Lijnnummers

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Jeaniqu

Lijnnummers

Bericht door Jeaniqu »

Misschien een gekke vraag, maar waarom hebben lijnen heen en terug altijd hetzelfde nummer? Zijn er plekken (in of buiten NL) waar dat niet zo is en een tram of bus heen bijv nr 12 is en terug 13, of heen 12a en terug 12b?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Lijnnummers

Bericht door Aking »

In Novi Sad hebben een aantal lijnen een a-variant als ik het me goed herinner. In ieder geval de ringlijn (7) volgens mij

En in Utrecht hadden we ooit heul lang geleden lijn 10 en lijn 20 die hetzelfde rondje de andere kant op reden.
Laatst gewijzigd door Aking op di 22 okt 2019, 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Lijnnummers

Bericht door BrengMe »

Geen idee waarom precies, denk omdat het gewoon makkelijker te onthouden is. Als je voor elke reisrichting weer een ander lijnnummer moet onthouden kan dat best verwarrend zijn. Er zijn wel lijnen in Nederland waarbij de tegenrichting een ander lijnnnummer heeft, maar dat zijn allemaal ringlijnen die eindigen op hetzelfde punt als waar ze beginnen. Voorbeelden zijn de lijnen 97 en 98 in Krimpen a/d IJssel en de lijnen 32 en 33 bij Sittard.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1499
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Lijnnummers

Bericht door JordiBrabant »

Bekend zijn ook S41 en S42 en bekijk die over de ringspoorweg om Berlijn heen rijden, de ene met de wijzers van de klok mee de andere ertegen in.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50907
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Lijnnummers

Bericht door Suus »

Ik verdenk de AMT in Catania er nog steeds van dat ze lijnnummers dubbel gebruiken. Er is wel een begin- en eindpunt, maar elke overeenkomst in de heen- en terugweg berust op louter toeval. Maargoed, dat is Zuid-Italië dus misschien zijn we hier in Nederland ook wel verwend met teveel logica ;-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Lijnnummers

Bericht door Daniel »

Tussen Dordrecht en Ridderkerk hebben een hele tijd lijn 11 en 12 gereden, waarbij 11 de ene kant op ging en 12 de andere kant op.
Had daar te maken met een lus door Zwijndrecht op de route, waardoor dit duidelijker was dan hetzelfde lijnnummer in beide richtingen (want dan had lijn 11 in vier verschillende richtingen op station Zwijndrecht gehalteerd).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8848
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Lijnnummers

Bericht door ArrivaBas »

In veruit de meeste systemen is meestal weinig ruimte om lijnnummers per richting te hebben. Suffixen als a of b staan er ook om bekend dat zij een lijnnummer onnodig moeilijker te onthouden maken.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Lijnnummers

Bericht door WSM »

BrengMe schreef:Geen idee waarom precies, denk omdat het gewoon makkelijker te onthouden is. Als je voor elke reisrichting weer een ander lijnnummer moet onthouden kan dat best verwarrend zijn. Er zijn wel lijnen in Nederland waarbij de tegenrichting een ander lijnnnummer heeft, maar dat zijn allemaal ringlijnen die eindigen op hetzelfde punt als waar ze beginnen. Voorbeelden zijn de lijnen 97 en 98 in Krimpen a/d IJssel en de lijnen 32 en 33 bij Sittard.
71 en 72 in Zoetermeer :Y.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13193
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Lijnnummers

Bericht door Z2N »

Lijn 1/2 en 3/4 in Alphen zijn allevier ringlijnen die maar 1 kant op bestaan
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
dennistd
Berichten: 5544
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Lijnnummers

Bericht door dennistd »

In Almelo heb je de lijnen 21/22 en 23/24 die precies tegengesteld rijden op de hele route station -> wijk -> station.

Daarentegen heb je in Hengelo de lijnen 11 en 13 die juist 'in de wijk' op het eindpunt in elkaar over gaan, waardoor je aan de westkant van Hengelo noord aan beide zijden van de weg lijn 13 hebt en aan de oostkant aan beide zijden lijn 11.

Het Almelose systeem heeft het voordeel dat je onder één nummer blijft rijden, terwijl je in het Hengelose systeem juist voor de kortste route hetzelfde lijnnummer heen en terug pakt. Wat dan weer niet altijd de snelste optie is, omdat ze om de twintig minuten rijden om en om, waardoor je voor een bestemming niet ver voorbij het 'eindpunt' (eigenlijk lijnnummerwisselpunt) soms beter via de andere lijn kunt reizen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Lijnnummers

Bericht door reisthijs »

Leuk, aldus ringlijnen, maar zij er nou ook ergens gewone heen-en-weerlijnen te noemen met een verschillende aanduiding per richting?
BrengMe schreef:Als je voor elke reisrichting weer een ander lijnnummer moet onthouden kan dat best verwarrend zijn.
Het kan ook juist meer duidelijkheid verschaffen, denk aan dat topic laatst van de chauffeur die niet snapte dat sommige reizigers het verschil tussen de richtingen niet snappen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Lijnnummers

Bericht door Daniel »

reisthijs schreef:Leuk, aldus ringlijnen, maar zij er nou ook ergens gewone heen-en-weerlijnen te noemen met een verschillende aanduiding per richting?
Ja, al bestaan die lijnen dus niet meer.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chrysa
Berichten: 8001
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Lijnnummers

Bericht door Chrysa »

Lijn 589 en 590 rijden allebei hetzelfde rondje in tegengestelde richting.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21355
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Lijnnummers

Bericht door Meltrain »

In Utrecht heb je ook nog de lijnen 211 en 212 gehad.
Bij de U-bahn Nürnberg had je een lijn U21 die maar in één richting reed. Dit was een iets ingekorte versie van lijn U2. In de andere richting reden de ritten gewoon als U2.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Lijnnummers

Bericht door ov'tje »

Leeuwarden heeft de lijnen 5 en 15 die 1x per uur in tegengestelde richting een ronde door de wijken ten oosten en zuiden van het station maken.

In Groningen zou lijn 9 wel een lettercode kunnen gebruiken. Daar zijn gedurende de dag 4 varianten van. Alleen het middenstuk De Weijert Noord - WKC Paddepoel is hetzelfde.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3032
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Lijnnummers

Bericht door nvdw »

reisthijs schreef:Het kan ook juist meer duidelijkheid verschaffen, denk aan dat topic laatst van de chauffeur die niet snapte dat sommige reizigers het verschil tussen de richtingen niet snappen.
En die chauffeur snapt het nog steeds niet. Laatst ook weer: een dame die bij des werkgevers Twitter aan de bel trekt omdat de vertrektijden van de 77 vanaf Utrecht Centraal op de papieren dienstregeling (richting Nieuwegein) niet overeenkomen met die op het elektronische bord op het perron (richting Bilthoven).

Hoe functioneren die mensen? Als ze met de auto gaan en ze moeten de A12 richting Den Haag nemen, eindigen ze dan ook in Duitsland?
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6468
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Lijnnummers

Bericht door Daantje »

Eén van mijn collega's vond het heel raar dat als er een stremming op het spoor is tussen Rotterdam en Den Haag, dat er dan ook meestal geen treinen rijden van Den Haag naar Rotterdam. Als er file de ene kant op staat, kan je (kijkersfile uitgezonderd) normaal gesproken wel probleemloos de andere kant op.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21355
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Lijnnummers

Bericht door Meltrain »

Een goed antwoord daarop is te zeggen dat als hij met zijn auto in de file van Den Haag naar Rotterdam staat, zijn vrouw niet met dezelfde auto van Rotterdam naar Den Haag kan rijden, doordat die auto niet beschikbaar is. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6037
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Lijnnummers

Bericht door ZO6176 »

De s-baan in Wenen heeft toch steeds hetzelfde lijnnummer naar het eindpunt maar s1 kan verschillende beginstations hebben. Dat was in ieder geval in 1995 zo.
Dorine

Re: Lijnnummers

Bericht door Dorine »

Bedankt allen!
Heb hierover inmiddels een stukje geschreven dat waarschijnlijk zaterdag in NRC te lezen is. Zal tzt een linkje posten.



PS: De vraag stelde ik via een vriendin die op dat moment wel achter een computer zat, vandaar dat bij de vraag de naam Jeaniqu stond :oops:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Lijnnummers

Bericht door Vinny »

Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
dorine

Re: Lijnnummers

Bericht door dorine »

Dorine schreef:Bedankt allen!
Heb hierover inmiddels een stukje geschreven dat waarschijnlijk zaterdag in NRC te lezen is. Zal tzt een linkje posten.

Hierbij: https://www.nrc.nl/nieuws/2019/10/25/wa ... e-a3978033
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9168
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Lijnnummers

Bericht door regenmaker »

De E (Einsatzwagen) in Duitsland wordt eigenlijk gebruikt voor scholierenvervoer, niet als een lijn maar een gedeelte van de route rijdt. Het klopt dat de Einsatzwagen soms maar een gedeelte van de route rijdt omdat het eindpunt bij een school ligt of later op de rit pas opstart als versterking. Maar soms wordt ook een compleet ander lijnnummer en/of route gebruikt, zoals in Essen (bron).
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Rob van Hulst

Re: Lijnnummers

Bericht door Rob van Hulst »

Ik weet alleen dat er in Dordrecht een ringlijn was die 3A en 3B heette, en die reden dus precies dezelfde route in tegengestelde richting. Ik begrijp wel wat je bedoeld. Vooral in metrostations, zowel in Nederland als in het buitenland, staan op de richtingaanwijzers in de stations meestal de eindpunten van de metrolijnen, bijv. In Rotterdam staat er op station Beurs Lijn E Richting Den Haag en Lijn E richting Slinge. Je moet dus wel eerst even kijken welke kant je op moet om bij het goede perron te komen. Hier zou dus Lijn E1 en lijn E2 duidelijker zijn.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10581
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Lijnnummers

Bericht door trolly »

Voor een ter plaatse niet bekende reiziger maak het weinig uit of hij lijnnummer+bestemming of lijnnummer+suffix moet onthouden. Voor wie wel bekend is met de situatie lijkt me de eerste optie eenvoudiger, omdat er geen extra informatie aangeleerd hoeft te worden. Lijnnummerparen voor een enkele lijn zijn vooral verwarrend, hoewel dat mogelijk een kwestie van gewenning is. Conclusie: fapper-en/of-first-world-probleem, elke oplossing is erger danwel vergissingsgevoeliger dan de status quo, if it ain't broke, don't fix it.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten