Timon & Mikos: Er gaat alleen een marshrutka boven Groningen [39]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Timon & Mikos: Er gaat alleen een marshrutka boven Groningen [39]

Bericht door Timon91 »

erka schreef: Leuk verslag, maar wat heb je toch tegen Oost-Groningen?
Timon91 schreef: Mooi vergelijkingsmateriaal voor een afgelegen gebied. En tsja, daar kom je tijdens vakanties nog wel eens
Wubbo schreef: Ik neem aan dat de volgende reis naar Delfzijl gaat? Ben benieuwd hoe je dat dan omschrijft
Mikos schreef: Dan ga ik mee op die trip naar Oost-Groningen; eerst met de nachttrein helemaal daar naar toe afreizen, om in niemandsland rond te kijken...
Timon91 schreef: Gaan we doen, lachen! Kunnen we per marshrutka naar Hongerige Wolf, Fiemel, Polen en Nooitgedacht
En zo begon er een nieuw avontuur...

Timon & Mikos: Er gaat alleen een marshrutka boven Groningen

Om te beginnen, een kaartje van dit avontuur.

Afbeelding

Kleine noot: het verslag is weliswaar door Timon91 geplaatst, het betreft - zowel qua tekst als qua foto's - een coproductie van ons beiden.

Zaterdag 14 september 2019, 11.22 uur, station Hoogeveen. De elektricha van NS rolt het station binnen. Timon91 stapt uit en meldt zich bij zijn chauffeur voor de dag, ene Mikos. Na elkaar voor het eerst de hand geschud te hebben rijden we weg in Mikos’ marshrutka. Op naar het hoge Noorden!

1. Nadat we "stad" voorbij zijn volgen enkele grensposten, maar onze visa zijn gelukkig in orde. Zodoende kunnen we probleemloos onze weg vervolgen naar de eerste bestemming van de dag: Uithuizermeeden!

Afbeelding
N46 near Uithuizermeeden by Timon91, on Flickr

2. Eerst bewonderen we het centrale plein van Uithuizermeeden, voorzien van muziektent en coöperatieve grootgrutter.

Afbeelding
Johan van Veenplein, Uithuizermeeden by Timon91, on Flickr

3. Ook bekijken we nog wat lokale fauna.

Afbeelding
Wildlife in Uithuizermeeden by Timon91, on Flickr

4. Dan is het tijd om ons naar het spoorwegstation te begeven. Station Uithuizermeeden is op ons na uitgestorven.

Afbeelding

5. Hier doen de dwergseintjes een wedstrijdje wie het langst is. Net voor de foto gemaakt werd, was het linker dwergseintje hoger, maar die moest opgeven omdat zijn uithoudingsvermogen niet zo goed is als de andere. Tenminste, dat denken we.

Afbeelding

6. Daar komt de dieseltrein van een niet nader te noemen rood/witte treinvervoerder op tijd het station binnenrijden. Op station Uithuizermeeden zijn de CTA's in plastic ingepakt, gewoon omdat het kan. Op twee Duitse reizigers en een verdwaalde local die in Roodeschool uitstapt, zijn we de enigen in de trein.

Afbeelding
Uithuizermeeden train station by Timon91, on Flickr

7. Arriva mag de ramen wel eens wassen, zo kunnen we natuurlijk nog niet genieten van het geweldige uitzicht in Noord-Groningen!

Afbeelding

8. Al gauw komt de Eemshaven in zicht...

Afbeelding
Eemshaven seen from the train by Timon91, on Flickr

9. ...en kruisen we de zeedijk die dit gebied voor overstromingen behoedt.

Afbeelding

10. Zonder kleerscheuren opgelopen te hebben komen we aan in Eemshaven, een nietszeggend station op een nog minder zeggende locatie. De Duitsers lopen naar de boot richting Borkum, de machinist naar de andere kant van de trein.

Afbeelding

11. Een nietszeggend station of een nietszeggende locatie, maar toch wel handig voor de boot naar Borkum. Wij maken een foto van het uitzicht en maken dan dat we weer in de trein stappen. Timon: “Als je deze trein mist...”

Afbeelding

12. ...dan weten wij het ook niet meer :')

Afbeelding
Eemshaven train station by Timon91, on Flickr

13. Een half uur later, terug bij de Marshrutka in Uithuizermeeden, begeven we ons in oostelijke richting. Onderweg passeren we een pittoreske bushalte.

Afbeelding

14. Er blijkt in deze contreien zowaar een marshrutka te rijden en zowaar blijkt er een paar minuten later eentje te komen :') We positioneren ons naast de weg om een paar prachtplaten te schieten. Kijk, daar komtie al!

Afbeelding
Marshrutka near Roodeschool by Timon91, on Flickr

15. Nét op het moment dat we een foto wilden maken, vertoonde zich een zeer lokale aardbeving, waardoor de foto eigenlijk mislukt is. Soms heb je dat in deze contreien...

Afbeelding

16. Vervolgens rijden we Roodeschool in, waar voor de lijn naar de Eemshaven een nieuw station gebouwd is. Het oude station van Roodeschool is met een hek afgesloten, het nieuwe station is op de achtergrond te zien, waar een trein zijn vertrektijd staat af te wachten.

Afbeelding

17. Via een niet-afgesloten afgesloten weg bereiken we Polen. Polen ligt op slechts twee uur rijden van huis. Als je uit Raalte komt, tenminste. Het bestaat uit maar liefst 11 huizen.

Afbeelding

18. Een stuk verderop ligt Tweehuizen, u mag twee keer raden waar die naam vandaan komt. Je moet er alleen wel naar zoeken, wil je het zien.

Afbeelding

19. Men heeft het bord om onduidelijke redenen parallel aan de weg gebouwd, dus vandaar :') Vermoedelijk iets met brede tractoren.

Afbeelding
Tweehuizen, Groningen by Timon91, on Flickr

20. Onderweg spotten we weer een marshrutka, maar omdat er toevallig een kosmische stralingsstorm en alwéér een aardbeving gaande zijn, mislukt de foto helaas opnieuw.

Afbeelding
Marshrutka in Spijk by Timon91, on Flickr

21. Mooi, dit soort wegen.

Afbeelding
On the way to Fiemel by Timon91, on Flickr

22. Een tussenstop in het wereldberoemde Fiemel blijkt wat tegen te vallen; het gehucht mag zo heten, er is enkel een klein gemaal te vinden. Wel even een mooi moment om de marshrutka van vandaag op de foto te zetten.

Afbeelding

23. En een of andere bunker, voor het geval de Duitsers ons land nog eens proberen te veroveren.

Afbeelding

24. Duitsland is niet ver namelijk. Timon krijgt zelfs een smsje "Welkom in Duitsland" hier :')

Afbeelding
View towards Germany, Fiemel by Timon91, on Flickr

25. Daarna volgt de Marshrutka de vele karrensporen die in dit noordoostelijke deel van Groningen zijn te vinden. Uiteindelijk wordt er een stop gemaakt bij alweer een wereldberoemde trekpleister: het Noord-Nederlands Trein & Tram Museum in Zuidbroek. Gevestigd in het voormalige NS-stationsgebouw, met een leuke expositie over Sjef van Oekel, de stripheld van weleer. De barman drukt ons op het hart dat men hard op zoek is naar vrijwilligers voor het museum, met name jonge mensen en mensen die goed overweg kunnen met de digitaliteit van deze wereld heden ten
dage. Dus, mocht u zich geroepen voelen en in de buurt van Zuidbroek wonen: u heeft het gehoord!

Afbeelding

26. Modelspoorbaan in het museum.

Afbeelding
Railway Museum, Zuidbroek by Timon91, on Flickr

27. Daarna volgt een route via het buitenland (waar op de teller 200 kilometer per uur kan worden aangetikt) richting het ultieme einddoel van de dag: Fort Bourtange. Het enige doel waar we allebei iets van verwachten.

Afbeelding

28. De toegangspoort naar de vesting.

Afbeelding

29. En het stelt niet teleur met de heerlijke nazomerzon die boven ons hoofd hangt en de boel verwarmt. Dit kleine vestingstadje heeft de typische vestingvorm die wordt gevormd door een dijk die om het mooie stadje loopt. Een Geocache toont ons alle hoeken van de vesting, waar een handvol Duitsers en zelfs Russen te vinden zijn.

Afbeelding
Fort Bourtange by Timon91, on Flickr

30. Boven de toegangspoort, de vesting in gekeken.

Afbeelding

31. Huizen vanaf de verdedigingswal gezien.

Afbeelding

32. Een groepsfoto van het reisgezelschap hoort er ook bij :mrgreen:

Afbeelding
Fort Bourtange by Timon91, on Flickr

33. Alsof het een schilderijtje is, zo mooi...

Afbeelding

34. We verlaten de wal en gaan het dorp ook nog even in.

Afbeelding

35. Het bruisende centrum van Fort Bourtange.

Afbeelding

36. Hier moet je wel Duits kunnen lezen, want anders begrijp je de borden hier niet ;)

Afbeelding
Marktplein, Bourtange by Timon91, on Flickr

37. De wijde wereld.

Afbeelding

Fort Bourtange, absoluut de moeite waard!

38. We passeren wederom de rijksgrens en zakken verder af naar het zuiden. De dag wordt afgesloten in het bruisende Amman, u weet wel, de grootste plaats in de gelijknamige gemeente Emmen. Hier worden we van een terrasje gejaagd omdat de tent gaat sluiten, om 18.30 uur, nog voor we zijn gaan zitten. Gelukkig weet de lokale gids annex chauffeur nog wel een ander tentje uit de tijd dat hij hier in de omgeving nog treinen mocht controleren, waar naar volle tevredenheid wordt gedineerd. Timon kiest voor "Patat Hartstikke Lekker", dan is dit wat u voorgeschoteld krijgt.

Afbeelding
Patat Hartstikke Lekker, Emmen by Timon91, on Flickr

39. Hier scheiden ook de wegen van Timon en Mikos; Timon waagt zijn leven door hier op het station van Amman in alweer een trein van Arriva te stappen, Mikos brengt de marshrutka terug naar de garage.

Afbeelding
Emmen train station by Timon91, on Flickr

Daarmee komt er ook een eind aan dit spannende avontuur, waarin we een uithoek van ons eigen land hebben opgezocht. Waar een paar reacties onder een reisverslag over Oekraïne al niet toe kunnen leiden! :') Bedankt voor het meelezen, hopelijk vonden jullie er wat van (A)
Mijn Flickr account.
Chrysa
Berichten: 7995
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Timon & Mikos: Er gaat alleen een marshrutka boven Groningen [39]

Bericht door Chrysa »

They did it, the absolute madmen... :')
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Timon & Mikos: Er gaat alleen een marshrutka boven Groningen [39]

Bericht door Post »

Prachtig verslag, toch een mooi stukje Nederland *O*



Timon91 schreef:De dag wordt afgesloten in het bruisende Amman, u weet wel, de grootste plaats in de gelijknamige gemeente Emmen.
Zo zou ik Emmen toch niet uitspreken, het is meer 'Emm'. We spreken de 'en' niet uit. Maar ik snap dat het een moeilijke taal is _O-

Maar voor de rest top :pos:
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5817
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Timon & Mikos: Er gaat alleen een marshrutka boven Groningen [39]

Bericht door isadora »

Это смелое начинание, это точно. С большим риском для собственной жизни, входя в степи Крайнего Севера, вы должны иметь мужество.
Очень оригинально, определенно заслуживает продолжения. :pos: :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Timon & Mikos: Er gaat alleen een marshrutka boven Groningen [39]

Bericht door Stefan »

Stelletje helden! Ik heb hardop zitten lachen! _O- _O_
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5257
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Timon & Mikos: Er gaat alleen een marshrutka boven Groningen [39]

Bericht door Lijn 45 »

Wat een uithoek, dat je daar heen durft te gaan! :shock:

Fantastisch verslag heren. :D :pos:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Timon & Mikos: Er gaat alleen een marshrutka boven Groningen [39]

Bericht door Wubbo »

Maar hebben ze er nou kabeltelevisie, stromend water, stoplichten en telefoon?
kliko
Berichten: 70
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 13:21

Re: Timon & Mikos: Er gaat alleen een marshrutka boven Groningen [39]

Bericht door kliko »

_O- _O- :pos:

Bekend gebied en een klasse verslag. Hardop zitten lachen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Timon & Mikos: Er gaat alleen een marshrutka boven Groningen [39]

Bericht door Aking »

Jullie hebben niks beters te doen met je leven dan mijn Megabytes en kostbare tijd een beetje te verprutsen? :evil: :')
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Timon & Mikos: Er gaat alleen een marshrutka boven Groningen [39]

Bericht door trolly »

isadora schreef:Это смелое начинание, это точно. С большим риском для собственной жизни, входя в степи Крайнего Севера, вы должны иметь мужество.
Очень оригинально, определенно заслуживает продолжения. :pos: :pos: :pos:
Daar sluit ik me graag bij aan _O-
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Timon & Mikos: Er gaat alleen een marshrutka boven Groningen [39]

Bericht door Zugführer »

Fantastisch verslag, wat een avontuur :mrgreen:
umbusko
Donateur
Berichten: 5306
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Timon & Mikos: Er gaat alleen een marshrutka boven Groningen [39]

Bericht door umbusko »

Dit verdient echt een prijs, en zeker die aardbevingsfoto's! :mrgreen:
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Timon & Mikos: Er gaat alleen een marshrutka boven Groningen [39]

Bericht door Aking »

Misschien heeft iemand nog een paar klassewissels liggen *O*
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Timon & Mikos: Er gaat alleen een marshrutka boven Groningen [39]

Bericht door Ardan »

Nooit van mijn leven dat ik naar zo'n oord heen zou durven, bedankt voor deze indrukwekkende beelden. Ik kijk met spanning uit naar het volgende deel naar Kolhol, Honderd, Schaapbulten, Doodstil en Hongerige Wolf.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Timon & Mikos: Er gaat alleen een marshrutka boven Groningen [39]

Bericht door AppleMoose »

Heerlijk _O- _O- Volgende keer op een grauwe, gure winterdag, dan zijn jullie echte helden :pos:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Timon & Mikos: Er gaat alleen een marshrutka boven Groningen [39]

Bericht door Aking »

Ardan schreef:Nooit van mijn leven dat ik naar zo'n oord heen zou durven, bedankt voor deze indrukwekkende beelden. Ik kijk met spanning uit naar het volgende deel naar Kolhol, Honderd, Schaapbulten, Doodstil en Hongerige Wolf.
Dus geen "Ardan on Tour: van America naar Zurich via De Krim"? :(
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Timon & Mikos: Er gaat alleen een marshrutka boven Groningen [39]

Bericht door bys1 »

isadora schreef:Это смелое начинание, это точно. С большим риском для собственной жизни, входя в степи Крайнего Севера, вы должны иметь мужество.
Очень оригинально, определенно заслуживает продолжения. :pos: :pos: :pos:
En nu in het Fries?

Dan kunnen jullie de volgende keer nog naar Moddergat, De Laatste Stuiver en Zwarte Haan *O*
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Timon & Mikos: Er gaat alleen een marshrutka boven Groningen [39]

Bericht door Ardan »

Aking schreef:
Ardan schreef:Nooit van mijn leven dat ik naar zo'n oord heen zou durven, bedankt voor deze indrukwekkende beelden. Ik kijk met spanning uit naar het volgende deel naar Kolhol, Honderd, Schaapbulten, Doodstil en Hongerige Wolf.
Dus geen "Ardan on Tour: van America naar Zurich via De Krim"? :(
Hooguit via Nederland naar Denemarken, maar alleen als mijn Vierburen meegaan.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Timon & Mikos: Er gaat alleen een marshrutka boven Groningen [39]

Bericht door nvdw »

ROF ende LOL. Maarre:
Sjef van Oekel, de stripheld van weleer
Dan toch een stripheld afgeleid van een echte held, REEDS!
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Timon & Mikos: Er gaat alleen een marshrutka boven Groningen [39]

Bericht door Meltrain »

Grappig verslag. :lol:
Tot mijn schaamte moet ik wel bekennen dat ik je laatste twee verslagen over Oekraïne nog steeds niet gelezen heb. :oops:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Timon & Mikos: Er gaat alleen een marshrutka boven Groningen [39]

Bericht door Mikos »

Het was een hachelijk avontuur, maar wel vermakelijk; dank voor uw reacties!
Post schreef:Zo zou ik Emmen toch niet uitspreken, het is meer 'Emm'. We spreken de 'en' niet uit.
Dat is ons uiteraard bekend, maar we weten ook dat sommige mensen het uitermate vervelend vinden als je hun accent nadoet. Amman was de eerste verwijzing naar Emmen die Timon zaterdag deed. Die houden we er graag in :wink:
Wubbo schreef:Maar hebben ze er nou kabeltelevisie, stromend water, stoplichten en telefoon?
Ik vrees dat we daarvoor nog een keer terug moeten, door taalproblemen hebben we bijzonder weinig met de inboorlingen kunnen spreken. Een Teleac-cursus Noordoost-Gronings is besteld, dus wie weet in de toekomst...
Ronaldussen schreef:Volgende keer op een grauwe, gure winterdag, dan zijn jullie echte helden :pos:
We vonden onszelf al aardig heldhaftig op een septemberdag met volop zon. We vrezen een beetje voor depressies achteraf anders.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Timon & Mikos: Er gaat alleen een marshrutka boven Groningen [39]

Bericht door AppleMoose »

Dat valt me dan toch wel weer een beetje tegen :N
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13174
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Timon & Mikos: Er gaat alleen een marshrutka boven Groningen [39]

Bericht door Z2N »

Wat een ontdekkingstocht, dat je zo ver in het gebied van de RVN'ers durft te gaan! :o
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Cas
Berichten: 881
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Timon & Mikos: Er gaat alleen een marshrutka boven Groningen [39]

Bericht door Cas »

Indrukwekkend dat jullie besloten de immense tocht daarheen per vierwieler daarheen af te leggen: wat moet dat een lange tocht zijn geweest! Noem me een ketter, maar ik zou het alleen maar aandurven per druksigaar via het zeer internationale vliegveld daaro (Y)
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Timon & Mikos: Er gaat alleen een marshrutka boven Groningen [39]

Bericht door Daniel »

Lol :lol: Geinig geschreven :)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten