Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
JothamvW
Berichten: 566
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor JothamvW » wo 06 nov 2019, 19:08

Dat vind ik zeer weinig voor een stadsdienst. Ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld lijn 7 in Arnhem in z'n eentje daar al mee concurreert.
Frequent reiziger in de regio Arnhem Nijmegen, in het bijzonder de lijnen 4, 7 en 331 in Arnhem en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Ook vaak op vrijdagen in de Arnhemse lijn 1 naar Velp en in de weekenden diezelfde lijn 1 en diverse treinen.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 7485
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor regenmaker » wo 06 nov 2019, 20:49

Er zijn een aantal redenen voor de wat lagere reizigersaantallen:
  • De inwoners van Apeldoorn hebben een hoger gemiddeld inkomen dan bijvoorbeeld Arnhem, waardoor het autobezit per huishouden gemiddeld ook hoger ligt.
  • Het centrum van de stad ligt precies in het midden, waardoor het eigenlijk vanuit alle (buiten)wijken maximaal zo'n 10 à 20 minuten fietsen is.
  • De stadsdienst van Apeldoorn is zeer efficiënt opgezet, dit is ook naar voren gekomen uit onderzoek. Waardoor ook de exploitatie kosten laag liggen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber van Duits busvervoer.

Wijzigingen VRR
1 dec. 2019 - Kleve, Mönchengladbach, Wesel
15 dec. 2019 - Bochum, Gelsenkirchen, Hagen, Herne, Remscheid, Wuppertal
jan. 2019 - Dortmund, Düsseldorf

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 4147
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor cassie127 » wo 06 nov 2019, 21:24

Abus schreef:17 miljoen reizigers per jaar, ofwel 50.000 per dag. Dat zijn er toch best wel erg weinig voor zo'n grote regio met anderhalf miljoen inwoners. Jammer dat er nog steeds niet staat wat de HOV-lijnen worden, want die zullen samen met de stadsdiensten toch de bulk van die 50.000 reizigers per dag moeten trekken.

50.000 per dag haal je echt niet op een zaterdag en zondag... Zeker als je ziet dat er op zondag in Midden Overijssel slechts 18 lijnen rijden waarvan er 4 streeklijnen zijn
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, Syntus Overijssel & NS
2017 Totaal: 26681,3 km, 2018 Totaal: 33296,4 km
2019 Trein: 43339,9 km, Bus: 2916,2 km, Metro: 136,3 km, Tram: 40,5 km, Veer: 38 km 30-09

sirvinniei
Berichten: 2262
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor sirvinniei » wo 06 nov 2019, 22:09

Vraagafhankelijke ritten tellen ook mee. Zou me kunnen voorstellen dat dit goedkoop scoren is in dunbevolkte gebieden: weinig kosten, omdat er nauwelijks gebruik van wordt gemaakt en veel DRU baten (0.3 DRU per "vraagafhankelijke DRU")

Verklaart alleen niet volledig de 300 aangeschafte bussen.
Ik heb geen onderschrift

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 5610
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor ArrivaBas » do 07 nov 2019, 06:43

Met een bijna volledig elektrische vloot heb je een grotere reserve nodig dan met een diesel- en/of CNG-vloot om de dienstuitvoering betrouwbaar te laten verlopen.
15-11-2019: Trein 4.106 km, Bus 239 km, Trèm 0 km, Metro 0 km

Volg hier Mijn Flickr!

Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro 1, Mercedes-Benz Citaro C2 en Solaris Urbino III en IV. Favoriete Treinen: DDZ, FLIRT3, NPZ en Talent 3

Maxim
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 10:52
Locatie: Utrecht

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor Maxim » do 07 nov 2019, 11:37

Bron? (A)

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 2364
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor marvinkok » do 07 nov 2019, 11:43

Is dat niet gewoon afhankelijk van het type elektrische bus dat je neemt?
Ga je voor alleen laden op de stalling kan het je meer voertuigen kosten omdat je ze moet wisselen als de actieradius niet toereikend is voor een hele dag.
Ga je voor "opportunity cahrging" kun je op eindpunten, stations etc. tussendoor via de snellader (vaak met stroomafnemer op het dak) bijladen zodat je wel de hele dag met een voertuig kan doen.
In Apeldoorn is het toch de bedoeling de remenergie van de treinen aldaar te gebruiken voor het bijladen van de bussen? Dat zou inhouden dat je altijd op het station kunt laden, dus kun je het met de "normale hoeveelheid" bussen af.
Maar die info is natuurlijk nog niet openbaar (intern vermoed ik ook niet verder dan "Deventer" ;) ) dus dat is even afwachten.
Machinist en Buschauffeur Syntus Twente/Keolis Nederland/eurobahn
Reacties op persoonlijke titel

Maxim
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 10:52
Locatie: Utrecht

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor Maxim » do 07 nov 2019, 13:04

De grootste vraag qua betrouwbaarheid in héél NL voor de komende jaren is: wat doe je bij een stroomstoring? Want met wat pech rijdt dan geen enkel voertuig meer over 25 jaar. Maar dat is niet specifiek dit contract natuurlijk.

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 4477
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor isadora » do 07 nov 2019, 13:05

Gewoon switchen naar het backup-systeem.........toch? (A)
"There are three excellent theories for arguing with women...none of them work"

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 2364
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor marvinkok » do 07 nov 2019, 14:08

Maxim schreef:De grootste vraag qua betrouwbaarheid in héél NL voor de komende jaren is: wat doe je bij een stroomstoring? Want met wat pech rijdt dan geen enkel voertuig meer over 25 jaar. Maar dat is niet specifiek dit contract natuurlijk.

Hebben we de KeoBike voor toch?
Machinist en Buschauffeur Syntus Twente/Keolis Nederland/eurobahn
Reacties op persoonlijke titel

Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 2927
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor Lijn 45 » do 07 nov 2019, 14:59

En bakfietsen! *O*

Post
Berichten: 533
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor Post » do 07 nov 2019, 15:04

Maxim schreef:De grootste vraag qua betrouwbaarheid in héél NL voor de komende jaren is: wat doe je bij een stroomstoring? Want met wat pech rijdt dan geen enkel voertuig meer over 25 jaar. Maar dat is niet specifiek dit contract natuurlijk.

Want de dieselpompen werken wel zonder stroom? En de trein is natuurlijk ook niet betrouwbaar.

Maxim
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 10:52
Locatie: Utrecht

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor Maxim » vr 08 nov 2019, 13:23

Een dieselpomp kun je in theorie nog laten draaien op generatorstroom, als het echt moet. Plus, meestal kan een bus een stukje verder rijden op 1 lading diesel.

gkw1969
Berichten: 433
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor gkw1969 » vr 08 nov 2019, 15:43

Maxim schreef:Een dieselpomp kun je in theorie nog laten draaien op generatorstroom, als het echt moet. Plus, meestal kan een bus een stukje verder rijden op 1 lading diesel.

Een elektrische bus kun je ook opladen via een dieselgenerator :P
When you're tired of London, you're tired of life

Gebruikersavatar
Bastiaan
Berichten: 617
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor Bastiaan » vr 08 nov 2019, 16:54

Dat past niet zo goed binnen het plaatje duurzaam en klimaatneutraal, dus geen enkele vervoerder die dat in zijn hoofd haalt :)

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32829
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor Daniel » vr 08 nov 2019, 17:30

Kan me vergissen, maar volgens mij heeft U-OV dat gedaan tijdens de eerste testritten met hun Ebusco's omdat de laadvoorzieningen toen nog niet klaar waren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Tom98
Berichten: 119
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor Tom98 » vr 08 nov 2019, 18:12

De POD-wagens in Bunnik zijn ook een hele tijd opgeladen middels een dieselaggregaat...... :X
Buschauffeur Syntus Twente en Syntus Utrecht

waldo79
Berichten: 4929
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor waldo79 » za 09 nov 2019, 18:36

Als back-up is diesel toch bruikbaar, dus in geval geen andere energiebronnen beschikbaar zijn.
Mij best :)

Durashift
Berichten: 3785
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Berichtdoor Durashift » zo 10 nov 2019, 01:04

Ook dat kan je tegenwoordig 'vergroenen'.. voor wat het waard is.

http://www.aggregaat.info/aggregaat/gro ... ne-stroom/

Maar.. over 25 jaar hebben we toch wel een actief netwerk van smartgrids?
Overtollige energie van al die draaiende windmolens.. is dan opgeslagen en zou bij een stroomstoring aangesproken kunnen worden.. mits die smartgrids dan separaat zijn uitgevoerd... zodat het omgeleid kan worden van de netten waarop de storing plaatsvind?


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten