Doorgeefluik

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Doorgeefluik

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Dank u, ik zal actief melden (en voor mezelf maar een rol meenemen misschien, je weet maar nooit :mrgreen: ) Fijne vakantie!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Doorgeefluik

Bericht door Aking »

Normaalste zaak van de wereld op de balkans, daar plunderen de zigeuners het pleepapier dus heeft iedereen altijd z'n eigen zakdoekjes bij zich *O*
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door Mikos »

Het Doorgeefluik is komende week gesloten, met ingang van nu. Zodra er weer meldingen gemaakt kunnen worden, meld ik dat hier. Het heeft, zoals altijd, geen zin om hier in de tussentijd toch melding te maken; zaken kunnen al gemeld zijn en zelfs opgelost.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3267
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Doorgeefluik

Bericht door marvinkok »

Z2N schreef:Tijd voor een praktische vraag: is er wel rekening gehouden met de stremming op Dv-Aml in de materieelplanning rond Zl dit weekend? Van een aantal mensen heb ik te horen gekregen dat treinen overvol waren (572 (ICM-6), 674 (ICM-6)), en mijn 576 (ICM-4) is ook heel gezellig vol. Daar gaat toch iets gruwelijk mis vandaag, wat door geen enkele verstoring verklaard kan worden.
Afbeelding
Wat Keolis betreft wel, die rijden het hele weekend maximale lengte. Dit keer is namelijk door NS wel aangegeven dat er flink wat omreizigers te verwachten waren.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Doorgeefluik

Bericht door Aking »

Het doorgeefluik (12903) is kapot, meldingen schijnen niet door te komen...
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Doorgeefluik

Bericht door Post »

Ja zonder locatie kunnen we daar natuurlijk niks mee :N
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door Mikos »

Het Doorgeefluik is vanaf heden weer geopend. Nog een keer een reminder van de meldingsvoorwaarden, zoals ze ook altijd in de openingspost van dit topic terug te vinden zijn:

Korte samenvatting meldingsvoorwaarden:
Reisinformatieborden op de stations en perrons hebben allemaal een 5-cijferig nummer onder het scherm. Dat nummer heb ik nodig om melding van een defect te kunnen maken, net als station en locatie.
Afbeelding
Wanneer er, vaak rechtsonder, reeds een sticker met het woord "Defect" opgeplakt is, is er al melding gemaakt en hoeft dat niet nog eens gedaan te worden. ProRail heeft nog altijd problemen met de leverancier van de borden die niet kan leveren, dus het kan nogal lang duren voordat een storing verholpen is. Indien mogelijk graag een foto van het defecte scherm, dat maakt doorgeven veel makkelijker; daar vraagt de storingsorganisatie om.

Van roltrappen en liften heb ik ook een specifieke locatie nodig en voor de roltrappen zelfs of ze opgaand of neergaand zijn en van of naar welk perron. Elke roltrap en lift heeft een eigen nummer (bijvoorbeeld LIF0001), dat is aangebracht op de zuil met groen of rood licht bij roltrappen en in de lift zelf. Geef dat nummer er alsjeblieft bij.

Staat een klok stil? Geef dan de locatie door én of de verlichting van de klok wel of niet brandt. Daarin zit namelijk verschil voor de monteurs.

OV-Chipkaartpoortjes en -paaltjes hebben ook allemaal een sticker met een nummer dat ik nodig heb om een probleem door te kunnen geven. Deze zijn aangebracht onder de groene pijl of rode kruis op het poortje en onder het scherm op een paaltje. Ook altijd de precieze locatie doorgeven, gaarne.

Storingen in of aan treinen altijd voorzien van het dichtstbijzijnde deurnummer, anders wordt het zoeken naar een speld in een hooiberg. Stelnummer, dichtstbijzijnde deurnummer, welke klasse, precieze locatie én duidelijke omschrijving van wat het probleem precies is.

Geen schoonmaakgerelateerde zaken, aub. Dergelijke zaken kunt u tweeten @HagoRailService.

Graffiti geef ik niet door, dat kun je zelf doen middels de app Graffiti Vrij die te downloaden is voor Apple/iOS en Android. Melding maken kan door het ter plaatse maken van minimaal 2 foto's, waarvan 1 van het treinstelnummer en 1 van de graffiti zelf. Foto's kunnen niet achteraf toegevoegd worden, dus maak de melding direct ter plekke.

Drukke treinen kan ik alleen doorgeven wanneer de trein planmatig te kort is. Dat wil zeggen: Een trein hoort uit 4 bakken te bestaan, er rijden ook 4 bakken, maar desondanks moeten er toch mensen op stukker langer dan 20 minuten staan. Horen er 6 bakken te rijden en rijden er maar 4? Dan is dat geen planmatige inzet en kan ik de melding niet doorzetten. Houd ook rekening met het feit dat staan er tegenwoordig bij hoort, vooral op korte stukken. Hoe kom je erachter of een trein op planmatige lengte is of niet? Plan je reis in de Reisplanner Xtra-app en bekijk de reis op ritniveau, hier staat bovenaan aangegeven uit hoeveel bakken de trein planmatig hoort te bestaan en of de trein korter is, wat je kunt zien door te kijken naar de tekening van de trein. Momenteel is er de melding "Kortere trein, extra druk" of "Mogelijk extra druk" die weergeeft dat een trein kleiner rijdt dan gepland. En kijk ook even naar de verstoringen die er op dat moment zijn; vaak reizen reizigers dan via andere routes en kunnen bepaalde treinen drukker worden dan normaal. Ook dan heeft doorgeven geen zin.

Waarom al die specifieke voorwaarden? Dat zijn de zaken die de storingsorganisatie van mij vraagt om een melding aan te kunnen nemen en iemand aan te sturen het probleem op te lossen. Voor al die kleine dingen is een reden; een monteur weet op voorhand al waar hij of zij moet zijn én kan door specifieke details vooraf al inschatten wat het probleem gaat zijn.

En vergeet niet: Ik ben slechts een Doorgeefluik. Ik ben niet verantwoordelijk voor het oppakken van storingen, ik krijg over het algemeen geen terugkoppeling en kan vaak ook niets zeggen over de voortgang van het probleem.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Doorgeefluik

Bericht door umbusko »

Ik heb een melding van gisteren rond een uur of elf ‘s avonds, neem aan dat het nog steeds actueel is. De klok in Tilburg op spoor 1, het meest richting Breda, staat aan beide kanten stil op twaalf uur. De verlichting deed het wel.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Doorgeefluik

Bericht door Hainje »

Dat is denk ik een bewuste actie, want die staat al zo'n 2 jaar op 12u.
🍉
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door Mikos »

Is dat een vrijstaande klok of hangt hij aan een TBP?
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Doorgeefluik

Bericht door umbusko »

Het is een losse klok.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door Mikos »

Doorgegeven. :pos:
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Doorgeefluik

Bericht door umbusko »

umbusko schreef:Sinds Arriva vorige week de vertrektijd uit Rm een minuut heeft vervroegd, komt bij mij de overstap van de [serie=Intercity|2019|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] of de [serie=Intercity|2019|Maastricht - Utrecht Centraal - Enkhuizen2900[/serie] uit Mt op de [serie=Stoptrein (RS11)|2019|Roermond - Nijmegen32200[/serie] naar Vl en Nm niet meer uit de reisplanner. (Die is nu 2 minuten geworden.)
Is hier trouwens al een update over? #durfttevragen

We leven nu immers al vier weken in het huidige wijzigingsblad en nog altijd doet de reisplanner alsof deze overstap niet bestaat, terwijl OBIS en daarmee ook de conducteurs doen alsof hij wel bestaat (en hij in de praktijk ook bestaat). Het is met name jammer voor de reizigers die volledig op de reisplanner vertrouwen en voor de mensen die de laatste verbinding naar Venlo willen hebben, want die moeten nu 20 minuten eerder weg uit Maastricht omdat ze anders geen poot hebben om op te staan bij het missen van de aansluiting.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door Mikos »

Nee, ik heb het doorgegeven en men ging er mee aan de slag. Dat gaat verder volledig buiten mij om. Ik kan het nog een keer navragen, maar in principe hoor ik daar verder niks op.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Doorgeefluik

Bericht door umbusko »

Snap ik! Ik maak er wel een topic voor aan op het NS-forum, daar zijn wat meer pitbulls die druk uitoefenen. :wink: Ik wil het doorgeefluik ook weer niet te veel belasten!

Blijkbaar is de reisplannerafdeling niet zo snel, want ik zie ook nog geen veranderingen in eerdere meldingen (zoals treinen Herzogenrath-Maastricht van spoor 1 in Herzogenrath en in- en uitchecken in België). :roll:
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door Mikos »

In- en uitchecken in België zou afgelopen week al opgelost moeten zijn. En ook Herzogenrath is al behandeld, daar gaf men aan dat het om een buitenlands station gaat dat eigenlijk verder niet in de reisinformatie voorkomt. Dus is standaard vermelding 'Spoor 1'. Daarover wordt intern gediscussieerd.

Er zijn wel meer dingen die al dan niet behandeld worden naar aanleiding van een melding hier. Maar ofwel worden er zaken behandeld die ik hier niet kan of mag delen, ofwel volg ik de afhandeling verder niet. Ook ik heb meer te doen :wink:
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13197
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Doorgeefluik

Bericht door Z2N »

VIRMm 9417, deur 17/18: het licht op het balkon blijft uit, terwijl het elders wel aan staat. Heerlijk donker, maar niet helemaal de bedoeling.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door Mikos »

Doorgegeven. :pos:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door Suus »

Afbeelding

Scherm 30033 te Utrecht Centraal in de hal tussen spoor 14/15 en 18/19.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door Mikos »

Deuregem'n :pos:
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Doorgeefluik

Bericht door umbusko »

Ben ik weer! Ik heb nog een suggestie waarvan ik hoop dat jij weet waar je hem kunt droppen. :)

Tijdens de werkzaamheden afgelopen weekend tussen Maastricht en Sittard vertrokken de treinen Heerlen-Amsterdam vanaf spoor 1b in Sittard. (Op 2b stond de kerende [serie=Intercity|2019|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie], op 2a de kerende [serie=Stoptrein (RS15)|2019|Kerkrade Centrum - Heerlen - Sittard32500[/serie] en 3 werd gebruikt voor de [serie=Stoptrein (RS12)|2019|Maastricht Randwyck - Roermond32400[/serie], Asd-Hrl ging ook via 1). Op zich prima, alleen reden de treinen daadwerkelijk helemaal door tot aan spoor 1b, wat ervoor zorgde dat je vanaf de trap nog zo'n 100 meter moest lopen tot de achterkant van de trein (die in mijn geval met VIRM-8 reed). Omdat er geen overkapping is en het regende, stond iedereen nog op de trap. Het zou een stuk handiger zijn wanneer deze treinen gewoon op geheel spoor 1 gepland zouden kunnen worden. :Y Uiteraard kan dat niet wanneer je van plan bent het kruiswissel te gebruiken, maar daar was door de kerende treinen op 2a en 2b überhaupt geen sprake van. (Ik hoop trouwens dat wat ik wil bakbordtechnisch kan, dat weet ik niet helemaal zeker.)
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1503
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Doorgeefluik

Bericht door JordiBrabant »

De twee spotjes boven de wasbak van het toilet van treinstel 2957 zijn defect.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door Mikos »

Spotjes doorgegeven. Het verhaal in Sittard heb ik ergens neergelegd, maar of ik er een reactie op ga krijgen is een tweede. :pos:
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8853
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door ArrivaBas »

In treinstellen 2229 en 2212 is de omroep doofstom.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door Mikos »

Doofstom als in niet hoorbaar? Een beetje uitgebreider maakt het een stuk makkelijker dingen door te zetten.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 171 gasten