Kort buitenlands nieuws

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Nitein-Repart »

Het zou misschien wel schelen als je Liers-Luxemburg met een enkele Desiro gaat exploiteren in plaats van getrokken treinen. Getrokken treinen zijn handiger voor verbindingen die wat drukker zijn. Voor echt hele rustige lijnen (waar schijnbaar Rivage-Troisvierges onder valt) moet je gewoon vrijwel altijd met treinstellen rijden, omdat dat efficiënter is.
RobertT schreef:Van de lijn Aalst-Burst kan ik nog iets voorstellen.Deze wordt alleen in de spitsuren bereden en al helemaal niet in vakantieperioden.
Hier dreigt al jaren sluiting en die keren dat ik er gebruik van maakte zaten er niet veel reizigers in
Aanbod kan ook vraag creëren. Als Aalst-Burst naar een uursdienst gaan, dan zullen de reizigersaantallen ook wel wat stijgen. In de late avond en op zondag kun je nog altijd de exploitatie stilleggen en vervangende bussen inzetten als het echt een zwakke lijn blijft.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

De laatste Caledonian Sleeper-ritten met Mark 2 en 3-rijtuigen zijn momenteel onderweg naar Londen. De Highlander naar Schotland rijdt vanavond met het nieuwe Mark 5-materieel. Gepland vertrek is 21:15 Londense tijd.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Mikos »

Ben ik toch blij dat ik twee weken geleden met de oude rijtuigen op pad ben geweest. Misschien dat ik in de toekomst de nieuwe ook nog eens uitprobeer :)
RobertT
Berichten: 583
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door RobertT »

Nitein-Repart schreef:Het zou misschien wel schelen als je Liers-Luxemburg met een enkele Desiro gaat exploiteren in plaats van getrokken treinen. Getrokken treinen zijn handiger voor verbindingen die wat drukker zijn. Voor echt hele rustige lijnen (waar schijnbaar Rivage-Troisvierges onder valt) moet je gewoon vrijwel altijd met treinstellen rijden, omdat dat efficiënter is.
RobertT schreef:Van de lijn Aalst-Burst kan ik nog iets voorstellen.Deze wordt alleen in de spitsuren bereden en al helemaal niet in vakantieperioden.
Hier dreigt al jaren sluiting en die keren dat ik er gebruik van maakte zaten er niet veel reizigers in
Aanbod kan ook vraag creëren. Als Aalst-Burst naar een uursdienst gaan, dan zullen de reizigersaantallen ook wel wat stijgen. In de late avond en op zondag kun je nog altijd de exploitatie stilleggen en vervangende bussen inzetten als het echt een zwakke lijn blijft.
Zeker,aanbod creërt ook vraag.Feit is dat de NMBS hier al jaren een sterfconstructie toepast,ondanks verzet van de gemeentes langs de lijn die al jaren pleiten voor een vaste dagdienst
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Nitein-Repart »

DB wil vanaf 2022 ieder half uur tussen Hamburg en Berlijn een trein laten rijden. Nu rijdt er 1x/uur een ICE die enkel in B-Spandau stopt en 1x/2 uur een IC/EC die ook in Wittenberge, Ludwigslust en Büchen stoppen.

In einem weiteren Schritt wird die DB ab Ende 2021 erstmals einen 30-Minuten-Takt zwischen Hamburg und Berlin fahren. Damit entsteht zwischen den zwei größten deutschen Metropolen ein im Vergleich zur Straße in Sachen Reisezeit, Komfort und Klimabilanz unschlagbares Angebot.

Bron: https://www.deutschebahn.com/de/presse/ ... 20-4512250

Verder gaan er vanaf december al meer treinen rijden vanaf Essen en Dortmund naar Hamburg. Een deel van deze treinen zijn snelle treinen die sowieso niet in Bremen stoppen en een deel ook niet in Osnabrück. Aangezien Flixtrain het aanbod op Essen-Hamburg ook uitbereid, zijn er in 2020 veel mogelijkheden voor prijsgunstige treinreizen naar Hamburg.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Nitein-Repart »

[SK] Regiojet is getting ready for double-deck train operation in Slovakia

To boost the capacity of its trains operated between Bratislava and Komárno in Slovakia, Regiojet will lease ER20 locomotives from Beacon Rail Leasing, that will be combined with former DB Regio double-decker DABz and DBz wagons. Two such sets are expected to start operation in September. This week, the coaches were spotted in Bratislava. The only thing missing? Regiojet’s characteristic yellow livery.

Bron: https://railcolornews.com/2019/08/19/sk ... -slovakia/

Hoewel men in Duitsland het leuke dieselmaterieel (getrokken Dosto-stammen en BR612) steeds meer gaat vervangen door light-trains zoals Lints, zet men in Slowakije sinds september 2019 een Slovaakse equivalent van de BR223 met een paar DB-Dosto's in tussen Bratislava en Komarno *O*. Exploitant is trouwens niet de ZSSK (Slovaakse spoormaatschappij), maar RegioJet. De frequentie is over het algemeen een twee-uursdienst en op sommige momenten een uursdienst.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

Veel boeiender is de reden erachter: op de lijn tussen Bratislava en Komárno/Komárom is het aantal reizigers op een jaar tijd met 50% gegroeid. De concessie van Regiojet loopt echter eind volgend jaar af, dus lang zal het materieel er niet rondrijden.

(Overigens ben je wel erg laat met dit nieuws: de treinen rijden al een maand rond).

In veel boeiender nieuws: De ÖBB heeft vandaag een marktverkenning gepubliceerd voor het huren van slaap- en ligrijtuigen. Saillant detail: de aanbesteding vraagt om rijtuigen met toelating in onder andere België (geen groot nieuws), maar veel opvallender: Denemarken en Zweden. De aanbieder moet vier lig- en vier slaaprijtuigen aanbieden met onderhoudsmogelijkheden in Hamburg. Een bevestiging is dit dus niet (het is een martkverkenning), maar de ÖBB lijkt in ieder geval wel te kijken naar een nachttrein tussen Hamburg en Zweden. :o
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Karl »

Het is een totale verkenning voor 24 rijtuigen in verschillende configuraties. Dat klinkt toch als ontzettende kleine order? Willen bedrijven dat produceren?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

“Bestandsfahrzeugen”, dat zijn dus allemaal tweedehandsjes waar ze naar zoeken. Voor nieuwe treinen loopt een bestelling bij Siemens.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Cas
Berichten: 881
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Cas »

Enigszins buitenlands:

ProRail wil Europese treinen naar Songfestival

ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat doen een oproep aan de gehele Europese spoorsector om mee te denken over het opzetten van speciale internationale treinen rond grote internationale evenementen. Nederland neemt het voortouw rond het Europese Songfestival.


Lees meer

Natuurlijk wil ProRail wel meer en wordt toelating een dingetje, maar dit lijkt me toch een mooie kans voor interessante verbindingen.
請勿靠近車門
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Nitein-Repart »

Het lijkt mij het verstandigst dat ProRail kijkt naar hoe DB Netz het vervoer naar Düsseldorf regelde toen daar het Eurovisie Songfestival plaatsvond (weet alleen het jaar niet meer). Was er daar capaciteit voor extra internationale treinen? En hoe en waar naar toe reden deze extra internationale treinen?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

Het ESC in Düsseldorf was in 2011, denk je niet dat die kennis ondertussen een beetje verouderd is :')

Als er in 2011 al extra internationale treinen naar Düsseldorf reden, want de internationale trein was toen nog niet zo’n populair onderwerp als tegenwoordig. Onze TROS ging toen per boot bijvoorbeeld :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4458
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door en-es »

Maar waarvoor moeten die extra treinen rijden? Komt er een dusdanige volksverhuizing op gang richting Rotterdam? Ik neem aan dat de meesten per vliegtuig komen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

ProRail wil die treinen om te voorkomen dat mensen met het vliegtuig komen. En ja, er worden enkele tienduizenden bezoekers verwacht voor de gehele week (ESC duurt 7 dagen) en in tegenstelling tot een normaal concert in Ahoy niet voornamelijk uit Nederland en België.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4458
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door en-es »

Okee, mooi dat prorail ook aan het mileu denkt. Nou maar hopen dat hun buitenlandse collega's meewerken.
Cas
Berichten: 881
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Cas »

Daarnaast: ik verwacht niet dat heel veel mensen zullen vliegen op Rotterdam, gezien de beperkte bestemmingen van dat vliegveld, dus zal de bulk via Schiphol of Eindhoven komen. Dat zal ook verwerkt moeten worden per trein om men in Rotterdam te krijgen, dus dan snap ik best dat er ingezet wordt op het hele stuk treinen. Daarnaast inderdaad milieu, algemene reclame voor het spoor, en proefdraaien voor treinverbindingen op de langere afstand nu er een enorme vraag richting Rotterdam is.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5823
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door isadora »

Is het niet slimmer, in het kader van het milieu, die hele poppenkast af te schaffen?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
dennistd
Berichten: 5541
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door dennistd »

Het doortrekken van de IC Berlijn van Amsterdam naar Rotterdam kan zonder problemen lijkt me. Liefst natuurlijk met een Traxx via de HSL (A)

Eventueel zou je ook nog kunnen denken aan het afbuigen van een paar ICE's vanuit Utrecht naar Rotterdam ipv Amsterdam, al moet je in Utrecht dan wel op het goede spoor terechtkomen natuurlijk.
en-es
Berichten: 4458
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door en-es »

Mooi dat iedereen meedenkt. Zou prorail ook dergelijke iedeeen hebben?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door reisthijs »

isadora schreef:Is het niet slimmer, in het kader van het milieu, die hele poppenkast af te schaffen?
Of doe het in elk geval zonder live publiek: het hele idee waar Eurovisie ooit voor is bedacht is juist dat niemand er voor op reis hoeft, alles is immers in heel Europa op TV te zien.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
en-es
Berichten: 4458
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door en-es »

Ik heb geen idee hoeveel mensen erop afkomen. Ja, dat het er veel zijn en dat ze uit heel Europa komen snap ik. Er zijn verschillende categorieen mensen die komen. Allereerst het gewone publiek dat een kaartje aanschaft om erbij te zijn. Hoeveel zullen dat er zijn en waarvan komen ze? Ik denk toch dat het overgrote deel van deze bezoekers uit Nederland zal komen. Dan heb je de delegaties, medewerkers en journalisten. Dat zijn groepen waarvan de meerderheid uit het buitenland komt. Geen idee hoeveel mensen hiervan komen. Ik neem aan dat elke deelnemer een heel gevolg met zich meeneemt. Ik vraag me af hoeveel van die mensen uiteindelijk per trein komen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

Het songfestival is alleen niet een 'gewoon concert' waar je 'gewoon een kaartje voor koopt'. Het is het grootste tv-evenement van de planeet, met 200 miljoen kijkers. Als er zoveel vraag is zijn er vaak wel meerdere concerten, maar hier is er maar 1 van. Het overgrote deel van de bezoekers komt dan ook uit het buitenland, die er goed geld aan uitgeven.
dennistd schreef:Het doortrekken van de IC Berlijn van Amsterdam naar Rotterdam kan zonder problemen lijkt me. Liefst natuurlijk met een Traxx via de HSL (A)

Eventueel zou je ook nog kunnen denken aan het afbuigen van een paar ICE's vanuit Utrecht naar Rotterdam ipv Amsterdam, al moet je in Utrecht dan wel op het goede spoor terechtkomen natuurlijk.
Een afgebogen ICE is het meest waarschijnlijk, omdat dat binnen de bestaande toelatingen en materieelomlopen kan. Een doorgetrokken IC Berlijn ben ik niet zeker van of ILT dat wel zo leuk gaat vinden, maar daar kort je dan ook de keertijd mee in.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
en-es
Berichten: 4458
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door en-es »

Zijn toch twee concerten? Voorronde en finale?
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5261
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Lijn 45 »

Er zijn twee voorrondes. :wink:
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

In totaal drie concerten, maar de laatste is de grootste show (want ruim 3 uur lang). Alledrie zijn trouwens vaak in enkele minuten uitverkocht.

Verder, buiten de speculaties en daadwerkelijk in het buitenlandse nieuws: Vanmorgen is een wilde staking uitgebroken bij de regionale treinen van de SNCF. Woensdag vond een botsing tussen een trein en een vrachtwagen nabij Charleville-Mezières (Ardennen), en daarbij raakten 11 reizigers gewond. De vakbonden zijn nu echter woedend, omdat de trein (met circa 70 reizigers) geen conducteur mee had. De machinist had bij het ongeluk gewond kunnen raken, en moest alle gewonde reizigers nu zelf opvangen. In respons hierop hebben veel machinisten in het hele land het werk neergelegd. Geen regio lijkt er onderuit te komen, maar het ergst getroffen zijn de Champagne-Ardenne en de regio PACA, waar alle regionale treinen uitvallen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten