Zugführer on Tour #20: The Isle of Man (en weer terug naar huis) [50 foto's]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3253
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Zugführer on Tour #20: The Isle of Man (en weer terug naar huis) [50 foto's]

Berichtdoor Zugführer » do 12 sep 2019, 23:48

In het vorige deel beschreef ik onze reis naar the Isle of Man. Hier zullen de komende dagen zich afspelen. De terugreis heb ik ook meteen maar even beschreven aan het eind van dit verslag.

Afbeelding
The Isle of Man ligt in de Ierse Zee en is vooral bekend van de motorraces. Daar zijn wij niet in geïnteresseerd, maar ook voor natuur- en spoorwegliefhebbers is er voldoende te beleven.
Man is Brits kroonbezit, maar het hoort niet bij het Verenigd Koninkrijk en ook niet bij de Europese Unie. Toch wordt het ook niet als een onafhankelijk land gezien. Man hoort wel bij de "common travel area", een gebied dat bestaat uit het gehele Verenigd Koninkrijk, Ierland, de kanaaleilanden en dus het Isle of Man. Er kan binnen dat gebied vrij gereisd worden, dus er vinden over het algemeen geen paspoortcontroles plaats.
De munteenheid op Man is de "Manx Pound", die bestaat officieel niet, maar in de praktijk dus wel. Hij is qua waarde gelijk aan de Britse pound. De Britse pound wordt op Man ook geaccepteerd, maar de Manx pound wordt officieel *niet* in het Verenigd Koninkrijk geaccepteerd. Muntautomaten herkennen het verschil echter niet, want ze zijn gelijk in omvang en gewicht :')
Verder zijn voor het gemak bij Vodafone de EU-tarieven blijkbaar niet geldig op Man, ondervind ik als mijn prepaid tegoed binnen 30 minuten van 17 naar 0 euro zakt, maar verder is het een prachtig eiland.
Man is ongeveer 50 kilometer lang en 17 kilometer breed, dat is twee keer zo breed en lang als Texel (qua oppervlakte ongeveer vier keer zo groot dus).
De hoofdstad van Man is (tegenwoordig) Douglas, dat is eveneens waar alle boten arriveren. We hebben voor vier nachten een appartementje in Douglas, zodat we zelf kunnen koken en vanuit hier het eiland kunnen gaan ontdekken. Dat doen we dus in drie dagtrips, zoals op onderstaand kaartje te zien is. We kopen een Go Explore kaart voor drie dagen, daarmee kan drie dagen onbeperkt gereisd worden met de stoomtrein, elektrische trein/tram en alle buslijnen op het hele eiland.

Afbeelding

31. Was het gisteren bij aankomst nog mooi zonnig, nu is de boulevard van Douglas maar een grauwe boel. Vandaag reizen we met de stoomtrein naar het zuidwesten van het eiland.
Afbeelding
Douglas bay by Zugführer, on Flickr

32. Het station van Douglas of Doolish, in het Manx. Die taal is overigens eigenlijk uitgestorven, maar wordt de laatste jaren weer steeds meer gebruikt.
Afbeelding
Douglas steam train station by Zugführer, on Flickr

33. De stoomtrein rijdt sinds 1874 tussen Douglas en Port Erin. Het spoor is 3 feet breed, ofwel 914 milimeter. Even breed als het spoor waar de eerste stoomlocomotieven ooit op reden. Voor onze trein staat de Kissack, gebouwd in 1910.
Afbeelding
Douglas steam train station by Zugführer, on Flickr

34. De trein bestaat geheel uit coupés waarvan de deuren direct naar buiten openen. Het is een leuke ervaring, we zitten het hele lijntje uit tot het eindpunt Port Erin, dat duurt precies een uur.
Afbeelding
Douglas steam train interior by Zugführer, on Flickr

35. In Port Erin stappen we uit, dit is het stationsgebouwtje, de loc wordt direct afgerangeerd.
Afbeelding
Port Erin train station by Zugführer, on Flickr

36. In Port Erin is niet heel veel te beleven, er is wel een mooie baai en we willen vanaf hier een eindje gaan wandelen, vanaf het standpunt op de foto gezien gaan we links langs de kust lopen.
Afbeelding
Port Erin bay by Zugführer, on Flickr

37. Hoewel niet OV-gerelateerd is het een prachtig paadje. Hier blikken we nog een keer terug op Port Erin.
Afbeelding
Walk along the coast, view to Port Erin by Zugführer, on Flickr

38. Het is echt een mooie kust, het doet me een beetje denken aan de Portugese kust van vorig jaar, alleen was het dan wat minder warm, groeit er wat meer gras en lopen er meer schapen.
Afbeelding
Walk along the coast between Port Erin and Calf Sound by Zugführer, on Flickr

39. We lopen naar het meest zuidwestelijke puntje van het eiland. Hier kijk je uit op de "Calf of Man", een rotsig eilandje van ca. 2 vierkante kilometer, met een inwoneraantal van 2 hele mensen. Je kunt er met een bootje komen vanaf Port Erin of Port St. Mary. Er worden excursies heen georganiseerd en het is een belangrijke broedplek voor vogels. Helaas is het zicht niet zo goed vandaag, maar het shilouet is goed te zien.
Afbeelding
Calf Sound, view to Calf of Man by Zugführer, on Flickr

40. Op de plek van de vorige foto is een cafeetje en een bushalte waar ieder uur een bus vertrekt. Die nemen we dus, terug naar Port Erin. Daar stappen we direct in een andere bud, naar Castletown, dat een stukje verder richting Douglas aan de kust ligt. Onderweg zien we een stoomtrein langs komen, er zit best nog wat vaart in.
Afbeelding
Steam train between Port Erin and Castletown by Zugführer, on Flickr

41. Lijn 1 rijdt van Port Erin naar Douglas, parallel aan de spoorlijn. De dienstregeling (van alle lijnen overigens) is redelijk complex, elke routevariant (en die zijn er nogal wat) heeft een eigen nummer. Op het traject Port Erin - Douglas vormen de lijnen 1, 11, 1A, 1H, 2, 2A en 12 samen ongeveer een kwartierdienst. Wij arriveren hier net met de rechtse bus in Castletown.
Afbeelding
Busses in Castletown by Zugführer, on Flickr

42. Castletown was ooit de hoofdstad van Man. Het centrum wordt gedomineerd door Castle Rushen, een goed bewaard gebleven middeleeuws kasteel dat we wegens tijdgebrek helaas niet meer kunnen bezoeken vandaag. Nabij Castletown is tegenwoordig ook het vliegveld trouwens, waar gevlogen wordt op onder andere London, Dublin, Belfast en Edinburgh
Afbeelding
Castle Rushen in Castletown by Zugführer, on Flickr

43. We keren terug naar het station. Ooit was het spoorwegennet op Man een stuk uitgebreider en was er ook een lijn van oost(Douglas) naar west (Peel) en naar het noorden (Ramsey). De zuidelijke lijn van Douglas naar Port Erin is als enige van dat netwerk nog over.
Afbeelding
Advertisement at Castletown train station by Zugführer, on Flickr

44. Wij nemen de laatste trein van vandaag terug naar Douglas. Hoewel de bus een stuk frequenter gaat is dit toch veel leuker.
Afbeelding
Departing trains at Castletown train station by Zugführer, on Flickr

45. Het stationnetje van Castletown.
Afbeelding
Castletown train station by Zugführer, on Flickr

46. Daar is de Kissack weer, die rijdt nog een keer de andere kant op, naar Port Erin.
Afbeelding
Castletown train station by Zugführer, on Flickr

47. En dan komt ook onze trein aan, Castletown is het station waar in deze dienstregeling gekruist wordt (en mogelijk zelfs het enige station waar dat mogelijk is). Deze trein brengt ons weer terug naar Douglas.
Afbeelding
Castletown train station by Zugführer, on Flickr

48. Een nieuwe dag! Vandaag staat de "electric railway" cq. tram op het programma. Maar eerst zien we in de baai van Douglas de paardentram langs komen. Ook die rijdt nog als origineel, al worden de paarden nu meerdere keren per dag gewisseld om ze niet te veel te belasten. Het traject is door wegwerkzaamheden momenteel ook sterk ingekort. Lopen is vermoedelijk sneller dan wachten op de volgende tram.
Afbeelding
Douglas bay horse tram by Zugführer, on Flickr

49. We zijn mooi op tijd voor de tram van 10:40 die we willen nemen, echter blijkt die al vol te zitten. We mogen niet meer mee, dus moeten we een half uur wachten.
Afbeelding
Manx Electric Railway at Derby Castle station by Zugführer, on Flickr

50. Er staat ook nog een tram met een stel dat vandaag gaat trouwen. We overwegen nog even te partycrashen, maar besluiten toch maar te wachten op de volgende reguliere tram.
Afbeelding
Manx Electric Railway at Derby Castle station by Zugführer, on Flickr

51. Daar komt de paardentram nog een keer aan, de eindhalte van de elektrische tram is eveneens de eindhalte van de paardentram. Het omlopen van de locomotief bij de paardentram gaat overigens bijzonder snel.
Afbeelding
Horse tram at Derby Castle station by Zugführer, on Flickr

52. Als er dan eindelijk een tram aankomt maak ik geen foto's meer, want we vinden het belangrijker om nu *wel* mee te kunnen. We zitten de hele rit in een open wagen achter de dichte motorwagen. De tram gaat van Douglas helemaal naar Ramsey in het noorden, maar na een half uur kan er halverwege uitgestapt worden in Laxey. Dat doen wij, want daar vertrekt de Snaefell Mountain Railway. Ook die zit dermate vol dat we vooral snel in willen stappen. Onderweg naar de top van de Snaefell rijden we bijna wat schapen omver, het zijn niet heel snuggere dieren. De rail in het midden zit daar ten behoeve van het remsysteem.
Afbeelding
Sheep near snaefell mountain railway track by Zugführer, on Flickr

53. We zijn dus met de Snaefell Mountain Railway naar de top van de Snaefell gereisd, de hoogste berg op Man. Dit trammetje heeft ons omhoog gebracht.
Afbeelding
Snaefell summit station by Zugführer, on Flickr

54. We zijn hier op 621 meter boven zee, het uitzicht mag er zijn, maar het waait er ook stevig. Ik had beter een jas mee kunnen nemen, want er is nauwelijks beschutting. Hier onze tram weer, die inmiddels weer aan de afdaling is begonnen.
Afbeelding
View from Snaefell by Zugführer, on Flickr

55. Gezien de koude wind willen we niet heel lang boven blijven, dus keren we terug naar de tram. Er staat al een rij mensen te wachten....
Afbeelding
Snaefell summit station by Zugführer, on Flickr

56. Daar staan we dan, te wachten tot de deur open gaat. Uiteindelijk blijken we wéér niet meteen mee te kunnen omdat een of ander gezelschap voorang krijgt, maar we mogen in ieder geval vast binnen gaan zitten in de volgende tram die aankomt. Een half uur later dan gepland beginnen we dan weer aan de afdaling.
Afbeelding
Snaefell summit station by Zugführer, on Flickr

57. Eindelijk tijd voor een fotootje in Laxey, het overstapstation. De twee linkse sporen zijn van de tram tussen Douglas en Ramsey, de overige sporen zijn het kopstation van de Mountain railway. De tramlijn langs de kust heeft een spoorwijdte van 3 feet (914 mm), net als de stoomtrein van gisteren. De lijn naar de top van de Snaefell heeft een spoorwijdte van 1067 milimeter en bovendien een extra middenrail op het steile stuk. Beide lijnen hebben een voertuig met nummer 5, zoals hier te zien. De rechterwagen heeft ons van de berg naar beneden gebracht, de linkerwagen nemen we nu naar het eindpunt Ramsey.
Afbeelding
Laxey tram station, with Manx Electric Railway and Snafell Mountain Railway by Zugführer, on Flickr

58. Ramsey is het noordelijke eindpunt van de Manx Electric Railway
Afbeelding
Ramsey tram station by Zugführer, on Flickr

59. Nog een mooi overzichtsplaatje van wat we net hebben afgelegd, al is de hoogte van de Snaefell wel licht overdreven :p
Afbeelding
MER by Zugführer, on Flickr

60. We lopen een rondje door Ramsey en kijken onder andere uit op het noordelijke punt van het eiland, de Point or Ayre. Helaas gaat daar geen bus naar toe, dus moeten we het met deze blik doen.
Afbeelding
Ramsey coastline by Zugführer, on Flickr

61. Zicht over een meertje, met precies in het midden van de foto op de achtergrond de Snaefell.
Afbeelding
Ramsey, view to Snaefell by Zugführer, on Flickr

62. We nemen de tram van Ramsey weer helemaal terug naar Douglas, een zit van een uur en een kwartier. Verrassend genoeg wordt onze rit uitgevoerd door "Car no. 1". Deze wagen is gebouwd in 1893 en is daarmee de oudste tram ter wereld, volgens het Guiness Book of Records. In principe zou het voertuig niet meer in de dagelijkse dienst rijden, dus het is een leuke verrassing dat hij dat nu net op onze rit wel doet. Tot aan Laxey zit de wagen vol met mensen die nog naar de top van de Snaefell gaan, om daar te dineren. In Laxey, waar we nu staan, stapt bijna iedereen uit.
Afbeelding
Interior of Manx Eletric Railway "Car no. 1" by Zugführer, on Flickr

63. Wagen 1 op het eindpunt in Douglas.
Afbeelding
Manx Eletric Railway "Car no. 1" by Zugführer, on Flickr

64. Onderweg terug naar het appartement zien we de Ben-My-Chree nog wegvaren, met deze boot zullen wij overmorgen ook het eiland verlaten.
Afbeelding
Ben-My-Chree departing from Douglas by Zugführer, on Flickr

65. De derde dag breekt aan. We mogen drie dagen lang al het openbaar vervoer op het eiland gebruiken, maar hebben alle spoorlijnen inmiddels bezocht. Dus nemen we vandaag de bus naar het westen. Ook hier is de dienstregeling weer bijzonder complex. Lijn 5, 5A, 5C, 5J, 6, 6A en 6C rijden allemaal tussen Douglas en Peel en vormen samen ongeveer een half uur dienst. In de praktijk komt het het grootste deel van de dag neer op het ene half uur een lijn 5 en het andere half uur een lijn 6, waarbij er op de hele route tussen Douglas en Peel maar twee haltes verschil in zit. We hebben in ieder geval lijn 5 genomen en zijn net gearriveerd in Peel, waar we uitgestapt zijn bij het "House of Mannanan"
Afbeelding
Peel, house of Manannan by Zugführer, on Flickr

66. In Peel staat op het St Patrick's Isle een kasteel dat in de 11e eeuw gebouwd is door de Vikingen. We betalen een paar pound om binnen rond te mogen kijken. Uiteraard is het gras netjes gemaaid, in zoverre valt Man wel onder de Britse invloedssfeer. Het hoogtepunt is de ruïnde van de kathedraal en de daaronder nog aanwezige crypte
Afbeelding
Peel, castle by Zugführer, on Flickr

67. Als we uitgekeken zijn gaan we nog een eindje wandelen, hier hebben we uitzicht over Peel en het kasteel op het eilandje links.
Afbeelding
View over Peel and Peel Castle by Zugführer, on Flickr

68. We dalen de berg aan de andere kant af en komen uit op een oud spoortraject, hier liep ooit de spoorlijn van Douglas naar Peel, zoals op foto 43 toegelicht. We lopen terug naar Peel en nemen daar weer een bus terug naar Douglas.
Afbeelding
Fromer railway course between Peel and Douglas by Zugführer, on Flickr

69. De tijd vliegt, het is alweer tijd om Man te verlaten. Dat doen we om een uur of 9 's ochtends al, met de Ben-My-Chree. Die is wat minder snel dan de Manannan die ons vanaf Liverpool hierheen bracht.
Afbeelding
Boarding Ben-My-Chree by Zugführer, on Flickr

Even tussendoor de route van de terugweg. Ik houd van afwisseling, dus hebben we voor de terugweg een andere route dan de heenweg gepland: met de qua afstand kortere, maar qua tijd langer durende Ben-My-Chree naar Heysham en vervolgens over land naar Lancaster en dan de volgende dag via London in één keer terug naar Nederland. In zwart de route die we hieronder nog gaan afleggen, grijs was de heenweg.
Afbeelding

70. In Heysham is niet veel te beleven, het is een grote haven en er is vrijwel geen bebouwing in de buurt. Wel is er een klein stationnetje, waar precies één keer per dag een trein komt, aansluitend op deze boot. Dat duurt na aankomst van onze boot nog ruim een uur. Het is overigens niet 22:38 uur momenteel, maar een uur of 12.
Afbeelding
Heysham train station by Zugführer, on Flickr

71. Wij reizen niet verder per trein, maar gaan te voet naar Lancaster, een kilometer of 10 lopen. Lancaster is de dichtstbijzijnde grote stad en daar hebben we voor de komende nacht nog een hotelletje geboekt. Hier kijken we nog even terug naar de haven, terwijl wij hier een mooi stuk langs de kust gaan wandelen.
Afbeelding
View to Heysham harbour by Zugführer, on Flickr

72. Het is maar een klein stukje lopen naar een bijzonder interessante locatie. Hier zijn ooit (mogelijk in de 10e eeuw) graven uitgehouwen in de rots en die zijn nog perfect te herkennen.
Afbeelding
Heysham rock cut graves by Zugführer, on Flickr

73. Enkele tientallen meters verderop staat de St. Peters church, gebouwd in de 14e/15e eeuw en prachtig gelegen, het is leuk om er even binnen te kijken.
Afbeelding
St. Peters church at Heysham by Zugführer, on Flickr

74. We lopen verder richting Lancaster, het is niet een heel spannende route, maar gelukkig komen we in ieder geval op een fietspad terecht dat ook weer op een voormalige spoortraject gebouwd lijkt te zijn. Zo bereiken we Lancaster, hier hebben we zicht op de stad. We slapen nog één nacht in een uitstekend hotel en we lopen 's avonds nog even een rondje door de stad.
Afbeelding
View over Lancaster by Zugführer, on Flickr

75. De volgende dag verlaten we Lancaster uiteraard weer per trein. Dit is niet onze trein, maar we gaan hier zometeen wel met zo'n treinstel weg. Gingen we heen via de East Coast Main Line, nu reizen we via de West Coast Main Line, waar Virgin Trains de belangrijkste vervoerder is.
Afbeelding
Lancaster train station by Zugführer, on Flickr

76. We maken nog een tussenstop in Warrington, hoewel dat niet noodzakelijk is. Zowel Lancaster als Warrington Bank Quay liggen direct aan de West Coast Main Line. We stappen echter nog even uit omdat we anders straks wel erg veel tijd moeten zien te vullen in London. Ook Warrington is wel een aardige stad, het is weer regenachtig, dus maak ik geen foto's. Wel weer op het station: deze trein rijdt via Bristol naar London en vertrekt vlak voor de onze.
Afbeelding
Warrington Bank Quay train station by Zugführer, on Flickr

77. Daar komt onze trein binnen rijden, deze rijdt rechtstreeks naar London, alleen in Rugby is nog een korte stop. Op de achtergrond de wasmiddelfabriek, de hele omgeving ruikt ook naar wasmiddel.
Afbeelding
Warrington Bank Quay train station by Zugführer, on Flickr

78. De trein bij aankomst op London Euston. We hebben nu nog een uur of twee voor we ons op het nabijgelegen Sint Pancras station moeten melden.
Afbeelding
London Euston train station by Zugführer, on Flickr

79. Om de tijd te vullen lopen we even op en neer naar Camden Market. In mijn herinnering was dat erg leuk, maar nu was het vooral ook behoorlijk druk. We zijn blij als we weer verder lopen langs het hier overigens verrassend rustige Regent's Canal. De Camden Market ligt hier op de achtergrond, meteen na de brug.
Afbeelding
London Regent's Canal near Camden Market by Zugführer, on Flickr

80. Dan wordt het tijd om naar London Sint Pancras te lopen. We nemen de rechtstreekse Eurostar naar Amsterdam die rond 17 uur vertrekt. Het inchecken duurt lang, de ticketcontrole gaat heel snel via een poortje, maar de wachttijden voor de bagagecontrole en douane (UK uit én EU in) zijn erg lang. Tip voor wie nog eens met de Eurostar in Londen wil vertrekken, de meest rechter doorgang heeft geautomatiseerde douanepoortjes, dat gaat echt een stuk sneller. Het is sowieso erg druk in de wachtruimte, er vertrekt ongeveer tegelijk ook een Eurostar met wat vertraging naar Parijs. Gelukkig wordt onze trein wel ruim op tijd aangekondigd en vertrekken we op tijd naar Nederland, waar we ook op tijd aankomen. Het lukt zelfs om in Rotterdam in ongeveer 1 minuut tijd over te stappen op de intercity naar Utrecht.
Afbeelding
London Sint Pancras station with Eurostar to Amsterdam by Zugführer, on Flickr

Dat was het weer voor deze keer, ik vond Man zelf erg de moeite waard en kan het zeker aanbevelen als je een beetje van oude treintjes en een mooi landschap houdt. Vier nachten was eigenlijk nog aan de korte kant, ik had er best nog een paar dagen rond willen kijken. Ik hoop dat jullie het een boeiend verslag vonden, dank voor de aandacht en tot de volgende keer :D
OV-kilometers 2015: 21.564 km | 2016: 17.865 km | 2017:15.751 km | 2018: 31.044 km | 2019: 26.639 km

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 12287
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: Zugführer on Tour #20: The Isle of Man (en weer terug naar huis)

Berichtdoor Aking » vr 13 sep 2019, 02:19

Leuk tripje, en mooie ouwe rotzooi wel! :Y

Misschien moet ik toch nog eens iets verder kijken dan Londen die richting uit :mrgreen:
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

ZO6176
Berichten: 3023
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Zugführer on Tour #20: The Isle of Man (en weer terug naar huis) [50 foto's]

Berichtdoor ZO6176 » vr 13 sep 2019, 08:52

Leuk verslag. Wel typisch dat beide voertuigen met het nummer 5 een asymmetrisch front hebben

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 4702
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Zugführer on Tour #20: The Isle of Man (en weer terug naar huis) [50 foto's]

Berichtdoor isadora » vr 13 sep 2019, 09:57

Leuk verslag. :pos: :pos:
"There are three excellent theories for arguing with women...none of them work"

Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 5845
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Zugführer on Tour #20: The Isle of Man (en weer terug naar huis) [50 foto's]

Berichtdoor Milco » vr 13 sep 2019, 19:42

Gaaf verslag inderdaad, net als de eerdere delen :D
Medewerker Operations & Payroll Services bij USG People

Mijn websites:
http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 01-04-2020
http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 25-01-2020
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 33651
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zugführer on Tour #20: The Isle of Man (en weer terug naar huis) [50 foto's]

Berichtdoor Daniel » vr 13 sep 2019, 20:16

Leuk verslagje :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

bjorn keith
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 18:23
Contacteer:

Re: Zugführer on Tour #20: The Isle of Man (en weer terug naar huis) [50 foto's]

Berichtdoor bjorn keith » vr 13 sep 2019, 20:34

Erg mooi verslag van een voor mij totaal onbekend gebied! :D
Mijn website is: http://www.ovdoornederland.nl

Een deel van mijn foto's is hier te koop: https://www.shutterstock.com/g/BjornKei ... erral-link

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 7722
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden

Re: Zugführer on Tour #20: The Isle of Man (en weer terug naar huis) [50 foto's]

Berichtdoor regenmaker » vr 13 sep 2019, 21:56

Leuk verslag. :)

Alleen kan ik natuurlijk niets anders dan deze bewering alleen maar afkeuren ;):
44. Wij nemen de laatste trein van vandaag terug naar Douglas. Hoewel de bus een stuk frequenter gaat is dit toch veel leuker.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber van Duits busvervoer.

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 12287
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: Zugführer on Tour #20: The Isle of Man (en weer terug naar huis) [50 foto's]

Berichtdoor Aking » vr 13 sep 2019, 22:50

Hij is rood en jij bent maar blauw, dus hij heeft gelijk natuurlijk :Y
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

umbusko
Berichten: 1534
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Zugführer on Tour #20: The Isle of Man (en weer terug naar huis) [50 foto's]

Berichtdoor umbusko » za 14 sep 2019, 19:45

Leuke reis, grappig met al die trammetjes. :)

Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3253
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Zugführer on Tour #20: The Isle of Man (en weer terug naar huis) [50 foto's]

Berichtdoor Zugführer » ma 16 sep 2019, 10:59

Was inderdaad echt leuk, we gingen eigenlijk vooral voor het landschap, maar we vielen met de neus in de boter qua historisch OV.
Wat ook uitstekend beviel was dat de aanwezige toeristen met name Brits zijn. En een handjevol Duitsers, natuurlijk, maar dat was het dan ook wel. Geen campings vol met Nederlanders of bussen vol met Aziaten :p
OV-kilometers 2015: 21.564 km | 2016: 17.865 km | 2017:15.751 km | 2018: 31.044 km | 2019: 26.639 km

Stefan
Berichten: 3883
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Zugführer on Tour #20: The Isle of Man (en weer terug naar huis) [50 foto's]

Berichtdoor Stefan » ma 16 sep 2019, 11:36

En dat laatste is altijd een pluspunt. :P

Leuke serie foto's weer hoor! :mrgreen:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 15313
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Zugführer on Tour #20: The Isle of Man (en weer terug naar huis) [50 foto's]

Berichtdoor Meltrain » di 17 sep 2019, 08:52

Mooie verslagen van een mooie reis. :D

regenmaker schreef:Alleen kan ik natuurlijk niets anders dan deze bewering alleen maar afkeuren ;):
44. Wij nemen de laatste trein van vandaag terug naar Douglas. Hoewel de bus een stuk frequenter gaat is dit toch veel leuker.

Stoomtreinen zijn al leuker dan diesel- of elektrische treinen, dus sowieso veel leuker dan bussen. :6
Elke werkdag van Rlb naar Asa de slaapkamer naar de woonkamer en terug.

Ardan
OVNL-beheerder
Berichten: 11200
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Zugführer on Tour #20: The Isle of Man (en weer terug naar huis) [50 foto's]

Berichtdoor Ardan » di 17 sep 2019, 13:50

Wat een leuke reis! Je hebt er heel veel uit gehaald zo te zien :pos:


1,5 meter


Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 5986
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: Zugführer on Tour #20: The Isle of Man (en weer terug naar huis) [50 foto's]

Berichtdoor Etienne » wo 18 sep 2019, 08:14

Leuk reisverslag :)
Elke dag van Pijnacker Centrum naar Spijkenisse Centrum en terug.

Kijk ook eens op mijn wandelwebsite voor wandelverslagen en bijbehorende foto's of kijk op mijn wandelblog over het wandelen op de GR5 (Grande Randonee 5)

Timon91
Berichten: 699
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Zugführer on Tour #20: The Isle of Man (en weer terug naar huis) [50 foto's]

Berichtdoor Timon91 » wo 18 sep 2019, 21:43

Gaaf! Je hoort er weinig over, The Isle of Man, ondanks dat het niet heel ver weg is. Bedankt voor het delen! :pos:
Mijn Flickr account.

Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3253
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Zugführer on Tour #20: The Isle of Man (en weer terug naar huis) [50 foto's]

Berichtdoor Zugführer » do 19 sep 2019, 10:03

Het is een beetje de Noordoost-Groningen van de Britse eilanden, zou je kunnen zeggen :mrgreen:
OV-kilometers 2015: 21.564 km | 2016: 17.865 km | 2017:15.751 km | 2018: 31.044 km | 2019: 26.639 km


Terug naar “OV in Beeld”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast