Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 2856
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » di 24 sep 2019, 13:05

^Die plannen heb ik al eerder voorbij zien komen in documenten. Het voltage zou dan inderdaad omhoog gaan naar 750 volt.

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1359
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Berichtdoor SLToilet » wo 25 sep 2019, 06:46

fred1954 schreef:*O* Vanaf vandaag rijdt de nieuwe 15G tram ook overdag testritten. Vanmorgen rijdt ie op de route van lijn 19, vanmiddag op lijn 3. Uiteraard zonder passagiers. De komende tijd komen ook de andere lijnen aan de beurt.

https://www.at5.nl/artikelen/196854/15g ... or-de-stad


Gisteravond, 18:55, had ik hem ook gespot, rijdend over de Kinkerstraat stadinwaarts. Ik zag hem in de verte. Hij was namelijk wat grijzer, meer ronde vormen, duidelijk geen combino. Wou er nog snel achteraan sjezen met de fiets, maar soms is de tram sneller :Y
Instructie: als de deurknop groen wordt je een piepje hoort, kun je gaan drukken. Één seconde normaal drukken is echt voldoende. De knop wordt oranje/rood, vervolgens heel eventjes groen. Dan opent de deur voor je. Nog een prettige reis in de FLIRT!

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 2856
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » wo 25 sep 2019, 12:41

Je hoort 'm vaak al van ver aankomen. De enkele bel alleen al is compleet anders, heel Frans vind ik persoonlijk.

Qua rijden is ie veel stiller heb ik het idee, ook op kruisingen en wissels.

Gebruikersavatar
GVBeestje
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 25 jul 2018, 17:17
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Berichtdoor GVBeestje » do 26 sep 2019, 12:41

Weet iemand iets over een aankomende lijn 222 (Sloterdijk - Muiderpoort). Deze wordt naast de bestaande lijn 22 genoemd in berichtgeving van het GVB over de inzet van electrische bussen (dacht eerst aan een typefout), maar ik kan er niets over terugvinden in het vervoersplan 2020.

Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 880
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31
Locatie: Alkmaar

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Berichtdoor Frank93 » do 26 sep 2019, 12:43

In het bericht vind ik het volgende:
Vanwege de maximale doorrijdhoogte bij een viaduct aan de Kabelweg kan lijn 36 daar niet onderdoor. Hiervoor in de plaats komen nu de lijnen 61 (rijdt tussen Sloterdijk en Louweshoek) en 222 (Sloterdijk-Muiderpoort). Het verdiepen van dit viaduct is op de korte termijn geen optie en omrijden al evenmin. Om deze reden is besloten om uit te wijken naar de lijnen 61 en 222.

Lijkt me geen typefout inderdaad maar een extra spitslijn of iets in die richting. Misschien dat lijn 222 een stukje route lijn 36 overneemt. Omrijden is geen optie staat er dus misschien dat die lijn ergens ingekort wordt.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 14764
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Berichtdoor Meltrain » do 26 sep 2019, 13:34

Heeft iemand een link naar dat bericht?
Op Google zoeken naar "GVB elektrische bussen" geeft geen recente zoekresultaten op de eerste 3 pagina's.
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 2856
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » do 26 sep 2019, 13:35

GVBeestje schreef:Weet iemand iets over een aankomende lijn 222 (Sloterdijk - Muiderpoort). Deze wordt naast de bestaande lijn 22 genoemd in berichtgeving van het GVB over de inzet van electrische bussen (dacht eerst aan een typefout), maar ik kan er niets over terugvinden in het vervoersplan 2020.

Een typefout kan het niet zijn want de 22 gaat immers ook elektrisch rijden. Die kan dan nooit wél onder dat viaduct door als vervanging voor de 36, die juist om die reden daar weg moet.

Meltrain schreef:Heeft iemand een link naar dat bericht?
Op Google zoeken naar "GVB elektrische bussen" geeft geen recente zoekresultaten op de eerste 3 pagina's.

gvb.nl > Over GVB > Eerste bericht.

https://over.gvb.nl/nieuws/update-elektrische-bus/

fred1954
Berichten: 2819
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Berichtdoor fred1954 » do 26 sep 2019, 17:02

Ik lees het zo: het viaductprobleem gaat alleen over lijn 36, dus lijn 61 gaat nu elektrisch rijden i.p.v. lijn 36. Daar de route van lijn 61 waarschijnlijk een stuk korter is dan van de 36 heeft men elektrische bussen over. Die gaat men dan gebruiken voor de spitslijn 222. Kortom, de elektrische lijnen worden 15, 22, 222 en 61. Dat is mijn interpretatie.

Caffer
Berichten: 219
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Berichtdoor Caffer » do 26 sep 2019, 22:47

^ zo las ik het ook ja. Het tunneltje waar de kabelweg onder de ringspoorbaan doorgaat is inderdaad tantoe laag (lijn 36 kruipt er stapvoets voorzichtig onderdoor) dus geen wonder dat dat gedonder geeft met die elektrische bussen.
We kunnen er niet meer Onderuit

Wievank
Berichten: 238
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Berichtdoor Wievank » vr 27 sep 2019, 02:14

Er is wel al eerder een nieuwe spitslijn voorgesteld tussen Sloterdijk en de Houthavens, zonder daar direct een lijnnummer aan te hangen. Vermoedelijk wordt dat dus de 222. Daarmee is de verwijzing naar het traject Sloterdijk-Muiderpoort gewoon onwetendheid van de communicatie afdeling (222 klinkt als 22, dus het zal wel goed zijn).

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 2856
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » ma 30 sep 2019, 15:58

Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed waarom die vervoersbedrijven hier in de regio denken dat een speciaal nummer reizigersvriendelijk of snel begrepen gaat worden. "Oh 300, dus dat zal wel HOV R-net zijn!" of "Oh laag in de 200-reeks dus dat zal wel een spitslijn zijn! of "Oh hoog in de 200-reeks dus dat zal wel een nachtbus zijn!"

Waarom geen R-toevoeging voor R-net? S voor spitslijn? N-voor nachtbus? Die link leg je als reiziger veel sneller.

umbusko
Berichten: 911
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Berichtdoor umbusko » ma 30 sep 2019, 16:24

En dan krijg je de R3, de S3, de N3, de X3 en weet ik veel wat: dat kan ook verwarrend zijn. En een getal ben je geneigd als één stuk informatie te onthouden, terwijl een combinatie als R3 in het dagelijkse leven raar is, dat onthoud je dus eerder als twee stukken informatie. Volgens mij werkt het best prima als je één honderdtal gebruikt voor één soort lijn. Dus niet laag in de 200-reeks en hoog in de 200-reeks iets anders, want dát is wel hartstikke verwarrend.
In Limburg heb je de 3xx voor de Limburgliners, de 6xx voor scholierenlijnen, de 7xx voor buurtbussen en de 8xx voor nachtbussen. Je moet uiteraard even het systeem leren kennen (maar dat geldt voor ieder systeem), maar zelfs als je het systeem niet volledig begrijpt vogel je wel al snel uit: laag is stadsdienst, iets hoger is streekdienst, nog wat hoger is sneldienst, en echt hoog is obscuur. Met teveel letters verlies je dat.

Een combi werkt trouwens ook best goed in mijn ervaring, als je maar geen oerwoud aan letters creëert. Dus nachtlijnen met een N ervoor, bussen die trams of metro's vervangen bij verstoringen en werkzaamheden met een X ervoor, en de rest gewoon met getallen kan ook wel. :Y

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 5599
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Berichtdoor ArrivaBas » ma 30 sep 2019, 17:29

Ik ben geen fan van prefixen in lijnnummers, tenzij het om railgebonden vervoer op gedeelde tracés gaat (denk hierbij aan Tram en Metro of Intercity's en Stoptreinen op één traject. Op de meeste lijnbundels speelt een mogelijke verwarring meestal al geen rol. Een eventuele sneldienst is vaak het lijnnummer+100 of 200. Dit systeem zit namelijk al behoorlijk ingeburgerd in ons lijnnummersysteem. De enige winst die voor mijn part te behalen valt is het landelijk gelijktrekken van nummersystemen bij met name buurtbussen en nachtbussen.
8-11-2019: Trein 3.820 km, Bus 223 km, Trèm 0 km, Metro 0 km

Volg hier Mijn Flickr!

Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro 1, Mercedes-Benz Citaro C2 en Solaris Urbino III en IV. Favoriete Treinen: DDZ, FLIRT3, NPZ en Talent 3

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7519
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Berichtdoor Z2N » ma 30 sep 2019, 17:40

Oh, en eens goed aan de uitleggen wat dat R-net nou is. De gewone reiziger heeft geen enkel idee, omdat het lettelijk alles is (ik bedoel: wat hebben tram 9 in Den Haag en lijn 308 naar Purmerend gemeen met de stoptrein Alphen - Gouda?). Als je dat niet aan de reizigers uit kan leggen, hoef je er geen speciaal systeem voor in te voeren.
Elke dag met de drukste buslijn van Nederland.

Flickr!

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 2856
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » ma 30 sep 2019, 20:36

umbusko schreef:En dan krijg je de R3, de S3, de N3, de X3 en weet ik veel wat: dat kan ook verwarrend zijn.

Nummers recyclen hoef je niet te doen natuurlijk, dat gebeurt nu ook niet met de 50-reeks van de metro terwijl er tegenwoordig wel een "M" voor staat. Dat gezegd ben ik in Parijs, Berlijn of Barcelona nooit tot verwarring gebracht tussen tram 3 en metro 3 of in Rotterdam tussen lijn 2 en N2. Persoonlijk vind ik het een stuk makkelijker te onthouden dan 288, 345 of 355.

Z2N schreef:Oh, en eens goed aan de uitleggen wat dat R-net nou is. De gewone reiziger heeft geen enkel idee, omdat het lettelijk alles is (ik bedoel: wat hebben tram 9 in Den Haag en lijn 308 naar Purmerend gemeen met de stoptrein Alphen - Gouda?). Als je dat niet aan de reizigers uit kan leggen, hoef je er geen speciaal systeem voor in te voeren.

R-net :') Bij halte Amstelveen Stadshart hangen R-net-klokken terwijl alleen tram 5 er stopt die met wit-blauwe trams blijft rijden. Als je de VRA vraagt hoe het zit blijft het in ieder geval stil of krijg je een non-antwoord. Hetzelfde geldt voor wat die abri's en halte-informatiezuilen met drie Amsterdamse Andreaskruisen in Amstelveen doen. _O- Volgens mij is het antwoord simpel: ze doen maar wat. Zolang er maar ergens "R-net" staat met rood accentje erbij is het goed. Het handboek met gedetailleerde productformule kan inmiddels bij het grofvuil.

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6378
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Berichtdoor STF » di 01 okt 2019, 00:40

Je hebt in Amsterdam bij GVB ook gewoon niet zoveel mogelijkheden met die lijnnummers want bij lijnnummers vanaf 400 en hoger kan de verkeerslichtenbeïnvloeding niet mee overweg en letters toevoegen aan een lijnnummer kan bij de voertuigen niet.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 2856
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » di 01 okt 2019, 10:50

Gelukkig heeft GVB geen 400 lijnen in exploitatie. Dat scheelt weer. :P

Zou GVB dit jaar geen nieuw IT-systeem krijgen waarbij letters juist wel mogelijk waren? Van wat ik ooit hier heb begrepen waren qua voertuigen alleen de Jockheren een probleem.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12451
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Berichtdoor Vinny » di 01 okt 2019, 20:52

STF schreef:Je hebt in Amsterdam bij GVB ook gewoon niet zoveel mogelijkheden met die lijnnummers want bij lijnnummers vanaf 400 en hoger kan de verkeerslichtenbeïnvloeding niet mee overweg en letters toevoegen aan een lijnnummer kan bij de voertuigen niet.

Het GVB heeft:
- 5 metrolijnen
- 15 tramlijnen
- 25 dagbuslijnen
- 10 nachtbuslijnen
- 8 spitsbuslijnen

Je hoeft niet eens lijnnummers boven de 100 te hebben :')
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Caffer
Berichten: 219
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Berichtdoor Caffer » di 01 okt 2019, 23:54

Ben ik nou de enige die het nummeringssysteem van het GVB best logisch en overzichtelijk vindt?

Goed, dat "M50-M54" en die nachtbusnummers zijn niet ideaal, maar je hoeft niet ver voor veel debielere voorbeelden. Kijk naar Rotterdam, waar de meeste lage nummers buiten gebruik zijn geraakt omdat ooit eens bedacht is dat een nummering in de 20 vet HOV klinkt. Of Brussel, waar lijn 4 een tram is, lijn 5 een metro, lijn 12 een bus en lijn 97 een tram :?:
We kunnen er niet meer Onderuit

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7519
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Berichtdoor Z2N » wo 02 okt 2019, 01:08

Doe dan de RATP in Parijs, waar binnen de stad de bus N02, tram 2 en metrolijn 2 zijn te vinden, evenals metro 3, metro 3bis, tram 3a en tram 3b. :')
Elke dag met de drukste buslijn van Nederland.

Flickr!

Ardan
OVNL-beheerder
Berichten: 10993
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Berichtdoor Ardan » wo 02 okt 2019, 01:26

En Metrolinien in Duitsland zijn geen metro's *O*

Alargule
Berichten: 3337
Lid geworden op: ma 10 mei 2010, 12:57
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Berichtdoor Alargule » wo 02 okt 2019, 06:04

De M-lijnen in Berlin inderdaad... En tram 703! U71!

Nee, zo weird is Amsterdam nog niet. Hier zijn de cijfers tenminste nog esthetisch.

Maar ocd is een dingetje.
Én di, én da...

Roeland
Berichten: 963
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Berichtdoor Roeland » wo 02 okt 2019, 09:00

Vinny schreef:
STF schreef:Je hebt in Amsterdam bij GVB ook gewoon niet zoveel mogelijkheden met die lijnnummers want bij lijnnummers vanaf 400 en hoger kan de verkeerslichtenbeïnvloeding niet mee overweg en letters toevoegen aan een lijnnummer kan bij de voertuigen niet.

Het GVB heeft:
- 5 metrolijnen
- 15 tramlijnen
- 25 dagbuslijnen
- 10 nachtbuslijnen
- 8 spitsbuslijnen

Je hoeft niet eens lijnnummers boven de 100 te hebben :')


Een logische nummering zou dan bijvoorbeeld zijn (even los van de huidige nummering en van lokale tradities):
- 1 t/m 5 Metro
- 10 t/m 29 Tram
- 30 t/m 69 Bus
- 230 t/m 269 Spits
- N1 t/m N19 Nacht
Rekening houdend dat de meeste streeklijnen rond Amsterdam een 1xx of een 3xx nummer hebben.

nvdw
Berichten: 2047
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Berichtdoor nvdw » wo 02 okt 2019, 09:09

STF schreef:want bij lijnnummers vanaf 400 en hoger kan de verkeerslichtenbeïnvloeding niet mee overweg


Daar is een eenvoudige oplossing voor: een apart lijnnummer voor 'achter de schermen'. Dan staat er weliswaar een lijnnummer als 456 op de bussen en in de reisinfo maar is het voor de verkeerslichten en dergelijke bijvoorbeeld 156.
“Uiteindelijk ga je je altijd interesseren voor de afrekening van de servicekosten” ~ Houellebecq

Gebruikersavatar
jesse-cruzu
Berichten: 276
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Berichtdoor jesse-cruzu » wo 02 okt 2019, 18:01

Caffer schreef:Ben ik nou de enige die het nummeringssysteem van het GVB best logisch en overzichtelijk vindt?

Goed, dat "M50-M54" en die nachtbusnummers zijn niet ideaal, maar je hoeft niet ver voor veel debielere voorbeelden. Kijk naar Rotterdam, waar de meeste lage nummers buiten gebruik zijn geraakt omdat ooit eens bedacht is dat een nummering in de 20 vet HOV klinkt. Of Brussel, waar lijn 4 een tram is, lijn 5 een metro, lijn 12 een bus en lijn 97 een tram :?:


Ik snap jouw feeling helemaal haha. Anders hadden we gewoon een tramlijn 1 en 5 i.p.v. 21 en 25 in Rotterdam. Had veel logischer zijn geweest dan dat tramplus onzin. Tramlijn 2 zou oorspronkelijk ook in 22 omgenummerd worden, maar is gelukkig tot nu toe niet gebeurd. Het is zonde, want tram 1 en 5 hadden al een lange geschiedenis en reizigers leggen snel een link met een lijn omdat deze al heel lang door een bepaalde wijk rijdt of route heeft. Het is ook voor mij onlogisch om een ander nummer te geven omdat het ook geld kost. Denk maar aan alle haltes, lijnennetkaarten en administratieve wijzigingen wat je moet doorvoeren.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mdk en 18 gasten