Vertrek uit Helmond met passerende loc 1312!

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Vertrek uit Helmond met passerende loc 1312!

Bericht door Dubbele P »

Vanmiddag was ik eens wat 'doelloos' gaan treinen. Het was te laat voor een fototocht en dus besloot ik om maar wat te gaan reizen. Omdat ik het traject tussen Venlo en Eindhoven nog nooit gehad had, was dat mijn doel. Ik had de camera bij me en baalde een beetje dat ik nog niets interessants had gezien om vast te leggen.
Het leuke van de trein Venlo-Den Haag is echter dat dit nog oude stellen zijn, zonder stuurstandrijtuig. Hierdoor kun je dus nog ouderwets door de deur van de laatste wagon naar het spoor kijken. Ik besloot om eens een filmpje vanuit deze positie op te nemen.
Bij het vertrek in Helmond startte ik de opname. Even later passeerde loc 1312 van het NSM met enkele wagons! Ik wist niet dat deze langs zou komen dus het was puur geluk hebben! :D Ik vermoed dat deze richting Blerick ging om daar wat oude zooi te stallen of op te halen.

Enkele schots uit het filmpje:

Afbeelding
Loc 1312

Afbeelding
Een oud fietsrijtuig

Afbeelding
Een Duitse wagon

Afbeelding
Een tweetal fietsrijtuigen zonder ramen (goederenwagons/opslag)

Afbeelding
Tot slot enkele platte wagons.

Het gehele filmpje is te bekijken op Youtube:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=PeLNdGUCjBQ[/youtube]

Let vooral op het passeren van de wissels aan het eind van het emplacement, vet geluid! :D
Sebastiaan
Berichten: 109
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:25
Locatie: Utrecht

Re: Vertrek uit Helmond met passerende loc 1312!

Bericht door Sebastiaan »

Die 2 geel/blauw rijtuigen zonder ramen worden door de NS gebruikt als koppel-rijtuig. Dit is trouwens de eerste keer dat ik ze ergens anders zie dan op de dijksgracht.
mvg,
Sebastiaan
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Vertrek uit Helmond met passerende loc 1312!

Bericht door Dubbele P »

Wat is er dan niet zondermeer koppelbaar in deze setting? Dat Duitse geval?
Sebastiaan
Berichten: 109
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:25
Locatie: Utrecht

Re: Vertrek uit Helmond met passerende loc 1312!

Bericht door Sebastiaan »

Geen idee wat hier niet koppelbaar zou moeten zijn. Maar volgens mij ging de 1300 wat ophalen in Blerick, de mat 36 als het goed is. Deze gaat namelijk naar Duitsland voor revisie. Het kan best dat deze koppel/rem -wagons voor het transport worden gebruikt.
Dat Duitse rijtuig is trouwens een voormalige interregio die nu wordt ingezet in o.a. de 1500 (Amsterdam - Amerfoort /Deventer).
mvg,
Sebastiaan
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Vertrek uit Helmond met passerende loc 1312!

Bericht door Mark »

Sebastiaan schreef:Die 2 geel/blauw rijtuigen zonder ramen worden door de NS gebruikt als koppel-rijtuig. Dit is trouwens de eerste keer dat ik ze ergens anders zie dan op de dijksgracht.
Ze waren ook aanwezig op de open dag in Hengelo in september ;)
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Vertrek uit Helmond met passerende loc 1312!

Bericht door webguy »

Euh, sorry, in dit geval zijn het rem/bagagerijtuigen. De bagagerijtuigen gaan mee naar Duitsland met (reserve)onderdelen die ook moeten worden gereviseerd. Geen idee wat er precies allemaal mee ging, maar 't gaat om de wat grotere dingen die je niet de kofferbak van je auto stopt ;)
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Vertrek uit Helmond met passerende loc 1312!

Bericht door Ruben »

Waarom wordt hiervoor een museumtrein gebruikt, gewoon om het ding toch ff in beweging te houden? :?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Vertrek uit Helmond met passerende loc 1312!

Bericht door webguy »

De bagagewagens stonden in Amsterdam, en het treinstel in Blerick, en aangezien er ook in Amsterdam een loc stond die naar Blerick moest, kwam dat goed uit. Al die transporten gecombineerd is goedkoper. Zaterdag trekt de 1202 als het goed is treinstel 252 naar Bentheim via Nijmegen, Arnhem en Deventer.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Vertrek uit Helmond met passerende loc 1312!

Bericht door deadlock »

Heb je zo'n vast hand of had je een statief meegenomen? Mooi filmpje!
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Vertrek uit Helmond met passerende loc 1312!

Bericht door Dubbele P »

Nee, geen statief. Ik had de camera met de lens tegen het raampje van de achterste deur aangeperst. Gelukkig waren er geen vervelende wisselstraten enzo, dus het ging best goed :)
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Vertrek uit Helmond met passerende loc 1312!

Bericht door Daan »

NS-Reiziger schreef:Waarom wordt hiervoor een museumtrein gebruikt, gewoon om het ding toch ff in beweging te houden? :?
Jep, je hebt dan een mooi conditieritje, en het is vast nog goedkoper ook...

Wat is er trouwens met dat eerste fietsenrijtuig gebeurd? En waar kwam ie vandaan?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Vertrek uit Helmond met passerende loc 1312!

Bericht door webguy »

Die is van 't spoorwegmuseum, en kwam uit Tilburg. Hij staat dus nu in Tilburg.
De rede voor het gebruik van de NSM locs is meer dan alleen een conditierit: nu zijn er dus een hoop transporten gecombineerd: de 1312 moest naar Blerick, en de 1202 moet naar Wgm (zie drgl op Somda). Het idee was ook om de 1501 ri. Blerick te krijgen, maar daarvoor is 't papierwerk niet rondgekomen. Het is veel goedkoper om een rit te organizeren dan alles los uit te voeren...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten