Trams en bussen in Haaglanden en Antwerpen [22 foto's]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Trams en bussen in Haaglanden en Antwerpen [22 foto's]

Bericht door Meltrain »

De afgelopen periode heb ik enkele dagtripjes gemaakt, die samen net genoeg leuke foto’s hebben opgeleverd voor een verslag. Zoals de titel al aangeeft zijn deze foto’s gemaakt in Haaglanden en Antwerpen.
Zo ging ik op 10 augustus naar Den Haag om nog wat bussen van Connexxion te fotograferen. Daarnaast waren er spoorwerkzaamheden t.h.v. MCH Westeinde, waardoor lijn 3 in drie delen was opgeknipt en de lijnen 2 en 4 via station Hollands Spoor reden.
Met de trein ging ik naar Den Haag HS, vanwaar ik met een omgeleide lijn 4 naar de halte Bierkade ging. Hier kon eerst een Avenio op lijn 9 op de foto:
Afbeelding

Hierna kon er een RegioCitadis op lijn 4 op de foto. Dat was wel bijzonder want dat tramtype rijdt hier normaal gesproken niet:
Afbeelding

Met lijn 4 ging ik daarna de andere kant op, namelijk naar Leyenburg. Hier zocht ik naar een leuk fotopunt, dat ik uiteindelijk vond langs de Escamplaan, waar een MAN Lion’s City CNG van Connexxion op de foto kon:
Afbeelding

Omdat de bussen ongeveer gelijktijdig vanaf Leyenburg vertrekken, kon ik een stukje verderop zelfs twee bussen op de foto zetten:
Afbeelding

Hierna liep ik terug naar Leyenburg, waarvandaan ik lijn 23 naar de halte Colijnplein, nabij het De Savornin Lohmanplein, nam.
Zoals hierboven gezegd was lijn 3 in drie delen opgeknipt, namelijk Zoetermeer – Brouwersgracht, Laan van NOI - De Savornin Lohmanplein en De Savornin Lohmanplein – Loosduinen.
Het eerstgenoemde traject reed gewoon met RegioCitadissen, maar omdat het tweede deel van lijn 3 omreed via de Grote Kerk en het Zeeheldenkwartier moesten daar GTL’s op worden ingezet. Omdat dit echter eenrichtingstrams zijn en het eindpunt Loosduinen een kopeindpunt is, reden tussen De Savornin Lohmanplein en Loosduinen pendelbussen onder het lijnnummer 34.
Net voor het De Savornin Lohmanplein kon ik daarom een GTL op lijn 3 op de foto zetten die de keerlus indraait:
Afbeelding

Op 25 augustus was het zo ver: EBS ging rijden in de regio Haaglanden.
Uiteraard moest ik op de eerste dag gelijk een ritje en foto’s maken, dus ging ik met de trein en bus 33 naar Rotterdam Airport om daar de nieuwe lijn 37 te fotograferen.
Net voordat lijn 37 eraan kwam, kon ik op de Rotterdam Airportbaan een nieuwe elektrisce Citea van de RET fotograferen:
Afbeelding

Nog geen minuut later kon ik dan een gloednieuwe Citaro op lijn 37 (met verkeerde bestemming :P ) op de foto zetten:
Afbeelding

Omdat lijn 37 helaas niet bij de halte Gatwickbaan stopt, liep ik snel terug naar de halte Rotterdam Airport. Gelukkig waren er nog andere busspotters die de bus daar wilden fotograferen, dus haalde ik de bus makkelijk.
Mijn eerste reactie in de bus was: “Wat een comfortabele stoelen. :D ” Nu zijn wel ongeveer alle stoelen beter beter dan de stoelen die in de Lion’s City’s van Connexxion zaten, maar ook in vergelijking met de rest van Nederland zijn het erg goede stoelen. De beenruimte is wel iets minder ruim dan in de Lion’s City’s van Connexxion, maar nog steeds ruim voldoende.
Bij station Delft stapte ik uit en daar kon ik even later een R-net Citaro op lijn 455 fotograferen:
Afbeelding

Hierna liep ik de binnenstad in, met als doel om daar lijn 62 te fotograferen en de Koepoortbrug leek me wel een leuke locatie. Helaas was de foto van lijn 62 richting het station mislukt, maar de foto van lijn 62 richting Delfgauw is nog wel leuk genoeg om te plaatsen:
Afbeelding

Omdat ik geen zin had om terug te lopen, ging ik vanaf halte De Bieslandhof met lijn 63 terug naar het station, waarvandaan ik de trein naar Den Haag Centraal nam.
Hier nam ik lijn 4 naar de halte Monstersestraat, waarna ik even langs het traject van lijn 11 in noordelijke richting liep om lijn 11 naast De Electriciteitsfabriek te kunnen fotograferen:
Afbeelding

Vanaf de halte Monstersestraat ging het met de omgeleide lijn 6 verder naar Leyenburg, waarna ik lijn 456 naar Schiedam Centrum nam. Vanaf Schiedam ging ik per trein via Den Haag Centraal naar Lansingerland-Zoetermeer. Hier keek ik even rond en kon ik lijn 4 tussen het groen op de foto zetten:
Afbeelding

Met lijn 4 ging ik naar Zoetermeer Centrum-West, waardoor ik nu ook het hele tramnet van de hTM heb bereden. :D Op Centrum-West zag ik ook voor het eerst die dag een elektrische Citea van EBS:
Afbeelding

Hierna wilde ik met lijn 71 naar station Zoetermeer, zodat ik ook nog met de elektrische Citea’s had gereisd. De bus kwam echter al wat later dan volgens dienstregeling had gemoeten en daarna lukte het de chauffeur ook niet meer om de bus op te starten, zodat ik mijn overstap op de trein zou missen. In plaats daarvan ging ik maar met RandstadRail naar Leidschenveen en met lijn E naar Rotterdam, waarna de [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] me weer op Rotterdam Lombardijen bracht.
Een ritje met een elektrische Citea van EBS staat daarom nog steeds op de planning, al is het nu wel wat gemakkelijker omdat ze na die eerste dag ook in en rond Delft zijn gaan rijden.

Van 9 t/m 15 september was ik met familie een weekje op vakantie in Lommel. Omdat ik op maandag nog moest werken, ging ik pas op dinsdag met de trein naar Lommel. Dit had als voordeel dat ik in Antwerpen nog wat kon fotograferen.
Nadat ik op Antwerpen-Centraal uit de [serie=Internationale Intercity|2019|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Brussel Zuid/Midi9200[/serie] gestapt was, liep ik binnendoor naar premetrostation Astrid, alwaar ik een Dagpas kocht. Omdat lijn 6 net weg was, nam ik lijn 2 naar de Gasthuishoeve, waar ik een Albatros op lijn 3 ko fotograferen:
Afbeelding

Hierna ging ik met lijn 6 veder naar het eindpunt P+R Luchtbal. Daar stond lijn 70 al klaar, waarmee ik terug ging naar de halte Kinepolis. Hier kon ik de 7001, met reclame voor het VlaTAM, op de foto zetten:
Afbeelding

Lijn 70 is een tijdelijke tramlijn tussen P+R Luchtbal en het Eilandje. Op 4 november wordt deze lijn weer opgeheven omdat dan de nieuwe lijn 1 in gebruik wordt genomen, die het grootste deel van het traject van lijn 1 overneemt. Om die reden wilde ik vandaag vooral foto’s maken van lijn 70.
Met lijn 70 ging ik dus weer verder en bij de halte Noorderbrug stapte ik weer uit. Hier konden eerst twee gelede bussen van Van Hool op de foto:
Afbeelding

Even later kwam er een hybride Citea op lijn 762 voorbij:
Afbeelding

Tien minuten nadat ik was uitgestapt, kwam de volgende lijn 70 er weer aan:
Afbeelding

Met deze tram ging het verder naar Amsterdam, waarna ik naar Londen(brug) liep. Zoals hierboven gezegd wordt het grootste deel van lijn 70 overgenomen door lijn 1, maar precies et traject over de Londenbrug zal geen regulier tramverkeer meer zien.
Om die reden moest er natuurlijk nog een foto worden gemaakt van een tram bij die brug:
Afbeelding

Om toch te kunnen zeggen dat ik de volledige lijn 70 had bereden, liep ik terug naar de halte Amsterdam om lijn 70 te nemen voor het allerlaatste stukje naar het MAS. Lopen was vermoedelijk sneller geweest. :')
Nabij het eindpunt MAS, langs de Sint-Laureiskaai, kon ik de 7001 op lijn 70 fotograferen:
Afbeelding

Aan de overkant van het water, langs de Tavernierkaai, kon een gekoppeld setje PCC’s op lijn 7 gefotografeerd worden:
Afbeelding

Met lijn 7 ging ik vanaf het MAS naar de halte Harmonie. Bij Harmonie besloot ik te wachten op een tram op lijn 2 of 6 in zuidelijke richting, maar omdat dat toch wel erg lang duurde, ging ik met een Albatros op lijn 15 naar de halte Lange leemstraat. Dat was gelijk mijn eerste rit in dit tramtype.
Via de Lange Leemstraat, waar het niet echt lukte om een leuke foto van lijn 4 te maken, liep ik naar de tramhalte Zurenborg. Vanwege de sporenligging in verband met de tunnelingangen is dit de enige tramhalte in Antwerpen met een eilandperron. Nabij deze tramhalte kon lijn 9 gefotografeerd worden terwijl hij uit de tunnel komt:
Afbeelding

Ook kon er nog een Albatros in de andere richting gefotografeerd worden:
Afbeelding

Hierna ging ik met lijn 9 naar station Berchem en met lijn 4 naar Nationale Bank. Hiervandaan ging ik met lijn 10 via de nu 2 jaar bestaande tunnelingang in de Frankrijklei naar premetrostation Astrid.
Hiervandaan liep ik naar het Centraal Station, alwaar ik wat te drinken kocht voor onderweg, en liep ik naar de gereedstaande MW41 richting Hasselt/Hamont. De trein bestond uit vier stellen (acht rijtuigen) tot aan Mol, waarna de voorste twee stellen naar Hasselt gingen en de achterste twee naar Hamont. Omdat ik naar Lommel ging, moest ik dus in een van de achterste twee stellen plaatsnemen.
Het was mijn eerste keer in een MW41, maar ik moet zeggen dat het comfortabeler was dan ik had verwacht. :) En zo kwam ik na ongeveer 70 minuten, na een prima rit, aan te Lommel.
En daarmee ben ik ook aan het eind van het verslag gekomen. Ik hoop dat jullie het de moeite waard vonden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6034
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Trams en bussen in Haaglanden en Antwerpen [22 foto's]

Bericht door ZO6176 »

Leuke plaatjes.
De PCC's in Antwerpen blijven schattig. De 7001 is dat geen museumwagen?
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5819
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Trams en bussen in Haaglanden en Antwerpen [22 foto's]

Bericht door isadora »

Fraai verslagje Meltrain. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Trams en bussen in Haaglanden en Antwerpen [22 foto's]

Bericht door Daniel »

Leuke plaatjes :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8664
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Trams en bussen in Haaglanden en Antwerpen [22 foto's]

Bericht door Milco »

Leuk verslag! Tip voor de elektrische Citea's van EBS, die rijden zondag ook op de lijnen 30, 32, 33 en 51. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
umbusko
Donateur
Berichten: 5312
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Trams en bussen in Haaglanden en Antwerpen [22 foto's]

Bericht door umbusko »

Mooie plaatjes! :D
steamer
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 03 apr 2011, 23:35

Re: Trams en bussen in Haaglanden en Antwerpen [22 foto's]

Bericht door steamer »

PCC 7001 is geen museumwagen, is wel het paradepaardje van de PCC vloot. oudste PCC in dienst.

De PCC 7000 staat in het museum Groenenhoek en komt soms buiten voor groepsvervoer.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Trams en bussen in Haaglanden en Antwerpen [22 foto's]

Bericht door Ardan »

Leuke verzameling! En ja, van Amsterdam naar Londen lopen, het kan in Antwerpen :')
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten