Europese nachttreinen kansrijk

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Bericht door Durashift »

trolly schreef:
Durashift schreef:Zal een zakenreiziger die vooral luchtverkeer gewend is.. lekker kunnen slapen in een nachttrein?

Het is bij die groep reizigers toch zo, denk ik, dat hun eerste reis meteen 'goed' moet zijn om voor herhaling vatbaar te zijn. Valt het allemaal tegen.. zal men al snel weer de vertrouwde, vervuilende, keuze maken, schat ik in.
Mogelijk. Maar wellicht heb je ook een tikje stereotiep beeld van de zakenreiziger.
Wie weet.. al denk ik dat in het algemeen mensen een eerste, nieuwe, ervaring graag positief zien eindigen dan negatief, toch? Zeker als de noodzaak van herhaling nodig is voor bestaansrecht van een dienst of product.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Bericht door Mikos »

en-es schreef:Ik denk dat dit rapport ergens in een la verdwijnt en we vervolgens over gaan tot de orde van de dag.
Wellicht. Aan de ene kant is er rondom 'vliegschaamte' momenteel een heleboel te doen en met de milieunormen die tegenwoordig gesteld worden zal er uiteindelijk vast wel iets met een Europees (nacht)treinnetwerk worden gedaan, waar vervolgens mensen gebruik van gaan maken.

Aan de andere kant zijn de laatste nachttreinen vanuit Nederland nu net verdwenen, omdat er zo weinig mensen gebruik van maakten en de kosten niet meer gedekt werden door de verkochte treinkaartjes. Dus waar zit hem dan de waarheid in: Het potentieel of de praktijk uit het verleden?

In de afgelopen jaren heb ik met verschillende soorten nachttreinen mogen reizen en alhoewel de luxe en het comfort van sommige treinen niet te vergelijken valt met de gebruikelijke nachttreinen, is er wel één gouden regel die bij mij tot nu toe bewaarheid is gebleken: "De eerste nacht in een nachttrein valt vies tegen."

De tijd zal het leren. Potentie is er denk ik genoeg.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10536
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Bericht door trolly »

Durashift schreef:Wie weet.. al denk ik dat in het algemeen mensen een eerste, nieuwe, ervaring graag positief zien eindigen dan negatief, toch? Zeker als de noodzaak van herhaling nodig is voor bestaansrecht van een dienst of product.
Dat ben ik uiteraard met je eens, maar dat zal door de feilloze dienstverlening van de samenwerkende Europese spoorwegen vast geen probleem zijn :roll:

Ik doelde er op, dat de zakelijke reiziger van nu niet die van de jaren tachtig, laat staan die van de jaren vijftig is. Een jonge generatie is mogelijk prima gemotiveerd om de trein te pakken, en realiseert zich daarnaast waarschijnlijk dat een vliegreis ook met de nodige tijdconsumptie en ongemak gepaard gaat.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Bericht door Durashift »

^^ ja, okay, dat ben ik met je eens. Goed, die groep reizigers zijn er dan al.. de groep reizigers die uit het vliegtuig in de trein 'moet' kan je op Schiphol aantreffen als de citytrip vluchten halverwege de avond landen of vroeg in de ochtend opstijgen. Ik heb dat laatst een paar keer mogen aanschouwen en qua leeftijd klopt het dat ik daar weinig 'grijze haren mannen' tussen zag.. maar vooral vlotte dertigers/veertigers met dure (akte) tassen die in kwieke tred richting de parkeergarage liepen en niet richting treinsporen.. :?: :wink:
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10536
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Bericht door trolly »

Goed punt. Meer laadpunten bij stations dus.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
en-es
Berichten: 4451
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Bericht door en-es »

Heel lang geleden toen er nog geen fern-busse en lowcost airlines bestonden toen had NS een folder over reizen met de nachttrein. Hierin stond dat nachttreinen ook handig waren voor zakenreizigers: "U heeft een afspraak in Parijs en de ochtend erop weer een afspraak in Hamburg. Dan is de nachttrein ideaal!"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Bericht door Vinny »

Ik heb een aantal keer met slaaptreinen gereisd en ik vond het zelf prima vervoer, hooguit een beetje krap. En je moet er tegen kunnen dat je met andere mensen in een coupé slaapt: ik kan me voorstellen dat veel mensen dat onprettig vinden. Zeker omdat de trein ook op tussengelegen stations stopt en er dan weer mensen uitgaan of binnenkomen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Bericht door Aking »

Ze zijn bezig met couchettes "nieuwe stijl" waarbij je een afgesloten "pod" krijgt :Y
welriekendepastinaak
Berichten: 31
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 15:48

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Bericht door welriekendepastinaak »

Wie zijn daarmee bezig? Ik wil wel solliciteren.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Bericht door reisthijs »

ÖBB is daar mee bezig voor de NightJet "nieuwe stijl" die vanaf 2022 zou moeten gaan rijden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Bericht door Durashift »

Was ff op het nieuws (radio) vanochtend:
De Oostenrijkse Staatsspoorwegen (ÖBB) zijn van plan om vanaf januari 2020 een nachttrein te laten rijden tussen Brussel en Wenen. Een jaar later moet een verbinding van Amsterdam naar de Oostenrijkse hoofdstad volgen.

Dat heeft ÖBB-directeur Andreas Matthä gezegd in een interview met de Wiener Zeitung.(..)

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... nachttrein
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Bericht door Suus »

Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1491
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Bericht door JordiBrabant »

Doet de NS ook iets aan de exploitatie (locomotieven/ personeel etc.) of liften ze alleen mee op het werk van de ÖBB?
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Bericht door Wannes »

Ik neem aan dat er in Nederland wel iets van een 1700 ofzo gebruikt moet worden. Of zijn de locomotieven van de nightjet geschikt voor de Nederlandse netspanning?
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Bericht door Gekko123 »

De kans dat de NS zullen zorgen voor de tractie zal mij niets verbazen. Bij onze zuiderburen gaat de NMBS de tractie verzorgen.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Bericht door webguy »

Gezien er 6 miljoen aan subsidie wordt verleend voor feitelijk Amsterdam - Keulen mag ik hopen dat NS wat doet. Dat is geloof ik iets van 10000 per rit?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Bericht door Suus »

ÖBB heeft volgens mij een paar locomotieven die geschikt zijn voor 1,5 kV, de serie 1293, maar die zijn aan RCA toebedeeld. NS heeft geen locomotieven met software die in Duitsland is toegelaten, dus ik vermoed dat iemand (NS?) locomotieven zal gaan leasen. Waar de locowissel gaat plaatsvinden weten we ook niet. NS heeft wel machinisten die tot Keulen baankennis hebben, de ÖBB geen machinisten die naar Nederland mogen, dus qua personeel denk ik iig dat NS een bijdrage gaan leveren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Bericht door Anne »

•Een ontbijt is inbegrepen voor passagiers in de slaapgedeeltes.
Als ik in het zitrijtuig slaap krijg ik dan ook een ontbijtje?
Of ben ik verplicht wakker te blijven omdat het geen slaapgedeelte is.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13182
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Bericht door Z2N »

Zitrijtuigen hebben geen ontbijt. Als je echt wilt slapen zou ik kiezen voor een Couchette (zoveel extra kost dat niet, en je kan ten minste liggen), maar niemand verplicht je om wakker te blijven. De zitrijtuigen in de Nightjet zijn coupérijtuigen, dat is een heel stuk rustiger dan de open rijtuigen zoals in de treinen van NS.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10536
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Bericht door trolly »

Met "slaapgedeelte" zal de horizontale meubilering van een dergelijke afdeling bedoeld worden. Maar geen paniek: voor zover ik weet is het niet verboden een uiltje te knappen in om het even welke trein — dus ook zonder een dergelijke inrichting. Helaas is de vervoerder er dan weer niet aan gehouden de slapende bij ontwaken een ontbijt te verstrekken -o-
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
en-es
Berichten: 4451
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Bericht door en-es »

Mijn ervaring is dat iedereen in de zitwagons slaapt. Of beter gezegd probeert te slapen. Maar rechtop zittend slapen is niet iedereen gegeven.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5819
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Bericht door isadora »

webguy schreef:Gezien er 6 miljoen aan subsidie wordt verleend voor feitelijk Amsterdam - Keulen mag ik hopen dat NS wat doet. Dat is geloof ik iets van 10000 per rit?
6 Miljoen? Dat is net genoeg, om de stoelen aan de vergadertafel te schuiven.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Bericht door Anne »

Anne schreef:
•Een ontbijt is inbegrepen voor passagiers in de slaapgedeeltes.
Als ik in het zitrijtuig slaap krijg ik dan ook een ontbijtje?
Of ben ik verplicht wakker te blijven omdat het geen slaapgedeelte is.
Z2N schreef:Zitrijtuigen hebben geen ontbijt. Als je echt wilt slapen zou ik kiezen voor een Couchette (zoveel extra kost dat niet, en je kan ten minste liggen), maar niemand verplicht je om wakker te blijven. De zitrijtuigen in de Nightjet zijn coupérijtuigen, dat is een heel stuk rustiger dan de open rijtuigen zoals in de treinen van NS.
trolly schreef:Met "slaapgedeelte" zal de horizontale meubilering van een dergelijke afdeling bedoeld worden. Maar geen paniek: voor zover ik weet is het niet verboden een uiltje te knappen in om het even welke trein — dus ook zonder een dergelijke inrichting. Helaas is de vervoerder er dan weer niet aan gehouden de slapende bij ontwaken een ontbijt te verstrekken -o-
Mijn vragende opmerking was alleen vanwege de in mijn ogen onduidelijke tekst van NS over slaapgedeelte. :wink:
Het is een trein waarin elke reiziger wel wil slapen om de nacht door te komen. Beter was geweest te spreken over liggedeelte. :Y

Ooit eens in een zitrijtuig naar de wintersport geweest; was eens maar nooit meer.
en-es
Berichten: 4451
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Bericht door en-es »

Dan wordt het couchette of slaapwagon voor jou. Bij het laatste in ontbijt inbegrepen. Al stelt dat weinig voor.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Ik zou het ontbijt bij Nightjet niet willen omschrijven als iets wat niks voorstelt (het is ook wezenlijk anders dan bij de oude CityNightLine)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten