Kort buitenlands nieuws

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE105 »

Waar haal je vandaan dat het maar 2x per week is?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

Dat wordt gemeld op Drehscheibe-Online: https://www.drehscheibe-online.de/foren ... sg-9073308

De trein gaat rijden met het oog op Oostenrijkse EU-officials, maar Düsseldorf is vooralsnog commercieel interessanter door de reizigers van/naar Nederland en de mogelijkheid tot autovervoer en omdat de trein relatief laat zal aankomen in Brussel en er ook relatief vroeg zal vertrekken (ik vermoed een aankomst tussen 9:30 en 10:00 en een vertrek tussen 18:00 en 18:30).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Nitein-Repart »

Ik vind januari 2020 best wel een best korte termijn om een nieuwe internationale nachtverbinding op te tuigen. Ik hoop dat het de ÖBB gaat lukken. Dan hebben de Belgen vanaf aanstaande januari er een leuke treinverbinding erbij.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door umbusko »

Suus schreef:... maar Düsseldorf is vooralsnog commercieel interessanter door de reizigers van/naar Nederland ...
Voor een deel van Nederland lijken mij stops in Aachen (Luik?) en Brussel toch ook wel bijzonder interessant. *O*
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

Voor een deel van Nederland kan dat best zo zijn, het zwaargewicht ligt echter op de aansluiting van/naar de ICE International van/naar de Randstad en Oost-Nederland. Ook zijn er relatief veel Nederlanders die de autotransportdienst gebruiken, maar in België zijn beide autoverladingsstations (Bressoux en Denderleeuw) gesloten en afgebroken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door umbusko »

Maar die overstap op de ICE is maar 8 minuten 's avonds, resp. 12 's ochtends, en dan zit je al snel te twijfelen of je niet twee uur eerder gaat, resp. ben je al snel twee uur extra kwijt. Voor bijvoorbeeld Rotterdam kun je volgens mij ook best prima via Brussel reizen (maar dat hangt ook van de aansluiting af), voor een groot deel van Nederland ben je via Aachen - Heerlen (of Luik - Maastricht) ook al blij en voor Oost-Nederland is de tak via Hannover nog een alternatief. En in Maastricht ben ik zeker blij. :wink:
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

Het wordt slechts twee keer per week, Zondag- en woensdagavond vanuit Wenen en Maandag- en Donderdagavond vanuit Brussel. Op deze dagen wordt er dan niet van/naar Düsseldorf gereden. Vertrek uit Brussel wordt rond kwart voor 7, aankomst in Brussel wordt rond kwart over 11.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

Dank voor deze samenvatting van mijn eerdere berichten Z2N :?:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

Oh, volledig gemist. :oops:

(Maar aangezien dit ook de terugkeer van de nachttrein in de Benelux betekent zou ik dit ook niet als 'Kort Nieuws' zien, maar ik heb nuttiger dingen te doen vandaag...)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Meltrain »

De [serie=Nachtnet|2019|Rotterdam Centraal - Amsterdam Centraal - Utrecht Centraal1400[/serie] is ook een nachttrein in de Benelux hoor. :mrgreen:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

En de 8886 dan natuurlijk ook. :6 :')
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
diederickx
Berichten: 1637
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door diederickx »

Opgelet wie de komende maanden naar of via Hendaye wil reizen: De boel wordt daar verbouwd en het stationnetje van Euskotren ligt tijdelijk op 300 m van dat van de SNCF. bron
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Aking »

Toen ik er een maand geleden was lag dat ding ook al apart, had alleen geen meetlint bij me :')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

diederickx schreef:Opgelet wie de komende maanden naar of via Hendaye wil reizen: De boel wordt daar verbouwd en het stationnetje van Euskotren ligt tijdelijk op 300 m van dat van de SNCF. bron
Dat station lag altijd al op het stationsplein van het SNCF-station, maar er komt nu blijkbaar één gebouw voor beide stations?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
diederickx
Berichten: 1637
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door diederickx »

Nee, het blijft een apart gebouw opzij van het stationsplein maar dan wat groter. En met een tweede kopspoor. bron
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Aking »

Federale regering dreigt mooiste treinlijn van België te sluiten

Spoorlijn 42 Luik-Gouvy-Luxemburg is de mooiste treinlijn van België. Het is bovendien één van de twee nog overblijvende zuidelijke spoorassen door de provincie Luik, absoluut essentieel voor de inwoners van de provincie. NMBS-Infrabel – dus de federale regering van CD&V, Open VLD, MR (én N-VA) - dreigen met sluiting van deze lijn.

Een reportage
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

België heeft op dit moment een federale regering van lopende zaken dat niets mag, en het lijkt er sterk op dat het nog lang gaat duren voordat er wel weer een normale regering is, en tot die tijd gaat de lijn echt niet dicht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Dennenboom »

Maar Infrabel heeft wel meer geld nodig. Zonder dat geld kunnen ze een aantal minder belangrijke lijnen niet op orde houden.
https://www.tijd.be/ondernemen/transpor ... 48625.html
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

Klopt, maar de huidige regering heeft niet de bevoegdheid een nieuw contract met Infrabel te sluiten en Infrabel heeft in het huidige contract niet de bevoegdheid lijnen te sluiten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Nitein-Repart »

Aking schreef:Federale regering dreigt mooiste treinlijn van België te sluiten

Spoorlijn 42 Luik-Gouvy-Luxemburg is de mooiste treinlijn van België. Het is bovendien één van de twee nog overblijvende zuidelijke spoorassen door de provincie Luik, absoluut essentieel voor de inwoners van de provincie. NMBS-Infrabel – dus de federale regering van CD&V, Open VLD, MR (én N-VA) - dreigen met sluiting van deze lijn.

Een reportage
Mocht de lijn Rivage-Troisvierges gesloten worden, zou er dan wel ter compensatie een twee-uursdienst Liège-Luxemburg via Marloie komen of moeten reizigers dan echt omreizen en overstappen in Namur? Rivage-Troisvierges is volgens mij één van de weinige lijnen waar op werkdagen een twee-uursdienst geldt.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
quakkerillo
Berichten: 111
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 00:15
Locatie: Maastricht (voorheen: Breda/Brussel)

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door quakkerillo »

Recentelijk is er geïnvesteerd in nieuwe verbindingen naar Frankrijk, zoals via lijnen 97 en 130A, die nu dan alweer geschrapt zouden moeten worden, zou gewoon erg slecht zijn. Beter promoten ze deze verbinding iets beter, dan gaan de gebruikscijfers ook nog wat omhoog.
Lijn 124A: Dat is het viersporige deel, speciaal aangelegd voor het GEN. Nu alweer sluiten? Wat een geldverkwisting.
Lijn 37: wat willen ze daar nu doen? Welkenraedt - Duitse grens enkelsporig? Dat is onderdeel van de hogesnelheidsverbinding Köln-Brussel; dus dat stuk rond Hergenrath verenkelen zou enorm onhandig zijn, en omvat maar een 3-tal km waarmee je de ICE/Thalys enorm verstoort. Het stuk Welkenraedt-Hergenrath kan ik dan nog inkomen, maar deze 6km verenkelen zal toch niet zoveel financieel opleveren? Bovendien is dit in tijden van verstoring op het HSL-traject een regelmatig gebruikt alternatief. Of willen ze het internationale verkeer hier op deze verbinding de kop omdraaien?
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Nitein-Repart »

Ik heb zo'n gevoel dat de L-trein Spa-Aachen die 7 dagen per week 1x/uur deze route rijdt, het prima doet. In Verviers en Welkenraedt zijn er vlotte aansluitingen naar Eupen , Liège en Brussel. Dit moet je toch niet de nek omdraaien.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
en-es
Berichten: 4453
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door en-es »

Dan moet ik Luik-Gouvy-Luxemburg nog snel even doen voordat het niet meer kan.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Aking »

Die heb ik ooit lang geleden al een aantal keer gehad, en recent zelfs nog in Spa geweest. Dus gooi maar dicht die boel :lol:
RobertT
Berichten: 583
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door RobertT »

Van de lijn Aalst-Burst kan ik nog iets voorstellen.Deze wordt alleen in de spitsuren bereden en al helemaal niet in vakantieperioden.
Hier dreigt al jaren sluiting en die keren dat ik er gebruik van maakte zaten er niet veel reizigers in
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 38 gasten