Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Nee, tenzij je dus in Nederland naast je studenten-OV nog een 1e klas kaartje hebt...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Bij het boeken waarbij een kortingskaart wordt toegepast kom je bij de keuze voor eerste klas dan ook de volgende tekst tegen: “Zorgt u er voor dat uw kortingskaart geldig is in de 1e klas”.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Alleen voor 100% korting neem ik aan? Laatst nog een internationale reis met 40% korting in Nederland geboekt in de 1e klasse en die zin niet gezien.
Maar daar heb je er ook geen "last" van natuurlijk, bij een afgekocht reisrecht wel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Het ging inderdaad over 100% korting. Ik heb zelf al tijden niet meer met 40% korting geboekt omdat ik de afgelopen jaren steeds abonnementen heb (gehad) die (een deel van de dag) 100% korting gaven als ik een internationale reis maak.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

https://www.ad.nl/alphen/kans-op-sprint ... ~a90f6d34/

Weet iemand hoe het hiermee staat? Tijd terug las ik meer hierover op het forum, maar ondertussen heb ik nergens vernomen of er ook andere treinen zijn of worden ingezet op de lijn Apn - Gd.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Ik heb mijn familie er niet over gehoord.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

En ik heb nog niets anders gezien.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Korte vragen

Bericht door katvis »

Heeft iemand enig idee waarom er anderhalfuur geleden een EBS Citea langs Capelsebrug reed?
PSA: Links gaan, rechts staan
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

Waarom rijdt er eigenlijk geen IC meer tussen Berlin en Stettin? Vroeger had je een directe IC tussen Amsterdam/Schiphol en Stettin en later een directe IC/EC tussen Praag en Stettin. Was/is er te weinig vraag voor een IC tussen Berlin en Stettin?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Dit weekend rijden er tussen Rotterdam Lombardijen en Dordrecht geen treinen, maar bussen.
Maar waarom rijdt dan alleen de [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] tussen Rotterdam Centraal en Rotterdam Lombardijen? Nu is er maar 2x/uur een verbinding Rotterdam Centraal - Dordrecht (+ 1x/uur via Breda en Lage Zwaluwe). :?
Als de [serie=Intercity|2019|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] ook tussen Rotterdam Centraal en Rotterdam Lombardijen had gereden, was er tenminste 4x/uur een verbinding Rotterdam Centraal - Dordrecht.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Lage Zwaluwe - Dordrecht wordt ook verbust vanavond en morgen is het zelfs helemaal tot Roosendaal verbust.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Ja, dat wist ik, maar mijn vraag blijft waarom er maar 2x/uur een trein rijdt tussen Rotterdam Centraal en Rotterdam Lombardijen.
De verbinding tussen Rotterdam en Dordrecht wordt hierdoor qua frequentie gehalveerd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Nitein-Repart schreef:Waarom rijdt er eigenlijk geen IC meer tussen Berlin en Stettin? Vroeger had je een directe IC tussen Amsterdam/Schiphol en Stettin en later een directe IC/EC tussen Praag en Stettin. Was/is er te weinig vraag voor een IC tussen Berlin en Stettin?
De stad heet Szczecin, een Duitse naam gebruiken voor een Poolse stad is niet nodig. Het langeafstandsverkeer is opgedoekt vanwege een te lage vraag.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Suus schreef:Lage Zwaluwe - Dordrecht wordt ook verbust vanavond en morgen is het zelfs helemaal tot Roosendaal verbust.
Ook Dordrecht - Sliedrecht wordt verbust. Betreft overigens werkzaamheden aan de beveiliging als eerste stapje voor de invoering van ERTMS aldus een bericht op Somda.
Meltrain schreef:Dit weekend rijden er tussen Rotterdam Lombardijen en Dordrecht geen treinen, maar bussen.
Maar waarom rijdt dan alleen de [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] tussen Rotterdam Centraal en Rotterdam Lombardijen? Nu is er maar 2x/uur een verbinding Rotterdam Centraal - Dordrecht (+ 1x/uur via Breda en Lage Zwaluwe). :?
Als de [serie=Intercity|2019|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] ook tussen Rotterdam Centraal en Rotterdam Lombardijen had gereden, was er tenminste 4x/uur een verbinding Rotterdam Centraal - Dordrecht.
De [serie=Intercity|2019|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] kruist zichzelf op Rotterdam Lombardijen, die daar laten keren vereist dus een kering van een half uur en daar is op Lombardijen niet voldoende plek voor. Er liggen namelijk weliswaar vier sporen, maar je kunt alleen op de binnenste twee keren zonder een heel stuk links hoeven rijden bij aankomst of vertrek.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Nitein-Repart schreef:Waarom rijdt er eigenlijk geen IC meer tussen Berlin en Stettin? Vroeger had je een directe IC tussen Amsterdam/Schiphol en Stettin en later een directe IC/EC tussen Praag en Stettin. Was/is er te weinig vraag voor een IC tussen Berlin en Stettin?
Er is wel vraag tussen die twee steden, er is alleen geen bovenleiding. En dat is gewoon niet zo handig, want dan moet je in Berlijn een locomotief gaan omwisselen. Ik schat zo in dat het Fernverkehr terugkomt als de bovenleiding eindelijk hangt.

Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door Wubbo »

Daniel schreef:De [serie=Intercity|2019|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] kruist zichzelf op Rotterdam Lombardijen, die daar laten keren vereist dus een kering van een half uur en daar is op Lombardijen niet voldoende plek voor. Er liggen namelijk weliswaar vier sporen, maar je kunt alleen op de binnenste twee keren zonder een heel stuk links hoeven rijden bij aankomst of vertrek.
Dat kan dan dus prima alternerend op het ene of andere spoor, of kerend op het middenspoor. En anders rij je in een iets afwijkende tijdsligging, of met een andere treinserie, ook geen probleem.

Ik heb alleen geen idee waarom het niet gebeurt, want van 6 treinen/uur naar 2 is inderdaad wel een beetje karig. De extra reistijd is ook fors, de verbinding Rotterdam-Dordrecht via Breda (en dan vanaf Lage Zwaluwe met de bus naar Dordrecht) is maar 10 minuten langzamer...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef:Dat kan dan dus prima alternerend op het ene of andere spoor, of kerend op het middenspoor. En anders rij je in een iets afwijkende tijdsligging, of met een andere treinserie, ook geen probleem.
En dan vliegend over de [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] heen? "Een andere treinserie", namelijk de [serie=Intercity|2019|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie], heeft ook de kruising rond Lombardijen liggen.
De extra reistijd is ook fors, de verbinding Rotterdam-Dordrecht via Breda (en dan vanaf Lage Zwaluwe met de bus naar Dordrecht) is maar 10 minuten langzamer...
Die reistijd is vooral fors doordat de NS bussen op een of andere manier nogal traag zijn. Naar het schijnt is lijn 392 vanaf Lombardijen sneller en die rijdt niet bepaald de meest directe route (en doet op Barendrecht na alle stations aan waar de NS bus stopt).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door Wubbo »

Daniel schreef:
Wubbo schreef:Dat kan dan dus prima alternerend op het ene of andere spoor, of kerend op het middenspoor. En anders rij je in een iets afwijkende tijdsligging, of met een andere treinserie, ook geen probleem.
En dan vliegend over de [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] heen?
Dan zet je die op het keerspoor, of je pakt de [serie=Intercity|2019|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] zodat je de [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] ook kan alterneren, of... Je begrijpt mijn punt?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Ja, maar had zelf al naar de tijden zitten kijken en zag zogauw geen passende oplossing.

Wat de bussen betreft: 42 minuten voor Lombardijen-Dordrecht is inderdaad wel heel traag voor een bus die alleen de stations hoeft aan te doen, de 392 doet het inclusief grote slinger door Hendrik-Ido-Ambacht en Zwijndrecht én een ommetje door Dordrecht Centrum in 41 minuten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3030
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Korte vragen

Bericht door nvdw »

Ik vrees toch dat station Barendrecht aandoen best wat tijd kost. Geen idee waar NS de bus laat stoppen maar als dat op het busstation aan de westzijde is, dan ben je wel even bezig om daar van en naartoe te rijden. Vervolgens moet je dan of terug naar de A15 of door de polder langs Heerjansdam om dan bij HI Ambacht de A16 weer op te gaan.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

En heen de ene serie en terug de andere? Heen als [serie=Intercity|2019|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] en terug als [serie=Intercity|2019|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] of andersom?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

nvdw schreef:Ik vrees toch dat station Barendrecht aandoen best wat tijd kost.
Volgens Google Maps zou het via de oostzijde van Barendrecht in 28 minuten kunnen met een stopbus, via de westzijde kost 34 minuten en dan wat halteertijd erbij brengt je al gauw aan de 42.
Maar de handigste optie was natuurlijk geweest om ook een snelbus in te zetten.
umbusko schreef:En heen de ene serie en terug de andere? Heen als [serie=Intercity|2019|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] en terug als [serie=Intercity|2019|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] of andersom?
Da's wel een goeie ja, dan heb je op Lombardijen een kering van een kwartier (dat kan mooi naast de [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] op de middensporen dus) en je komt dan ook mooi verdeeld uit met je treinen in beide richtingen. Beter zelfs dan als je in beide richtingen één treinserie door stuurt.

Ook op Rotterdam Centraal lijkt dat qua keringen goed uit te komen, als in dat je vrij kort langs het perron zou kunnen keren dan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Korte vragen

Bericht door katvis »

Met hoeveel soorten materieel kan een doorsnee NS machinist rijden?
PSA: Links gaan, rechts staan
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Dat hangt af van de standplaats. Eindhovense machinisten zijn waarschijnlijker om op alle materieeltypes te rijden, maar zullen in het verleden geen kennis hebben gehad over DM'90. Groningse collega's zullen die kennis wel hebben gehad, maar krijgen dan weer geen opleiding voor Traxx, omdat ze er nooit mee rijden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Geen kennis over DM'90: ook niet toen dat nog op de Maaslijn (Rm-Nm) reed? (Toegegeven; dat is al wel een tijd geleden.) Maar ik zou verwachten dat men die kennis dan zou onderhouden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten