Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

nvdw schreef:De oude witte chiplezers worden apart aangestuurd door een Infoxx-achtig systeem (het kastje is hetzelfde) met Thales-software.
Dat InfoXX achtige kastje is, in elk geval in de streekwagens, ook werkelijk het oude InfoXX kastje.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Korte vragen

Bericht door Stefan »

nvdw schreef:De IVU-box heet bij Qbuzz ook gewoon de IVU-box (of kortweg IVU). De oude witte chiplezers worden apart aangestuurd door een Infoxx-achtig systeem (het kastje is hetzelfde) met Thales-software. Dat doet niks anders dan de GPS-locaties van de haltes doorgeven. Dat zal dan Qbis zijn, maar die naam heb ik in Utrecht nog nooit gehoord of gezien.
Tegenwoordig noemen we dat IVU bij Qbuzz ja. :P In de tijd dat Qbuzz nog in en rond Rotterdam reed, werd het altijd Qbis genoemd en volgens mij zit deze naam ook nog best ingeburgerd in Groningen-Drenthe. :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8665
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Ik kan het zo gauw niet vinden, maar hebben de rijtuigen van de IC Brussel oplaadpunten/stopcontacten in de eerste klas?

Andere vraag: kun je bij de GO-automaten in Brussel betalen met een Nederlandse pinpas?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
en-es
Berichten: 4453
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Volgens mij heeft IC Brussel geen stopcontacten. Met Nederlandse pinpas moet je normaal gesproken bij elke automaat kunnen betalen.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1492
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Korte vragen

Bericht door JordiBrabant »

De eerste klasse ICR rijtuigen naar Brussel zijn voor zover ik weet voor reizigers hetzelfde als binnenlandse ICR, dus zouden er ook spaarzaam stopcontacten in moeten zitten.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

en-es schreef:Volgens mij heeft IC Brussel geen stopcontacten. Met Nederlandse pinpas moet je normaal gesproken bij elke automaat kunnen betalen.
ICR heeft stopcontacten in de eerste klas, dus IC Brussel ook.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8665
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Top, bedankt voor de antwoorden! :D
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Heeft iemand tips voor 2,5 uur (DB volente) in de nabijheid van Berlin Hbf, inclusief een goed plekje voor wat avondeten? :)

Heb spontaan besloten dinsdag naar Bratislava gedaan en ik kon nog een Včasná jízdenka Aachen-Děčín via Berlin voor €20 en een plek in het slaaprijtuig naar Bratislava voor €30+€40 vinden. :mrgreen:
en-es
Berichten: 4453
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

In de omgeving van Berlin Hbf is weinig te beleven. Kan je beter naar Berlin Zoo gaan.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Ik zit de handreiking van de Oogvereniging te lezen over toegankelijke busstations, en ze hebben het daar over een schiereiland-perron. Iemand die in Nederland een busstation met een schiereiland kent, ik ken alleen het eilandbusstation namelijk?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Mikos »

umbusko schreef:Heeft iemand tips voor 2,5 uur (DB volente) in de nabijheid van Berlin Hbf, inclusief een goed plekje voor wat avondeten? :)
In 2,5 uur is er een heleboel te zien en te doen in Berlijn, het is maar net waar je interesse ligt. Als aangeleerde liefhebber van de geschiedenis van Berlijn kan ik het Stasi-Museum aanbevelen. En zo veel meer, maar dan moet je dat wel leuk vinden. :)
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

Stasi-Museum zit niet bepaald in de buurt van het Hauptbahnhof, dus ik denk dat die 2,5 uur om vanuit het Hauptbahnhof het Stasi-Museum te bezoeken een beetje kort zijn.

Je kunt wel vanaf Hbf de U55 nemen naar station Brandenburger Tor. Dan sta je op het Pariser Platz en het begin van de Unter der Linden. Ook de Reichstag is in de buurt. Alternatief is om de S-Bahn naar Friedrichsstrasse of Alexanderplatz te nemen. Genoeg te zien daar.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1492
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Korte vragen

Bericht door JordiBrabant »

Suus schreef:Ik zit de handreiking van de Oogvereniging te lezen over toegankelijke busstations, en ze hebben het daar over een schiereiland-perron. Iemand die in Nederland een busstation met een schiereiland kent, ik ken alleen het eilandbusstation namelijk?
Het busstation bij station Heerlen lijkt voor de helft zo'n schiereiland te zijn. Hun categorie 2 busstations zijn er natuurlijk veel meer.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Korte vragen

Bericht door VIRM »

De Oogvereniging heeft afgelopen week een handreiking gepubliceerd over toegankelijke bus/tramstations. Zie: https://www.oogvereniging.nl/leven-werk ... sstations/

Over het fenomeen schiereilandperron wordt het volgende geschreven:
De veiligste vorm van een busplatform voor reizigers met een visuele beperking, die daarmee de voorkeur verdient, is het ‘’schiereiland- perron” of een ‘’langsperron’’.
Deze typen busplatforms kenmerken zich doordat alle bussen gelijkvloers bereikbaar zijn vanaf ander OV of vervoer, zonder dat er een rijbaan hoeft te worden overgestoken
De eilandperrons heb ik al in allerlei soorten en maten gezien in Nederland, maar weet iemand waar in Nederland je een schiereilandperron voor bus of tram kunt vinden, zoals hierboven is omschreven?

Edit: Suus was mij voor zie ik net. ;)
Laatst gewijzigd door VIRM op zo 20 okt 2019, 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Ik zou gaan zoeken op enkelsporige stations, anders voldoe je immers niet aan de gelijkvloerse bereikbaarheid vanaf ander OV zonder een rijbaan over te steken :wink:

Sowieso zijn de definities wat apart: een langsperron zou dus qua veiligheid de voorkeur verdienen, maar dat ligt er maar net aan hoe je zo'n ding aanlegt. Veendam heeft er bijvoorbeeld eentje, maar zie daar maar eens te komen vanaf de trein zonder de rijbaan over te steken.

Denk dat Utrecht Centraal Jaarbeurszijde en Centrumzijde nog het dichtst bij de bedoeling van een schiereiland uitkomen. Weliswaar niet gelijkvloers bereikbaar, maar wel zonder oversteken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
diederickx
Berichten: 1637
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Korte vragen

Bericht door diederickx »

Volgens mij wordt met "schiereilandperron" in geval van treinen zoiets als Enkhuizen bedoeld. Busstations met die configuratie in Nederland kan ik me zo gauw niet voor de geest halen, maar in het buitenland ken ik er wel voorbeelden van, zoals Madrid Sur.
dennistd
Berichten: 5540
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Het lijkt me ook bijzonder onhandig gezien de draaicirkel van een bus. Ik neem tenminste aan dat ze in onderstaand voorbeeld (Oldenzaal) dan willen dat het zebrapad tussen station/fietsenstalling en busstation een doorlopende stoep wordt, en dat de bussen dan tussen het busperron en spoorperron in zouden moeten draaien?

Afbeelding
diederickx
Berichten: 1637
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Korte vragen

Bericht door diederickx »

Zoiets ja. Voor een goed functionerend schiereilandperron is hoe dan ook veel ruimte nodig.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door webguy »

In plaats van een zebrapad kan je natuurlijk ook een brug/een dive under voor de bussen bedenken, bijvoorbeeld als het eiland op een net iets andere hoek ligt. Daar heb je echter ook weer ruimte voor nodig, dus al met al een dure oplossing lijkt me.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1492
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Korte vragen

Bericht door JordiBrabant »

Zo'n eiland met ingang via een ander niveau is er al op Breda, Utrecht Centraal A, C&D. Als de stationshal op verhoogd niveau is, dan is het juist makkelijker om een trap naar het busplatform te maken
Metro Rijnhaven heeft trouwens ook een hybride schiereiland: sommige haltes liggen aan een 'landtong', maar vanuit de metro hoef je niet de Hillelaan over te steken.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
TLP
Berichten: 1559
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Korte vragen

Bericht door TLP »

Het eerste busstation waar ik aan dacht bij het lezen van de omschrijving van de term schiereilandperron is dat van Rotterdam Capelsebrug: vanuit het centrum cross-platform overstappen van metro op bus en vanuit de bus rechtstreeks de stationshal inlopen. Al heeft het busstation zelf nou niet bepaald de configuratie van een eilandperron...
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daantje »

In het buitenland zie je wel eens een busstation met insteekhavens voor de bussen tussen de perrons waar de bussen vooruit in en achteruit uit rijden. Dat lijkt me een schiereiland busstation
gpvos
Berichten: 596
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Korte vragen

Bericht door gpvos »

Daantje schreef:In het buitenland zie je wel eens een busstation met insteekhavens voor de bussen tussen de perrons waar de bussen vooruit in en achteruit uit rijden.
In veel buitenlanden[1] is dat zo'n beetje de standaard voor een busstation lijkt het. Heeft iemand een idee waarom daar wel en hier niet?

[1] In België en Duitsland heb ik ze nog niet gespot, maar verder zo'n beetje overal in Europa.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
TLP
Berichten: 1559
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Korte vragen

Bericht door TLP »

Bedoel je dan een busstation waar de perrons de vorm hebben van parkeervakken die rechtstreeks overlopen in de stoep? Iets als dit, waar op de plaats van de witte strepen de perrons liggen en het geheel uiteraard grenst aan de stationshal.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Korte vragen

Bericht door nvdw »

In het Verenigd Koninkrijk komt dat veel voor. Zulle miniperronnetjes kunnen daar uit omdat de meeste (streek)bussen alleen een voordeur hebben.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten