Vertrek uit Helmond met passerende loc 1312!
Vertrek uit Helmond met passerende loc 1312!
Vanmiddag was ik eens wat 'doelloos' gaan treinen. Het was te laat voor een fototocht en dus besloot ik om maar wat te gaan reizen. Omdat ik het traject tussen Venlo en Eindhoven nog nooit gehad had, was dat mijn doel. Ik had de camera bij me en baalde een beetje dat ik nog niets interessants had gezien om vast te leggen.
Het leuke van de trein Venlo-Den Haag is echter dat dit nog oude stellen zijn, zonder stuurstandrijtuig. Hierdoor kun je dus nog ouderwets door de deur van de laatste wagon naar het spoor kijken. Ik besloot om eens een filmpje vanuit deze positie op te nemen.
Bij het vertrek in Helmond startte ik de opname. Even later passeerde loc 1312 van het NSM met enkele wagons! Ik wist niet dat deze langs zou komen dus het was puur geluk hebben! :D Ik vermoed dat deze richting Blerick ging om daar wat oude zooi te stallen of op te halen.
Enkele schots uit het filmpje:
Loc 1312
Een oud fietsrijtuig
Een Duitse wagon
Een tweetal fietsrijtuigen zonder ramen (goederenwagons/opslag)
Tot slot enkele platte wagons.
Het gehele filmpje is te bekijken op Youtube:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=PeLNdGUCjBQ[/youtube]
Let vooral op het passeren van de wissels aan het eind van het emplacement, vet geluid! :D
Het leuke van de trein Venlo-Den Haag is echter dat dit nog oude stellen zijn, zonder stuurstandrijtuig. Hierdoor kun je dus nog ouderwets door de deur van de laatste wagon naar het spoor kijken. Ik besloot om eens een filmpje vanuit deze positie op te nemen.
Bij het vertrek in Helmond startte ik de opname. Even later passeerde loc 1312 van het NSM met enkele wagons! Ik wist niet dat deze langs zou komen dus het was puur geluk hebben! :D Ik vermoed dat deze richting Blerick ging om daar wat oude zooi te stallen of op te halen.
Enkele schots uit het filmpje:
Loc 1312
Een oud fietsrijtuig
Een Duitse wagon
Een tweetal fietsrijtuigen zonder ramen (goederenwagons/opslag)
Tot slot enkele platte wagons.
Het gehele filmpje is te bekijken op Youtube:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=PeLNdGUCjBQ[/youtube]
Let vooral op het passeren van de wissels aan het eind van het emplacement, vet geluid! :D
-
- Berichten: 109
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:25
- Locatie: Utrecht
Re: Vertrek uit Helmond met passerende loc 1312!
Die 2 geel/blauw rijtuigen zonder ramen worden door de NS gebruikt als koppel-rijtuig. Dit is trouwens de eerste keer dat ik ze ergens anders zie dan op de dijksgracht.
mvg,
Sebastiaan
Sebastiaan
Re: Vertrek uit Helmond met passerende loc 1312!
Wat is er dan niet zondermeer koppelbaar in deze setting? Dat Duitse geval?
-
- Berichten: 109
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:25
- Locatie: Utrecht
Re: Vertrek uit Helmond met passerende loc 1312!
Geen idee wat hier niet koppelbaar zou moeten zijn. Maar volgens mij ging de 1300 wat ophalen in Blerick, de mat 36 als het goed is. Deze gaat namelijk naar Duitsland voor revisie. Het kan best dat deze koppel/rem -wagons voor het transport worden gebruikt.
Dat Duitse rijtuig is trouwens een voormalige interregio die nu wordt ingezet in o.a. de 1500 (Amsterdam - Amerfoort /Deventer).
Dat Duitse rijtuig is trouwens een voormalige interregio die nu wordt ingezet in o.a. de 1500 (Amsterdam - Amerfoort /Deventer).
mvg,
Sebastiaan
Sebastiaan
Re: Vertrek uit Helmond met passerende loc 1312!
Ze waren ook aanwezig op de open dag in Hengelo in september ;)Sebastiaan schreef:Die 2 geel/blauw rijtuigen zonder ramen worden door de NS gebruikt als koppel-rijtuig. Dit is trouwens de eerste keer dat ik ze ergens anders zie dan op de dijksgracht.
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Vertrek uit Helmond met passerende loc 1312!
Euh, sorry, in dit geval zijn het rem/bagagerijtuigen. De bagagerijtuigen gaan mee naar Duitsland met (reserve)onderdelen die ook moeten worden gereviseerd. Geen idee wat er precies allemaal mee ging, maar 't gaat om de wat grotere dingen die je niet de kofferbak van je auto stopt ;)
Re: Vertrek uit Helmond met passerende loc 1312!
Waarom wordt hiervoor een museumtrein gebruikt, gewoon om het ding toch ff in beweging te houden? :?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Vertrek uit Helmond met passerende loc 1312!
De bagagewagens stonden in Amsterdam, en het treinstel in Blerick, en aangezien er ook in Amsterdam een loc stond die naar Blerick moest, kwam dat goed uit. Al die transporten gecombineerd is goedkoper. Zaterdag trekt de 1202 als het goed is treinstel 252 naar Bentheim via Nijmegen, Arnhem en Deventer.
Re: Vertrek uit Helmond met passerende loc 1312!
Heb je zo'n vast hand of had je een statief meegenomen? Mooi filmpje!
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Vertrek uit Helmond met passerende loc 1312!
Nee, geen statief. Ik had de camera met de lens tegen het raampje van de achterste deur aangeperst. Gelukkig waren er geen vervelende wisselstraten enzo, dus het ging best goed :)
Re: Vertrek uit Helmond met passerende loc 1312!
Jep, je hebt dan een mooi conditieritje, en het is vast nog goedkoper ook...NS-Reiziger schreef:Waarom wordt hiervoor een museumtrein gebruikt, gewoon om het ding toch ff in beweging te houden? :?
Wat is er trouwens met dat eerste fietsenrijtuig gebeurd? En waar kwam ie vandaan?
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Vertrek uit Helmond met passerende loc 1312!
Die is van 't spoorwegmuseum, en kwam uit Tilburg. Hij staat dus nu in Tilburg.
De rede voor het gebruik van de NSM locs is meer dan alleen een conditierit: nu zijn er dus een hoop transporten gecombineerd: de 1312 moest naar Blerick, en de 1202 moet naar Wgm (zie drgl op Somda). Het idee was ook om de 1501 ri. Blerick te krijgen, maar daarvoor is 't papierwerk niet rondgekomen. Het is veel goedkoper om een rit te organizeren dan alles los uit te voeren...
De rede voor het gebruik van de NSM locs is meer dan alleen een conditierit: nu zijn er dus een hoop transporten gecombineerd: de 1312 moest naar Blerick, en de 1202 moet naar Wgm (zie drgl op Somda). Het idee was ook om de 1501 ri. Blerick te krijgen, maar daarvoor is 't papierwerk niet rondgekomen. Het is veel goedkoper om een rit te organizeren dan alles los uit te voeren...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten