erka schreef: Leuk verslag, maar wat heb je toch tegen Oost-Groningen?
Timon91 schreef: Mooi vergelijkingsmateriaal voor een afgelegen gebied. En tsja, daar kom je tijdens vakanties nog wel eens
Wubbo schreef: Ik neem aan dat de volgende reis naar Delfzijl gaat? Ben benieuwd hoe je dat dan omschrijft
Mikos schreef: Dan ga ik mee op die trip naar Oost-Groningen; eerst met de nachttrein helemaal daar naar toe afreizen, om in niemandsland rond te kijken...
En zo begon er een nieuw avontuur...Timon91 schreef: Gaan we doen, lachen! Kunnen we per marshrutka naar Hongerige Wolf, Fiemel, Polen en Nooitgedacht
Timon & Mikos: Er gaat alleen een marshrutka boven Groningen
Om te beginnen, een kaartje van dit avontuur.
Kleine noot: het verslag is weliswaar door Timon91 geplaatst, het betreft - zowel qua tekst als qua foto's - een coproductie van ons beiden.
Zaterdag 14 september 2019, 11.22 uur, station Hoogeveen. De elektricha van NS rolt het station binnen. Timon91 stapt uit en meldt zich bij zijn chauffeur voor de dag, ene Mikos. Na elkaar voor het eerst de hand geschud te hebben rijden we weg in Mikos’ marshrutka. Op naar het hoge Noorden!
1. Nadat we "stad" voorbij zijn volgen enkele grensposten, maar onze visa zijn gelukkig in orde. Zodoende kunnen we probleemloos onze weg vervolgen naar de eerste bestemming van de dag: Uithuizermeeden!
N46 near Uithuizermeeden by Timon91, on Flickr
2. Eerst bewonderen we het centrale plein van Uithuizermeeden, voorzien van muziektent en coöperatieve grootgrutter.
Johan van Veenplein, Uithuizermeeden by Timon91, on Flickr
3. Ook bekijken we nog wat lokale fauna.
Wildlife in Uithuizermeeden by Timon91, on Flickr
4. Dan is het tijd om ons naar het spoorwegstation te begeven. Station Uithuizermeeden is op ons na uitgestorven.
5. Hier doen de dwergseintjes een wedstrijdje wie het langst is. Net voor de foto gemaakt werd, was het linker dwergseintje hoger, maar die moest opgeven omdat zijn uithoudingsvermogen niet zo goed is als de andere. Tenminste, dat denken we.
6. Daar komt de dieseltrein van een niet nader te noemen rood/witte treinvervoerder op tijd het station binnenrijden. Op station Uithuizermeeden zijn de CTA's in plastic ingepakt, gewoon omdat het kan. Op twee Duitse reizigers en een verdwaalde local die in Roodeschool uitstapt, zijn we de enigen in de trein.
Uithuizermeeden train station by Timon91, on Flickr
7. Arriva mag de ramen wel eens wassen, zo kunnen we natuurlijk nog niet genieten van het geweldige uitzicht in Noord-Groningen!
8. Al gauw komt de Eemshaven in zicht...
Eemshaven seen from the train by Timon91, on Flickr
9. ...en kruisen we de zeedijk die dit gebied voor overstromingen behoedt.
10. Zonder kleerscheuren opgelopen te hebben komen we aan in Eemshaven, een nietszeggend station op een nog minder zeggende locatie. De Duitsers lopen naar de boot richting Borkum, de machinist naar de andere kant van de trein.
11. Een nietszeggend station of een nietszeggende locatie, maar toch wel handig voor de boot naar Borkum. Wij maken een foto van het uitzicht en maken dan dat we weer in de trein stappen. Timon: “Als je deze trein mist...”
12. ...dan weten wij het ook niet meer :')
Eemshaven train station by Timon91, on Flickr
13. Een half uur later, terug bij de Marshrutka in Uithuizermeeden, begeven we ons in oostelijke richting. Onderweg passeren we een pittoreske bushalte.
14. Er blijkt in deze contreien zowaar een marshrutka te rijden en zowaar blijkt er een paar minuten later eentje te komen :') We positioneren ons naast de weg om een paar prachtplaten te schieten. Kijk, daar komtie al!
Marshrutka near Roodeschool by Timon91, on Flickr
15. Nét op het moment dat we een foto wilden maken, vertoonde zich een zeer lokale aardbeving, waardoor de foto eigenlijk mislukt is. Soms heb je dat in deze contreien...
16. Vervolgens rijden we Roodeschool in, waar voor de lijn naar de Eemshaven een nieuw station gebouwd is. Het oude station van Roodeschool is met een hek afgesloten, het nieuwe station is op de achtergrond te zien, waar een trein zijn vertrektijd staat af te wachten.
17. Via een niet-afgesloten afgesloten weg bereiken we Polen. Polen ligt op slechts twee uur rijden van huis. Als je uit Raalte komt, tenminste. Het bestaat uit maar liefst 11 huizen.
18. Een stuk verderop ligt Tweehuizen, u mag twee keer raden waar die naam vandaan komt. Je moet er alleen wel naar zoeken, wil je het zien.
19. Men heeft het bord om onduidelijke redenen parallel aan de weg gebouwd, dus vandaar :') Vermoedelijk iets met brede tractoren.
Tweehuizen, Groningen by Timon91, on Flickr
20. Onderweg spotten we weer een marshrutka, maar omdat er toevallig een kosmische stralingsstorm en alwéér een aardbeving gaande zijn, mislukt de foto helaas opnieuw.
Marshrutka in Spijk by Timon91, on Flickr
21. Mooi, dit soort wegen.
On the way to Fiemel by Timon91, on Flickr
22. Een tussenstop in het wereldberoemde Fiemel blijkt wat tegen te vallen; het gehucht mag zo heten, er is enkel een klein gemaal te vinden. Wel even een mooi moment om de marshrutka van vandaag op de foto te zetten.
23. En een of andere bunker, voor het geval de Duitsers ons land nog eens proberen te veroveren.
24. Duitsland is niet ver namelijk. Timon krijgt zelfs een smsje "Welkom in Duitsland" hier :')
View towards Germany, Fiemel by Timon91, on Flickr
25. Daarna volgt de Marshrutka de vele karrensporen die in dit noordoostelijke deel van Groningen zijn te vinden. Uiteindelijk wordt er een stop gemaakt bij alweer een wereldberoemde trekpleister: het Noord-Nederlands Trein & Tram Museum in Zuidbroek. Gevestigd in het voormalige NS-stationsgebouw, met een leuke expositie over Sjef van Oekel, de stripheld van weleer. De barman drukt ons op het hart dat men hard op zoek is naar vrijwilligers voor het museum, met name jonge mensen en mensen die goed overweg kunnen met de digitaliteit van deze wereld heden ten
dage. Dus, mocht u zich geroepen voelen en in de buurt van Zuidbroek wonen: u heeft het gehoord!
26. Modelspoorbaan in het museum.
Railway Museum, Zuidbroek by Timon91, on Flickr
27. Daarna volgt een route via het buitenland (waar op de teller 200 kilometer per uur kan worden aangetikt) richting het ultieme einddoel van de dag: Fort Bourtange. Het enige doel waar we allebei iets van verwachten.
28. De toegangspoort naar de vesting.
29. En het stelt niet teleur met de heerlijke nazomerzon die boven ons hoofd hangt en de boel verwarmt. Dit kleine vestingstadje heeft de typische vestingvorm die wordt gevormd door een dijk die om het mooie stadje loopt. Een Geocache toont ons alle hoeken van de vesting, waar een handvol Duitsers en zelfs Russen te vinden zijn.
Fort Bourtange by Timon91, on Flickr
30. Boven de toegangspoort, de vesting in gekeken.
31. Huizen vanaf de verdedigingswal gezien.
32. Een groepsfoto van het reisgezelschap hoort er ook bij
Fort Bourtange by Timon91, on Flickr
33. Alsof het een schilderijtje is, zo mooi...
34. We verlaten de wal en gaan het dorp ook nog even in.
35. Het bruisende centrum van Fort Bourtange.
36. Hier moet je wel Duits kunnen lezen, want anders begrijp je de borden hier niet ;)
Marktplein, Bourtange by Timon91, on Flickr
37. De wijde wereld.
Fort Bourtange, absoluut de moeite waard!
38. We passeren wederom de rijksgrens en zakken verder af naar het zuiden. De dag wordt afgesloten in het bruisende Amman, u weet wel, de grootste plaats in de gelijknamige gemeente Emmen. Hier worden we van een terrasje gejaagd omdat de tent gaat sluiten, om 18.30 uur, nog voor we zijn gaan zitten. Gelukkig weet de lokale gids annex chauffeur nog wel een ander tentje uit de tijd dat hij hier in de omgeving nog treinen mocht controleren, waar naar volle tevredenheid wordt gedineerd. Timon kiest voor "Patat Hartstikke Lekker", dan is dit wat u voorgeschoteld krijgt.
Patat Hartstikke Lekker, Emmen by Timon91, on Flickr
39. Hier scheiden ook de wegen van Timon en Mikos; Timon waagt zijn leven door hier op het station van Amman in alweer een trein van Arriva te stappen, Mikos brengt de marshrutka terug naar de garage.
Emmen train station by Timon91, on Flickr
Daarmee komt er ook een eind aan dit spannende avontuur, waarin we een uithoek van ons eigen land hebben opgezocht. Waar een paar reacties onder een reisverslag over Oekraïne al niet toe kunnen leiden! :') Bedankt voor het meelezen, hopelijk vonden jullie er wat van (A)