Treindiensten Nordrhein Westfalen

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Z2N »

Nou ja, als je bij DB Regio toch wel in dienst blijft (wat het geval is) ga je niet zomaar van bedrijf wisselen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Suus »

Niet al het personeel dat DB Regio door het verlies van treindiensten in december overbodig wordt verlaat het bedrijf. Vooral ouder personeel blijft hangen omdat ze nog veel betere arbeidsvoorwaarden hebben dan nieuw personeel of personeel bij de private vervoerders. Eurobahn had al een samenwerking met DB Regio afgesproken dat ze de eerste maanden van de start van de S-Bahn wat van dit personeel mochten huren.

Morgen is er een persconferentie van Eurobahn naar aanleiding van dit debacle.

De concessie kan overigens slechts voor twee jaar aan DB Regio gegund worden, een daaropvolgende vervoerder zal dus nog minder tijd hebben dan Eurobahn voor de zoektocht naar geschikt personeel.

Op Duitse fora gaan overigens geruchten dat het hoofdkantoor in Parijs Eurobahn zou willen opdoeken en dat de winst van de S-Bahn eigenlijk al tegen het zere been van het hoofdkantoor was. Geen idee wat er waar van is, maar het zou wel verklaren waarom er sinds 2016 geen inschrijven op concessies zijn geweest en de wat rare situatie die al jaren speelt met het personeel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door JordiBrabant »

Personeel aantrekken dmv betere arbeidsvoorwaarden is zeker de 'Elephant in the room'?
Het wordt anders eens tijd om in de aanbesteding te beschrijven waar de arbeidsvoorwaarden voor het (rijdend) personeel aan moeten voldoen.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Daniel »

Op zich ook al wel opvallend natuurlijk dat alle Keolis-dochters in concessies die ingingen na oktober 2017 zijn gaan rijden onder de naam Keolis <land>, met als enige uitzondering de Eurobahn die nooit als Keolis Deutschland is gaan rijden. Het nieuwe logo komt überhaupt alleen op de website voor, maar dat is ook nog altijd eurobahn.de (keolisdeutschland.de bestaat niet eens).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door cassie127 »

Het is dan ook http://Keolis.de
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Daniel »

Nouja, da's ook slechts een doorverwijzing naar eurobahn.de :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Suus »

Die direct doorverwijst naar Eurobahn.de, dat dan weer wel.

Maar gezien de moeite die het kost om de van Westfalenbahn overgenomen treinen in de nieuwe Eurobahn-huisstijl om te katten vermoed ik dat een verdere ombenoemingsoperatie sowieso even teveel gedoe is voor Eurobahn. Alleen de sterren uit het "oude" logo zijn nu op de meeste treinstellen wel verdwenen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door regenmaker »

DB loopt te klagen dat het personeel van de S1/S4 al anders is ingepland voor eind van het jaar. Keolis heeft al contracten voor de nieuwe concessie afgesloten en overweegt juridische stappen te ondernemen. In ieder geval is lang niet zeker of de S1/S4 probleemloos blijven rijden per december.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door cassie127 »

Ik zag laatst al een eurobahn flirtje in de westfalenbahn kleuren waar de "bald im neuen look" sticker al niet meer te vinden was
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Ardan »

Daar zag ik er gisteren ook wat van. Ik begon me toen toch serieus af te vragen hoe snel 'bald' bij hen is.
Ik doe ook maar wat
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Nitein-Repart »

Suus schreef:Niet al het personeel dat DB Regio door het verlies van treindiensten in december overbodig wordt verlaat het bedrijf. Vooral ouder personeel blijft hangen omdat ze nog veel betere arbeidsvoorwaarden hebben dan nieuw personeel of personeel bij de private vervoerders. Eurobahn had al een samenwerking met DB Regio afgesproken dat ze de eerste maanden van de start van de S-Bahn wat van dit personeel mochten huren.

Morgen is er een persconferentie van Eurobahn naar aanleiding van dit debacle.

De concessie kan overigens slechts voor twee jaar aan DB Regio gegund worden, een daaropvolgende vervoerder zal dus nog minder tijd hebben dan Eurobahn voor de zoektocht naar geschikt personeel.

Op Duitse fora gaan overigens geruchten dat het hoofdkantoor in Parijs Eurobahn zou willen opdoeken en dat de winst van de S-Bahn eigenlijk al tegen het zere been van het hoofdkantoor was. Geen idee wat er waar van is, maar het zou wel verklaren waarom er sinds 2016 geen inschrijven op concessies zijn geweest en de wat rare situatie die al jaren speelt met het personeel.
Maar waarom is er in Duitsland geen overnameplicht van personeel, m.a.w. personeel dat rijdt bij vervoerder A in een bepaald gebied en vervoerder A verliest de concessie aan vervoerder B in dat gebied, wordt automatisch overgenomen door vervoerder B? Dan heb je ook niet in december/januari al die exploitatieproblemen.

Ik zou zelf de vlag uithangen als Eurobahn volledig wordt opgedoekt en de huidige treindiensten overgaan naar vervoerders als Westfalenbahn, DB Regio, Abellio, National-Express en Nordwestbahn (zelfs NWB doet het beter als Eurobahn). Maar ik denk dat dat scenario onrealistisch is.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Daniel »

Volgens mij is die er wel, maar speelt daar hetzelfde probleem als in Nederland: het meeste personeel wil helemaal niet van DB over naar een private vervoerder vanwege de mindere arbeidsvoorwaarden. Duitsland heeft daarbij ook nog een veel groter goederenvervoer, waarbij de goederenvervoerders met betere salarissen weer de nieuwe bestuurders wegtrekken bij de reizigersvervoerders zodra ze wat ervaring opgedaan hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Wubbo »

regenmaker schreef:DB loopt te klagen dat het personeel van de S1/S4 al anders is ingepland voor eind van het jaar.
Precies wat ik verwachtte dus. Als ik VRR was had ik dat wel even gecheckt, dat lijkt niet zo te zijn. Ik vraag me af of ze het probleem nu niet nog groter hebben gemaakt dan het al was.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door regenmaker »

In Hilden is men bang voor de kwaliteit die DB gaat neerzetten in december.

Bron
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Suus »

Het zou voor Hilden iets beter moeten worden omdat er 1 trein per uur tussen Solingen en Duisburg gaat pendelen en één trein een syncronisatiebuffer krijgt in Duisburg, dat zou de meeste vertragingen moeten wegwerken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door marvinkok »

Gisteren heeft Keolis Deutschland een rechtszaak aangespannen tegen de VRR.
Zolang daar geen uitspraak in is mag de VRR geen tijdelijk contract aan DB Regio NRW geven.
Bron is een medewerkersnieuwsbrief.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door regenmaker »

Het is ook wel weer een mooi verhaal. Keolis had met DB Regio NRW afgesproken dat DB een deel van de machinisten zou gaan leveren vanaf 15 december, zodat Keolis in de komende tijd genoeg personeel kon gaan opleiden. Een paar dagen voordat de VRR het contract met Keolis stopte, had DB Regio NRW zich teruggetrokken uit de samenwerking met Keolis. Vervolgens beëindigde de VRR de gunning en mag DB Regio NRW voor 2 extra jaar de S1 en S4 rijden.

DB regeert hierop weer met het feit dat er maar tot 31 juli 2019 een intentieverklaring was. Bron
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Nitein-Repart »

De VRR is dan ook het enige vervoersverbond dat zijn S-Bahnnet doelbewust opknipt in maar liefst 6 delen (1: S1+S4, 2: S2+S3+S9, 3: S5+S8, 4: S6+S11, 5: S7 en 6: S28). Alle andere vervoersverbonden laten gewoon één vervoerder rijden voor hun hele net en dat creëert samenhang. En als de VRR liever cowboys als Eurobahn als vervoerder heeft dan het oerdegelijke DB Regio, dan krijgt men nu mooi de deksel op de neus.

Moet je eens voorstellen dat Abellio, Keolis of Transdev het S-Bahnnet van Berlin, Hamburg of München krijgt. Dat lijkt mij niet wenselijk.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Suus »

S-Bahn-netwerken die zijn verdeeld in meerdere concessies en waarvan er één of meer openbaar zijn aanbesteed:
Rhein-Ruhr, Rhein-Neckar, Frankfurt, Nürnberg, Berlijn, Stuttgart, Mitteldeutschland.

S-Bahn-netwerken die nog niet openbaar zijn aanbesteed, maar die over meerdere concessies verdeeld gaan worden om de aanbesteding in te gaan:
Keulen.

S-Bahn-netwerken die in één geheel zijn aanbesteed:
Bremen, Dresden, Rostock, Hamburg, Hannover, Magdeburg.

Status nog onduidelijk:
München (nog niet duidelijk hoe de BEG dit gaat aanbesteden), Karlsruhe (waarschijnlijk meerdere direct gegunde concessies voor meersysteemvoertuigen).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door ArrivaBas »

In Karlsruhe worden zo nu en dan enkele lijnbundels aanbesteed. Meestal wint de AVG deze concessies als zittende vervoerder.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Wubbo »

Nitein-Repart schreef:Moet je eens voorstellen dat Abellio, Keolis of Transdev het S-Bahnnet van Berlin, Hamburg of München krijgt. Dat lijkt mij niet wenselijk.
Want DB presteert al jaren zo uitermate geweldig op de S-Bahn Berlin _O-
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door SLToilet »

Normaal gesproken lees ik nooit zoveel over het Duitse OV vergeleken met andere forummers, maar enkele jaren terug las ik over de S-Bahn in Berlijn en hoe dat de situatie in 2009 of 2010 (?) compleet uit de hand liep waardoor nog maar een fractie van het materieel kon worden ingezet en de frequentie op alle lijnen drastisch werd teruggebracht. Toen ik in 2014 in Berlijn kwam was de situatie enigszins hersteld maar nog steeds niet op het oude niveau. Gezien de geweldige investeringen (*sarcastisch) die Duitsland heeft gedaan in de complete infrastructuur de afgelopen jaren, verwacht ik niet dat sindsdien veel veranderd is.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door RobertT »

Er is wel degelijk wat veranderd in Berlijn,maar het is nog altijd niet compleet op het oude niveau van voor de crisis.Dit komt grotendeels door de krapte in materieel:Een aantal "coladosen"(BR 485) waren al gesloopt toen de BR 481 gigantisch uitviel.DB heeft dan ook jarenlang een afvoerbeleid gevoerd met als doel van de hele serie 485 af te komen en alleen nog met 481 te rijden.De 480 zou dan nog wat restjes rijden,voor zover deze stellen nog aanwezig zouden zijn(denk aan de bijnaam "toasters" voor de vele branden)
Vandaar dat de nieuwe stellen die nu worden gebouwd,de BR 483/484,hard nodig zijn.Ook omdat er steeds meer over uitbreiding van het net wordt gesproken.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door umbusko »

Weet iemand wat de status is van de RB37 Duisburg Hbf - Duisburg-Entenfang? Als ik de komende dagen een reis probeer te plannen staat er een verbinding per trein met opmerking dat er vervangend busvervoer is, van 12 t/m 27 oktober staan er vervangende bussen in, en daarna weer treinen zonder opmerking. (En in december houdt de verbinding er uiteraard mee op.) Bij de werkzaamheden op de website van DB kan ik helemaal niks vinden.
Gaan er nog een maandje treinen rijden of is het doek definitief gevallen?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door regenmaker »

Als het goed is zijn er tot december vervangende bussen. Laat 27 oktober 2019 nou net de datum zijn waarop de DVG zijn nieuwe busdienstregeling gaat doorvoeren. In de nieuwe dienstregeling staan al de extra ritten op lijn 928 in die per december gaan rijden. Een hele verbetering wat mij betreft.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten