Dienstregeling 2020

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door Daniel »

Het is geen ongelukkige verdeling maar een gerichte versterking voor de reizigers die nu nog tot Amersfoort in de IC richting Zwolle zitten (die uit zichzelf al behoorlijk druk is).
De relatie Utrecht - Apeldoorn/Deventer wordt in de spits bijvoorbeeld nog best intensief gebruikt en een behoorlijk aantal van die reizigers gebruikt ook de reismogelijkheid met overstap in Amersfoort. Wat dat betreft dus juist een zeer effectieve oplossing om drukte in de IC naar Zwolle te verminderen, want voor die reizigers die nu nog naar Apeldoorn/Deventer overstappen is er dan dus een rechtstreekse trein.

Verder zijn er nog een aantal overstappen in Utrecht die je soms net mist door de 9/21 ligging op Utrecht - Amersfoort, daar zorgt die extra IC juist voor een mooi 15/15 interval waardoor aansluitingen elk kwartier mogelijk worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door visgraat »

Er zullen ongetwijfeld veel reizigers van profiteren. Maar voor de reizigers puur tussen Amersfoort en Utrecht is het dan dat de drukte beter verdeeld en niet zo zeer dat ze straks hoogfrequent (in het kader van ambitie de spoorboekloos) kunnen reizen. Met de introductie van Amersfoort Centraal zou dat wel een mooie doelstelling zijn geweest. Tussen Amsterdam en Eindhoven is 6x per uur rijden wel 'spoorboekloos' te noemen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door SuperGhost »

Ik denk dat het op termijn toe gaat naar 8 IC's per uur tussen Amersfoort en Utrecht, waarbij de sprinter van/naar Zwolle versneld gaat worden tot zonetrein en er een aparte 'restsprinter' Harderwijk - Utrecht C komt.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door MetroRET »

Kan je net zo goed dan ook de [serie=Intercity|2019|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] verlengen naar Amf ;-) .
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door Daniel »

visgraat schreef:Maar voor de reizigers puur tussen Amersfoort en Utrecht is het dan dat de drukte beter verdeeld
Waarom zou de drukte zich bij een strakke 10-minutendienst beter verdelen, immers zijn de bestemmingen van de treinen na Utrecht en Amersfoort allen anders. Dus alleen de reizigers tussen Utrecht en Amersfoort zelf kunnen zich werkelijk over alle treinen verdelen.
Daarnaast biedt zo'n strakke 10-minutendienst niet de mogelijkheid om die verdichtingstrein door naar Deventer te sturen wat voor een hoop reizigers een reden zal zijn juist die trein te pakken.

Als je in de historie van Utrecht - Amersfoort qua dienstregelingen terugkijkt zag je in de jaren met voortreinen dat juist de Noordoost én de voortrein behoorlijk druk waren, terwijl de verdichtingsserie op het andere kwartier veel rustiger was. Zelfs toen de verbouwing van Utrecht Centraal begonnen was en de voortreinen aan de spitsrand slechts van Utrecht naar Amersfoort reden zaten die nog goed gevuld.
Sowieso is in de huidige situatie de druk op de trein doorgaand naar Zwolle veel groter dan de drukte richting Enschede. Waarbij de [serie=Intercity|2019|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] op de spitspiek relatief makkelijk wat groter gereden kan worden omdat je het materieel er niet zo lang kwijt mee bent.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door Z2N »

Er is geen logische trein die om :28/:58 kan vertrekken uit Utrecht naar Amersfoort, de :21/:51 is de 2000, de 2800 komt echter pas om :26/:56 aan en kan dus niet om :28/:58 weg. Op Utrecht-Amersfoort is het dus niet ideaal (al zijn de ritten van :18/:48 wel vaak overvol in de spits, dus een voor/veegtrein kan dan geen kwaad), maar verder ri Deventer wordt een goede kwartiersdienst geboden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door Meltrain »

Als met name de [serie=Intercity|2019|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie] / [serie=Intercity|2019|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie] vol zitten, is het dan niet logischer om de extra IC's naar Zwolle te laten rijden in plaats van Deventer?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door reisthijs »

Niet als ze met name vol zitten tussen Utrecht en Amersfoort. Door de extra treinen naar Deventer te laten rijden worden de 500/600 op dat stukje waarschijnlijk minder vol.
Met deze maatregel wordt precies het allerdrukste stukje versterkt zonder dat er veel extra materieel nodig is.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door Daniel »

Meltrain schreef:Als met name de [serie=Intercity|2019|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie] / [serie=Intercity|2019|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie] vol zitten, is het dan niet logischer om de extra IC's naar Zwolle te laten rijden in plaats van Deventer?
Nee want ze zitten op het stuk Utrecht - Amersfoort met name vol met niet alleen de reizigers naar Amersfoort, maar ook forensen richting Apeldoorn en Deventer die vandaag de dag in Amersfoort op de [serie=Intercity|2019|(Deventer -) Amersfoort - Amsterdam Centraal1500[/serie] overstappen.
De toegevoegde IC biedt dus ook een reizigersgroep een meerwaarde, waardoor je relatief eenvoudig de drukte kunt afromen in de drukste treinen. Immers is het voor de reizigers naar Apeldoorn/Deventer aantrekkelijker om in Utrecht gelijk in de juiste trein te kunnen stappen, waardoor ze zo ongeveer vanzelf de versterkingstrein gaan gebruiken.

Om die reden verwacht ik ook dat dit wel eens kan werken, makkelijker in elk geval dan dat je alleen de reizigers tot Amersfoort uit een bepaalde trein zou willen hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door Meltrain »

Aha. Maar die paar keer dat ik drie jaar geleden in de middagspits vanuit Zwolle reisde, merkte ik dat de treinen tussen Amersfoort en Zwolle ook behoorlijk druk zijn. Een frequentieverhoging op dat traject lijkt me op termijn ook wenselijk.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door Daniel »

Er stappen inderdaad in Amersfoort weer behoorlijk wat reizigers in die de ruimte die de uitgestapte reizigers vrijmaakten weer opvullen. Deels komt de drukte echter doordat in Amersfoort de reizigers zich heel sterk concentreren in het voorste deel van de trein: als er meer dan twee stellen rijden zie ik eigenlijk zelden iemand ter hoogte van de achterste stellen op het perron staan.

En wanneer de verdeling van de reizigers wel goed is zit de drukte er soms ook gewoonweg in dat er een idioot kort treintje rijdt, iets wat vooral in het weekend nogal eens voorkomt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door isadora »

Maar...........daar hadden ze toch iets voor ge-apped?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door reisthijs »

Je kan nog zoveel in een app stoppen, maar als mensen daar toch niet naar kijken helpt het niks.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door Klaasje »

Daniel schreef:Er stappen inderdaad in Amersfoort weer behoorlijk wat reizigers in die de ruimte die de uitgestapte reizigers vrijmaakten weer opvullen. Deels komt de drukte echter doordat in Amersfoort de reizigers zich heel sterk concentreren in het voorste deel van de trein: als er meer dan twee stellen rijden zie ik eigenlijk zelden iemand ter hoogte van de achterste stellen op het perron staan.

En wanneer de verdeling van de reizigers wel goed is zit de drukte er soms ook gewoonweg in dat er een idioot kort treintje rijdt, iets wat vooral in het weekend nogal eens voorkomt.
Achterin zit het voor ritten Utrecht-Enschede steevast vol met reizigers Utrecht-Apeldoorn/Deventer. Je hebt meer kans op een mooie zitplaats als je voorin instapt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door Daniel »

Alleen had ik het over de treinen naar Zwolle ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door Klaasje »

Daar geldt ongetwijfeld hetzelfde voor.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door Daniel »

Dat lijkt me sterk en was ook nooit zo toen ik zelf nog vaak die treinen gebruikte: achterin was het dan juist rustig met vrije plaatsen bij vertrek uit Utrecht gezien de NoordOost zo'n beetje op Vaartsche Rijn stopt doorgaans.
Voorin is het daarom vaak juist druk met netjes verspreide reizigers die achter hun trein aan mochten rennen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door Klaasje »

Ze staan op exact dezelfde plek geparkeerd. Zijn allebei geregeld 10 tot 12 bakken.. zeg het maar.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door Daniel »

Tja, ik heb het op dagelijkse ritten in de spits dus nooit gezien dat het achterin overvol was tussen Utrecht en Amersfoort. Sterker nog, ik liep zelf juist eigenlijk altijd naar achteren als ik op het perron aankwam wanneer de trein er al stond omdat daar altijd nog wel keuze uit zitplaatsen was.
Voorin daarentegen leverde het ver naar achteren stoppen juist wel vaak een volle trein op, waarbij daar toch echt ook behoorlijk wat reizigers met bestemmingen voorbij Amersfoort zaten.

De situatie is overigens in de laatste jaren ietsjes verbeterd omdat de stopplek op spoor 12 net wat gunstiger is voor de verdeling van de reizigers dan waar voorheen op spoor 11 gestopt werd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door Klaasje »

Je moet niet vergeten dat het de afgelopen twee jaar wel fors drukker is geworden.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door cassie127 »

Klaasje schreef:
Daniel schreef:Er stappen inderdaad in Amersfoort weer behoorlijk wat reizigers in die de ruimte die de uitgestapte reizigers vrijmaakten weer opvullen. Deels komt de drukte echter doordat in Amersfoort de reizigers zich heel sterk concentreren in het voorste deel van de trein: als er meer dan twee stellen rijden zie ik eigenlijk zelden iemand ter hoogte van de achterste stellen op het perron staan.

En wanneer de verdeling van de reizigers wel goed is zit de drukte er soms ook gewoonweg in dat er een idioot kort treintje rijdt, iets wat vooral in het weekend nogal eens voorkomt.
Achterin zit het voor ritten Utrecht-Enschede steevast vol met reizigers Utrecht-Apeldoorn/Deventer. Je hebt meer kans op een mooie zitplaats als je voorin instapt.
Mijn ervaring is juist precies andersom (als je de reis hebt met overstap in Amersfoort)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door Daniel »

Klaasje schreef:Je moet niet vergeten dat het de afgelopen twee jaar wel fors drukker is geworden.
Dat betekent echter niet dat de extra reizigers opeens aan de andere kant van de trein gaan zitten.
Overigens heb ik ook afgelopen jaar nog een aantal keer de betreffende treinen gehad en is me toen op de extra drukte na niet echt iets anders dan voorheen opgevallen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Mijn ervaring op de 500/600 is ook dat 'ie bij vertrek uit Ut richting Amf voorin veel voller is dan achterin. Daarbij spelen ongetwijfeld gedachtes als 'van de voorste weet ik tenminste (bijna) zeker dat 'ie doorrijdt naar Leeuwarden' (af en toe krijgt de bijsturing daar op het moment dat je op de Veluwe rijdt nog een ander idee over) en 'de trap in Amersfoort is vooraan' een rol. Overigens komen er in Ut ook een hoop reizigers uit de tunnel die allemaal in de voorste bakken belanden.
Marrick
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 22:33

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door Marrick »

Ik reis zelf regelmatig naar vanuit de Randstad naar Leeuwarden waar ik moet overstappen op een Arriva-trein en moet bekennen dat ik ook altijd vooraan ga zitten in de 500. De overstap is bij een lichte vertraging al vrij krap (zeker omdat je moet omchecken) en ik heb meermaals een voor mijn neus wegrijdende Arriva-trein getroffen.
ibodejoode
Berichten: 101
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door ibodejoode »

]Arriva wacht niet omdat ze enkelsporige baanvakken berijden naar Harlingen / Sneek / Buitenpost en met frequenties van 2-3 keer per uur hun dienstregeling in de soep loopt met kruisen van tegentreinen. Alleen in de avonduren, na 8 uur als de frequentie naar 1x per uur gaat (Harlingen) willen ze wel wachten is mijn ervaring.
Laatst gewijzigd door Ardan op di 29 okt 2019, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet quoten. Tapatalk-onderschrift verwijderd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten