Tekort aan verkeersleiders dreigt: minder treinen als ProRail ze niet vindt

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Tekort aan verkeersleiders dreigt: minder treinen als ProRail ze niet vindt

Bericht door Daniel »

Tekort aan verkeersleiders dreigt: minder treinen als ProRail ze niet vindt
Er dreigt een groot tekort aan treinverkeersleiders bij ProRail. Als de spoorbeheerder deze niet vindt, dan zit er niets anders op dan minder treinen te laten rijden.
De komende drie jaar moeten er tussen de zestig en tachtig medewerkers per jaar worden geworven, zegt woordvoerder Andy Wiemer van ProRail. Dat neemt alleen nog maar toe na 2023, onder andere als gevolg van vergrijzing binnen de organisatie.
Daarom is ProRail nu een grote campagne gestart om treinverkeersleiders te werven, maar de zoektocht verloopt volgens Wiemer moeizaam. ProRail hoopt op duizenden reacties. ,,Om één iemand op te leiden, heb je vijftig sollicitanten nodig’’, zegt Wiemer. Daarbij komt dat maar de helft van de mensen die de opleiding mogen volgen, slaagt en vervolgens echt treinverkeersleider wordt.

Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Tekort aan verkeersleiders dreigt: minder treinen als ProRail ze niet vindt

Bericht door gkw1969 »

Als ze nou eens gaan kijken naar de eisen die ze zelf stellen voor de functie, misschien dat ze daar wat aan kunnen doen om meer personeel te krijgen.
1. MBO-4/HAVO/VWO diploma
2. Kort geleden een theoretische opleiding hebben afgerond.

Dit houdt in dat je maar een beperkte doelgroep hebt waar je je mensen zoekt en deze doelgroep studeert vaak verder op een HBO of universiteit, deze doelgroep kan daarna ook een veel beter betaalde baan vinden met, veelal, minder stress.
Een zij-instromer, bijvoorbeeld een ervaren luchtverkeersleider of politiefunctionaris, van 50 jaar oud komt dus al niet in aanmerking voor die functie.Terwijl deze mensen zeer stressbestendig zijn.
Ze richten zich met hun eisen op jongeren (ze zeggen het niet zo, maar de eisen zijn daar wel naar) tot een jaar of 25. Tsja, en die vijver is zo klein om uit te vissen dat ze gewoon geen gemotiveerde kandidaten kunnen krijgen.

Ik vind dus dat ze eerst maar eens moeten gaan kijken in welke vijver "vissen" wij, zit daar nog wel "vis" in en wie "vissen" daar nog meer en wat zijn hun arbeidsvoorwaarden.
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Tekort aan verkeersleiders dreigt: minder treinen als ProRail ze niet vindt

Bericht door trolly »

Volledig met je eens. Daarnaast is het een beetje vermoeiend dat ProRail en/of NS bij elk wissewasje naar de noodklok grijpen. Dat komt de geloofwaardigheid van dat middel niet ten goede. Als er een personeelsprobleem dreigt in 2023 dan lijkt me dat er voldoende tijd is om dat op te lossen. Desnoods door bizarre ingrepen als loonsverhoging — dat wil namelijk nog wel eens helpen bij de wervingsprocedure.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Tekort aan verkeersleiders dreigt: minder treinen als ProRail ze niet vindt

Bericht door Wubbo »

Ik denk dat die opleidingseis vooral bedoeld is om ervoor te zorgen dat je mensen krijgt die redelijk makkelijk leren. De opleiding is intensief, als je niet meer gewend bent om te leren is de kans groot dat je daar niet doorheen komt.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Tekort aan verkeersleiders dreigt: minder treinen als ProRail ze niet vindt

Bericht door trolly »

Leervermogen heeft naar mijn ervaring minder met leeftijd dan met motivatie te maken. Daarnaast is het dus maar de vraag of ProRail zich de luxe kan veroorloven om zich uitsluitend op jongeren te richten.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Tekort aan verkeersleiders dreigt: minder treinen als ProRail ze niet vindt

Bericht door sirvinniei »

Het loon is toch niet dramatisch? 2400 met doorgroeimogelijkheden tot 3600. Dat lijkt me relatief veel voor een HBOer en een degelijk bedrag voor een WOer
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tekort aan verkeersleiders dreigt: minder treinen als ProRail ze niet vindt

Bericht door Daniel »

Bedenk je wel dat de arbeidsmarkt momenteel nogal krap is, dat heeft zo z'n invloed op de salarissen (en moeite die andere sectoren doen om aan mensen te komen)
€ 2400 zit relatief aan de onderkant qua startsalaris voor een HBO'er overigens, al hangt dat ook wel een beetje af van de sector natuurlijk. Als ik de vacature zo zie zal een HBO'er eerder aan de bovenkant van die bandbreedte uitkomen en dan is het best een prima salaris om mee te starten ja.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Tekort aan verkeersleiders dreigt: minder treinen als ProRail ze niet vindt

Bericht door AppleMoose »

Wubbo schreef:Ik denk dat die opleidingseis vooral bedoeld is om ervoor te zorgen dat je mensen krijgt die redelijk makkelijk leren. De opleiding is intensief, als je niet meer gewend bent om te leren is de kans groot dat je daar niet doorheen komt.
Mee eens, al zegt dat niet alles. "ouderen" hebben vaak ook een gezin (al dan niet met een werkende partner) en dat combineren met een opleiding en een baan is vrij pittig. Zo'n 85% van de afhakers bij mijn opleiding (Ja, een lerarenopleiding is echt pittig, zeker in deeltijd) had dat als reden.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Tekort aan verkeersleiders dreigt: minder treinen als ProRail ze niet vindt

Bericht door The Greyhound »

sirvinniei schreef:Het loon is toch niet dramatisch? 2400 met doorgroeimogelijkheden tot 3600. Dat lijkt me relatief veel voor een HBOer en een degelijk bedrag voor een WOer
Lijk mij een mooi startbedrag voor iemand met een MBO4 opleiding die niet verder wil studeren maar aan de slag wil.
Wat die praktische opleiding moet inhouden wordt niet helemaal duidelijk. Er zijn genoeg mensen die tegenwoordig vanuit hun werk of puur uit belangstelling (praktische) cursussen/opleidingen volgen.
Probleem voor ProRail is denk ik dat maar 1 op de 50 mensen door de procedure heen komt om te beginnen met de opleiding. Dan moeten er heel veel mensen reageren om aan een redelijk aantal mensen te komen en dat is in deze krappe arbeidsmarkt lastig.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Tekort aan verkeersleiders dreigt: minder treinen als ProRail ze niet vindt

Bericht door Durashift »

Volgens mij zijn er 24 luchtverkeersleiders opgeleid voor vliegveld Lelystad die nog wel een tijdje duimen moeten draaien..
Wellicht detachering voor de korte termijn? :wink:

Er zijn ook zij-instromers die in hun werkverleden op regelmatige basis wel een training / cursus gedaan heeft of deeltijdopleiding.. en best wel weer kunnen leren. Opleiding is toch gewoon onder werktijd en betaald? Of moet je een periode met eigen geld overbruggen?

Met jong volk weet je in deze tijd gewoon dat die niet voor een levenslange job als verkeersleider zullen opteren. Dus de rotatiesnelheid is hoger.. en dan is de vraag welke investering waardevoller is.. die in een 40 - 50 plusser die, als het allemaal bevalt etc... vermoedelijk zo'n 15- 25 dienstjaren kan maken.. of een starter op de arbeidsmarkt die na een jaar of 4-5 weer de organisatie uitvliegt.. :?:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tekort aan verkeersleiders dreigt: minder treinen als ProRail ze niet vindt

Bericht door Suus »

Luchtverkeersleiders ga je echt niet aan het werk krijgen als treindienstleiders. Luchtverkeersleiders verdienen makkelijk 80.000 euro per jaar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Tekort aan verkeersleiders dreigt: minder treinen als ProRail ze niet vindt

Bericht door Nitein-Repart »

Daniel schreef:Bedenk je wel dat de arbeidsmarkt momenteel nogal krap is, dat heeft zo z'n invloed op de salarissen (en moeite die andere sectoren doen om aan mensen te komen)
€ 2400 zit relatief aan de onderkant qua startsalaris voor een HBO'er overigens, al hangt dat ook wel een beetje af van de sector natuurlijk. Als ik de vacature zo zie zal een HBO'er eerder aan de bovenkant van die bandbreedte uitkomen en dan is het best een prima salaris om mee te starten ja.
€2.400 laag als hbo-startsalaris? Ik zit op €1.900 bruto per maand (krijg wel volledige reiskostenvergording) als hbo-gediplomeerde. Had daarvoor zelfs omgerekend een salaris van €1.725, wel met een onvolledige reiskostenvergoeding. €2.400 voor een hbo-startsalaris vind ik behoorlijk veel. Of ontbreekt soms de reiskostenvergoeding of zitten werknemers opgezadeld met vervelende hobby's als een verplichte pensioenregeling die een groot deel van het salaris opvreten?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Tekort aan verkeersleiders dreigt: minder treinen als ProRail ze niet vindt

Bericht door trolly »

Ze schijnen nog mensen te zoeken, dus grijp je kans :Y
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Tekort aan verkeersleiders dreigt: minder treinen als ProRail ze niet vindt

Bericht door Nitein-Repart »

Ik zit prima op mijn plek.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Tekort aan verkeersleiders dreigt: minder treinen als ProRail ze niet vindt

Bericht door Z2N »

Dan ook geen klachten uiten over je eigen salaris. ProRail biedt beter, maar je hebt zelf je keuze gemaakt. :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Tekort aan verkeersleiders dreigt: minder treinen als ProRail ze niet vindt

Bericht door Nitein-Repart »

Maar dan moeten we niet doen of €2.400 een laag hbo-startsalaris is, want dat is het absoluut niet. Zelfs voor WO is het een redelijk startsalaris.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Tekort aan verkeersleiders dreigt: minder treinen als ProRail ze niet vindt

Bericht door trolly »

Toch maak je onbedoeld mijn punt helder: ProRail betaald dan misschien wel niet weinig, maar kennelijk toch niet genoeg.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Tekort aan verkeersleiders dreigt: minder treinen als ProRail ze niet vindt

Bericht door Nitein-Repart »

Die krappe arbeidsmarkt is ook weer tijdelijk. We gaan alweer richting een recessie. In Duitsland was de economische groei toch ook al beneden de trend.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tekort aan verkeersleiders dreigt: minder treinen als ProRail ze niet vindt

Bericht door Suus »

Uiteraard heeft ProRail verplichte deelname aan een pensioenfonds, ze zijn tenslotte een fatsoenlijke werkgever met een CAO en prima salarissen. Hoge startsalarissen houdt meestal in dat de bovenkant van de schaal wat gematigd is. In sectoren waar bedrijven met elkaar concurreren zijn de startsalarissen vaak lager maar de eindlonen hoger.

Bovendien hebben de medewerkers voor deze rol verplicht een zware opleiding ondergaan, dan is een bindingspremie in het salaris niet vreemd. En er wordt gewerkt in volcontinue-dienst, dus ook ‘s nachts, in het weekend en op feestdagen. De daarbij behorende toeslagen zijn waarschijnlijk al in het genoemde salaris meegenomen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Tekort aan verkeersleiders dreigt: minder treinen als ProRail ze niet vindt

Bericht door trolly »

Nitein-Repart schreef:Die krappe arbeidsmarkt is ook weer tijdelijk. We gaan alweer richting een recessie. In Duitsland was de economische groei toch ook al beneden de trend.
Toch zitten ze bij ProRail met samengeknepen billen omdat ze geen mensen vinden.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Tekort aan verkeersleiders dreigt: minder treinen als ProRail ze niet vindt

Bericht door Z2N »

Nitein-Repart schreef:Die krappe arbeidsmarkt is ook weer tijdelijk. We gaan alweer richting een recessie. In Duitsland was de economische groei toch ook al beneden de trend.
Ja en nee. We zijn nu in een fase aanbeland waarin het aantal mensen dat werkt afneemt, waardoor de krapte op de arbeidsmarkt toe gaat nemen. Dat er nu een recessie komt is mede aan het ontstaan door het tekort aan werknemers, er is simpelweg geen personeel meer beschikbaar om bedrijven, en daarmee de economie, te laten groeien. De handelsoorlog en Brexit hebben natuurlijk ook een grote negatieve invloed, maar met de krimp in de werkende bevolking is een recessie sowieso onvermijdelijk.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Tekort aan verkeersleiders dreigt: minder treinen als ProRail ze niet vindt

Bericht door Bemined »

Nitein-Repart schreef:Maar dan moeten we niet doen of €2.400 een laag hbo-startsalaris is, want dat is het absoluut niet. Zelfs voor WO is het een redelijk startsalaris.
Zoals gezegd, ligt aan de sector. Voor technische HBO opleidingen is het laag, voor economie is het gemiddeld en voor het onderwijs is het hoog en voor kunst kun je wel raden. Overigens zitten er ook binnen elke sector nog flinke verschillen per opleiding.
Suus schreef:Hoge startsalarissen houdt meestal in dat de bovenkant van de schaal wat gematigd is. In sectoren waar bedrijven met elkaar concurreren zijn de startsalarissen vaak lager maar de eindlonen hoger.
Ook dat verschilt weer sterk per sector en soort werk, binnen de IT zit je gelijk al boven het HBO gemiddelde en met voldoende ervaringsjaren dat kan bedrag verdubbelen. Met een eindschaal van €3600 zullen veel technische HBO'ers afhaken. Ik denk dat een CAO in het nadeel is hier, lonen die niet CAO gebonden zijn kunnen veel sneller stijgen indien er schaarste is op de arbeidsmarkt. Beroepen zoals deze die niet één specifieke vooropleiding vereisen concurreren met andere beroepen, en als daar schaarste is kan een CAO niet snel reageren en neemt het aantal kandidaten af.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tekort aan verkeersleiders dreigt: minder treinen als ProRail ze niet vindt

Bericht door Suus »

Als ik in de ProRail-CAO kijk zie ik € 3673,44 p/m staan, plus 8% vakantiegeld en 3,25% dertiende maand.

Dan kom ik uit op circa 49.000 bruto per jaar. Uitstekend salaris lijkt mij.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Tekort aan verkeersleiders dreigt: minder treinen als ProRail ze niet vindt

Bericht door Wubbo »

En volgens mij is dat salaris nog zonder onregelmatigheidstoeslagen. Je komt dus sowieso hoger uit.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Tekort aan verkeersleiders dreigt: minder treinen als ProRail ze niet vindt

Bericht door Post »

Suus schreef:Uiteraard heeft ProRail verplichte deelname aan een pensioenfonds, ze zijn tenslotte een fatsoenlijke werkgever met een CAO en prima salarissen. Hoge startsalarissen houdt meestal in dat de bovenkant van de schaal wat gematigd is. In sectoren waar bedrijven met elkaar concurreren zijn de startsalarissen vaak lager maar de eindlonen hoger.

Bovendien hebben de medewerkers voor deze rol verplicht een zware opleiding ondergaan, dan is een bindingspremie in het salaris niet vreemd. En er wordt gewerkt in volcontinue-dienst, dus ook ‘s nachts, in het weekend en op feestdagen. De daarbij behorende toeslagen zijn waarschijnlijk al in het genoemde salaris meegenomen.
De onregelmatigheid toeslag komt er nog bij, tenminste als ik de site goed begrijp:
"Een onregelmatigheidstoeslag tussen de € 300 en € 700 per maand"

https://werkenbijprorail.nl/vacatures/t ... srq118027/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten