Mag ik even kwijt

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Stefan »

microshit schreef:Oh en inderdaad Euronet vermijden, de ergste gevallen rekenen €40 per opname. Gouden tip die ik ooit kreeg is enkel automaten te gebruiken van de plaatselijke banken die daadwerkelijk in/aan een filiaal zitten. Die zijn vaak het minst shady.
Sorry.. Dat bedoelde ik, ik deed net m'n ogen open. :oops: :D
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Z2N »

Ik net naar buiten, denk ik: "gaar kleurtje, en wat ruik ik joh? " Blijkt 7 kilometer verderop de kerk van Hoogmade af te branden! :o

Een uurtje geleden is het kleine torentje dat op het dak stond al ingestort, nu dreigt ook de grote kerktoren aan de Kerkstraat het te begeven. Omroep West is als rampenzender ter plaatse:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
cassie127
Berichten: 6585
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door cassie127 »

microshit schreef:
Stefan schreef:En dat zelfde moet je ook doen als je ergens wilt pinnen om te betalen, altijd in je eigen valuta doen!
Gefeliciteerd!
Nee juist in de lokale valuta, en dan je bank de omrekening laten doen ;) Suus' opname zou juist 3 euro duurder zijn door meteen naar Euro te laten omrekenen. Dat apparaat rekent dan én een slechtere koers, én nog een commissie.
Je moet bij geldautomaten in landen met een andere munteenheid altijd de optie "without conversion" nemen. Je eigen bank kiest dan de wisselkoers en dat is vrijwel altijd voordeliger dan de wisselkoers die de lokale bank ("with conversion") daar geeft.
Spoiler: show
En dan komen we (alweer) met een filmpje:
Ben wel echt van de filmpjes de afgelopen 24 uur
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Hainje »

umbusko schreef:Altijd mee opletten, want hier in Nederland kan ik ze nergens kwijt...
Bij AH kun je briefjes van 100€ ook gewoon kwijt, we zitten er alleen niet echt op te wachten. (A)
🍉
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3463
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Tom024 »

Als je er niet vanaf komt kun je ook altijd bij mij terecht. *O*
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13546
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Wubbo »

Hoe werkt dit eigenlijk formeel? Ik heb altijd geleerd dat grote biljetten wel aangenomen moeten worden, maar dat winkels etc niet verplicht zijn om voldoende wisselgeld te hebben zodat jij je rolletje drop met een biljet van €500 kan betalen (en dan ook nog €499 terug kan krijgen). Is dat nog steeds de formele lijn of is dat nu anders geregeld? Het is alweer een hele tijd geleden dat ik met geld heb gewerkt.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5823
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door isadora »

Denk, dat je nu onderhand 498 euro terug krijgt.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3266
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door marvinkok »

Altijd leuk was dat in de bus, kaartje van 1,50, met 50 betalen en gepikeerd zijn dat je ze 48,50 aan kleingeld teruggeeft omdat je net nieuwe kaartjes hebt gekocht *O*
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Hainje »

Tom024 schreef:Als je er niet vanaf komt kun je ook altijd bij mij terecht. *O*
Jij wilt voor wisselkantoor spelen begrijp ik hieruit?
🍉
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Aking »

Ik denk dat je dat verkeerd begrijpt, hij doet dienst als inzamelpunt voor biljetten waar je niet vanaf komt :Y
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3030
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door nvdw »

marvinkok schreef:Altijd leuk was dat in de bus, kaartje van 1,50, met 50 betalen en gepikeerd zijn dat je ze 48,50 aan kleingeld teruggeeft omdat je net nieuwe kaartjes hebt gekocht *O*
“Van 50 euro heb ik niet terug”
“Ja jammer, ik heb niet kleiner”
“Jammer voor u. Van 50 euro heb ik niet terug”
“Ja maar het is een wettig betaalmiddel”
“Ik zeg ook niet dat ik het niet accepteer. Ik heb er niet van terug. Ik kan tot 20 teruggeven. Dat maar doen?”
“Ja hnng zucht pruttel”

En dan kwam er ineens muntgeld tevoorschijn! Magisch.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Daniel »

Tegenwoordig heb je dan weer andere fenomenen, zoals reizigers die op een busstation lopen te bedelen of je een kaartje voor ze wilt pinnen omdat ze alleen contant geld bij hebben. Of die de hele bus op stelten zetten omdat de kaartjesprinter het niet doet en de betreffende chauffeur nou net niet z'n stapeltje stempelkaarten voor dat soort gevallen bij heeft.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ZO6176
Donateur
Berichten: 6034
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door ZO6176 »

Wubbo schreef:Hoe werkt dit eigenlijk formeel? Ik heb altijd geleerd dat grote biljetten wel aangenomen moeten worden, maar dat winkels etc niet verplicht zijn om voldoende wisselgeld te hebben zodat jij je rolletje drop met een biljet van €500 kan betalen (en dan ook nog €499 terug kan krijgen). Is dat nog steeds de formele lijn of is dat nu anders geregeld? Het is alweer een hele tijd geleden dat ik met geld heb gewerkt.
Geld is geld zou je op het eerste gezicht denken.
Echter mag je een maximaal biljet hanteren maar dan moet je het wel van te voren aangeven. Bij Lidl mocht ik de 200 en 500 niet accepteren. 200 deed ik meestal wel, 500 afhankelijk van bedrag en of ik het wisselgeld wel had.
Maar aan de andere kant zit er wel een maximum aan muntjes die je als winkel hoeft te accepteren namelijk 25. Dus kaartpotjes, bekers, zakjes etc hoef je als winkel niet te accepteren en de winkel staat in zijn recht om deze te weigeren. Nu kan ik me voorstellen dat je als zelfstandige winkelier deze wel graag accepteert. Wanneer klanten met weet ik hoeveel kilo aan stuivers kwam adviseerde ik ze om dan een contante storting te doen in de geldautomaat. Dat advies accepteerde de klant vrijwel altijd.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1492
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door JordiBrabant »

Daniel schreef:Tegenwoordig heb je dan weer andere fenomenen, zoals reizigers die op een busstation lopen te bedelen of je een kaartje voor ze wilt pinnen omdat ze alleen contant geld bij hebben. Of die de hele bus op stelten zetten omdat de kaartjesprinter het niet doet en de betreffende chauffeur nou net niet z'n stapeltje stempelkaarten voor dat soort gevallen bij heeft.
In Tilburg worden ze daar vrij resoluut naar de ArrivaStore verwezen, maar heel vaak heb ik het niet meegemaakt. Ik kan me voorstellen dat op plekken met waar veel Duitsers in een bus willen, problematisch wordt.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3463
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Tom024 »

Hainje schreef:
Tom024 schreef:Als je er niet vanaf komt kun je ook altijd bij mij terecht. *O*
Jij wilt voor wisselkantoor spelen begrijp ik hieruit?
Ik zie mezelf meer als bank, met helaas een negatieve rente op uw spaargeld.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Daniel »

@JordiBrabant: Niet alleen Duitsers, maar meer over het algemeen niet-Nederlandse reizigers. Zelfs op De Klomp kom ik ze wel tegen :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1492
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door JordiBrabant »

De Oost-Europese arbeiders die vanuit Tilburg naar het industrieterrein moeten, kunnen altijd gewoon netjes en zonder problemen pinnen. Toeristen trekt mijn verder prachtige woonplaats niet echt, die nemen meestal een andere lijn van perron C.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Aking »

ZO6176 schreef:Maar aan de andere kant zit er wel een maximum aan muntjes die je als winkel hoeft te accepteren namelijk 25.
Heb je daar toevallig een bron bij? Want daar heb ik oprecht nog nooit van gehoord. (dat specifieke aantal, wel dat je als winkelier je eigen betaalvoorwaarden mag stellen mits inderdaad duidelijk vooraf aangegeven)
ZO6176
Donateur
Berichten: 6034
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door ZO6176 »

Ik heb net gegoogeld. Daar staat 50 munten in maximaal per keer. Misschien dat Lidl ooit 25 heeft gezegd.
Volgens de wiki councel of European
Councel regulation (EC) no 974/98 van 3 mei 1998 bij de introductie van de euro.
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door waldo79 »

Een enkele keer mest ik mijn portemonnee uit en dan komt er wel eens wat muntgeld tevoorschijn. Nog nooit problemen gehad ;)
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Anne »

Daniel schreef:... Of die de hele bus op stelten zetten omdat de kaartjesprinter het niet doet en de betreffende chauffeur nou net niet z'n stapeltje stempelkaarten voor dat soort gevallen bij heeft.
Dat is dan toch niet het probleem van de reiziger.
In die situaties mag ik steeds gewoon mee zonder betalen.

En dat is niet pas van deze tijd. In verleden bijv. ook bij Arriva als de Wayfarer het niet deed.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Daniel »

Het probleem was in dat geval ook niet dat de reiziger niet mee mocht, maar dat die reiziger de boel op stelten zette omdat ze een kaartje moest hebben want ze moest nog overstappen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door julsteren »

In zo'n geval mag van mij de chauffeur van de bus met kapotte printer en geen stempelkaartjes dat zelf oplossen, had ie zijn stempelkaartjes maar mee moeten nemen. Ik zou ook aardig gefrustreerd zijn in zo'n situatie, met een beetje pech mag je weer betalen in de volgende bus.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Suus »

Daniel schreef:Het probleem was in dat geval ook niet dat de reiziger niet mee mocht, maar dat die reiziger de boel op stelten zette omdat ze een kaartje moest hebben want ze moest nog overstappen.
Lijkt mij een terechte klacht van de reiziger.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door katvis »

Ik weet nog dat er jaren geleden in het winkelcentrum van Amstelveen een modelbouwwinkel zat, weet iemand hoe deze heet(te) en of die er nog is?
PSA: Links gaan, rechts staan
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 65 gasten