Abonnementswijzigingen vanaf 2020

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Abonnementswijzigingen vanaf 2020

Bericht door Mikos »

Abonnementhouders zullen vanaf vandaag op de hoogte gesteld worden van een aantal op handen zijnde wijzigingen. Zo zal er vanaf 2021 geen 40% korting meer worden gegeven tijdens de middagspits. Een aantal abonnementsvormen zal geheel verdwijnen en van een aantal zullen de voorwaarden op de schop gaan. Zo zijn Keuzedagen voor 60+-reizigers straks ook niet meer geldig tijdens de middagspits. Hier staat tegenover dat het Voordeelurenabonnement 7 euro goedkoper wordt en de geldigheid van Keuzedagen van 2 maanden naar een heel jaar gaat.

Dit alles moet ervoor zorgen dat de abonnementen eenduidiger en overzichtelijker worden, de abonnementen flexibeler, er vaker op rekening gereisd kan worden en vooral dat reizigers in de middagspits meer ruimte krijgen in de treinen. De wijzigingen gaan in in de loop van 2020, abonnementhouders krijgen persoonlijk bericht over de wijzigingen (per post of mail). De wijzigingen komen ook te staan op http://ns.nl/abonnementen-update.
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Abonnementswijzigingen vanaf 2020

Bericht door Chrysa »

Tja... Ben het hiet niet bepaald mee eens. Op mij komt het nogal over alsof reizigers maar een lastig obstakel zijn om leuk treintjes te kunnen rijden.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1503
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Abonnementswijzigingen vanaf 2020

Bericht door JordiBrabant »

Dat zijn ze ook. Als alle reizigers zich netjes over alle treinen zouden verspreiden, een niet vooral in de spits zouden reizen, zou het treintjes rijden een stuk makkelijker worden.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Cas
Berichten: 885
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Abonnementswijzigingen vanaf 2020

Bericht door Cas »

Tja, dat is een consequentie van de winstgerichtheid van de NS: een betere spreiding is een stuk efficiënter qua materieel (en reizigersgemak, zodra ze eenmaal in de trein zitten), en dat is nou eenmaal waar ze op worden afgerekend. Niet dat ik dat een slechte ontwikkeling vind, trouwens. Daarnaast vind ik het afschaffen van een abonnement dat al iets van 8 jaar niet verkocht wordt nou niet schandalig, al vind ik 7 euro korting voor een belangrijk deel van je geldigheidsduur weg wel karig.

Dat abonnementen ver-NS-Flext worden lijkt me niet heel erg, maar ik gebruik het niet want studentenov dus geen idee of het een achteruitgang is.
請勿靠近車門
dennistd
Berichten: 5544
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Abonnementswijzigingen vanaf 2020

Bericht door dennistd »

Ik hoop wel dat ze voor die tijd alle kinderziektes uit Flex halen, je leest nog te vaak dat mensen onterecht een bedrag in rekening gebracht wordt voor een niet-betaalde ICd-toeslag of het reizen tegen de reisrichting in, terwijl er gewoon een normale reis zonder ICd gemaakt wordt...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Abonnementswijzigingen vanaf 2020

Bericht door Suus »

Eerlijk gezegd wil ik helemaal geen Flex. Ik wil gewoon zelf geld op mijn kaart zetten zodat ik inzicht houd in het bedrag dat ik aan OV uitgeef en niet achteraf wordt verrast met een rekening.

Bovendien kan Flex nog altijd niet samenwerken met RET kortingsabonnementen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Abonnementswijzigingen vanaf 2020

Bericht door umbusko »

Ik ben op zich wel tevreden met Flex, hoewel ik ook liever zelf van tevoren geld op mijn kaart zou willen zetten. De voordelen vind ik dat ik bijvoorbeeld in de zomer mijn Dal Vrij kan stopzetten als ik in het buitenland ben, en dat bij een overstap tussen verschillende vervoerders in de spits geen nieuwe reis begonnen wordt, zodat vóór de spits inchecken helemaal aan het begin voldoende is. (Dat zou je natuurlijk ook in een klassiek abonnement kunnen implementeren, wat dan ook zeker mijn voorkeur zou hebben.)

Wat het betalen betreft heb ik kunstmatig een soort scheiding aangebracht. Mijn Flexabonnement heb ik op een nieuwe kaart besteld, die ik alleen gebruik voor reizen binnen mijn abonnement. Iedere maand betaal ik van tevoren het abonnementsgeld en normaal gesproken komt daar niets meer bij. Voor reizen in de spits of met de bus (met mijn Arriva Dal Voordeel Limburg) gebruik ik mijn oude kaart (op saldo), die stiekem al flink versleten is, maar zonder persoonlijk abonnement maakt dat natuurlijk niet uit. Niet ideaal, maar in de huidige situatie voor mij het beste.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Abonnementswijzigingen vanaf 2020

Bericht door reisthijs »

Nu ik al een tijdje NS Flex heb blijkt het toch wel heel handig te zijn dat ik nooit meer saldo hoef te laden. Ik was daar vroeger ook wat sceptisch over maar nu ik hier aan gewend ben zou ik niet meer terug willen naar "reizen op saldo".
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Abonnementswijzigingen vanaf 2020

Bericht door Daniel »

Suus schreef:Eerlijk gezegd wil ik helemaal geen Flex. Ik wil gewoon zelf geld op mijn kaart zetten zodat ik inzicht houd in het bedrag dat ik aan OV uitgeef en niet achteraf wordt verrast met een rekening.

Bovendien kan Flex nog altijd niet samenwerken met RET kortingsabonnementen.
Sterker nog, het gaat met geen enkel abonnement voor BTM samen. Nu schijnt een van de afspraken met Rover wel te zijn dat je alleen voor de trein naar flex over kunt zonder dat BTM ook op rekening gaat. Dan moet je dus alsnog saldo laden, maar hoef je niet met twee chipkaarten te lopen.
Maar goed, ik zit er zelf ook niet echt op te wachten dat ik achteraf een verstopte rekening moet terugzoeken om te zien wat ik voor mijn reis betaald heb. Zie het veel liever gewoon direct op het poortje.
reisthijs schreef:Nu ik al een tijdje NS Flex heb blijkt het toch wel heel handig te zijn dat ik nooit meer saldo hoef te laden.
Ik heb al geen saldo meer hoeven laden sinds ik per OV forens... Automatisch opladen incasseert het net zo automatisch ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
en-es
Berichten: 4468
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Abonnementswijzigingen vanaf 2020

Bericht door en-es »

Waardeloos. Allerlei verslechteringen onder het mom van verbeteringen. Als we er nou wat voor terugkregen zoals een fatsoenlijk product maar ook dat moet je maar afwachten.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Abonnementswijzigingen vanaf 2020

Bericht door Wubbo »

Hier de correspondentie met het Locov. Opvallend is vooral dat het Locov gehakt heeft gemaakt van de voorstellen van NS en dat NS die daarna, voor zover ik het kan zien slechts deels, heeft gerepareerd.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Abonnementswijzigingen vanaf 2020

Bericht door reisthijs »

Cas schreef:Daarnaast vind ik het afschaffen van een abonnement dat al iets van 8 jaar niet verkocht wordt nou niet schandalig, al vind ik 7 euro korting voor een belangrijk deel van je geldigheidsduur weg wel karig.
De prijs van VDU wordt gelijkgesteld met een jaar Dal Voordeel - logisch dat ze niet meer korting geven, het is immers de bedoeling dat iedereen overstapt op NS Flex.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
VIRM
Berichten: 7619
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Abonnementswijzigingen vanaf 2020

Bericht door VIRM »

Ik heb zelf een OV Chip Plus-abonnement en een Weekend Vrij. Gelet op de ervaringen met OV Chip Plus en wat ik lees over Flex, hoop ik dat NS even heel goed kijkt naar combinaties van OV Chip Plus met een Flex-abonnement. Ofwel: ik vrees dat het nog best eens mis kan gaan.
Beul van de blindegeleidelijn
waldo79
Berichten: 7642
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Abonnementswijzigingen vanaf 2020

Bericht door waldo79 »

Nog ruim een jaar vinger aan de pols houden.
dennistd
Berichten: 5544
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Abonnementswijzigingen vanaf 2020

Bericht door dennistd »

VIRM schreef:Ik heb zelf een OV Chip Plus-abonnement en een Weekend Vrij. Gelet op de ervaringen met OV Chip Plus en wat ik lees over Flex, hoop ik dat NS even heel goed kijkt naar combinaties van OV Chip Plus met een Flex-abonnement. Ofwel: ik vrees dat het nog best eens mis kan gaan.
In de hele correspondentie tussen Locov en NS komt OV Chip Plus niet één keer ter sprake. Ik denk dus dat ze dat hele product een beetje vergeten zijn...
VIRM
Berichten: 7619
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Abonnementswijzigingen vanaf 2020

Bericht door VIRM »

OV Chip Plus is ook een ‘oeps, we moeten ook nog iets voor deze doelgroep doen’-product. Ik heb het destijds genomen omdat op veel stations de CiCo’s overal en nergens stonden. Op wat uitzonderingen na valt het nu wel mee. Maar ik ben het al aan het navragen (klantenservice gaat er vanuit dat ik nog nader wordt geïnformeerd, maar ik wil wel iets meer concreet horen dan een aanname).
Beul van de blindegeleidelijn
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Abonnementswijzigingen vanaf 2020

Bericht door katvis »

Ik heb NS Dal Voordeel en RET 20% maandkorting. RET abonnementen gaan niet samen met NS Flex. Wat betekenen deze wijzigingen voor mij?
PSA: Links gaan, rechts staan
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Abonnementswijzigingen vanaf 2020

Bericht door reisthijs »

Dat betekent dat je een van deze abonnementen op een aparte chipkaart moet zetten. Tot NS daar een oplossing voor bedenkt.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Abonnementswijzigingen vanaf 2020

Bericht door Daniel »

NS schijnt daar al een oplossing voor te hebben, namelijk het uitzetten van de module BTM Flex van NS Flex.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Abonnementswijzigingen vanaf 2020

Bericht door Suus »

Dal Voordeel mag je ook met reizen op saldo houden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Abonnementswijzigingen vanaf 2020

Bericht door reisthijs »

O, die mag dan weer wel? Dan zijn er straks dus drie verschillende abonnementen met dezelfde prijs en dezelfde kortingsperiode. VDU, Dal voordeel Flex, Dal voordeel op saldo...
Daniel schreef:NS schijnt daar al een oplossing voor te hebben, namelijk het uitzetten van de module BTM Flex van NS Flex.
Maar wat dan als je een regionaal abonnement hebt dat geldig is in BTM én trein?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Abonnementswijzigingen vanaf 2020

Bericht door Daniel »

Ging dat überhaupt nu al samen met een NS abonnement op dezelfde kaart?
U-OV gaf in de voorwaarden van het regioabonnement altijd al aan dat je het niet met een NS abonnement kon combineren als ik me niet vergis.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Abonnementswijzigingen vanaf 2020

Bericht door Suus »

Resumerend kom ik op:

1. Voordeelurenkaart saldo
2. Dal Voordeel saldo
3. Dal Voordeel flex
4. Weekend Vrij flex
5. Dal Vrij flex
6. Altijd Voordeel flex
7. Traject Vrij flex
8. Altijd Vrij flex
9. Traject Vrij prepaid
10. Altijd Vrij prepaid
11. Flex Basis

En dan nog dus het Grensabonnement.

Bijproducten zijn Altijd Toeslagvrij en BTM Vrij.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Abonnementswijzigingen vanaf 2020

Bericht door Meltrain »

Altijd Vrij wordt dan dus vervangen door Altijd Vrij Flex? Wijzigt er naast de naam dan nog iets anders?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Abonnementswijzigingen vanaf 2020

Bericht door Suus »

Ja, je kan voortaan per maand van abonnement veranderen of het zelfs helemaal stopzetten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 176 gasten