Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door The Greyhound »

Gerben3 schreef:Tsja als Arriva Qbuzz goed had geïnformeerd over de roest op de treinstellen hadden ze een betere planning kunnen maken. Blijkbaar heeft Arriva ook de treinstellen naar het eind van de concessie toe niet goed onderhouden (want anders pak je roest wel aan lijkt me want dat lijkt me niet goed...). Dus als Arriva alles goed had gedaan en de concessie netjes had afgesloten dan waren ze misschien allang omgebouwd geweest :wink:
Tijdens de aanbesteding is er een schouw geweest van de stellen. Qbuzz wist dus waar ze aan begonnen.
Gerben3
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 27 okt 2019, 17:44

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Gerben3 »

Ja tijdens de aanbesteding maar toen bekend werd dat Qbuzz had gewonnen had Arriva nog tot december (vanaf januari/februari). En die roest kan dus gewoon in die tijd zijn ontstaan door bijv. slecht onderhoud. Dat is ook best wel aannemelijk want Arriva verwaarloosde het materieel best wel namelijk in het laatste jaar, als je even googled: 'Arriva slecht onderhoud' kun je bijv. dit artikel tegenkomen: https://www.ad.nl/dordrecht/personeel-a ... ~adda565d/ en nog meer.

Kortom het kon vandaar dus nog steeds een verrassing voor Qbuzz zijn dat de treinen er minder aan toe waren dan tijdens de schouw tijdens de aanbesteding. Kortom Arriva heeft ook fouten gemaakt (ja écht zelfs het 'heilige' Arriva kan fouten maken net als ieder ander bedrijf :wink:)
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Anne »

Als je materieel overneemt bij concessie wissel kan je er van uitgaan dat er in de laatste periode alleen hoogst noodzakelijk onderhoud aan wordt gedaan. Je voorganger gaat echt geen groot bedrag besteden om alles op en top te laten. Qbuzz had mogen weten dat er wat achterstallig onderhoud zou zijn en dat in kunnen plannen. Door minder onderhoud worden het niet ineens verschrikkelijke roestbakken na de schouw; dat had al zichtbaar moeten zijn.

Nadeel van Qbuzz is dat ze geen andere lijnen hebben waarvan ze materieel kunnen halen. En diesels bijhuren is lastig omdat er geen tankplaats in de buurt is. Of is er nog wat op de Kijfhoek?

Dit soort kleine concessies is zo wie zo lastig om een redelijke reserve te hebben. Ook om je in te dekken voor grote (aanrijding)schades.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Arriva heeft echter eerder in de concessie identieke problemen gehad door uitval van meerdere stellen, maar toen hoorde je er niemand over.
Wat niet helpt is dat de onderhoudswerkplaats in Blerick natuurlijk wel een stukje verder weg is dan Leidschendam waar Arriva de stellen liet onderhouden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door The Greyhound »

Daniel schreef:Arriva heeft echter eerder in de concessie identieke problemen gehad door uitval van meerdere stellen, maar toen hoorde je er niemand over
Alleen dat laatste maakt de problemen al niet identiek....
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door MdJ »

Daniel schreef:Arriva heeft echter eerder in de concessie identieke problemen gehad door uitval van meerdere stellen, maar toen hoorde je er niemand over.
Wat niet helpt is dat de onderhoudswerkplaats in Blerick natuurlijk wel een stukje verder weg is dan Leidschendam waar Arriva de stellen liet onderhouden.
En Qbuzz rijdt op donderdag 2-3 treinstellen naar Blerick en haalt ze zondag vaak weer terug*. In 4 weken zijn alle treinstellen een keer geweest.
Waar Arriva ook nog na de ochtendspits een tijdsslot had in Leidschendam, lijkt het erop dat Qbuzz dit alleen in het weekend heeft in Blerick. Grote mankementen op maandag zorgen ervoor dat ze pas op donderdag naar Blerick gaan.

*Aanname: ik heb echter geen andere uitwisselingslagen gezien/gemeld zien worden : dat kan betekenen dat ze zeker vaker rijden maar niet gezien worden, of dat de aanname te redelijk in het patroon passen van de werkelijkheid.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

The Greyhound schreef:
Daniel schreef:Arriva heeft echter eerder in de concessie identieke problemen gehad door uitval van meerdere stellen, maar toen hoorde je er niemand over
Alleen dat laatste maakt de problemen al niet identiek....
De problemen wel, maar de media-zwartmaak-acties niet nee. Je moest eens weten wat Arriva allemaal voor rare acties uit gehaald heeft in hun concessie.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4305
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Stefan »

Nee Daniël, dat zie je verkeerd.. Arriva is heilig en Qbuzz kan alleen maar de boel verstieren volgens deze beste man. :')

En als er dan dingen wél goed gaan, zul je 'm ook niet horen...
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Vrokky
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 08 nov 2019, 10:17

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Vrokky »

Stefan schreef:Nee Daniël, dat zie je verkeerd.. Arriva is heilig en Qbuzz kan alleen maar de boel verstieren volgens deze beste man. :')

En als er dan dingen wél goed gaan, zul je 'm ook niet horen...
Inderdaad, Terwijl Qbuzz best zn best doet, dat geloof ik best.
maar om dat ze nu heel negatief in het nieuws zijn gaat iedereen zeuren.
maar als het dan ineens weer goed gaat, dan hoor je niemand...
arjano1978
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 06 aug 2014, 10:28

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door arjano1978 »

Ik zie op de nieuwe lijnennetkaart 2020 van de RET dat lijn 2 in Ambacht een andere route krijgt. En de route gaat via het ziekenhuis rijden in Zwijndrecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Het is eigenlijk vooral in Zwijndrecht een nieuwe route, in Ambacht komen er maar twee haltes bij (waarvan eentje op een plek waar nu nog geen OV is). Wel wordt met die nieuwe route de meerwaarde van lijn 22 nog kleiner, tenzij hij niet meer zoals nu strak achter lijn 2 aan rijdt qua tijden. De paar haltes waar hij nog extra komt worden voor de helft ook al door buurtbus 717 bediend immers.

Overigens valt me meer op op die kaart, namelijk dat lijn 93 blijkbaar van Dordrecht naar Kinderdijk gaat rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4305
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Stefan »

Klopt. Lijn 74 gaat Nieuw-Lekkerland - Gorinchem worden. 93 rijdt straks overdag Dordrecht - Kinderdijk v.v. waar de lijn gekoppeld is aan de 316. 316 rijdt straks nog maar 1x/uur door naar Kinderdijk, maar door lijn 93 blijven er toch 2 reismogelijkheden per uur tussen Dordrecht en Kinderdijk.

Lijn 22 zal straks alleen nog op tijden rijden als lijn 2 niet rijdt.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Ah logisch, dan ben je van die rare situatie in het weekend af ook waarin lijn 74 voor het stukje Groot-Ammers - Nieuw-Lekkerland opeens lijn 93 wordt.
En 93 dus ook met 12-meters, althans, ik neem aan dat er geen Rosero's op de 316 gaan rijden :wink: Wel een mix van streekBuzzen en snelBuzzen dan als bijkomend gevolg.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4305
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Stefan »

Doe maar 13 meter. :P Maar we zijn dan wel van het keerprobleem in Kinderdijk af, momenteel rijden we door naar Nieuw-Lekkerland om daar om te draaien, beetje nutteloos natuurlijk.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8687
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Milco »

Zijn er verder nog grote wijzigingen te verwachten in deze concessie? Ik ben er wel benieuwd naar eigenlijk :p
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door sirvinniei »

Dus kleurstellingen en HOV-producten worden meteen de eerste wijziging al overboord gegooid. Of wordt 93 snelbuzz?
Ik heb geen onderschrift
Stefan
Berichten: 4305
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Stefan »

sirvinniei schreef:Dus kleurstellingen en HOV-producten worden meteen de eerste wijziging al overboord gegooid. Of wordt 93 snelbuzz?
93 zal waarschijnlijk officieel gewoon StreekBuzz blijven, maar dit is de meest praktische oplossing.. Er werd beloofd dat er in Kinderdijk een keerlus zou komen, maar schijnbaar gaat 'ie niet komen. :') :P

Verder komen er niet echt bizar veel wereldschokkende wijzigingen. Lijn 2 rijdt straks via de haltes Sweelinckplantsoen, Bachstraat, Ziekenhuis, De Heerlijkheid, Ambachtsezoom (maakt gebruik van de al bestaande haltes, die al een tijd niet gebruikt worden) naar de Reeweg. Lijn 4 in Dordrecht, gaat op de Staart weer een ringlijn worden, via de Hunzeweg en de Baanhoekweg zal er naar de halte Grevelingenweg gereden gaan worden (afgezien de ritten naar de Biesbosch of de inrukkende ritten). Verder vervalt de halte Van der Steenhovenplein en komt er in de Biesbosch een halte bij de Sterrenwacht bij. Voor lijn 21 vervallen de haltes Bouquet, Van Hogendorplaan, Cort van der Lindenstraat en Burgemeester Slobbelaan. Lijn 891 zal na Hardinxveld-Giessendam door gaan rijden naar Gorinchem, vanaf daar direct terug naar Rotterdam.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door busfanNL »

Die wijziging van lijn 891 is wel handig zo door naar Gorinchem. Verder, waarom vervallen die haltes voor lijn 21 als ik vragen mag?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Meltrain »

Stefan schreef:Doe maar 13 meter. :P Maar we zijn dan wel van het keerprobleem in Kinderdijk af, momenteel rijden we door naar Nieuw-Lekkerland om daar om te draaien, beetje nutteloos natuurlijk.
Maar in het weekend blijft dat keerprobleem dan toch wel bestaan? Of gaat lijn 93 ook (deels) weer in het weekend rijden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Stefan
Berichten: 4305
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Stefan »

busfanNL schreef:Verder, waarom vervallen die haltes voor lijn 21 als ik vragen mag?
Momenteel zitten lijn 21 en 22 aan elkaar gekoppeld, doordat de 22 alleen nog maar in de avonduren gaat rijden, vervalt deze koppeling. Om toch nog een beetje efficiënt te kunnen rijden (als in: geen bus dik een half uur stil laten staan omdat het net niet uit komt), komt dit kleine blokje om te vervallen.
Meltrain schreef:Maar in het weekend blijft dat keerprobleem dan toch wel bestaan? Of gaat lijn 93 ook (deels) weer in het weekend rijden?
De 93 zit altijd aan lijn 316 gekoppeld straks, dus ook in het weekend. Wel alleen overdag uiteraard, tot pak 'm beet een uur of 17:00-18:00, de exacte tijden weet ik ook nog niet.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
StefanRijnhoutjes
Berichten: 425
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door StefanRijnhoutjes »

Weet je ook of er nog wat gaat veranderen in de omgeving Gorinchem??
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

sirvinniei schreef:Dus kleurstellingen en HOV-producten worden meteen de eerste wijziging al overboord gegooid. Of wordt 93 snelbuzz?
Qua kleurstellingen was lijn 93 al een buitenbeentje aangezien het een van de streeklijnen is waarop met een stadsBuzz gereden wordt.
busfanNL schreef:Verder, waarom vervallen die haltes voor lijn 21 als ik vragen mag?
Lijkt zeer sterk op een routewijziging waarbij met een lusje langs 't Veer geëindigd gaat worden in Zwijndrecht. Gezien al aangegeven werd dat lijn 22 alleen nog gaat rijden als 2 niet rijdt moet dat ook wel, want je kunt bij station Zwijndrecht niet keren (dat is de voornaamste reden dat alle ritten van lijn 21 aan lijn 22 gekoppeld zijn).
Als je met een lus gaat eindigen en daarbij ook door heel Walburg heen blijft rijden wordt het echter zo'n omweg naar het station in een van beide richtingen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4305
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Stefan »

StefanRijnhoutjes schreef:Weet je ook of er nog wat gaat veranderen in de omgeving Gorinchem??
Niet veel, alleen het rondje van lijn 5 in de Lingewijk gaat andersom gereden worden (dus eerst naar de halte IJsbaan/Arkelsedijk en daarna naar de halte Binnenbaan) en de versterkingsritten van de 387 worden opgenomen in de dienstregeling.
Daniel schreef:Qua kleurstellingen was lijn 93 al een buitenbeentje aangezien het een van de streeklijnen is waarop met een stadsBuzz gereden wordt.
Vergeet ook lijn 192 niet, waar Dordtse StadsBuzzen op te zien zijn :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Die vergat ik niet Stefan, schreef niet voor niets "één van de lijnen" :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Meltrain »

Ik dacht dat lijn 93 nu met streekBuzz Rosero's rijdt i.v.m. de koppeling met lijn 74. :?
Maar lijn 93 gaat dus ook weer in het weekend rijden tussen Dordrecht en Kinderdijk? :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 171 gasten