezen.
Afbeelding

14. Tijd om verder te gaan. Onderweg naar het kasteel van Bratislava zien we Vila pána Thalwitzera. Volgens Google Maps is het een toeristische attractie :')
Afbeelding

We lopen verder door de wijk vol met auto’s met donkerblauwe kentekens en lopen zo af en toe langs de residentie van diverse ambassadeurs.
14. Eenmaal aangekomen bij het kasteel van Bratislava zien we de groepen Chinezen al staan :Y We lopen de helling op, en ik maak nog een foto van de UFO-brug, nu bij daglicht. Aan de overkant van de Donau zie je de andere zijde van Bratislava, waar het meeste volk woont. Verder is de industrie van Bratislava nog te zien op de achtergrond.
Afbeelding

15. Nog een andere foto, hier is nog meer industrie op de achtergrond te zien.
Afbeelding

We besluiten om het kasteel van binnen te bekijken. Voor een schappelijk bedrag konden we naar binnen (alhoewel het voor Slowaakse begrippen vast pure oplichterij is (A) ).
16. De ingang van het kasteel, wanneer het heel even rustig is.
Afbeelding

17. In het kasteel stond ook nog een maquette van het kasteel.
Afbeelding

18. Ik maak aardig wat foto’s, maar erg interessant vind ik het allemaal niet. Deze lichtgevende kist daarentegen verdient nog een plaatje.
Afbeelding

Na de kelder te hebben bezocht (helaas geen goede foto’s) verlaten we het kasteel weer. Toch nog anderhalf uur vertoeft in het kasteel, wat me niet tegen valt. Het was lunchtijd, maar om iets goedkoops in de stad te vinden is een onbegonnen missie. In een kleine supermarkt in het centrum van Bratislava kopen we een belegd broodje, en deze eten we bij één van de vele pleinen die de stad rijk is op. Ik wilde nog graag naar het museum van transport, ofwel Múzeum dopravy. Het museum ligt vlak bij het hoofdstation, en vlak bij ons hotel. Wanneer we kijken zien we een geel papiertje bij de trap naar het museum hangen. Iets met 5 juni en een onbekend Slowaaks woord :mrgreen: Toevallig was het vandaag 5 juni, shit… :cry: Het bleek vandaag een feestdag te zijn in Slowakije. Alles werd ineens duidelijk, want onderweg viel het ons al op dat er veel winkels gesloten waren. We lopen echter alsnog de trap op om te kijken of we een glimp van het museum op kunnen vangen. Dat lukte wel enigszins, maar aangezien alles achter hekken stond heb ik maar geen foto’s gemaakt.
19. Aan onze linkerhand zien we het hotel. Fototime dus.
Afbeelding

20. We lopen verder en komen uit bij het hoofdstation. Waarschijnlijk niet de meest normale plek om als toerist te komen, maar zo zien we ook nog eens wat :')
Afbeelding

Aangezien het hotel dichtbij was besloot ik om even normale kleren aan te trekken. Deze idioot vond het namelijk nodig om in een lange zwarte broek te lopen terwijl het buiten bijna 30 graden was :') Nadat de beentjes in de hotelkamer weer tot rust waren gekomen, gingen we weer naar het centrum om wat te eten. Het was immers bijna avond.
21. Na het eten besloten we om de UFO-brug over te lopen, om zo aan de zuidkant van Bratislava te geraken. Hier heb je zicht op de Dóm sv. Martina, een kerk uit de 13e eeuw.
Afbeelding

22. Omdat het vandaag dus een feestdag was, waren veel winkels gesloten. Zo ook alle winkels in deze passage. Het oogde nogal desolaat, maar dat heeft ook weer z’n charme.
Afbeelding

Hierna werd in een rechte lijn naar het hotel gelopen en werden de spullen weer ingepakt. De volgende dag zouden we met de trein via de toeristische route verder gaan. Al vroeg ging de wekker en ruim op tijd waren we op het station van Bratislava. De trein stond al aangekondigd, dus we liepen direct door naar het perron.
23. We nemen trein R 835 ‘Tekov’, helemaal naar Banská Bystrica.
Afbeelding

De trein komt achteruit ingeparkeerd rijden. Heuse chauffeurskunsten die we in Nederland niet meer tegenkomen want veiligheidsjihad _O- We hebben een zitplaatsreservering in een coupé, en al snel worden we vergezeld door twee kletskoppen die het een uur lang volhouden om aan één stuk door te praten, een prestatie van formaat als je het mij vraagt :? . Het eerste uur met R 835 rijden we over de hoofdlijn van Bratislava naar Boedapest. Het landschap is met alleen maar open velden niet echt boeiend. Zo af en toe nog een zonnebloemveld, maar daar houdt het wel mee op. Gelukkig slaan we na een uur linksaf en gaan we een enkelsporige lijn op *O*
24. Langzamerhand glooit het landschap dan toch wat, maar het beeld ziet er ongeveer zo uit.
Afbeelding

25. Even later komt er gebergte in zicht, en ook een aantal gigantische koeltorens.
Afbeelding

26. We komen aan in Levice waar de 240 092 met 2 rijtuigen opgesteld staat.
Afbeelding

27. Gelukkig wordt het wat heuvelachtiger, en niet veel later zouden we in het dal van de Hron de reis voortzetten.
Afbeelding

In het station van Nová Baňa begint het gedonder echter, de trein rijdt niet verder :N Niemand in de coupé spreekt ook maar een woordje Engels, maar wanneer een mevrouw zegt ‘Autobus’ weet ik hoe laat het is :roll: In Žarnovica kunnen we de reis gelukkig weer per spoorvoertuig voortzetten *trein* We komen met iets van 20 minuten vertraging aan in Banská Bystrica, gelukkig maakt dat niet veel uit want de overstaptijd die we hadden was zo’n 2 uur :') We lopen het station uit om ergens wat te eten, en om een nieuwe koffer te halen. Met handen en voetenwerk komen we aan een nieuwe koffer, de rits van mijn koffer was namelijk compleet gescheurd en kon bij het vuilnis. Na een bezoek aan de Kaufland hadden we ook wat broodjes en konden we er weer tegenaan. Het wachten op de trein naar Margecany was begonnen. Wanneer het perron van RR 823 staat aangekondigd, lopen we er naartoe, en ik zie tot mijn geluk dat het een echte Oost-Europese trein is. Ouwe stinkdiesel + rijtuigen waar de ramen open kunnen *O* *O* *O*
28. Ik besluit eerst vooraan in te stappen, maar bedenk me al snel dat het leuker is voor de foto’s om zover mogelijk naar achteren te lopen. Dit doe ik dus, en we hebben de hele rit een coupé voor onszelf.
Afbeelding

29. Natuurlijk kunnen de ramen open. Het is prachtig weer. Op het opstelterrein bij Banská Bystrica is niet veel loos.
Afbeelding

30. De Slowaakse CTA. Wie overigens goed kijkt ziet dat ik mij niet helemaal achteraan de trein bevindt. Achteraan hingen nog 2 broodbussen, die niet opengesteld waren voor reizigers.
Afbeelding

31. De rit van ruim 3½ uur begint. Eerst zit ik even lekker in het rijtuig, wat later besluit ik foto’s te maken. Inmiddels reden we het plaatsje Brusno binnen.
Afbeelding

32. Korte stop op het station van Brusno.
Afbeelding

33. Ergens tussen Brusno en Podbrezova, we beginnen wat vertraging op te bouwen. Ik was overigens niet de enige die foto’s aan het maken was :lol:
Afbeelding

34. Het station van Podbrezova.
Afbeelding

35. Wat industriespoortjes in Podbrezova.
Afbeelding

36. Terwijl we door het station van Chvatimech rijden maak ik weer een foto.
Afbeelding

37. Op het station van Brezno stond deze wagen van ZSSK Cargo, type Daa-k. Iemand die weet waar deze wagens voor gebruikt worden?
Afbeelding

38. We reizen vrolijk verder *trein*
Afbeelding

39. Het traject kronkelt aardig. We volgen nog steeds de rivier Hron.
Afbeelding

40. Met enkele minuten vertraging komen we aan in Polomka. Aangezien hier een stop van 15 minuten ingepland staat is de vertraging geen ramp. De tegentrein uit Margecany kruist hier met ‘onze’ trein. Het personeel wisselde hier van trein. Mijn vermoeden is dat ze dit doen zodat ze weer op hun eigen standplaats uit komen, aangezien dit ook direct de laatste trein van de dag is die hier komt. Het aantal doorgaande treinen tussen Banská Bystrica en Margecany is ook op een hand te tellen. Locomotief 754 083 had in elk geval de eer om RR822 naar Banská Bystrica te brengen.
Afbeelding

41. De personeelswissel was duidelijk te merken :') De machinist wist namelijk wel hoe die gas moest geven. Ook hier is weer goed te zien dat ik niet de enige was die genoot van de open ramen.
Afbeelding

42. We rollen station Helpa binnen. Net zoals vele stations die we onderweg hebben gezien is ook dit station bemand.
Afbeelding

43. De bergen van de Lage Tatra worden steeds duidelijker zichtbaar. Niet veel later zouden we ook een eindje klimmen.
Afbeelding

44. Klein stukje verderop.
Afbeelding

45. We komen langzaamaan weer in de bewoonde wereld (althans, soort van, er is een station (A) ). We rijden hier station Červená Skala binnen.
Afbeelding

Helaas is de batterij van de camera bijna leeg en begin ik wat rustiger aan te doen met het maken van foto’s -o- We rijden langs Telgárt, waar het tracé een rondje maakt middels een keertunnel om het hoogteverschil te overwinnen. Het landschap is naar mijn mening prachtig :D
46. Wanneer we het volgende station binnen rollen zie ik een broodbus staan. Motorstel 812 055 is een paar minuten eerder als Os 7452 uit Margecany aangekomen. De trein heeft hier op station Dobšinská Ľadová Jaskyňa zijn eindbestemming en zal ruim anderhalf uur later terugkeren naar Margecany.
Afbeelding

47. De laatste 2 foto’s maak ik als we langs Dedinky rijden. Dedinky is een klein plaatsje dat ligt aan de Palcmanská Maša, een groot meer geliefd bij toeristen. Het dorp Dedinky bestaat dan ook uit veel hotels.
Afbeelding

48. En een klikje later.
Afbeelding

De rest van de rit besluit ik nog van de omgeving te genieten zonder camera. De accu van de camera kon toch ieder moment leeg zijn. We komen op tijd aan in Margecany en hebben een overstap van 10 minuten op de trein naar Košice. In Košice lopen we naar het hotel, checken in en vervolgen snel onze weg naar een restaurant. In het gezellig drukke stadscentrum vinden we een leuk restaurant en een uur of negen ’s avonds zitten we aan het avondeten. We bekijken nog wat van de stad, en ’s avonds rond een uur of 11 houden we het voor gezien en keren we terug naar het hotel. De eerste 3 dagen zitten er inmiddels op. De volgende dag bekijken we de stad nog kort, om vervolgens weer verder op reis te gaan, maar dat is voor het volgende deel :wink:
Laatst gewijzigd door Gebruikersnaam op za 02 nov 2019, 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Ruben op Reis #7: Interrail door Oost-Europa (dag 1 t/m 3) [48f]

Bericht door Milco »

Leuke foto's en mooi geschreven :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ruben op Reis #7: Interrail door Oost-Europa (dag 1 t/m 3) [48f]

Bericht door Daniel »

Leuk verslagje en fraaie platen ook :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7908
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ruben op Reis #7: Interrail door Oost-Europa (dag 1 t/m 3) [48f]

Bericht door Etienne »

Interrailen wordt een must onder de forumleden zowat :)
Mooie foto's :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
bjorn keith
Berichten: 439
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 18:23
Contacteer:

Re: Ruben op Reis #7: Interrail door Oost-Europa (dag 1 t/m 3) [48f]

Bericht door bjorn keith »

Heel mooie verslag! :D Je hebt me nieuwsgierig gemaakt naar de rest van de reis.
Kijk ook eens op mijn YouTube kanaal: https://youtube.com/ovdoornederland
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Ruben op Reis #7: Interrail door Oost-Europa (dag 1 t/m 3) [48f]

Bericht door isadora »

Mooi verslag van een mooi land. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Ruben op Reis #7: Interrail door Oost-Europa (dag 1 t/m 3) [48f]

Bericht door Zugführer »

Leuk reisje en dito verslag :D
Wat houdt die rondreis van de treinreiswinkel precies in? Interrail + treinreserveringen + hotels?
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Ruben op Reis #7: Interrail door Oost-Europa (dag 1 t/m 3) [48f]

Bericht door umbusko »

Leuke reis, en zeer bekende plaatjes! :D

Paar opmerkingen:
18. Wat was er in de kelder van het kasteel te zien? Toen ik daar twee jaar geleden was, was er een bijzonder slechte tentoonstelling over Kelten, echt een blamage.
Aan het múzeum dopravy heb je niet heel veel gemist geloof ik, al moet ik bekennen dat het denk ik meer dan tien jaar geleden is dat ik daar was. Ik kan me alleen nog herinneren dat het wel leuk was, maar niet wauw, en vooral heel erg uitgestorven. Aan de oostkant van Bratislava is trouwens ook nog een soort museum, Rendez geheten in de volksmond, waar je gratis het terrein op kunt waar dan wat oude stoomlocomotieven en zo staan. Ik zou niemand aanraden om daar zijn kostbare sightseeinguren aan te besteden, tenzij er een evenement is, maar ik vond het wel leuk om er een keertje rond te lopen.
21. In deze kerk werden de koningen van het Hongaarse rijk gekroond van de 16de t/m de 19de eeuw. Er waren in totaal 19 kroningen, waarvan 11 koningen (waaronder één koningin, Maria Theresa) en 8 echtgenotes. :)
27. Deze foto wordt extra mooi als je je beseft dat "pekáreň" bakkerij betekent.
32. Eigenlijk heet het station Brusno kúpele (Brusno baden), maar het zij je vergeven, want het bord met kúpele zit hier rechts om de hoek. (A)
34. Complimenten dat je het hele station van Podbrezová op de foto hebt gekregen; dat is mij nog niet gelukt. :D
40. Wisseling van personeel bij de kruising in Polomka heb ik inderdaad ook meegemaakt; sterker nog: hetzelfde personeel dat 's ochtends de ochtendtrein naar Margecany verliet, stapte 's middags weer op de trein naar Banská Bystrica op.
42. In Heľpa stopt de trein tenminste nog, maar wat ik vooral heel wazig vind is dat er stations zijn met personeel waar geen enkele trein meer stopt, ook op deze lijn. Een station als Chvatimech (foto 36) had tot een aantal jaar terug zelfs een loket dat 24 uur per dag geopend was (waar vervolgens een bordje "niet kloppen" op hing, zodat je theoretisch gezien nooit een kaartje kon kopen tenzij de lokettist je toevallig zag, maar waarom zou hij want er komt nooit iemand. :lol: )

Ik ben benieuwd naar de rest, daar zal ik wel wat minder opmerkingen bij hebben want daar ken ik het niet zo goed. :wink:
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Ruben op Reis #7: Interrail door Oost-Europa (dag 1 t/m 3) [48f]

Bericht door Gebruikersnaam »

Dank voor de leuke reacties *O*
Etienne schreef:Interrailen wordt een must onder de forumleden zowat :)
Mooie foto's :pos:
Gelukkig heb je voor (noord)oost-Groningen geen Interrail-ticket nodig :mrgreen:
Zugführer schreef:Leuk reisje en dito verslag :D
Wat houdt die rondreis van de treinreiswinkel precies in? Interrail + treinreserveringen + hotels?
Treinreiswinkel heeft een rondreis samengesteld. Hierbij zit inderdaad een Interrail-ticket, reserveringen waar mogelijk en hotels. We hebben behoorlijk wat papierwerk mogen ontvangen zo'n anderhalve week voor vertrek (Interrail-tickets, hotelreserveringen, zitplaatsreserveringen, reisschema van dag tot dag, en een paar toeristische tips).

@umbusko Bedankt, ook voor je opmerkingen/feitjes :)
Wat betreft je opmerkingen:
18. In die kelder was inderdaad een tentoonstelling over de Kelten te vinden. Was ook weinig interessants aan imo. Het múzeum dopravy oogde ook aardig uitgestorven (heb je nogal gauw natuurlijk als 'ie gesloten is :mrgreen: ), maar onder het mom van je weet maar nooit wilde ik toch even kijken. De oostkant van Bratislava zal ik voor de volgende keer onthouden, als VSM'er spreken oude stoomlocomotieven mij natuurlijk wel aan (A)
27. Leuk om te weten. Ernaast zat een restaurant, dus mijn vermoeden dat het iets met eten te maken moest hebben klopte dan toch een beetje.
32. En ik maar denken dat de DB er niks van snapte _O-
34. Langleve groothoeklens *O*
42. Bijzonder om te weten, ik had eigenlijk wel verwacht dat er nog iets van een broodbus ofzo stopte, maar van het aanbod op deze lijn snap ik maar weinig (misschien ook omdat gemiddeld iedere plaatsnaam abracadabra is voor mij :oops: )
Ik ben benieuwd naar je volgende opmerkingen, je zal er vast wel wat over te vertellen hebben :wink:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten