Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
Iedereen blij? Doordeweeks overdag misschien wel, in de avond en in het weekend vrees ik voor de frequentie op de uiteinden. Indien gegaan wordt voor een afstemming met lijn 356 zou dat een frequentie van 4x/uur betekenen. Hoewel nog steeds niet slecht, betekent het wel een verlies van gemak. En hoewel het grootste deel van de tijd ook voldoende, is een hogere frequentie voor de aan- en afvoer van evenementenpieken op de ArenA Boulevard wel zo fijn. Ik geloof dat met de frequentieverhoging en de 21-meterbussen het ergste geprop op die momenten wel is verdwenen, wanneer dat ongedaan gemaakt wordt krijg je dat weer terug met mogelijk extra capriolen als extra evenementenritten moeten inleggen omdat de capaciteit anders ontoereikend is. Overigens weet ik niet zeker of een soortgelijke situatie zich tussen Haarlem en Hoofddorp afspeelt, omdat je in Haarlem het Patronaat hebt alsmede bioscoop- en winkelpubliek in het centrum. Zou wel fijn zijn als ook zij een fijne reis kunnen beleven.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
ik bedoelde de frequenties van 300 en 356 tussen Amstelveen en Arena op elkaar af te stemmen, niet van elkaar af te snoepen. En Haarlem WIL minder bussen, minder 300, minder 346 (dubbeldekkers), dus die moeten niet zeuren. Blijkbaar wil het college daar de mensen weer de auto in hebben.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
Gezien de steeds hogere frequenties is het eigenlijk zonde dat de VRA de 300 niet wil vertrammen. Was een mooi ambitieus project geweest.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
Tot december 2017 reed de 300 tien jaar lang 6-8x/uur 's avonds en in het weekend met als aanvulling 1-2x/uur een ontsluitende buslijn. Als straks lijn 300 en 356 allebei 4x/uur rijden (en lijn 356 deels met 12m) dan krijg je een vergelijkbaar product als destijds, wat gezien de huidige groei van zowel reizigers als grote evenementen niet wenselijk is. Tenzij men besluit om lijn 300 en 356 allebei 6x/uur te laten rijden op die tijdstippen, dan is het product naar mijn mening al acceptabeler. Maar de bezetting van lijn 356 is op dit moment volgens mij niet hoog genoeg voor een frequentieverhoging naar 6x/uur 's avonds en in het weekend.fred1954 schreef:ik bedoelde de frequenties van 300 en 356 tussen Amstelveen en Arena op elkaar af te stemmen, niet van elkaar af te snoepen. En Haarlem WIL minder bussen, minder 300, minder 346 (dubbeldekkers), dus die moeten niet zeuren. Blijkbaar wil het college daar de mensen weer de auto in hebben.
En ik begreep tot nog toe dat Haarlem vooral valt over de dubbeldekkers en de bussen door de Tempeliersstraat, die tot voor kort op grote delen van de week dubbel zo vaak reden als voor de nieuwe concessie. Voor lijn 300 heeft men daarentegen medewerking verleend om een kruispunt te verruimen zodat de 21m-bussen de route door de binnenstad kunnen afleggen.
Een ambitieus project met de nodige technische uitdagingen, vooral ten oosten van Schiphol. Met name voor het traject langs de A9 en de N522 zijn de nodige aanpassingen aan bruggen en het dijklichaam noodzakelijk. Daarnaast speelt de eeuwige vraag wanneer een rendabele busdienst ook rendabel zou zijn als tram. Per saldo verwacht ik reizigersverlies als een busdienst van 16x/uur vervangen wordt door een tram van 8x/uur.n-evo schreef:Gezien de steeds hogere frequenties is het eigenlijk zonde dat de VRA de 300 niet wil vertrammen. Was een mooi ambitieus project geweest.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
De meeste trams hebben een lagere nominale capaciteit dan de huidige bussen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
Nou, dan koppelen we gewoon een paar bussen aan elkaar :Y
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
Onder andere Mercedes hanteert op papier een erg hoge passagiersdichtheid van 7m2 voor de Capacity, terwijl vervoersbedrijven als GVB, HTM en RET een dichtheid van slechts 4m2 mensen hanteren voor metro's, trams en bussen. Die vergelijking gaat dus flink scheef. Begrijpelijk dat Mercedes dat doet want dat klinkt natuurlijk leuker en zo'n Connexxion-directeur kan daar ook weer mooi mee pochen in de krant. En zie hier het werkt ook nog: want die dichtheid wordt vrijwel nooit benoemd en veel mensen kijken toch niet verder dan hun neus lang is. ;)ArrivaBas schreef:De meeste trams hebben een lagere nominale capaciteit dan de huidige bussen.
Nog even ter vergelijking:
De nieuwe 15G-tram heeft volgens GVB een maximum capaciteit van 175 passagiers bij een dichtheid van 4 mensen per m2. De bouwer, CAF, hanteert voor dezelfde 15G-tram een capaciteit van maximaal 237 passagiers bij 6 mensen per m2. De CapaCity L kan volgens Mercedes 191 passagiers vervoeren, maar wel tegen 7 mensen per m2. Kortom, er gaan meer mensen in een 15G-tram dan in een CapaCity L, en nog tegen lagere passagiersdichtheid ook. De eenrichtings-Combino-trams van GVB en Citadis-trams van RET hebben nog een iets hogere capaciteit.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8688
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
Ik heb zo het idee dat de 156 bussen die aangeschaft worden nog zonder de vervanging is voor de Capacity's:
- Solaris Urbino: 40x
- Iveco 13m: 47x
Dit zijn er al in totaal 87. Van de serie 3600-3683 in Haarlem zijn er pakweg 60 over wellicht, geen idee? Maar als je dan 40+47+60 doet, kom ik uit op 147. Tel eventuele Citaro G's op die vervangen worden en je zit op 156.
- Solaris Urbino: 40x
- Iveco 13m: 47x
Dit zijn er al in totaal 87. Van de serie 3600-3683 in Haarlem zijn er pakweg 60 over wellicht, geen idee? Maar als je dan 40+47+60 doet, kom ik uit op 147. Tel eventuele Citaro G's op die vervangen worden en je zit op 156.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
Volgens Jurre klopt je eerste bewering
AML krijgt 12m, 13m en 18m Ebusco's 2.2. De (R-net) Iveco's en Solaris bussen gaan retour.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
40 Solaris + 47 Iveco + 33 Capacity + 63 CNG Haarlem = 183 bussen. Een verschil van 27 bussen.Milco schreef:Ik heb zo het idee dat de 156 bussen die aangeschaft worden nog zonder de vervanging is voor de Capacity's:
- Solaris Urbino: 40x
- Iveco 13m: 47x
Dit zijn er al in totaal 87. Van de serie 3600-3683 in Haarlem zijn er pakweg 60 over wellicht, geen idee? Maar als je dan 40+47+60 doet, kom ik uit op 147. Tel eventuele Citaro G's op die vervangen worden en je zit op 156.
Ik denk zomaar dat er 27 Solaris bussen blijven en op 347/348 gaan rijden tot in ieder geval 2024 (Opening Uithoornlijn) De vrijgekomen Citea’s van deze lijnen zullen dan ergens anders ingezet worden, naar mijn bescheiden mening, Dat was in eerste instantie ook het plan van CXX toen men nog dacht dat de Uithoornlijn in 2022 klaar zou zijn.
EDIT: Ik zag een bericht op FB voorbij komen dat de Capacity’s eind volgend jaar ook retour fabrikant gaan.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
Er blijven een aantal Capacity's rijden welke samen met 18m Ebusco's een mixbedrijf vormen op lijn 300.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
Goedemorgen, dat verklaart een boel. :pos:
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
Nah... als ik de lokale krant mag geloven denkt de gemeenteraad van Haarlemmermeer dat de NZ-lijn (52) over 9 jaar doorgetrokken is naar Hoofddorp. _O- Is er gelijk weer meer capaciteit richting Amsterdam... _O_n-evo schreef:Gezien de steeds hogere frequenties is het eigenlijk zonde dat de VRA de 300 niet wil vertrammen. Was een mooi ambitieus project geweest.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
Trams over de A 9. Niet buitengewoon handign-evo schreef:Gezien de steeds hogere frequenties is het eigenlijk zonde dat de VRA de 300 niet wil vertrammen. Was een mooi ambitieus project geweest.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
Pylaren in de middenberm bouwen en tram/metro erboven langs laten rijden. Soort A5 light zeg maar. :)
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
Nee, gewoon de A9 afbreken en er een tram aanleggen!
Kom op, zijn we nou een ov-forum of niet?!1
Kom op, zijn we nou een ov-forum of niet?!1
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
Hoe wil je dan die dubbeldekkers vanuit Haarlem laten rijden?
(of is dat dan niet meer nodig.. (A) )
(of is dat dan niet meer nodig.. (A) )
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
Gisteren maar eens een dagje gebust door Amstelland-Meerlanden, met zo'n dagkaartje, om alvast afscheid te nemen van de uitstoot. De combinatie van wegwerkzaamheden op de N200, spoorwegwerkzaamheden tussen Haarlem en Amsterdam zorgden er voor dat lijn 346 een alternatief werd. Ik wou vanaf Asdz de rit van 13:39 hebben naar Haarlem, rond die tijd kwam ook een bus opdagen, maar dat was de rit van een half uur eerder :') prima. Kaartlezers defect, dus meneer TCR flink schreeuwen naar reizigers die niet willen snappen dat het defect is. Busje volladen en karren maarrr. Bij de halte Amstelveenseweg stonden zo'n 50 reizigers met smart te wachten op deze bus, waarvan we er zo'n 40 hebben laten staan omdat de 346 geen staande reizigers mag vervoeren, want T100.
Naja, voor beeld en geluid kijkt u hier maar naar :https://www.youtube.com/watch?v=ErDLSun3hec *bus*
Naja, voor beeld en geluid kijkt u hier maar naar :https://www.youtube.com/watch?v=ErDLSun3hec *bus*
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
Het Noordhollands Dagblad is ook wakker geworden:
https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt ... meerlanden
https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt ... meerlanden
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
Ah kijk, de onderverdeling van 45 bussen voor Haarlem-IJmond en 111 bussen voor deze concessie was mij nog niet bekend. Afgaande op eerdere berichten betekent dit dat er minimaal 9 CapaCity's overblijven, mogelijk iets meer omdat de rest niet 1-op-1 vervangen kan worden. Vind ik toch wel frappant: beloofd was om bij de 2e tranche alles behalve lijn 346 ZE te rijden, maar kennelijk zijn daar toch afspraken over gemaakt om capaciteitstekorten en overmatige kapitaalvernietiging te voorkomen.
Amstelland-MEERlanden :Yjulsteren schreef:Gisteren maar eens een dagje gebust door Amstelland-Meerlanden
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
Dan denk ik wel hoe het zit: er blijven op 347/348 elektrische bussen rijden, tot opening van de Uithoornlijn. Dan zijn de E-Citea’s overbodig op die 2 lijnen, immers deze lijnen worden opgeheven.
Die kunnen dan ergens anders ingezet gaan worden. Ik denk niet dat de Citea’s dan de Capacity’s op lijn 300 gaan vervangen, want de 300 heeft wel bussen nodig met een grote actieradius. Aannemelijk lijkt me dan, dat er dan een verschuiving zal plaats vinden, Capacity’s eruit, Ebusco’s van andere lijnen erbij op de 300 en de e-Citea’s die over zijn op lijnen waarvan de Ebusco’s dan afgehaald zijn t.b.v. lijn 300.
Dan hebben we ook nog lijnen als 242/244/255 etc, daar zullen de diesels ook verdwijnen. Dus al met al lijkt het met optellen en aftrekken wel te kloppen.
Kortom, de Capacity’s blijven tot opening Uithoornlijn, naar mijn bescheiden mening, daarna zal al het R-net pas ZE zijn.
Die kunnen dan ergens anders ingezet gaan worden. Ik denk niet dat de Citea’s dan de Capacity’s op lijn 300 gaan vervangen, want de 300 heeft wel bussen nodig met een grote actieradius. Aannemelijk lijkt me dan, dat er dan een verschuiving zal plaats vinden, Capacity’s eruit, Ebusco’s van andere lijnen erbij op de 300 en de e-Citea’s die over zijn op lijnen waarvan de Ebusco’s dan afgehaald zijn t.b.v. lijn 300.
Dan hebben we ook nog lijnen als 242/244/255 etc, daar zullen de diesels ook verdwijnen. Dus al met al lijkt het met optellen en aftrekken wel te kloppen.
Kortom, de Capacity’s blijven tot opening Uithoornlijn, naar mijn bescheiden mening, daarna zal al het R-net pas ZE zijn.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
Spoorverbinding Amstelveen - Uithoorn in Koninklijk Besluit vastgelegd:
https://www.amstelveenz.nl/nieuws/konin ... hoorn.html
https://www.amstelveenz.nl/nieuws/konin ... hoorn.html
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
Ik dacht dat de bussen ontheffing hadden om langs de wegafsluitingen voor het ZuidasDok te rijden, maar kennelijk was dat voor een 244 niet voldoende ten opzichte van een alternatieve route. Bus 5720 reed een kwartier geleden vanaf de snelweg Amstelveen Busstation binnen, om vanaf daar richting de Beneluxbaan te rijden. Bus was overigens helemaal leeg.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
Het is een grote puinhoop, zeker op de Amstelveen - Amsterdam corridor, bussen rijden vrijwel allemaal met flinke vertraging, een aantal zelfs meer dan +20 tot +49. Sterkte aan de chauffeurs.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
Heb je toevallig net die 5720 voorbij zien rijden? Die bus zou uiteindelijk met +43 vertrokken zijn van Station Zuid voor de terugrit, maar had bij halte Amstelveenseweg alweer een vraagteken en is nu van de radar. Dat zou kunnen betekenen dat de chauffeur via de Amstelveenseweg nu de A9 probeert op te komen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 96 gasten