Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Vandaag mijn laatste dag in de VS. De terugreis begon op het prachtige Union station in Washington. Om precies te zijn trein 84 van Amtrak naar New York Penn met vertrek om 11.10 maar Newark Penn is mijn bestemming. Een kwartier voor vertrek staat er al een lange rij voor de ingang naar het vertrekspoor track 25. De trein was behoorlijk druk en ik vond een plek naast een jongedame die in Philadelphia uitstapte. Aankomst in Newark om 14.16 met 6 minuten vertraging. Daarna zou ik met NJ Transit naar Newark Airport reizen.
Op hetzelfde perron stond de Crescent naar New Orleans. Die had moeten vertrekken maar stond stil. Daarna kwam een groep agenten van zowel Amtrak Police als Transit Police. Ze stapten in de trein en kwamen er met een vrouwelijke reiziger weer uit. Geen idee wat er aan de hand was maar uiteindelijk vertrok de Crescent met 15 minuten vertraging. Korte tijd later kwam mijn NJ Transit trein naar de luchthaven, een ritje van een paar minuten. Over een uur of twee vertrekt mijn vliegtuig.
Op hetzelfde perron stond de Crescent naar New Orleans. Die had moeten vertrekken maar stond stil. Daarna kwam een groep agenten van zowel Amtrak Police als Transit Police. Ze stapten in de trein en kwamen er met een vrouwelijke reiziger weer uit. Geen idee wat er aan de hand was maar uiteindelijk vertrok de Crescent met 15 minuten vertraging. Korte tijd later kwam mijn NJ Transit trein naar de luchthaven, een ritje van een paar minuten. Over een uur of twee vertrekt mijn vliegtuig.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Dus je bent onderhand al geland op Schiphol.
Welkom thuis, en nu gauw een verslag. :X
Welkom thuis, en nu gauw een verslag. :X
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Washington DC Union is inderdaad een juweel vergeleken met veel andere stations in Amerika, afgezien van Grand Central natuurlijk maar dit betreft echter een volwaardig Amtrak-station. De pracht geldt trouwens ook voor de metro die, ondanks dat het uit de jaren '70 komt en beton de hoofdtoon voert, prachtige beelden oplevert.en-es schreef:Vandaag mijn laatste dag in de VS. De terugreis begon op het prachtige Union station in Washington. Om precies te zijn trein 84 van Amtrak naar New York Penn met vertrek om 11.10 maar Newark Penn is mijn bestemming. Een kwartier voor vertrek staat er al een lange rij voor de ingang naar het vertrekspoor track 25. De trein was behoorlijk druk en ik vond een plek naast een jongedame die in Philadelphia uitstapte. Aankomst in Newark om 14.16 met 6 minuten vertraging. Daarna zou ik met NJ Transit naar Newark Airport reizen.
Op hetzelfde perron stond de Crescent naar New Orleans. Die had moeten vertrekken maar stond stil. Daarna kwam een groep agenten van zowel Amtrak Police als Transit Police. Ze stapten in de trein en kwamen er met een vrouwelijke reiziger weer uit. Geen idee wat er aan de hand was maar uiteindelijk vertrok de Crescent met 15 minuten vertraging. Korte tijd later kwam mijn NJ Transit trein naar de luchthaven, een ritje van een paar minuten. Over een uur of twee vertrekt mijn vliegtuig.
Ergens meende ik mij echter te herinneren dat Newark (luchthaven, thuisbasis voor United Airlines) ook rechtstreeks met Amtrak te bereiken was met de NE Regional. Zelf heb ik deze luchthaven ook weleens gebruikt, vanuit Philadelphia met SEPTA en dan overstappen in Trenton op NJ Transit, uiteraard omdat je deze op de bonnefooi kan pakken i.t.t. Amtrak.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Newark Airport is ook met Amtrak te bereiken maar er zijn weinig treinen van Amtrak die er stoppen. Die tijden schikten me niet dus vandaar dat ik via Newark Penn ben gegaan.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Een paar observaties van de Luxemburgse spoorwegen sinds mijn vorige bezoek in september 2018:
De stations die vertrekinformatie hebben op LCD-schermen, tonen nu de treinsoort in een gekleurd blokje. De kleur is afhankelijk van de lijn waarover de trein rijdt. Rijdt een trein over twee spoorlijnen, dan is de bovenste helft van het blokje in de kleur van de lijn tot Luxemburg, en de onderste helft in de kleur van de lijn na Luxemburg.
Deze nieuwe LCD-schermen die de treinen aankondigen zijn sinds vorig jaar op een hoop stations nieuw verschenen, ze tonen onderaan ook een paar volgende vertrekken en kunnen in een gele balk informatie tonen over aankomende werkzaamheden of andere verstoringen.
Alle treinen hebben op de buitenkant grote groene vlakken gekregen om aan te geven waar de fiets-opstelplaatsen zijn. Op diverse stations is op het perron met groen aangegeven waar de reiziger de fiets-opstelplaats kan verwachten.
De verbouwing van Oberkorn is afgerond, de verbouwing van Leudelange nog niet.
De RE naar Troisvierges wordt, op de internationale treinen na, nu volledig gereden met KISS-treinstellen. De inzet op de zuidelijke lijn via Esch-sur-Alzette lijkt daarmee grotendeels verdwenen. De vrijgekomen Dosto-stammen rijden nu de dienst naar Arlon en Athus, de daar weer vrijgekomen 2200’s lijken verhuisd naar een deel van de treinen die via Esch-sur-Alzette rijden.
Besloten is dat vanaf 1 maart 2020 ook treinreizen tussen Luxemburg en Volmerange, Audun en Athus gratis zijn.
De stations die vertrekinformatie hebben op LCD-schermen, tonen nu de treinsoort in een gekleurd blokje. De kleur is afhankelijk van de lijn waarover de trein rijdt. Rijdt een trein over twee spoorlijnen, dan is de bovenste helft van het blokje in de kleur van de lijn tot Luxemburg, en de onderste helft in de kleur van de lijn na Luxemburg.
Deze nieuwe LCD-schermen die de treinen aankondigen zijn sinds vorig jaar op een hoop stations nieuw verschenen, ze tonen onderaan ook een paar volgende vertrekken en kunnen in een gele balk informatie tonen over aankomende werkzaamheden of andere verstoringen.
Alle treinen hebben op de buitenkant grote groene vlakken gekregen om aan te geven waar de fiets-opstelplaatsen zijn. Op diverse stations is op het perron met groen aangegeven waar de reiziger de fiets-opstelplaats kan verwachten.
De verbouwing van Oberkorn is afgerond, de verbouwing van Leudelange nog niet.
De RE naar Troisvierges wordt, op de internationale treinen na, nu volledig gereden met KISS-treinstellen. De inzet op de zuidelijke lijn via Esch-sur-Alzette lijkt daarmee grotendeels verdwenen. De vrijgekomen Dosto-stammen rijden nu de dienst naar Arlon en Athus, de daar weer vrijgekomen 2200’s lijken verhuisd naar een deel van de treinen die via Esch-sur-Alzette rijden.
Besloten is dat vanaf 1 maart 2020 ook treinreizen tussen Luxemburg en Volmerange, Audun en Athus gratis zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Hoe zit het de internationale kaartjes naar Luxemburg? Kan je een kaartje tot het eerste Luxemburgse station kopen en daarna gratis verder in dezelfde trein? Bijv. kaartje tot Troisvierges en daarna gratis verder naar Luxemburg Stad.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Ik denk dat de CFL nog in onderhandeling is daarover. Hopelijk wordt het iets goedkoper, in Gouvy kan je alleen retourtjes naar elk Luxemburgs Station voor 13 euro kopen bijvoorbeeld.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Wat me gisteren opviel in Fredericia: de Denen zijn wel echte pro's in het splitsen van treinen. De trein Kopenhagen-Fredericia werd gesplitst terwijl die nog (langzaam) reed en beide delen kwamen daarna op een paar meter afstand van elkaar tot stilstand.
Het ene deel was trouwens elektrisch en ging daarna naar Sønderborg; het andere deel ging naar het noorden (Aarhus of verder) en moet dus wel diesel geweest zijn. Blijkbaar kunnen die aan elkaar gekoppeld worden. Het waren van die treinstellen met rubberen randen aan de kop zoals je ze veel in Denemarken ziet.
Eerder zag ik ook twee treinstellen gekoppeld worden (ook in Fredericia, op mijn heenweg). In Nederland gaat men, voorzover ik heb meegemaakt, eerst stilstaan en rijdt daarna langzaam tegen het andere treinstel aan. Niet in Denemarken, daar rijdt men gewoon hop, direct tegen het andere treinstel aan terwijl men afremt.
Het ene deel was trouwens elektrisch en ging daarna naar Sønderborg; het andere deel ging naar het noorden (Aarhus of verder) en moet dus wel diesel geweest zijn. Blijkbaar kunnen die aan elkaar gekoppeld worden. Het waren van die treinstellen met rubberen randen aan de kop zoals je ze veel in Denemarken ziet.
Eerder zag ik ook twee treinstellen gekoppeld worden (ook in Fredericia, op mijn heenweg). In Nederland gaat men, voorzover ik heb meegemaakt, eerst stilstaan en rijdt daarna langzaam tegen het andere treinstel aan. Niet in Denemarken, daar rijdt men gewoon hop, direct tegen het andere treinstel aan terwijl men afremt.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
In Nederland wordt er ook direct gekoppeld. Alleen bij DDZ mag dat niet, ook bij VIRM heeft het de voorkeur dat niet te doen (in verband met reizigers op de trappen).
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Tip voor wie ook denkt slim te zijn en met een goedkoop DSB-Orange-kaartje naar Gråsten reist en dan met de bus naar Flensburg ipv. een duur kaartje tegen normale prijs naar Flensburg: bus 110 rijdt maar tot het busstation, en dat is niet dicht bij het treinstation. Ik heb maar een taxi genomen, en denk dat ik met de € 7,30 die ik daarvoor betaalde plus de bus (52 kronen, ook iets van 7 euri) nog wel net goedkoper uit was, plus dat ik niet om 7.42 maar om 8.42 uit Aarhus kon vertrekken, wat toch een prettiger tijd is.
De bus stond trouwens ruim 5 minuten nodeloos stil op de grenshalte, anders had ik nog wel een stadsbus kunnen pakken voor het laatste stukje.
De bus stond trouwens ruim 5 minuten nodeloos stil op de grenshalte, anders had ik nog wel een stadsbus kunnen pakken voor het laatste stukje.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
-
- Berichten: 111
- Lid geworden op: do 23 aug 2018, 00:15
- Locatie: Maastricht (voorheen: Breda/Brussel)
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Ik zit nu in Ex562 van Praag naar Cheb, onderweg naar Brussel. Er zijn werkzaamheden tussen Köln en Aachen. Hoe rijden de ICE treinen nu om precies wanneer ze gewoon in Köln stoppen? Een eenvoudige route zonder kopmaken zie ik niet 1-2-3.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Via Neuss-Krefeld-Viersen-Mönchengladbach hoef je niet te keren, maar aangezien er toch tussen Stolberg en Düren geknutseld wordt (brugvervanging) moet je sowieso kopmaken in Aken.
-
- Berichten: 3541
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Waarom gaat iedereen die Praha-Nürnberg reist per trein over Cheb in plaats van over Schwandorf? De reistijden zijn vergelijkbaar, alleen de aansluiting in Schwandorf is krapper (3-6 minuten vs 10-12 minuten in Cheb).quakkerillo schreef:Ik zit nu in Ex562 van Praag naar Cheb, onderweg naar Brussel. Er zijn werkzaamheden tussen Köln en Aachen. Hoe rijden de ICE treinen nu om precies wanneer ze gewoon in Köln stoppen? Een eenvoudige route zonder kopmaken zie ik niet 1-2-3.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Via Cheb is supergoedkoop. 500 czk (19 euro) voor Praag - Brussel is niet te verslaan, die tickets bestaan alleen niet zomaar via Schwandorf.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Via Schwandorf is peperduur. Dat heb ik 1x gedaan toen ik een goedkope Sparpreis Fürth im Wald-Nijmegen kon vinden. De Duitse douaniers dachten dat ik marihuana smokkelde ( ) en zo'n onguur publiek als in de RE Schwandorf-Nürnberg heb ik lang niet gezien.
De ICE: de laatste keer dat ik zo'n omleiding had werd er kopgemaakt op Rheydt Hbf.
De ICE: de laatste keer dat ik zo'n omleiding had werd er kopgemaakt op Rheydt Hbf.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Inderdaad, dat is me ook een keer gelukt. Als je je kaartje precies in Fürth im Wald splitst, niet een station eerder of later, heeft de DB soms een verrassend goedkope prijs.umbusko schreef:Dat heb ik 1x gedaan toen ik een goedkope Sparpreis Fürth im Wald-Nijmegen kon vinden.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Vanaf Schwandorf was bij mij toen even duur. Maar heb hem vanaf FiW gedaan zodat de trein waar ik vanuit Praag in zat (met een kaartje Praag-Schwandorf incl. reservering; even duur als Praha-FiW) ook op mijn Sparpreisticket zou staan, zodat ik bij een eventuele gemiste overstap in Schwandorf (die immers niet heel ruim was) geen nieuw kaartje zou hoeven kopen. Maar dat was vijf jaar geleden.
-
- Berichten: 3541
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Ik ben toch wel benieuwd waar dat onguur publiek vandaan komt, aangezien Bayern de rijkste regio van Duitsland is. Je zou onguur publiek eerder verwachten rond Chemnitz of andere typische DDR-steden.umbusko schreef:Via Schwandorf is peperduur. Dat heb ik 1x gedaan toen ik een goedkope Sparpreis Fürth im Wald-Nijmegen kon vinden. De Duitse douaniers dachten dat ik marihuana smokkelde ( ) en zo'n onguur publiek als in de RE Schwandorf-Nürnberg heb ik lang niet gezien.
De ICE: de laatste keer dat ik zo'n omleiding had werd er kopgemaakt op Rheydt Hbf.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Dat is stereotypering, en Beieren spel je zonder griekse y.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
En Bayern met. :Y
Nederlandse exoniemen klinken sowieso al voor geen meter.
Nederlandse exoniemen klinken sowieso al voor geen meter.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Kan je potverdorie een keer stoppen met die ongefundeerde uitspraken uit je onderbuik? Of überhaupt je mening over van alles en nog wat als de waarheid brengen?Nitein-Repart schreef:Ik ben toch wel benieuwd waar dat onguur publiek vandaan komt, aangezien Bayern de rijkste regio van Duitsland is. Je zou onguur publiek eerder verwachten rond Chemnitz of andere typische DDR-steden.umbusko schreef:Via Schwandorf is peperduur. Dat heb ik 1x gedaan toen ik een goedkope Sparpreis Fürth im Wald-Nijmegen kon vinden. De Duitse douaniers dachten dat ik marihuana smokkelde ( ) en zo'n onguur publiek als in de RE Schwandorf-Nürnberg heb ik lang niet gezien.
De ICE: de laatste keer dat ik zo'n omleiding had werd er kopgemaakt op Rheydt Hbf.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 111
- Lid geworden op: do 23 aug 2018, 00:15
- Locatie: Maastricht (voorheen: Breda/Brussel)
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Ik was inderdaad met kaartjes van €43 retour onderweg geweest, heel soms kan ik die ook vinden via Dresden, maar afgelopen keren dat ik keek was het alleen via Cheb.
Praag-Cheb had 13 minuten vertraging, maar de RE Cheb-Nürnberg lieten ze vriendelijk ook nog 5 minuten wachten op al onze renners. En toen nog 10 minuten. Politie kleedde 4 Amerikanen + nog iemand anders bijna uit in het gangpad tussen Schirnding en Marktredwitz op zoek naar drugs.
ICE Frankfurt-Brussel ging inderdaad kopmaken in Rheydt Hbf, wat met een half uur vertraging ging. Onze ICE was 3 minuten vertraagd omdat ons perron op Köln Hbf nog bezet was. Dus toen lieten ze de stoptrein Koblenz-Mönchengladbach één minuut voor ons vertrekken, waardoor we totaan Rheydt hierachteraan kachelden. Héél handig gedaan, dankuwel Deutsche Bahn. Uiteindelijk ook tussen Rheydt en Aachen toen met vertraging achter een andere trein aangemoeten, waardoor we buiten de omleiding om nóg een half uur langer deden over Köln-Aachen. :pos:
Praag-Cheb had 13 minuten vertraging, maar de RE Cheb-Nürnberg lieten ze vriendelijk ook nog 5 minuten wachten op al onze renners. En toen nog 10 minuten. Politie kleedde 4 Amerikanen + nog iemand anders bijna uit in het gangpad tussen Schirnding en Marktredwitz op zoek naar drugs.
ICE Frankfurt-Brussel ging inderdaad kopmaken in Rheydt Hbf, wat met een half uur vertraging ging. Onze ICE was 3 minuten vertraagd omdat ons perron op Köln Hbf nog bezet was. Dus toen lieten ze de stoptrein Koblenz-Mönchengladbach één minuut voor ons vertrekken, waardoor we totaan Rheydt hierachteraan kachelden. Héél handig gedaan, dankuwel Deutsche Bahn. Uiteindelijk ook tussen Rheydt en Aachen toen met vertraging achter een andere trein aangemoeten, waardoor we buiten de omleiding om nóg een half uur langer deden over Köln-Aachen. :pos:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
En toen wat? Werden er drugs gevonden of was het "sorry, zullen we niet meer doen"?
Over dat 10 minuten extra wachten: mogelijk werd nog gewacht op de trein uit Praha via Most; dat doet men meestal. Of de tegentrein had vertraging natuurlijk.
Over dat 10 minuten extra wachten: mogelijk werd nog gewacht op de trein uit Praha via Most; dat doet men meestal. Of de tegentrein had vertraging natuurlijk.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Heb ik nog nooit uit een douanebeambte horen komen :')umbusko schreef: "sorry, zullen we niet meer doen"
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Berichten: 111
- Lid geworden op: do 23 aug 2018, 00:15
- Locatie: Maastricht (voorheen: Breda/Brussel)
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Nee, er werd niets gevonden. Anders had ik de sensatie daarvan er nog wel bij gezegd. :-D
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten