Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
GVBeestje
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 25 jul 2018, 17:17
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door GVBeestje »

Had jaren geleden al moeten gebeuren met de aanleg van Randstad Rail. Lijn D Rotterdam Airport - De Akkers V.V.

Zijn er trouwens nog plannen om de terminal te verplaatsen? Want dat was geloof ik een reden die de investering er in niet de moeite waard maakte.
Bemined
Berichten: 5868
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Men had Rotterdam Centraal - Meijersplein gewoon met stroomrail en LZB moeten aanleggen, dan had je nu vanaf daar een mooie aftakking kunnen maken van lijn D. Mogelijk dat je een compromis moet sluiten over de veiligheid, eigenlijk is het wel raar dat er bij station Blijdorp veel strengere brandveiligheidseisen gelden dan in de rest van de wereld.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Gekko123 »

Dat had voor elke nieuw station op een nieuw trace het geval moeten zijn vanwege de tunnelwetgeving.
Volgens mij is er op de Noord-Zuidlijn in Amsterdam een zelfde veiligheidsregime als bij station Blijdorp.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door reisthijs »

Bemined schreef:Men had Rotterdam Centraal - Meijersplein gewoon met stroomrail en LZB moeten aanleggen, dan had je nu vanaf daar een mooie aftakking kunnen maken van lijn D.
Dat zijn gewoon oplosbare problemen.
Stroomrail aanleggen kan altijd nog (het is maar een kort stukje), en een ander beveiligingssysteem in de metro's inbouwen lijkt me ook niet onmogelijk.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Bemined
Berichten: 5868
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Gekko123 schreef:Dat had voor elke nieuw station op een nieuw trace het geval moeten zijn vanwege de tunnelwetgeving.
Volgens mij is er op de Noord-Zuidlijn in Amsterdam een zelfde veiligheidsregime als bij station Blijdorp.
Stations zelf zijn het probleem niet, probleem is de tunnel en het safe-haven principe. Bij Blijdorp wordt die veilige haven nu afgedwongen door toepassing van lange blokken (geen tussenseinen en dus moet de metro blijven wachten tot de volgende veilige haven vrij is). Elders is dat minder dwingend geregeld. Daarnaast is het de vraag of je 20 jaar oude voertuigen moet aanpassen aan de eisen die gelden op dit traject, of dat je afspreekt dat je pas bij vervanging van die voertuigen aan alle nieuwe eisen moet voldoen.
MarkNL
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door MarkNL »

luka23 schreef:Aboutaleb pleit voor een extra metrolijn naar RTHA.
Met de beperkingen die (omliggende) gemeenten opleggen aan Zestienhoven (geen groei) vraag ik mij af of je daar voorlopig veel wilt investeren.
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door jesse-cruzu »

Duidelijk is wel dat een metroverbinding naar RTHA veel geld gaat kosten. Men kan wel naar alternatieven kijken. Bijvoorbeeld een people-mover RTHA - Meijersplein of een tramlijn die aftakt vanaf lijn 25 t.h.v. de kruising G.K. Van Hoogendorpweg/Melanchtonweg door Park Zestienhoven (Nieuwbouwijk momenteel zonder OV, en de ruimte is er!) naar de luchthaven en eventueel door Overschie naar Schiedam Centrum. Pak je gelijk de missing links mee en kunnen mensen ook naar Schiedam reizen i.p.v. de hele omweg via Rotterdam Centraal.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Volgens mij was die route er al eens...
https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn ... tion_Noord
Bemined
Berichten: 5868
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Volgens mij kan je een metroaftakking vanaf Meijersplein grotendeels bovengronds aanleggen, bij de Wilgenplas lijkt voldoende ruimte te zijn voor een boog met een straal van 250 meter:
Afbeelding
Je hebt dan één onderdoorgang nodig waar het fietspad, de N471 en de metro vanuit Rodenrijs onder de afbuigende sporen naar het vliegveld langs gaan. Langs het vliegveld heb je enkele toegangen voor hulpdiensten die je eventueel met een overweg kunt uitvoeren. Alleen bij het vliegveld zelf zul je ondergronds moeten want ik denk niet dat een metro de bochten kan maken om alle bestaande gebouwen te ontwijken.

Natuurlijk kost het wat, maar je hoeft niet de halve stad er voor open te breken. Een tram vanaf Melachthonweg zal goedkoper zijn, maar er rijden nu al 52 trams per uur per richting door het centrum van Rotterdam, vroeg of laat is het tramnetwerk vol en moet je iets anders gaan bedenken.
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door katvis »

Ik weer niet wie de teksten schrijft op de DRIMs maar het volgende scrollt nu rond:
Vanwege een evenement is er op metro A, B en C de gehele dag op 22 sep niet toegestaan om de fiets tussen de metrostations Capelsebrug en Nesselande en andersom mee te nemen
Sorry, wát _O- Capelsebrug - Nesselande is alleen metro B en deels ook metro A, maar metro C komt alleen langs Capelsebrug. Om de taalfouten maar te verzwijgen :')
PSA: Links gaan, rechts staan
Gebruikersavatar
Cora
Berichten: 897
Lid geworden op: za 22 jun 2019, 19:13

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Cora »

Taalvoutjes in het mierentoppik he :Y
Hier heeft iets gestaan maar wat er stond staat er nu niet meer...
Bemined
Berichten: 5868
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Allememaggies...

RET heeft dus bij de start van de Hoekse Lijn per ongeluk de dienstregeling van 2018 gebruikt i.p.v. die van 2019. In plaats van dit te herstellen, heeft men nu een speciale pagina op de website geplaatst met een overzicht van alle ritten die nu dus vervallen vanwege deze fout:
https://www.ret.nl/index.php?id=1080

:N :N :N :N :N :N :N :N :N :N :N :N
Gideon
Berichten: 328
Lid geworden op: ma 05 aug 2013, 12:22
Locatie: Rotterdam Oost
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Gideon »

Bemined schreef:Volgens mij kan je een metroaftakking vanaf Meijersplein grotendeels bovengronds aanleggen, bij de Wilgenplas lijkt voldoende ruimte te zijn voor een boog met een straal van 250 meter:
Afbeelding
Je hebt dan één onderdoorgang nodig waar het fietspad, de N471 en de metro vanuit Rodenrijs onder de afbuigende sporen naar het vliegveld langs gaan. Langs het vliegveld heb je enkele toegangen voor hulpdiensten die je eventueel met een overweg kunt uitvoeren. Alleen bij het vliegveld zelf zul je ondergronds moeten want ik denk niet dat een metro de bochten kan maken om alle bestaande gebouwen te ontwijken.

Natuurlijk kost het wat, maar je hoeft niet de halve stad er voor open te breken. Een tram vanaf Melachthonweg zal goedkoper zijn, maar er rijden nu al 52 trams per uur per richting door het centrum van Rotterdam, vroeg of laat is het tramnetwerk vol en moet je iets anders gaan bedenken.
Soms zit ik te kijken, maar wat me handiger is om de metro tussen Melanchtonweg en Meijersplein omhoog te laten gaan. Denk zelf meer on de buurt van Meijersplein, zodat hij over de busbaan richting Fairoaksbaan te laten gaan.
Zo heb je een metro baan in de middenberm.
Dan kan je net als in New York dat laatste stukje de metro over de weg laten gaan en kan je een eindpunt maken voor de deur?

Al zal een tram vast goedkoper zijn, dacht dat er plannen was voor een tram van Delf naar Rotterdam Centraal via de vliegveld?
Met vriendelijke groet,

Gideon.
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Hendrik »

Bemined schreef:Allememaggies...

RET heeft dus bij de start van de Hoekse Lijn per ongeluk de dienstregeling van 2018 gebruikt i.p.v. die van 2019. In plaats van dit te herstellen, heeft men nu een speciale pagina op de website geplaatst met een overzicht van alle ritten die nu dus vervallen vanwege deze fout:
https://www.ret.nl/index.php?id=1080

:N :N :N :N :N :N :N :N :N :N :N :N
Dat is behoorlijk bizar. :') Er wijzigen ook (tijdelijk) dingen die helemaal niks met de Hoekse Lijn te maken hebben. Bijvoorbeeld de spitsritten op metrolijn E die tot Nootdorp rijden i.p.v. Pijnacker Zuid.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Correct, want dat was nou eenmaal het geval tijdens de dienstregeling van 2018.

Ook de nachtmetro die nog niet door "mocht" rijden naar De Akkers.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Karl »

Misschien hebben ze gewoon nog geen tijd gehad om een nieuwe dienstregeling te maken? :')
Het is een spectrum.
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Hendrik »

Ik ben heel benieuwd hoe de RET dit gaat uitleggen, als het in de publiciteit komt...
Bemined
Berichten: 5868
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Karl schreef:Misschien hebben ze gewoon nog geen tijd gehad om een nieuwe dienstregeling te maken? :')
Volgens mij hebben ze ruim 2 jaar de tijd gehad :lol:
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Anne »

luka23 schreef:Ik weer niet wie de teksten schrijft op de DRIMs maar het volgende scrollt nu rond:
Vanwege een evenement is er op metro A, B en C de gehele dag op 22 sep niet toegestaan om de fiets tussen de metrostations Capelsebrug en Nesselande en andersom mee te nemen
Sorry, wát _O- Capelsebrug - Nesselande is alleen metro B en deels ook metro A, maar metro C komt alleen langs Capelsebrug. Om de taalfouten maar te verzwijgen :')
Vandaag zag ik een andere tekst.
Nu wordt aangegeven dat er een evenement is bij Nesselande en dat je geen fiets in de metro mag meenemen tussen Capelsebrug - Nesselande en andersom. Worden dus geen lijn letters meer genoemd.
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door katvis »

Klopt, hadden ze dezelfde avond al gefixed. Alleen nog jammer van die taalfout :')
PSA: Links gaan, rechts staan
CB-e-bike-ov
Berichten: 119
Lid geworden op: za 27 jul 2019, 23:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door CB-e-bike-ov »

Bemined schreef:Allememaggies...

RET heeft dus bij de start van de Hoekse Lijn per ongeluk de dienstregeling van 2018 gebruikt i.p.v. die van 2019. In plaats van dit te herstellen, heeft men nu een speciale pagina op de website geplaatst met een overzicht van alle ritten die nu dus vervallen vanwege deze fout:
https://www.ret.nl/index.php?id=1080

:N :N :N :N :N :N :N :N :N :N :N :N
En de loden metrowraktroffee gaat naar de RET!!!, wat een slaapkoppen....

Aan de andere kant zou dit ook een slinkse bezuinig kunnen zijn ;)
De e-bike is the best, het OV doet de rest :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Suus »

Lijn C De Akkers 6:47 - De Terp 7:33 is helemaal uitgevallen. De erachter rijdende rit van lijn A Pernis 7:03 - Binnenhof 7:44 heeft een vertraging van zes minuten te pakken (“Wordt verwacht” op de schermen). Mooi zooitje.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5868
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

CB-e-bike-ov schreef:
Bemined schreef:Allememaggies...

RET heeft dus bij de start van de Hoekse Lijn per ongeluk de dienstregeling van 2018 gebruikt i.p.v. die van 2019. In plaats van dit te herstellen, heeft men nu een speciale pagina op de website geplaatst met een overzicht van alle ritten die nu dus vervallen vanwege deze fout:
https://www.ret.nl/index.php?id=1080
En de loden metrowraktroffee gaat naar de RET!!!, wat een slaapkoppen....

Aan de andere kant zou dit ook een slinkse bezuinig kunnen zijn ;)
Het lijkt erop dat de linkerhand niet weet wat de rechterhand doet bij de RET :roll: Terwijl de website beweert dat de laatste ritten in het weekend tot Spijkenisse Centrum gaan, is vandaag een update uitgebracht waarbij deze toch tot De Akkers gaan. De vroege metro vanaf Nesselande blijft echter wel uitvallen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Suus »

Ik ging in de vooravond een stukje met lijn 32 richting Zuid mee. Ik vroeg nog aan de chauffeur of de bus wel op Mathenesserplein zou komen, want in de app stond "stopt niet op Allard Piersonstraat en Mathenesserplein". Nee, de bus zou daar gewoon stoppen. Prima :pos:

De bus rijdt vervolgens tot en met de halte Allard Piersonstraat. Waar een man puffend aan komt rennen, want "je staat bij de verkeerde halte, er is omleiding sinds gisteren", om met zijn paraplu te wijzen naar het oranje kaartje in het kastje aan het haltebord. Nadat nog even een reiziger die een kaartje moest kopen de bus uitgezet werd, want ze wou pinnen, kwam dan toch vanuit de chauffeur de vraag "wie is hier bekend in de buurt?". Na wat discussie werd besloten dat de bus niet achteruit kon of kon draaien, dus moest het maar anders. Nu is de Allard Piersonstraat een straat met eenrichtingsverkeer vanuit de bussluis in het midden van de straat, uitgezonderd fietsen, bromfietsen en lijnbussen, maar dat geldt dus niet voor de zijstraten, die zijn eenrichtingsverkeer naar de Allard Piersonstraat toe zonder uitzondering voor de lijnbussen. Maargoed, het ging dus toch maar tegen de richting in door de Craandijkstraat. Het volgende probleem wachtte beneden bij de Aelbrechtskade, want daar moest de bus naar links. In eerste instantie wou de chauffeur een kort stukje spookrijden om een vluchtheuvel heen. Maar toen kwam er een auto naast hem staat en kon hij de bocht niet meer zo krap maken, dus toen ging het maar over de vluchtheuvel, waar gelukkig geen meubilair op stond. Daarna werd de omleiding via de Groshansstraat afgemaakt, waar nu dus een vervangende halte Mathenesserplein voor de vervangende halte Mathenesserplein is ingericht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door nvdw »

Verbaas me er nog steeds over dat de RET nog steeds geld op de bus heeft, of beter gezegd: geen pinautomaat. Dan krijg je dus inderdaad die leuke situaties waarbij iemand in een RET-bus met zijn pinpas weer via dezelfde deur naar buiten kan en ik op de Qbuzz-bus in Ridderkerk mensen moet teleurstellen die met een handje muntjes willen betalen.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten