Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Durashift »

^^^die indruk had ik al. :wink:

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Edit 21-9-2019:

Over 'vertragingsgevoelige bushaltes' gesproken: vanmiddag viel mij op dat er vlak vóór de bebouwde kom (bord) van Doorn (vanaf Driebergen gezien) op lijn 50 een halte is (bij de textielschool zogezegd) maar ook ongeveer direct ín de bebouwde kom een halte staat. De Setra voor mijn neus liet ik buiten de bebouwde kom voor gaan (was ruimte op mijn achterliggers) maar het verbaasde mij eerlijk gezegd dat die bus al snel weer de knipper naar rechts uit had staan en opzij ging... :shock:

Die eerste halte, buiten de kom dus, lijkt mij in de (avond)spits niet gemakkelijk om weg te komen en dus tijdrovend is.
Maar ja, door de aanwezige school zal de data qua instappers over de gehele week wel voldoende positief zijn.. :wink:
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door dnmw2705 »

Ik mis trouwens heel erg het stuk over de nachtbussen. Alles blijft dus hetzelfde, maar was ontzettend benieuwd naar de bezettingen van bijv. N8 en hoe lijnen het in het algemeen doen.
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Tom98 »

Durashift schreef:
Die eerste halte, buiten de kom dus, lijkt mij in de (avond)spits niet gemakkelijk om weg te komen en dus tijdrovend is.
Maar ja, door de aanwezige school zal de data qua instappers over de gehele week wel voldoende positief zijn.. :wink:
Valt mee. Ik zet op zulke wegen gewoon mijn richting naar links aan, om aan te geven dat ik weg wil. Na ongeveer 10 auto's is er altijd wel eentje die je er tussen laat. Sta zelden langer dan 1 minuut te wachten. :)
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

dnmw2705 schreef:Ik mis trouwens heel erg het stuk over de nachtbussen. Alles blijft dus hetzelfde, maar was ontzettend benieuwd naar de bezettingen van bijv. N8 en hoe lijnen het in het algemeen doen.
Ik weet niet meer waar, maar ik dacht eerder te lezen dat de bezetting van lijn N8 goed was en dat de proef geslaagd was en de lijn dus de komende tijd blijft rijden.
Ik heb geen onderschrift
yordietje
Berichten: 371
Lid geworden op: do 19 jan 2017, 17:01

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door yordietje »

Ik heb het vervoersplan 2020 zitten lezen.
Alleen heb ik iets niet kunnen vinden. Komt lijn 280 straks weer langs Dennenlaan?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Ja want hij neemt de route van X80 naar Rhenen over en die komt daar ook.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Durashift »

Tom98 schreef:
Durashift schreef:
Die eerste halte, buiten de kom dus, lijkt mij in de (avond)spits niet gemakkelijk om weg te komen en dus tijdrovend is.
(..):
(..)
Sta zelden langer dan 1 minuut te wachten. :)
Kijk.. :pos: Lijkt mij dat men binnen 1 minuut ook wel weer weg kan komen bij een halte die dus maar één keer per dag gebruikt wordt door een reiziger. :D
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Daniel schreef:De opzet van de dienstregeling zoals je die nu deelt vindt ik namelijk wel iets ironisch hebben: vanwege de hoge bezetting voer je een kwartiersdienst in, maar vervolgens zijn de vertrektijden dusdanig dat nog steeds de overstappers op de trein naar Arnhem, de overstappers op de trein naar Utrecht én de scholieren naar Veenendaal (gezien juist die rit door gaat als 87) allemaal in dezelfde bus zitten. Lijkt me niet dat de bezettingsgraad daar veel lager van wordt :wink:
Begin toch wel een beetje te vrezen voor december ondertussen... de echte wintermaanden zijn qua scholieren/studentenverkeer altijd al wat drukker op de X80, maar in deze echte herfstweek is het dus al twee keer voorgekomen dat er iets van 15 man bij Renswoude Kerkstraat is blijven staan omdat de bus al zo vol zat dat 'ie zonder stoppen doorreed. Vanmorgen paste het zowaar net.
En die passagiers gaan echt geen bus van een kwartier later nemen, want dan missen ze (a) massaal de trein en (b) kunnen ze niet gelijk door naar Veenendaal. (Want die extra bezetting waardoor de bus overvol zit zijn allemaal scholieren naar Veenendaal, er bleef deze week aanmerkelijk meer dan normaal op De Klomp zitten).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Alex99
Berichten: 66
Lid geworden op: do 13 sep 2018, 09:24

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Alex99 »

Weet niet of dit het juiste topic is om in te bespreken, maar het valt me sowieso op dat de bussen echt een stuk drukker zijn dan pak 'm beet een jaar geleden. Nu is september sowieso druk, maar ik zie toch duidelijk een drukte die ik voorheen niet zag (wat dus eigenlijk juist een goed teken is). De x80 tussen De Poort ri A'foort van 7:54 zit ook goed vol, staan is (in ieder geval op de donderdag) eerder regel dan uitzondering. Het zijn dan geen 'De Klomp-toestanden', maar ergens is er dus een reizigersgroei en spreiding is (blijkbaar) lastig... Ik ben heel benieuwd wat voor gevolgen de nieuwe dienstregeling heeft hierop.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Klopt, er zijn dit jaar overduidelijk meer reizigers. (In mijn geval 's ochtends zijn er al staanplaatsen in Scherpenzeel terwijl dezelfde rit een jaar geleden pas bij de eerste halte in Renswoude zitvol raakte)

In jouw richting zal de nieuwe dienstregeling tot op zekere hoogte ook wel een gevolg hebben gezien de X80 een uur eerder terug gaat naar een halfuursdienst, maar rond 8.00 uur blijft de frequentie gelijk. En wat spreiding betreft: vanuit Woudenberg heb je natuurlijk ook nog wel een noemenswaardig reistijdverschil tussen bussen (de 82 is een minuut of 5 trager) wat allicht de spreiding beïnvloed.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

Ik zat nog eens te kijken naar de hoeveelheid in en uitstappers bij lijn 50 en het viel me op dat de tak naar Veenendaal drukker is dan de tak naar Wageningen (697 tegenover 653), terwijl de Wageningse tak 's avonds 2x per uur wordt gereden en de Veenendaalse tak maar 1 keer per uur wordt gereden.

Wordt de Wageningse tak niet sterk overbediend 's avonds?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Is die drukte er niet vooral overdag, wanneer er veel reizigers uit Veenendaal richting De Klomp zijn? De avondritten op lijn 50 tussen Leersum en Veenendaal zijn immers nieuw sinds de komst van Syntus, in de Connexxion-tijd reed lijn 81 daar helemaal niet 's avonds. Zou me daarom verbazen als die verbinding in de jaren opeens drukker is geworden dan de tak naar Wageningen, dat zou dan een heel grote groei geweest zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Tom98 »

Ik kan je verzekeren dat er in de korte slagen naar Leersum pittig weinig mensen zitten. Meestal zo'n 4 instappers op De Klomp en die stappen vaak al in Veenendaal uit. Enkeling naar Elst en Amerongen. Zelden dat er iemand ''helemaal'' tot Halfeiken blijft zitten. Terugweg heb je zo'n 2 personen meestal. Overigens zit 's avonds laat (denk aan 22:00) ook maar 2-6 man in de 50 naar Wageningen tussen Elst en Wageningen, althans in mijn ervaringen.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door dnmw2705 »

Tom98 schreef:Overigens zit 's avonds laat (denk aan 22:00) ook maar 2-6 man in de 50 naar Wageningen tussen Elst en Wageningen, althans in mijn ervaringen.
Die loopt goed leeg dan, want in Utrecht is het proppen als een malle om mee te kunnen na 22u. Vroeger alleen vrijdag en zaterdag, maar tegenwoordig eigenijk alle dagen. Versterking van U-OV met hogere frequentie van 53 scheelde al, maar nu is het weer drukker geworden.

Ben benieuwd hoe het in de nieuwe situatie gaat zijn. Rijdt Syntus de avond ritten 2x/u naar Wageningen of komt U-OV erbij met 2x/u naar Doorn. Ben ook vooral benieuwd of het Syntus niet heel veel geld gaat kosten nu ze een deel van sterke lijn moeten gaan delen (al is het natuurlijk een concessie grensoverschrijdende lijn)
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Tom98 »

dnmw2705 schreef: Die loopt goed leeg dan, want in Utrecht is het proppen als een malle om mee te kunnen na 22u.
Ja klopt ook, met regelmaat zelfs ''sorry, bus is vol'' op de lijnfilm. Dat is echter maar tot Driebergen. Het grootste deel stapt in Zeist uit en ook een groot deel in Driebergen. Daarna blijven er dus nog maar een paar over en vooral het laatste stuk tot Wageningen rijd ik soms gewoon leeg.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

Ik kan je verzekeren dat er in de korte slagen naar Leersum pittig weinig mensen zitten. Meestal zo'n 4 instappers op De Klomp en die stappen vaak al in Veenendaal uit. Enkeling naar Elst en Amerongen. Zelden dat er iemand ''helemaal'' tot Halfeiken blijft zitten. Terugweg heb je zo'n 2 personen meestal. Overigens zit 's avonds laat (denk aan 22:00) ook maar 2-6 man in de 50 naar Wageningen tussen Elst en Wageningen, althans in mijn ervaringen.
Dat is ook wel de indruk die ik had, de ritten Klp - Leersum zijn altijd wel in beide richtingen gevuld, maar ik heb nog nooit meer dan 10 man gezien. In de nieuwe dienstregeling zullen ze wel iets drukker worden: dan is lijn 50 de enige reismogelijkheid tussen Klp en Veenendaal 's avonds en op zondag.
Enfin, aangezien lijn 50 al zo lang 2x per uur naar Wageningen rijdt had ik verwacht dat de bezetting daar ook wel naar zou zijn.
Ben benieuwd hoe het in de nieuwe situatie gaat zijn. Rijdt Syntus de avond ritten 2x/u naar Wageningen of komt U-OV erbij met 2x/u naar Doorn. Ben ook vooral benieuwd of het Syntus niet heel veel geld gaat kosten nu ze een deel van sterke lijn moeten gaan delen (al is het natuurlijk een concessie grensoverschrijdende lijn)
Volgens mij is het savonds 2x per uur Syntus Utrecht Wageningen en 2x per uur U-OV utrecht-doorn
Een lijn met hoge frequenties en een hoge snelheid trekt meer reizigers dan meerdere dunne lijntjes. Daar heeft Syntus waarschijnlijk ook profijt van, zeker in de spits, als er met metro-achtige frequenties wordt gereden. (Elke 5/6 minuten)
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

sirvinniei schreef: In de nieuwe dienstregeling zullen ze wel iets drukker worden: dan is lijn 50 de enige reismogelijkheid tussen Klp en Veenendaal 's avonds en op zondag.
Dat is het nu feitelijk ook al. Immers sluit de 80 niet op de aankomende treinen aan voor de richting Veenendaal.
Je kunt er wel mee reizen, maar dan sta je een half uur te wachten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

Ik bedoelde voor mensen die over het station heen reizen, bijvoorbeeld voor Amersfoort-Veenendaal (wat een aardig substantiële groep is). Maar waarschijnlijk is voor mensen die in de buurt van Vndc wonen de trein toch sneller (en lijn 50 sluit mooi aan vanuit Vndc richting Klp).
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Wat bedoel je nu met die laatste zin, ik snap 'm niet. De trein is sneller, maar je hebt ook een mooie aansluiting op De Klomp ja.

Overigens valt in mijn ervaring het aantal doorgaande reizigers op de (X)80 bij De Klomp juist vies tegen en Amersfoort - Veenendaal is natuurlijk ook wel een forse reisafstand. In de spits nog wel beter te doen met de 280, dat scheelt grofweg een kwartier, en dan zal er ook wel de meeste vraag voor zijn.
Vraag me af of dat in de nieuwe dienstregeling veel extra reizigers gaat opleveren met minstens 10 minuten overstaptijd op De Klomp. Dan kan heel goed de trein vanaf Veenendaal Centrum al sneller gaan zijn, immers is vanaf De Klomp de trein al even snel om in Amersfoort te komen als de bus.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

Dat reizigers in Veenendaal Noord en Centrum een relatief snelle overstap op lijn 50 hebben vanuit Vndc. (3 minuten)

Voor reizigers uit het noorden is lijn 80 in de huidige vorm ideaal, dan hoeft er niet omgereisd te worden over Utrecht of Arnhem.
Ik had het overigens niet over extra reizigers, maar huidige gebruikers van lijn 80, die inderdaad deels over zullen stappen op de train, maar waarbij er altijd mensen bijzitten die liever een lange overstap nemen dan extra te betalen.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Tja, alleen zijn die huidige gebruikers van de 80 als doorgaande lijn op De Klomp er dus juist vrij weinig. En dan ook nog voornamelijk scholieren uit Renswoude/Scherpenzeel naar Veenendaal die je alleen met slecht weer in de bus hebt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Alex99
Berichten: 66
Lid geworden op: do 13 sep 2018, 09:24

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Alex99 »

Nou ja, de laatste bus op Vrijdag / Zaterdag heeft toch nog best wel wat 'doorreizenden' richting Renswoude/Scherpenzeel. Ben benieuwd hoe dat zal zijn als de 80 tot De Klomp rijdt.. (Of is er dan een goede overstap met de 50?)
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

http://www.rocovutrecht.nl/download/adviezen/181

interessant, het rocov is tegen invoering van Syntus Flex (voor nu) op lijn 1 in Amersfoort omdat toch alle bestemmingen makkelijk op de fiets of op de voet te bereiken zijn (wat hier eerder ook wel gezegd is).
Dan maar afbouwen tot een spitdsdienst (Wanneer de lijn wel vol zit) en de vrijkomende DRU's investeren in delen van de stadsdienst waar deze wel goed gebruikt worden?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Nee er zijn andere ideeën die wel van flex uitgaan maar niet letterlijk als 1:1 vervanging van lijn 1. Dat moet echter nog uitgewerkt worden, dus wat het uiteindelijk wordt is nog niet bekend.
Sowieso gebeurt er voorlopig nog niks met lijn 1.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

Nieuwe dienstregeling staat bij het lijn overzicht.
Edit: iig de lijnen en haltes. Dienstregelingen nog niet allemaal
Ik heb geen onderschrift
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten