Voorjaar 2018: (1) Via Boedapest naar Oekraïne

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
unimproved
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 28 okt 2019, 05:11

Voorjaar 2018: (1) Via Boedapest naar Oekraïne

Bericht door unimproved »

Eigenlijk zou dit een kort trip naar Oekraïne zijn om de An-24 van Motor Sich op te zoeken. Vanuit Nederland zijn er echter zeer weinig opties om goedkoop richting Kyiv te vliegen (Vanwege de codeshare met KLM heeft UIA veel hogere prijzen dan normaal, waarbij bijvoorbeeld AMS-KBP-ATH slechts €110 is maar AMS-KBP rustig over de €200 gaat). Onze Hongaarse vrienden van Wizzair wilden het voor €30 wel doen. Alleen het stuk richting Boedapest nu nog...waar geen Sparpreis kaartjes meer voor waren. Dan misschien toch maar een Interrail pass? Toen er ook nog een 15% sale bij kwam war er snel geboekt, en wel voor bijna 3 weken.

Afijn, we beginnen in de welbekende VIRM van de NS richting Venlo.
AfbeeldingIMG_9141 by unimproved, on Flickr
De NS versie van "Gastronomischer Service am Sitzplatz"...

Vanuit Venlo verder met de Flixbus richting Frankfurt Hbf, wat met €7 goedkoper is dan een kaartje Venlo - Düsseldorf. Echter is het bij Düsseldorf alweer afgelopen, de bus heeft technische problemen en iedereen moet eruit. Enkel in het Duits omgeroepen, waardoor meer dan de helft van de passagiers niet weet wat er aan de hand is.

AfbeeldingIMG_9145 by unimproved, on Flickr

Na een half uur komt er een andere bus aan, met heerlijke retrobekleding op de stoelen.

AfbeeldingIMG_9147 by unimproved, on Flickr

AfbeeldingA0E5F20B-9EA0-4340-9E26-8933C5A68CCC by unimproved, on Flickr
En bij de stopcontacten duidelijk afgekeken van de NS.

Ongeveer een uur te laat komen we aan op Frankfurt Flughafen, met de mededeling dat vanwege rijtijden de bus niet meer verder kan. Op een parkeerplaats een eindje van de luchthaven zelf worden we eruit gegooid met de instructie om een treinkaartje te kopen en na gebruik naar de klantenservice te sturen. Een mooie score voor Flixbus tot nu: 3 van de 3 reizen meer dan een uur te laat. Gelukkig had ik er al op gerekend, en komt mijn ICE ook langs Frankfurt Flughafen.

AfbeeldingIMG_9156 by unimproved, on Flickr

De accommodatie voor de komende 7 uur:
AfbeeldingIMG_9158 by unimproved, on Flickr

Ja, de Nightjet is sneller in Wenen en heeft wel bedden. €34 voor een 6 bed couchette gaat mij echter iets te ver, en vanwege de reserveringsplicht is het ook vaak niet mogelijk om een aantal stoelen tot bed om te toveren.

Na een nacht op de harde planken die DB als 1ste klasse verkoopt zijn we in München:
AfbeeldingIMG_9161 by unimproved, on Flickr

Na een kop koffie van de gele M, die opgedronken wordt in het enigszins treurige wachtkamertje gaan we richting de volgende trein:
AfbeeldingIMG_9160 by unimproved, on Flickr

Die al staat te wachten, ruim 20 minuten voor vertrek:
AfbeeldingIMG_9162 by unimproved, on Flickr
AfbeeldingIMG_9165 by unimproved, on Flickr
AfbeeldingIMG_9164 by unimproved, on Flickr

Ook hier exact de zelfde stoelen als in de ICE. Echter deze keer met toevoeging van een zitting die bij elke beweging kraakt.

Ja, we zijn in Oostenrijk:
AfbeeldingIMG_9169 by unimproved, on Flickr

Waar we in het nieuwe station van Wenen even langs de lounge gaan. ÖBB laat in tegenstelling tot DB wel Interrail passen toe, ook zonder reservering.
AfbeeldingAF321E40-C6A4-4D22-936E-9994CF660FDC by unimproved, on Flickr

Een erg luchtige headline, met misschien ook niet de beste afbeelding:
AfbeeldingDEA23BEE-86F8-45FA-883A-62ECF382D3C6 by unimproved, on Flickr

Oud vs nieuw. Al blijft die op de voorgrond toch een stuk mooier:
AfbeeldingIMG_9177 by unimproved, on Flickr

Men moet toch iets met het politiebudget. Stel je voor dat klanten overlopen naar de concurrent.
AfbeeldingIMG_9179 by unimproved, on Flickr

Na een onopmerkelijk ritje met de Railjet zijn we dan eindelijk in Boedapest. De hal van Budapest-Kelenföld, waar elke kleur van de gele kleurenwaaier wel te vinden is:
AfbeeldingIMG_9187 by unimproved, on Flickr

Vanaf de bovenkant ziet het er al een stuk beter uit:
AfbeeldingIMG_9188 by unimproved, on Flickr


Uit de automaat halen we een dagkaart. Op papier, en niet in- of uitchecken. Zo hoort het:
AfbeeldingIMG_9189 by unimproved, on Flickr

Helaas is de metro zelf al een stuk moderner, en van het zelfde type als wat er momenteel in onze hoofdstad rijdt:
AfbeeldingIMG_9190 by unimproved, on Flickr

Alleen dan volledig automatisch:
AfbeeldingIMG_9191 by unimproved, on Flickr

Ook hier heeft men het idee gekregen om een airport bus met een veel duurder kaartje te laten rijden. Slechte zaak, zeker nu metro 3 vaak geen optie is door werkzaamheden:
AfbeeldingIMG_9196 by unimproved, on Flickr

De originele klokken hangen nog in de stations van lijn 2:
AfbeeldingIMG_9198 by unimproved, on Flickr

Na een hard nodige nacht slaap in een hostel gaan we weer verder richting Budapest-Keleti. Sinds de laatste keer dat ik hier was zijn de borden vervangen door schermen:
AfbeeldingIMG_9200 by unimproved, on Flickr

Helaas is de rest van het station er minder goed aan toe:
AfbeeldingIMG_9202 by unimproved, on Flickr

Na een kop koffie (zoals gewoonlijk bij de gele M) en een ritje met de metrovervangende bus zijn we in Kobanya-Kispest. Hier is mooi te zien hoeveel bussen er wel niet op deze lijn rijden (en alsnog compleet vol zitten):
AfbeeldingIMG_9224 by unimproved, on Flickr

Met een AG300 die zijn leven ooit in Utrecht is begonnen zijn we bij het vliegveld aangekomen. Het vliegveld van Boedapest lijkt meer op een winkelcentrum, maar dan met veel duurdere prijzen: AfbeeldingIMG_9228 by unimproved, on Flickr

10 minuten voor het boarden staat er al een enorme rij, terwijl er nog geen eens een vliegtuig te vinden is:
AfbeeldingIMG_9232 by unimproved, on Flickr

Uiteindelijk heeft het nog een half uur geduurd voordat we het vliegtuig in mochten, en dat was ook de vertraging bij de landing. Wizzair vliegt niet op het bekende Kyiv-Boryspil, maar op Kyiv-Zhulyany. Een "business" luchthaven die erg slecht bereikbaar is met het OV. Gelukkig komt er na een minuut of 5 (en ongeveer net zo veel taxichauffeurs die je bang willen maken dat het erg moeilijk is om in het centrum te komen) een marshrutka in de richting van Kyiv aan. Vanuit Vokzalna neem ik de metro richting Hotel Tourist, wat voor €16 per nacht net zo duur is als het hostel de dag ervoor.

Aparte manier van verlichting in de metro:
AfbeeldingIMG_9247 by unimproved, on Flickr

Een combinatie van jaren 70 en 90 op de badkamermuur:
Afbeelding71EDC65B-F5AC-45D6-8D53-BAC3FC1AA2E3 by unimproved, on Flickr

De kamer zelf is echter compleet jaren 70:
AfbeeldingIMG_9288 by unimproved, on Flickr

De volgende dag is het dan toch echt zo ver. Vandaag gaat er met de An-24 gevlogen worden!

Naast het hotel staat een bus die zijn leven ooit in Nederland is begonnen:
AfbeeldingIMG_9279 by unimproved, on Flickr

Helaas moet de traditie vandaag gebroken worden:
AfbeeldingIMG_9269 by unimproved, on Flickr

Dan maar naar Aroma Kava, waar ik met veel moeite een koffie kan bestellen. De McFoxy is er helaas niet meer:
AfbeeldingIMG_9292 by unimproved, on Flickr

Bij het wachten op de bus komen er erg veel bussen langs, behalve die naar het vliegveld gaat, Maar het blijft Oekraïne, dus uiteindelijk komt er een marshrutka in die richting opdagen.

Motor Sich heeft Terminal D voor zichzelf:
AfbeeldingIMG_9296 by unimproved, on Flickr

AfbeeldingIMG_9304 by unimproved, on Flickr
UR-47297, 47 jaar geleden afgeleverd aan Aeroflot.

Tel de leugens (en spelfouten):
AfbeeldingIMG_9309 by unimproved, on Flickr

Het lunchpakket, met het droogste brood dat ik ooit heb gegeten:
AfbeeldingIMG_9312 by unimproved, on Flickr

Na aankomst in Lviv:
AfbeeldingIMG_9470 by unimproved, on Flickr

Tegen de vliegangst?
AfbeeldingIMG_9471 by unimproved, on Flickr

Na een lunch bij Puzata Hata het centrum van Lviv in gegaan. Het lijkt hier al meer op Polen dan op Kyiv.
AfbeeldingIMG_9475 by unimproved, on Flickr
AfbeeldingIMG_9479 by unimproved, on Flickr
AfbeeldingIMG_9474 by unimproved, on Flickr
AfbeeldingIMG_9477 by unimproved, on Flickr

Ergens aan het einde van de middag gaat het ineens keihard regenen. Dan maar alvast naar het station:
AfbeeldingIMG_9487 by unimproved, on Flickr

Ongeveer een half uur te laat komt de trein binnen, met een 2M62U aan de voorkant:
AfbeeldingIMG_9494 by unimproved, on Flickr
AfbeeldingIMG_9495 by unimproved, on Flickr

De coupe. Bedden zijn erg smal en hard, maar wel lekker lang:
AfbeeldingIMG_9498 by unimproved, on Flickr
AfbeeldingIMG_9496 by unimproved, on Flickr

Suiker met thee:
AfbeeldingIMG_9502 by unimproved, on Flickr

Helaas moet mijn coupegenoot er midden in de nacht uit, om vervolgens direct vervangen te worden door een nieuwe. Denk je rond 2 uur eindelijk te kunnen slapen, maar dan komt er een oud stuk spoor waardoor je alle kanten op gegooid word.

Aankomst in Kyiv:
AfbeeldingIMG_9504 by unimproved, on Flickr

Waar het de dag van de arbeid blijkt te zijn:
AfbeeldingIMG_9514 by unimproved, on Flickr

Museum of opstelterrein, het blijft soms een lastige vraag:
AfbeeldingIMG_9518 by unimproved, on Flickr

Nog een laatste lunch bij Puzata Hata, en dan door naar het vliegveld:
AfbeeldingIMG_9516 by unimproved, on Flickr
Afbeelding112F40D6-34F6-4D7D-A46D-DBD22069F47D by unimproved, on Flickr

Dat was het dan voor dit deel, in het volgende deel gaan we van Polen naar Turkije.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Voorjaar 2018: (1) Via Boedapest naar Oekraïne

Bericht door Aking »

Heb je bewust gekozen voor die martelroute naar Boedapest? Je kunt namelijk prima op één interraildag (en zelfs binnen één lange reisdag) van Nederland naar Boedapest, en als je dat niet haalt betalen de spoorwegen je hotel. Heeft toch altijd wel mijn voorkeur boven bussen en nacht-ICE's *O*

Oh ennuh
Museum of opstelterrein, het blijft soms een lastige vraag:
Dat is toch echt een museum, de ingang zit rechtsonder op de foto aan het eind van het perron :wink:
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Voorjaar 2018: (1) Via Boedapest naar Oekraïne

Bericht door isadora »

Geweldig en hilarisch. :pos: :pos: :pos: _O- _O- _O-
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
unimproved
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 28 okt 2019, 05:11

Re: Voorjaar 2018: (1) Via Boedapest naar Oekraïne

Bericht door unimproved »

Aking schreef:Heb je bewust gekozen voor die martelroute naar Boedapest? Je kunt namelijk prima op één interraildag (en zelfs binnen één lange reisdag) van Nederland naar Boedapest, en als je dat niet haalt betalen de spoorwegen je hotel. Heeft toch altijd wel mijn voorkeur boven bussen en nacht-ICE's *O*

Oh ennuh
Museum of opstelterrein, het blijft soms een lastige vraag:
Dat is toch echt een museum, de ingang zit rechtsonder op de foto aan het eind van het perron :wink:
Ja, ik moest namelijk die dag nog wat zaken regelen in NL dus de trein van 6 uur werd 'm niet. En destijds nog als student moest het vooral goedkoop, dus de Nightjets waren uitgesloten. Scheelde ook weer een hostel voor die nacht :') .

Nog altijd vele malen beter dan de Sparpreis route van een aantal jaar geleden: 5 uur lange overstap midden in de nacht.
en-es
Berichten: 4468
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Voorjaar 2018: (1) Via Boedapest naar Oekraïne

Bericht door en-es »

Ik zelf zou een reis naar Boedapest ook niet op één dag doen omdat ik wel op een goed tijdstip wil aankomen en niet s'avonds laat.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Voorjaar 2018: (1) Via Boedapest naar Oekraïne

Bericht door Aking »

Ik vind 22:20 toch niet heel extreem, temeer daar het me meestal wel lukt om binnen 20 minuten van de trein in mijn accommodatie te zijn. Maar misschien scheelt het dat ik Boedapest beter ken dan Amsterdam :lol:

Dan kom ik liever om 22:20 aan, dan dat ik uren in een bus en een nacht in een ICE door moet brengen :mrgreen:
ZO6176
Donateur
Berichten: 6038
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Voorjaar 2018: (1) Via Boedapest naar Oekraïne

Bericht door ZO6176 »

Ik vond het zeer vermakelijk om te lezen.
unimproved
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 28 okt 2019, 05:11

Re: Voorjaar 2018: (1) Via Boedapest naar Oekraïne

Bericht door unimproved »

Aking schreef:Ik vind 22:20 toch niet heel extreem, temeer daar het me meestal wel lukt om binnen 20 minuten van de trein in mijn accommodatie te zijn. Maar misschien scheelt het dat ik Boedapest beter ken dan Amsterdam :lol:

Dan kom ik liever om 22:20 aan, dan dat ik uren in een bus en een nacht in een ICE door moet brengen :mrgreen:
De beste optie is natuurlijk gewoon de nachttrein. Munich - Budapest of Düsseldorf - Wenen.
waldo79
Berichten: 7642
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Voorjaar 2018: (1) Via Boedapest naar Oekraïne

Bericht door waldo79 »

Zeker zeer vermakelijk en even de wijsneus uithangen: de Beierse hoofdstad met de Engelse naam beledigen...
Stefan
Berichten: 4305
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Voorjaar 2018: (1) Via Boedapest naar Oekraïne

Bericht door Stefan »

Leuk verslag. :)

Overigens ben ik juist blij dat WizzAir op Zhuliany vliegt eigenlijk, beter dan (zeker in de spits) 40 km file rijden vanaf Borispol. :P Daarnaast, je kunt nu vanuit Nederland weer vrij eenvoudig (en goedkoop) naar Kiev vliegen. Eindhoven - Lublin en dan 4 uur later door naar Kiev, ik heb 'm voor februari voor 20 euro geboekt. :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3471
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Voorjaar 2018: (1) Via Boedapest naar Oekraïne

Bericht door Tom024 »

Leuk geschreven!

Maar: wat doe je jezelf aan net zo'n reisroute. Vroeger vond ik dat ook prima, maar heb daar tegenwoordig echt geen zin meer in.
Chrysa
Berichten: 8001
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Voorjaar 2018: (1) Via Boedapest naar Oekraïne

Bericht door Chrysa »

Als het maar goedkoop is. :Y
Ik heb ook heel wat nachten in kutoorden rondgebracht om 30 euro te besparen. :')
unimproved
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 28 okt 2019, 05:11

Re: Voorjaar 2018: (1) Via Boedapest naar Oekraïne

Bericht door unimproved »

Stefan schreef:Leuk verslag. :)

Overigens ben ik juist blij dat WizzAir op Zhuliany vliegt eigenlijk, beter dan (zeker in de spits) 40 km file rijden vanaf Borispol. :P Daarnaast, je kunt nu vanuit Nederland weer vrij eenvoudig (en goedkoop) naar Kiev vliegen. Eindhoven - Lublin en dan 4 uur later door naar Kiev, ik heb 'm voor februari voor 20 euro geboekt. :P
Sinds een jaar geleden rijdt er 1x per uur een trein naartoe.

Helaas is bijna alles vanaf Eindhoven niet te doen vanaf de randstad, of je moet er willen overnachten. Schiphol is midden in de nacht nog een beetje te bereiken.
Stefan
Berichten: 4305
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Voorjaar 2018: (1) Via Boedapest naar Oekraïne

Bericht door Stefan »

Van/naar Borispol neem ik meestal de Skybus voor 60 UAH naar het station. Of gewoon een Ubertje. :P

Overigens heb ik het geluk om vlak bij Dordrecht te wonen, vluchten met vertrek van rond 9:30 vanaf Eindhoven gaan precies als ik de eerste [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] neem. :D
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Voorjaar 2018: (1) Via Boedapest naar Oekraïne

Bericht door Timon91 »

Leuk verslag! En inderdaad, een beste martelroute :') Die trein naar Boryspil is een goede optie, je hebt in ieder geval geen last van de file. Naar Zhulyany rijdt overigens een veel frequentere trein (de stadselektricha) vanaf station Kyiv-Volynskyi. Het is zo'n 10-15 minuten lopen vanaf het vliegveld maar dan sta je ook binnen een mum van tijd op het centraal station ;)
Mijn Flickr account.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 gasten