Z2N en Plan-V444 in het langste weekend (deel 1) Noorderlijk en Friesland [56]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Z2N en Plan-V444 in het langste weekend (deel 1) Noorderlijk en Friesland [56]

Bericht door Z2N »

Moin! 2019 is een boeiend jaar voor mij, het jaar waarin ik na een zwaar ongeval vorig jaar opnieuw heb moeten leren lopen. Dat heeft mijn leven goed en wel in de war geschopt, met zware fysieke en mentale schade tot gevolg. Ik heb nog steeds op elk moment pijn doordat er schroeven door een pijnzenuw zijn geboord, en heb gisteren mijn eerste oktober in twee jaar tijd afgerond omdat ik vorig jaar geheugenschade heb opgelopen door langdurig voorgeschreven Ketamine en Opioïde-gebruik. Nog steeds ben ik bezig om mijzelf en mijn nieuwe fysieke en sociale grenzen te leren kennen, een langdurig proces waarin ik elke dag nog fouten maak. Maar zolang dat wat over is van de sociale kringen om mij heen willen tolereren dat ik niet alles kan, is er geen haast in het herstelproces.

Wat wel haast begint te krijgen zijn de dingen die ik niet kon doen, maar die wel tijdsgebonden zijn. Momenteel ben ik in een fase waarin ik niet weet of ik binnenkort alles nog wel kan, en dus neem ik eventjes extra risico's en doe ik dingen waarvan ik zeker ben dat die door het verloop van de tijd binnenkort niet meer kunnen. Zo ook mijn meest recente reis naar het buitenland, want de route zoals ik hem ga afleggen kan over 1,5 maand niet meer. Samen met Plan-V444 ga ik op reis, in het door de tijdsverandering langste weekeinde van het jaar. De reis gaat naar het noorden: naar Sleeswijk-Holstein, en naar Denemarken. Voor mij is het nieuw gebied, maar afgezien van de andere taal, de andere treintjes en het 20e-eeuwse Duitsland, gaat de reis naar wat zeer terecht Noord-Friesland heet.

De reis begint op donderdag 24 oktober, kneitervroeg. Op mijn Sparpreis staat een vertrektijd vanuit Alphen om 07:07 vermeld, maar door werkzaamheden op drie verschillende plekken langs de route moet ik al om 06:07 de trein hebben. In Utrecht wordt de korte overstap richting Deventer gehaald, en om half acht 's ochtends kom ik aan in Deventer. Ik hou niet van ochtenden... :X
Afbeelding

Normaal gesproken kan je in Deventer, net als in Amersfoort natuurlijk, instappen op de Berlijntrein richting Duitsland. Maar laat die nou net niet binnen Nederland rijden vandaag, er wordt geknutseld aan het spoor in Twente. Ik haal dan ook Plan-V444 op uit zijn trein vanuit 's-Hertogenbosch (hij is vanuit Helmond gekomen), en daarna lopen we samen naar de bushalte. Om 08:10, vertrektijd van IC-bus 50141 naar Bad Bentheim, zijn zo'n 100 mensen verzameld om per bus de grens overgebracht te worden.

09:10, en een uurtje later staan we in Bad Bentheim, waar zonsopgang (drie dagen voor de ingang van de wintertijd) net een uur geleden plaatsgevonden heeft. :)
Afbeelding

Sinds de heropening van het station was ik hier niet meer geweest, en voor het halen van de broodnodige koffie kan het monument voor de grootste attractie die Bad Bentheim ooit gekend heeft nog op de foto gezet worden. (A)
Afbeelding

En even later stapten we dan in InterCity 141, oftewel de volgende trein die niet op mijn ticket vermeld stond. In 35 minuten gaat de reis naar Osnabrück. :pos:
Afbeelding

Alles gaat soepel deze ochtend, en dus halen we op onze sloffen de aansluiting op de omgeleide IC 2212. Door werkzaamheden rijdt deze trein, die vanuit Koblenz kwam en naar Ostseebad Binz rijdt, om via Rheine. Dit betekent twee keer kopmaken, en dus staat de trein 10 minuten voor vertrek aan het perron in Osnabrugge. :)
Afbeelding

Door het zeer inspirerende Noord-Duitse landschap... :roll:
Afbeelding

...gaat de reis naar Hamburg. Het verblijf in Hamburg gaat vandaag volgens dienstregeling 50 minuten duren, maar door de DB krijgen we vandaag een paar minuten extra. :o
Afbeelding

Met de S31 gaat de reis naar station Altona. Hier wordt eten gehaald voor de volgende rit, de eerste van de dag waarvan de tijden deels een beetje lijken op die zoals ze oorspronkelijk gepland waren. Oorspronkelijk zouden wij namelijk een rechtstreekse IC hebben van Osnabrück naar Dagebüll. Nou werd er al geknutseld in Nedersaksen, maar ook in Sleeswijk-Holstein wordt op deze reisdag gebouwd, waardoor de IC-treinen naar Westerland en de bijbehorende koersrijtuigen naar Dägebüll zijn komen te vervallen. Daarom gaan wij op station Altona, alwaar een vervangende trein gaat rijden. Langs het vertrekspoor rijdt nog een S31 langs, die met 40 jaar oude koekblikken met Plan V-geluid rondrijdt. :mrgreen:
Afbeelding

De vervangende trein stelt niet teleur: IC 2540, met 218-loc. Een pracht van een trein! :D
Afbeelding

De 2540 heeft geen bistrorijtuig (vandaar het bezoek aan de Edeka), maar van ons geen klachten, er rijdt namelijk een oud TEE-rijtuig in mee. 40 jaar oud, deels gedeclasseerd. Echt hout en gloeilampen in de leeslampjes, DB leeft echt nog deels in de vorige eeuw. :mrgreen:
Afbeelding

Afbeelding

Om 13:05 vertrekken we stipt uit Hamburg Altona, maar het pad is erg ruim en dus komen we zes minuten te vroeg in Itzehoe aan. Even de benen strekken dan maar! *O*
Afbeelding

De Marschbahn, de spoorlijn waar we nu over rijden van Hamburg naar Westerland, is bekend door de Hindenburgdam, die dwars door de zee loopt en de enige verbinding vormt met het schiereiland Sylt. Maar de brug over het Noord-Oostzeekanaal is misschien wel indrukwekkender. :o
Afbeelding

Afbeelding

Tussenstop in Husum, aangezien we terug zijn in Friesland wordt de Friese naam Hüsem ook officiëel erkend.
Afbeelding

In Noord-Friesland wordt de bewolking steeds dichter, en doordat tussen Husum/Hüsem en Niebüll/Naibel door de werkzaamheden de rijtijd een half uur langer is zien we geen kans om hieraan te ontsnappen voordat de Hindenburgdam bereikt wordt. Het blijft desondanks een spektakel, op rap tempo door de zee rijden met een trein. Dieseldamp, zilte zeelucht, wind door de haren, niets meer aan doen. :D
Afbeelding

Afbeelding

De aankomst in Westerland/Weesterlön is 10 minuten later dan gepland, een RE had er de geest aan gegeven en is dus nooit van zijn plek gekomen. Aankomsttijd werd dus 16:44, 3u39 rijtijd voor Hamburg - Westerland, heel snel gaat het reizen hier niet. Links de defecte RE, commentaar van de medewerker die eruit stapte was veelzeggend (immer das gleiche mit diesen Scheisslokomotieven...). :')
Afbeelding

Westerland/Weesterlön in het laagseizoen is niet heel bijzonder, en zeker niet als een zeevlam opsteekt. Desondanks zetten we het op een voorzichtige strandwandeling. :)
Afbeelding

Afbeelding

De strandzijde lijkt trouwens verrassend veel op een Zandvoort aan Zee, maar dan met iets minder Duinen en iets minder Duitsers. :mrgreen:
Afbeelding

Na een uurtje breekt een waterig zonnetje door, maar met zonsondergang om 18:07 houden we het voor die tijd wel weer voor gezien.
Afbeelding

Op het station is anekdotisch bewijs te vinden voor de beroerde situatie van de Marschbahn... :roll:
Afbeelding

... en ook het perron waar de RE naar ons Hotel in Niebüll/Naibel vertrekt is er zooi, door het eerdere defect aan een trein. Maar om 18:22 zitten we in een trein, en enkele minuten later dan op papier gepland vertrekken we dan ook terug naar het vasteland. Tot ziens, Westerland (Sylt)/Weesterlön (Sol)! *O*
Afbeelding

Na eerdere goede ervaringen met exotische keukens in landen waar deze cuisines niet vandaan komen, besluiten Plan-V444 en ik in Niebüll na het inchecken het lokale Griekse restaurant (Athen) te bezoeken. Het blijkt geen verkeerde keuze, voor 15 euro hebben we meer eten dan we opkunnen en een goede slok bier. De ober van dienst blijkt oprecht verbaast als wij vertellen dat we niet uit Duitsland komen (volgens mij verraadt alleen mijn Schwyzerdütsche tongval dat we toch echt niet uit Sleeswijk-Holstein komen), en pardoes krijgen we nog Oezo mee naar huis. Niet dat die nog op komt, na het eten gaat het al snel uitgeput naar bed. (A)
Afbeelding

De morgenstond breekt aan, en op vrijdagmorgen betekent dat er dan niet veel te beleven is in Niebüll/Naibel. Na het ontbijt wordt een winkel opgezocht voor proviand, en opweg daarheen tonen de grote hoeveelheid aan -sen in het straatbeeld dat we niet ver van Scandinavië zijn. *O*
Afbeelding

Dat dit weekend de wintertijd in zou gaan was voor de REWE blijkbaar al reden genoeg om de kerstdecoratie voor de deur te zetten. :')
Afbeelding

Om kwart voor tien staan we op het station, alwaar we om 10:07 de trein naar Bramming gaan nemen. Tot die tijd is de boeiendste trein van Duitsland in Niebüll/Naibel te bewonderen, de Sylt Shuttle Plus stopt op dit station. Door de werkzaamheden is Niebüll zelfs beginstation, wat natuurlijk de enige reden is waarom de 628 leeg rondrijdt. :wink:
Afbeelding

Op spoor 2 nog een Married-Pair stam van DB Regio, vers aangekomen uit Westerland (Sylt)/Weesterlön (Sol).
Afbeelding

Kort voor vertrek is de 218 460 Conny nog te zien vanaf het perron, met de geldkoe van de DB.
Afbeelding

Om 10:07 rijden we, na kaartcontrole door de machinist, uit Niebüll/Naibel weg. In Süderlügum/Läigem, de laatste stop voor de grens, stapt de enige ander reiziger die nog vanuit Niebüll kwam uit, erg populair is deze grensroute blijkbaar niet. :P
Afbeelding

Na het passeren van een van de minder herkenbare landsgrenzen in Europa zijn we dan nu in Denemarken! :)
Afbeelding

Qua plaatsnamen zitten er een paar pareltjes langs de route (Visby, Brøns, Bredebro), maar dat deze trein zelfs in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest stopt had ik van tevoren ook niet door. _O-
Afbeelding

11:33, met +2mn zet de Arriva-Lint ons af in het altijd bruisende Bramming. Ons verblijf zal hier nu 180 seconden duren. :mrgreen:
Afbeelding

Afbeelding

Een jaar te laat voor de grap, maar de Deense Neus is wel keurig op tijd. :pos:
Afbeelding

Onze tijd op het Deense vasteland zit er niet veel later al op...
Afbeelding

... en na een uur zijn we in Odense, op het eiland Fyn. Graag verwijs ik door naar een recente post van Suus: "Vergeet niet dat DSB de kampioen splitsen en combineren van Europa is." Anekdotisch bewijsstuk nummer 1: De elektrische IC naar Østerport waarmee we van Bramming gekomen zijn krijgt in Odense een dieselstel cadeau.
Afbeelding

In Odense stappen van de InterCity over op de InterCityLyn (InterCityBliksem), die in tegenstelling tot de IC wel over de HSL via Køge Nord rijdt. Met de Diesel-Deense Neusjes steken we Grote Beltbrug over, een machtig uitzicht. :o
Afbeelding

En op de minuut naukeurig bereiken we om 14:08 bliksemsnel Kopenhagen (København) Hovedbanegård. Anekdotisch bewijsstuk nummer 2 in de theorie van Suus: onze IC heeft drie afkomsten. :shock:
Afbeelding

Met de nieuwste metrolijn van Europa gaan we naar ons hotel, en nadat we heel wat kilo's lichter zijn gaan we de stad in. Stereotype 1 over Denemarken wordt onderweg richting centrum al bevestigd. :X
Afbeelding

De bekendste winkelketen uit Kopenhagen wordt vereerd met een bezoek (en met legitieme reden: de iPhone-kabel van Plan-V444 was afgebroken): Flying Tiger. In Kopenhagen opvallend genoeg niet duurder dan in Nederland. :)
Afbeelding

Voor wie het niet wist: Kopenhagen is prachtig. :o
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze winkeluitbater weet precies hoe er klanten getrokken kunnen worden die niet gewend zijn aan het Scandinavische weer. _O_
Afbeelding

Gammel Strand (ja, zo heet het echt). De spitse toren staat op het oude beursgebouw van de stad. En speciaal voor de busfans, ook in Kopenhagen rijden er bussen rond. En die bussen zijn geel. :mrgreen:
Afbeelding

De Lille Langbro, letterlijk vertaald Kleine Langebrug. Afgezien van de pseudo-DDR-toren zou dit beeld niet misstaan op Amsterdam Noord. :X
Afbeelding

Bussen in Kopenhagen zijn dus geel. Maar het beste vervoersmiddel in een havenstad is vaak de boot, en dus heeft Kopenhagen die ook. Maar die boten heten Havnebusser (havenbussen), en zijn dus ook geel. Ik hou van dit soort logica. :mrgreen:
Afbeelding

Met de havenbus heb je een minicruise door de stad, maar dan met Arriva-personeel. Sightseeing voor mensen die weinig geld willen uitgeven én niet ver kunnen lopen, ik keur het goed. :pos:
Afbeelding

Afbeelding

De havenbus zet je af bij de Citadel, en daarbij hoort ergens zo'n standbeeld te staan van zo'n zeemeermin, dat stond ten minste in alle toeristenboekjes. Dat beeld was alleen slecht vindbaar door massa's toeristen, dus ik heb het niet goed kunnen vinden. :X
Afbeelding

Het is herfst, en in Kopenhagen was zonsondergang deze avond om 17:46. Na het avondeten is het dan ook goedwel donker geworden. Daar wordt de stad niet lelijker op. :D
Afbeelding

Afbeelding

Zelfs het Hovedbanegård is prachtig, de digitale klok vind ik zelf een mooi detail. :)
Afbeelding

En daarna trekken we dan met de automagische metro terug naar het bed, en daarmee naar het einde van dit deel.
Afbeelding

Dit is het einde van dit deel. In het volgende deel zitten Zweden, Beieren en Utrechters, en daarnaast wordt er Tax Free genoten van worst en zeelucht. Tot die tijd worden aan- en opmerkingen gewaardeerd! :D
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Z2N en Plan-V444 in het langste weekend (deel 1) Noorderlijk en Friesland [56]

Bericht door Stefan »

Mooi verslag met meer dan genoeg afwisseling! Ik kijk uit naar deel 2! :D
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Z2N en Plan-V444 in het langste weekend (deel 1) Noorderlijk en Friesland [56]

Bericht door isadora »

Allereerst; toch wel geschrokken van je berichtgeving over alles, wat er over je heen is gekomen, niet misselijk.
Wens je dan ook heel veel sterkte met het herstel, en het verklaart ook zo het één en ander.

Het verslag is erg verzorgd en onderhoudend met af en toe fraaie plaatjes. :pos: :pos:
Kijk uit naar het volgende deel.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Z2N en Plan-V444 in het langste weekend (deel 1) Noorderlijk en Friesland [56]

Bericht door waldo79 »

Gaaf verslag hoe dan ook en herstel ze de komende tijd :pos:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Z2N en Plan-V444 in het langste weekend (deel 1) Noorderlijk en Friesland [56]

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Z2N en Plan-V444 in het langste weekend (deel 1) Noorderlijk en Friesland [56]

Bericht door Daniel »

Mooi verslag, leuke afwisseling ook :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Z2N en Plan-V444 in het langste weekend (deel 1) Noorderlijk en Friesland [56]

Bericht door AppleMoose »

Nu wil ik ook weer naar Kopenhagen -o-
Anyway, leuk verslag en ben benieuwd naar het vervolg :pos:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Z2N en Plan-V444 in het langste weekend (deel 1) Noorderlijk en Friesland [56]

Bericht door Suus »

Interessant verslag!

Ik heb de grensovergang bij Tønder (ik deed hem in september van dit jaar) juist als heel druk ervaren, met een zitvolle trein vanaf Tønder, waarbij de helft weer was uitgestapt voordat we in Niebüll waren. In Tønder zit (ik vermoed Duitstalige) school die veel Duitsers trekt.

Ik heb zelf overigens ook anekdotisch bewijs dat de Denen helemaal niet splitsen en combineren, want de ICLyn 259 van Københavns Lufthavn naar Aarhus rijdt gedurende de gehele rit met dezelfde samenstelling van twee IC4 (zitten lekker maar rijcomfort is waardeloos). Die ICL heeft trouwens ook een bijzondere eigenschap via de oude route te rijden.

Buiten de paar grote steden (Kopenhagen, Aarhus en Odense) vind ik Denemarken overigens een ontzettend tuttig land. Zelfs het hoofdkantoor van de spoorwegen is maar twee verdiepingen hoog. Heerlijk eten kan je er wel, ik at in Aarhus mijn lekkerste hamburger ooit _O_
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Z2N en Plan-V444 in het langste weekend (deel 1) Noorderlijk en Friesland [56]

Bericht door Tom024 »

Leuk geschreven verslag. Ik wens je veel succes met je verdere herstel.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Z2N en Plan-V444 in het langste weekend (deel 1) Noorderlijk en Friesland [56]

Bericht door Milco »

Heftig begin joh, sterkte de komende tijd nog! Wel erg leuk verslag! :D
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Z2N en Plan-V444 in het langste weekend (deel 1) Noorderlijk en Friesland [56]

Bericht door ZO6176 »

Leuk verslag.
Kopenhagen en Amsterdam vind ik zeker wel wat van elkaar weg hebben.
Overigens betekent gammel in Denemarken oud maar het blijft komisch klinken.
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Z2N en Plan-V444 in het langste weekend (deel 1) Noorderlijk en Friesland [56]

Bericht door Gebruikersnaam »

Allereerst succes met het herstel. Mooi verslag met leuke foto's. En wat een uitzicht vanaf de Hochdonn Hochbrücke, daar heb je zeker geluk gehad met de Ersatzstam :)
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Z2N en Plan-V444 in het langste weekend (deel 1) Noorderlijk en Friesland [56]

Bericht door ICE11 »

Z2N schreef: Dat dit weekend de wintertijd in zou gaan was voor de REWE blijkbaar al reden genoeg om de kerstdecoratie voor de deur te zetten. :')
Afbeelding
Dat`s toch niet voor kerst maar grafwerk voor Allerheiligen/Allerseelen! ;)
Z2N schreef: Na het passeren van een van de minder herkenbare landsgrenzen in Europa zijn we dan nu in Denemarken! :)
Afbeelding
Deze grens is toch herkenbar vanwege het doorgaande hek, dat zieke Duitse everzwijnen moet hinderen naar Denemarken te verplaatsen!
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Z2N en Plan-V444 in het langste weekend (deel 1) Noorderlijk en Friesland [56]

Bericht door Z2N »

Hebben jullie daar in Duitsland dan de traditie voor om kerstdecoratie op graven te zetten? In Frankrijk zetten we voor de Toussaint gewoon grote boeketten met Chrysanten op de graven. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Z2N en Plan-V444 in het langste weekend (deel 1) Noorderlijk en Friesland [56]

Bericht door Anne »

Mooi verslag, benieuwd naar het vervolg.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten