Rover wil bus over weg en spoor Veenendaal - Amersfoort

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Rover wil bus over weg en spoor Veenendaal - Amersfoort

Bericht door Wubbo »

Rover wil bus over weg en spoor Veenendaal - Amersfoort
Geplaatst op: maandag 30 november 2009 om 21:06
Laatst bijgewerkt: maandag 30 november 2009 om 21:08

De provincie Utrecht heeft besloten dat de lightrailverbinding tussen Amersfoort en Veenendaal er niet komt. Dit was een idee van een werkgroep van reizigersorganisatie Rover. Ze lanceert nu de idee van de Regiorailer, een bus die over de weg en over het spoor kan rijden.
Lees verder
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Rover wil bus over weg en spoor Veenendaal - Amersfoort

Bericht door Bastiaan »

Ik vind plaatje 2 geen verkeerd ontwerp eigenlijk ... :)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Rover wil bus over weg en spoor Veenendaal - Amersfoort

Bericht door Vinny »

Gewoon het spoor afbreken en er een busbaan voor terugbouwen. Is véél goedkoper in exploitatie :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Rover wil bus over weg en spoor Veenendaal - Amersfoort

Bericht door Fles »

Wubbo schreef:Ze lanceert nu de idee van de Regiorailer, een bus die over de weg en over het spoor kan rijden.

Waanzin natuurlijk. Welke zwakzinnige komt er toch iedere keer met dit soort hallucinaties op de proppen?? Opsluiten die lui.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Rover wil bus over weg en spoor Veenendaal - Amersfoort

Bericht door Freek »

Rover weet van geen ophouden. Je veracht haast een roverlid met persoonlijk belangen.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Rover wil bus over weg en spoor Veenendaal - Amersfoort

Bericht door Dexter »

Ik snap niet dat er in dit land altijd zo krampachtig wordt gedaan over spoorprojecten. Als je ziet hoe er al gesteggeld wordt over een tramproject in Utrecht of Groningen en zo'n Rijn-Gouwelijn, is het een wonder dat de HSL-Zuid en de Betuweroute er überhaupt gekomen zijn. Ik geef toe dat zoiets als de Noord-Zuidlijn in Amsterdam nou niet echt reclame is, maar om nou meteen ook vrijwel alle min of meer nuttige projecten ook te gaan afschieten is een gemiste kans...
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21355
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Rover wil bus over weg en spoor Veenendaal - Amersfoort

Bericht door Meltrain »

Bastiaan schreef:Ik vind plaatje 2 geen verkeerd ontwerp eigenlijk ... :)
Nee, zeker niet.
Maar persoonlijk zou ik dan het liefst nog voor een dubbelgelede Citaro met spoorwielen gaan. :lol:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Re: Rover wil bus over weg en spoor Veenendaal - Amersfoort

Bericht door 88122903 »

58 miljoen valt eigelijk nog mee om spoor te activeren, jammer dat het neer gelegd is.
Ik vraag me af of het alternatief dat besproken wordt veel goedkoper gaat zijn.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Rover wil bus over weg en spoor Veenendaal - Amersfoort

Bericht door Wubbo »

Voor die 58 miljoen heb je het alleen maar gereactiveerd he, dan moet er nog elk jaar subsidie bij voor de exploitatie en het onderhoud.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Rover wil bus over weg en spoor Veenendaal - Amersfoort

Bericht door Ruben »

Wat is nou eigenlijk het voordeel om met een bus de rails op te gaan? En dan bedoel ik met name ten opzichte van een busbaan?

Ik vertrouw Nederland in het algemeen niet met hybride projecten als dit; dus om die reden lijkt me een busbaan neerplompen nog nuttiger. Voor 58 miljoen heb je erg fancy asfalt, dus nogmaals: wat ziet Rover in rails dat ik hier niet zie?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rover wil bus over weg en spoor Veenendaal - Amersfoort

Bericht door reisthijs »

NS-Reiziger schreef:Wat is nou eigenlijk het voordeel om met een bus de rails op te gaan? En dan bedoel ik met name ten opzichte van een busbaan?
Het voordeel is heel eenvoudig dat op een deel van het traject Amersfoort-Veenendaal toch al rails liggen en je daar dus geen busbaan hoeft aan te leggen als de bus op rails kan rijden. Dus dat zou goedkoper kunnen zijn dan het hele traject als busbaan uit te voeren.

Maar zo'n bus-op-rails is natuurlijk wel veel duurder dan een gewone bus, zou daar al rekening mee gehouden zijn?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Rover wil bus over weg en spoor Veenendaal - Amersfoort

Bericht door Fles »

Hoe hard kan zo'n bus op rails rijden? 60? Houdt het wel zo'n beetje op gok ik... Komt er ook ATB/ERTMS etc in?
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Rover wil bus over weg en spoor Veenendaal - Amersfoort

Bericht door Bastiaan »

Hoe kom je daar bij? Ik denk dat zo'n bus technisch gezien wel een flinke snelheid kan halen. Op de weg rijdt een bus ook makkelijk 80 en met een haastige chauffeur ook nog wel harder. Op het spoor is de bus een railvoertuig met weer andere eisen en wetgevingen.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Rover wil bus over weg en spoor Veenendaal - Amersfoort

Bericht door Fles »

Worden de flenswielstellen dan apart aangedreven of zo? Als je dat wil gaan doen met de rubberwielen direct op de stalen wielbanden, dan moet je op de weg al gauw 160 kunnen, en achteruit, wil je op het spoor 60 halen, omdat die wielen simpelweg veel kleiner zijn. Dus dat zie ik niet zo gauw gebeuren.

De constructie van de SchiStraBus, steunen op draaistellen en aandrijving door de rubberwielen op de rails, zie ik ook niet zo zitten voor hogere snelheden, zeker niet bij een geleed voertuig.

Wat hebben we nog meer? Een switchbox waarmee je kan schakelen of je het motorvermogen afgeeft aan de rubberwielen of aan de stalen wielstellen? Leuk om eens in Technisch Lego te bouwen, maar ik betwijfel of dat praktisch is, aangezien je dan bij iedere weg-rail transitie stapvoets moet gaan rijden (eigenlijk nog langzamer).

Aparte motoren dan? Ook niet echt zuinig/waarschijnlijk/geloofwaardig. Denk ik.

Hoe wil jij met een bus (laten we zeggen) 120 km/h op rails gaan rijden dan? :?:
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Rover wil bus over weg en spoor Veenendaal - Amersfoort

Bericht door Fles »

Fles schreef:aangezien je dan bij iedere weg-rail transitie stapvoets moet gaan rijden (eigenlijk nog langzamer).
Oh, dit moet eigenlijk sowieso wel. Naja, het zal wel niet voor niks zijn dat er zoiets nergens ter wereld rijdt verder. Stellethje fantasten :lol:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Rover wil bus over weg en spoor Veenendaal - Amersfoort

Bericht door Vinny »

Nja, bij de spooraannemers is het al lang bekend hoor: De meeste werkvoertuigen (lorry's) kunnen zowel op de weg rijden (met rubber banden) als op het spoor (met treinwielen). Het is alleen niet de meest efficiente vorm van vervoer..., het ombouwen kost tijd en bij het op het spoor komen (inzetplaats) moet altijd de treindienstleider of in geval het spoor buiten dienst is, de Leider Werkplek Beveiliging (LWB'er) een aparte rijweginstelling opgeven.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Rover wil bus over weg en spoor Veenendaal - Amersfoort

Bericht door Fles »

ja, en dan heb je het nog over dingen die niet harder dan 2 km/h HOEVEN te rijden. :pos:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 97 gasten