Abonnementswijzigingen vanaf 2020
Abonnementswijzigingen vanaf 2020
Abonnementhouders zullen vanaf vandaag op de hoogte gesteld worden van een aantal op handen zijnde wijzigingen. Zo zal er vanaf 2021 geen 40% korting meer worden gegeven tijdens de middagspits. Een aantal abonnementsvormen zal geheel verdwijnen en van een aantal zullen de voorwaarden op de schop gaan. Zo zijn Keuzedagen voor 60+-reizigers straks ook niet meer geldig tijdens de middagspits. Hier staat tegenover dat het Voordeelurenabonnement 7 euro goedkoper wordt en de geldigheid van Keuzedagen van 2 maanden naar een heel jaar gaat.
Dit alles moet ervoor zorgen dat de abonnementen eenduidiger en overzichtelijker worden, de abonnementen flexibeler, er vaker op rekening gereisd kan worden en vooral dat reizigers in de middagspits meer ruimte krijgen in de treinen. De wijzigingen gaan in in de loop van 2020, abonnementhouders krijgen persoonlijk bericht over de wijzigingen (per post of mail). De wijzigingen komen ook te staan op http://ns.nl/abonnementen-update.
Dit alles moet ervoor zorgen dat de abonnementen eenduidiger en overzichtelijker worden, de abonnementen flexibeler, er vaker op rekening gereisd kan worden en vooral dat reizigers in de middagspits meer ruimte krijgen in de treinen. De wijzigingen gaan in in de loop van 2020, abonnementhouders krijgen persoonlijk bericht over de wijzigingen (per post of mail). De wijzigingen komen ook te staan op http://ns.nl/abonnementen-update.
Re: Abonnementswijzigingen vanaf 2020
Tja... Ben het hiet niet bepaald mee eens. Op mij komt het nogal over alsof reizigers maar een lastig obstakel zijn om leuk treintjes te kunnen rijden.
-
- Donateur
- Berichten: 1503
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
- Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv
Re: Abonnementswijzigingen vanaf 2020
Dat zijn ze ook. Als alle reizigers zich netjes over alle treinen zouden verspreiden, een niet vooral in de spits zouden reizen, zou het treintjes rijden een stuk makkelijker worden.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Re: Abonnementswijzigingen vanaf 2020
Tja, dat is een consequentie van de winstgerichtheid van de NS: een betere spreiding is een stuk efficiënter qua materieel (en reizigersgemak, zodra ze eenmaal in de trein zitten), en dat is nou eenmaal waar ze op worden afgerekend. Niet dat ik dat een slechte ontwikkeling vind, trouwens. Daarnaast vind ik het afschaffen van een abonnement dat al iets van 8 jaar niet verkocht wordt nou niet schandalig, al vind ik 7 euro korting voor een belangrijk deel van je geldigheidsduur weg wel karig.
Dat abonnementen ver-NS-Flext worden lijkt me niet heel erg, maar ik gebruik het niet want studentenov dus geen idee of het een achteruitgang is.
Dat abonnementen ver-NS-Flext worden lijkt me niet heel erg, maar ik gebruik het niet want studentenov dus geen idee of het een achteruitgang is.
請勿靠近車門
Re: Abonnementswijzigingen vanaf 2020
Ik hoop wel dat ze voor die tijd alle kinderziektes uit Flex halen, je leest nog te vaak dat mensen onterecht een bedrag in rekening gebracht wordt voor een niet-betaalde ICd-toeslag of het reizen tegen de reisrichting in, terwijl er gewoon een normale reis zonder ICd gemaakt wordt...
Re: Abonnementswijzigingen vanaf 2020
Eerlijk gezegd wil ik helemaal geen Flex. Ik wil gewoon zelf geld op mijn kaart zetten zodat ik inzicht houd in het bedrag dat ik aan OV uitgeef en niet achteraf wordt verrast met een rekening.
Bovendien kan Flex nog altijd niet samenwerken met RET kortingsabonnementen.
Bovendien kan Flex nog altijd niet samenwerken met RET kortingsabonnementen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Abonnementswijzigingen vanaf 2020
Ik ben op zich wel tevreden met Flex, hoewel ik ook liever zelf van tevoren geld op mijn kaart zou willen zetten. De voordelen vind ik dat ik bijvoorbeeld in de zomer mijn Dal Vrij kan stopzetten als ik in het buitenland ben, en dat bij een overstap tussen verschillende vervoerders in de spits geen nieuwe reis begonnen wordt, zodat vóór de spits inchecken helemaal aan het begin voldoende is. (Dat zou je natuurlijk ook in een klassiek abonnement kunnen implementeren, wat dan ook zeker mijn voorkeur zou hebben.)
Wat het betalen betreft heb ik kunstmatig een soort scheiding aangebracht. Mijn Flexabonnement heb ik op een nieuwe kaart besteld, die ik alleen gebruik voor reizen binnen mijn abonnement. Iedere maand betaal ik van tevoren het abonnementsgeld en normaal gesproken komt daar niets meer bij. Voor reizen in de spits of met de bus (met mijn Arriva Dal Voordeel Limburg) gebruik ik mijn oude kaart (op saldo), die stiekem al flink versleten is, maar zonder persoonlijk abonnement maakt dat natuurlijk niet uit. Niet ideaal, maar in de huidige situatie voor mij het beste.
Wat het betalen betreft heb ik kunstmatig een soort scheiding aangebracht. Mijn Flexabonnement heb ik op een nieuwe kaart besteld, die ik alleen gebruik voor reizen binnen mijn abonnement. Iedere maand betaal ik van tevoren het abonnementsgeld en normaal gesproken komt daar niets meer bij. Voor reizen in de spits of met de bus (met mijn Arriva Dal Voordeel Limburg) gebruik ik mijn oude kaart (op saldo), die stiekem al flink versleten is, maar zonder persoonlijk abonnement maakt dat natuurlijk niet uit. Niet ideaal, maar in de huidige situatie voor mij het beste.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Abonnementswijzigingen vanaf 2020
Nu ik al een tijdje NS Flex heb blijkt het toch wel heel handig te zijn dat ik nooit meer saldo hoef te laden. Ik was daar vroeger ook wat sceptisch over maar nu ik hier aan gewend ben zou ik niet meer terug willen naar "reizen op saldo".
"Laat je ledematen bewegingen maken"
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Abonnementswijzigingen vanaf 2020
Sterker nog, het gaat met geen enkel abonnement voor BTM samen. Nu schijnt een van de afspraken met Rover wel te zijn dat je alleen voor de trein naar flex over kunt zonder dat BTM ook op rekening gaat. Dan moet je dus alsnog saldo laden, maar hoef je niet met twee chipkaarten te lopen.Suus schreef:Eerlijk gezegd wil ik helemaal geen Flex. Ik wil gewoon zelf geld op mijn kaart zetten zodat ik inzicht houd in het bedrag dat ik aan OV uitgeef en niet achteraf wordt verrast met een rekening.
Bovendien kan Flex nog altijd niet samenwerken met RET kortingsabonnementen.
Maar goed, ik zit er zelf ook niet echt op te wachten dat ik achteraf een verstopte rekening moet terugzoeken om te zien wat ik voor mijn reis betaald heb. Zie het veel liever gewoon direct op het poortje.
Ik heb al geen saldo meer hoeven laden sinds ik per OV forens... Automatisch opladen incasseert het net zo automatisch ;)reisthijs schreef:Nu ik al een tijdje NS Flex heb blijkt het toch wel heel handig te zijn dat ik nooit meer saldo hoef te laden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Abonnementswijzigingen vanaf 2020
Waardeloos. Allerlei verslechteringen onder het mom van verbeteringen. Als we er nou wat voor terugkregen zoals een fatsoenlijk product maar ook dat moet je maar afwachten.
Re: Abonnementswijzigingen vanaf 2020
Hier de correspondentie met het Locov. Opvallend is vooral dat het Locov gehakt heeft gemaakt van de voorstellen van NS en dat NS die daarna, voor zover ik het kan zien slechts deels, heeft gerepareerd.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Abonnementswijzigingen vanaf 2020
De prijs van VDU wordt gelijkgesteld met een jaar Dal Voordeel - logisch dat ze niet meer korting geven, het is immers de bedoeling dat iedereen overstapt op NS Flex.Cas schreef:Daarnaast vind ik het afschaffen van een abonnement dat al iets van 8 jaar niet verkocht wordt nou niet schandalig, al vind ik 7 euro korting voor een belangrijk deel van je geldigheidsduur weg wel karig.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Abonnementswijzigingen vanaf 2020
Ik heb zelf een OV Chip Plus-abonnement en een Weekend Vrij. Gelet op de ervaringen met OV Chip Plus en wat ik lees over Flex, hoop ik dat NS even heel goed kijkt naar combinaties van OV Chip Plus met een Flex-abonnement. Ofwel: ik vrees dat het nog best eens mis kan gaan.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Abonnementswijzigingen vanaf 2020
Nog ruim een jaar vinger aan de pols houden.
Re: Abonnementswijzigingen vanaf 2020
In de hele correspondentie tussen Locov en NS komt OV Chip Plus niet één keer ter sprake. Ik denk dus dat ze dat hele product een beetje vergeten zijn...VIRM schreef:Ik heb zelf een OV Chip Plus-abonnement en een Weekend Vrij. Gelet op de ervaringen met OV Chip Plus en wat ik lees over Flex, hoop ik dat NS even heel goed kijkt naar combinaties van OV Chip Plus met een Flex-abonnement. Ofwel: ik vrees dat het nog best eens mis kan gaan.
Re: Abonnementswijzigingen vanaf 2020
OV Chip Plus is ook een ‘oeps, we moeten ook nog iets voor deze doelgroep doen’-product. Ik heb het destijds genomen omdat op veel stations de CiCo’s overal en nergens stonden. Op wat uitzonderingen na valt het nu wel mee. Maar ik ben het al aan het navragen (klantenservice gaat er vanuit dat ik nog nader wordt geïnformeerd, maar ik wil wel iets meer concreet horen dan een aanname).
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Abonnementswijzigingen vanaf 2020
Ik heb NS Dal Voordeel en RET 20% maandkorting. RET abonnementen gaan niet samen met NS Flex. Wat betekenen deze wijzigingen voor mij?
PSA: Links gaan, rechts staan
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Abonnementswijzigingen vanaf 2020
Dat betekent dat je een van deze abonnementen op een aparte chipkaart moet zetten. Tot NS daar een oplossing voor bedenkt.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Abonnementswijzigingen vanaf 2020
NS schijnt daar al een oplossing voor te hebben, namelijk het uitzetten van de module BTM Flex van NS Flex.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Abonnementswijzigingen vanaf 2020
Dal Voordeel mag je ook met reizen op saldo houden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Abonnementswijzigingen vanaf 2020
O, die mag dan weer wel? Dan zijn er straks dus drie verschillende abonnementen met dezelfde prijs en dezelfde kortingsperiode. VDU, Dal voordeel Flex, Dal voordeel op saldo...
Maar wat dan als je een regionaal abonnement hebt dat geldig is in BTM én trein?Daniel schreef:NS schijnt daar al een oplossing voor te hebben, namelijk het uitzetten van de module BTM Flex van NS Flex.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Abonnementswijzigingen vanaf 2020
Ging dat überhaupt nu al samen met een NS abonnement op dezelfde kaart?
U-OV gaf in de voorwaarden van het regioabonnement altijd al aan dat je het niet met een NS abonnement kon combineren als ik me niet vergis.
U-OV gaf in de voorwaarden van het regioabonnement altijd al aan dat je het niet met een NS abonnement kon combineren als ik me niet vergis.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Abonnementswijzigingen vanaf 2020
Resumerend kom ik op:
1. Voordeelurenkaart saldo
2. Dal Voordeel saldo
3. Dal Voordeel flex
4. Weekend Vrij flex
5. Dal Vrij flex
6. Altijd Voordeel flex
7. Traject Vrij flex
8. Altijd Vrij flex
9. Traject Vrij prepaid
10. Altijd Vrij prepaid
11. Flex Basis
En dan nog dus het Grensabonnement.
Bijproducten zijn Altijd Toeslagvrij en BTM Vrij.
1. Voordeelurenkaart saldo
2. Dal Voordeel saldo
3. Dal Voordeel flex
4. Weekend Vrij flex
5. Dal Vrij flex
6. Altijd Voordeel flex
7. Traject Vrij flex
8. Altijd Vrij flex
9. Traject Vrij prepaid
10. Altijd Vrij prepaid
11. Flex Basis
En dan nog dus het Grensabonnement.
Bijproducten zijn Altijd Toeslagvrij en BTM Vrij.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Abonnementswijzigingen vanaf 2020
Altijd Vrij wordt dan dus vervangen door Altijd Vrij Flex? Wijzigt er naast de naam dan nog iets anders?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Abonnementswijzigingen vanaf 2020
Ja, je kan voortaan per maand van abonnement veranderen of het zelfs helemaal stopzetten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 176 gasten