Lezingen dienstregeling-ontwerpen

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Plaats reactie
NVBS
Berichten: 21
Lid geworden op: do 08 aug 2013, 00:15
Contacteer:

Lezingen dienstregeling-ontwerpen

Bericht door NVBS »

Veel mensen hier op het forum (of thuis) zitten wel eens te puzzelen met dienstregelingen en hoe en waar zaken beter kunnen. Een relatief geïsoleerde lijn als Zwolle-Emmen is dan al snel een leuke uitdaging.

Het wordt al snel spannender als je meerdere lijnen hebt waarbij je ook nog relevante overstappen wil bieden. Het introduceren van stop- en sneltreinen maakt het nog een tandje complexer en dan heb ik het nog niet eens over spitsrichtingen gehad in het reizigersaanbod.

De dienstregeling op het spoor is grotendeels organisch gegroeid tot wat het was. Dit werd deels bepaald door brugopeningen. Slechts een enkele keer kwam het tot een volledig herontwerp. Aan het plan "Spoorslag '70" danken we nu de starre patroontijden in grote delen van West-Europa.

Op zaterdag 26 oktober zullen twee experts in hun vakgebied (Maurits van Witsen en Lex Schrijver) hier een lezing over geven in het station van Amersfoort.

Lees meer:
Langere aankondiging, tijden en route: https://www.nvbs.com/nieuws/hoe-ontstaa ... tregeling/

NS-folder over Spoorslag '70: http://www.filedropper.com/spoorslag70boekjedeels

Enkele dienstregelingmodellen waar over werd gedacht (IC-net, kernnet, zonetreinen, etc.): http://www.filedropper.com/enkeledrgl-modellen
De uitgangspunten van de laatste uitwerkingen zijn deels ook nu nog geldig, dus de moeite van het bekijken waard.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Lezingen dienstregeling-ontwerpen

Bericht door Hainje »

Waarom komt de nvbs altijd zo laat met dergelijke aankondigingen op dit forum? Plaats ze dan gewoon niet.

Ik vind dit onderwerp best interessant, maar dit had ik gewoon een paar weken eerder willen weten zodat ik mijn planning er op kon aanpassen.
🍉
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Lezingen dienstregeling-ontwerpen

Bericht door ArrivaBas »

Het leek mij een interessante lezing, maar toen de aankondiging kwam was mijn agenda al geclaimd door de Jumbo.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13197
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Lezingen dienstregeling-ontwerpen

Bericht door Z2N »

Voor mij had dit twee maanden eerder gemoeten. Niet iedereen heeft in het weekend alle tijd vrij, dat mensen op zaterdag en zondag weekend en vrij hebben wordt ook steeds minder vanzelfsprekend.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Alargule

Re: Lezingen dienstregeling-ontwerpen

Bericht door Alargule »

Nou nou nou.

Ik was er in ieder geval bij (ironisch genoeg vooral omdat Hainje nog reageerde; ik had de aankondiging al gezien maar was 'm vergeten).

Erg interessante materie, en Maurits van Witsen is toch een beetje de godfather van de moderne dienstregeling, en ondanks zijn 91 lentes nog heel erg bij de pinken. De details van de wiskundige lezing gingen een beetje langs me heen, maar mooi om te zien hoe wiskunde bijdraagt aan onze treinreis (of liever gezegd: er essentieel voor is).

Overigens had deze meeting ook prima zonder een aankondiging hier uitgekund, want het was retedruk.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10591
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Lezingen dienstregeling-ontwerpen

Bericht door trolly »

Euh, dat dus. Er is geen opkomstverplichting voor OVinNL'ers, en geen meldplicht voor de NVBS. Met andere woorden: @NVBS, wat een geweldige service dat jullie zo'n lezing hier even melden!

Tip voor wie zich gepasseerd voelt: de NVBS heeft ook een eigen site, waarop allerlei evenementen aangekondigd worden. Bijvoorbeeld deze over dienstregelingen. Voor liefhebbers in de buurt van Arnhem, en pas op 4 december.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Lezingen dienstregeling-ontwerpen

Bericht door Daniel »

Z2N schreef:dat mensen op zaterdag en zondag weekend en vrij hebben wordt ook steeds minder vanzelfsprekend.
Owja joh? Mits je niet in een winkel werkt of pakketjes bezorgt is het toch nog wel vrij gebruikelijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Alargule

Re: Lezingen dienstregeling-ontwerpen

Bericht door Alargule »

Ik wou net zeggen. Neem een kantoorbaantje. Zaterdag en zondag gegarandeerd vrij (tenzij je een carrièretijger bent of gewoon geen nee kunt zeggen tegen je baas).
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Lezingen dienstregeling-ontwerpen

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef:
Z2N schreef:dat mensen op zaterdag en zondag weekend en vrij hebben wordt ook steeds minder vanzelfsprekend.
Owja joh? Mits je niet in een winkel werkt of pakketjes bezorgt is het toch nog wel vrij gebruikelijk.
Of bestuurder van een OV-voertuig natuurlijk. :P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Lezingen dienstregeling-ontwerpen

Bericht door Hainje »

Of anderszins een sociaal leven hebt. 8-)
trolly schreef:de NVBS heeft ook een eigen site, waarop allerlei evenementen aangekondigd worden.
Evenementen bijhouden via een website is zóóóóó 2005! Zelfs via Facebook begint al achterhaald te raken.
Laatst gewijzigd door Hainje op za 26 okt 2019, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
🍉
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Lezingen dienstregeling-ontwerpen

Bericht door Aking »

Jamaar hier zitten toch geen mensen met een sociaal leven? :?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Lezingen dienstregeling-ontwerpen

Bericht door Hainje »

Wat doe jij hier dan? :lol:
🍉
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Lezingen dienstregeling-ontwerpen

Bericht door Aking »

Sinds wanneer heb ik een sociaal leven? :o
Ik hang nu zoals het hoort ook gewoon een beetje doelloos in de trein rond hoor :Y
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6471
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Lezingen dienstregeling-ontwerpen

Bericht door Daantje »

Daniel schreef:
Z2N schreef:dat mensen op zaterdag en zondag weekend en vrij hebben wordt ook steeds minder vanzelfsprekend.
Owja joh? Mits je niet in een winkel werkt of pakketjes bezorgt is het toch nog wel vrij gebruikelijk.
Vervoer, zorg, horeca, banken, distributie, klantenservice, storingsdiensten, industrie kent ook allemaal weekenddiensten.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6035
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Lezingen dienstregeling-ontwerpen

Bericht door AppleMoose »

Heb vanavond inderdaad mogen werken en dat was zeker niet in een winkel en ik bezorgde ook geen pakketjes, maar kreeg er wel een paar _O-
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
VIRM
Berichten: 7621
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Lezingen dienstregeling-ontwerpen

Bericht door VIRM »

Aking schreef:Sinds wanneer heb ik een sociaal leven? :o
Ik hang nu zoals het hoort ook gewoon een beetje doelloos in de trein rond hoor :Y
Toch nog steeds op jacht naar een UvB van ome Mikos? ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Lezingen dienstregeling-ontwerpen

Bericht door Aking »

Daar doe ik op aanraden van mijn advocaat geen uitspraken over *O*
VIRM
Berichten: 7621
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Lezingen dienstregeling-ontwerpen

Bericht door VIRM »

Ook niet op een kil en koud perron in the middle of nowhere?
Beul van de blindegeleidelijn
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Lezingen dienstregeling-ontwerpen

Bericht door Aking »

Donderdagavond 23:30 Essen Zollverein Nord, dan zal ik er nog eens over nadenken :Y
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 178 gasten