Tramconducteur wil kruis mogen dragen, GVB oneens

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Tramconducteur wil kruis mogen dragen, GVB oneens

Bericht door Geert »

Tramconducteur wil kruis mogen dragen, GVB oneens
Geplaatst op: woensdag 9 december 2009 11:34
Laatst bijgewerkt: woensdag 9 december 2009 22:57


AMSTERDAM - De Amsterdamse tramconducteur Mickel Aziz heeft een kort geding aangespannen tegen het GVB, zijn werkgever, omdat hij geen gouden kruis op zijn kleding mag dragen. Aziz voelt zich gediscrimineerd omdat zijn moslimcollega's wel een hoofddoek mogen dragen.
GVB bestrijdt dat. Een kruisje dragen is wel degelijk toegestaan, zij het onder de kleding. Het bedrijf wil zo de professionele uitstraling bewaken van haar conducteurs. Zichtbare kettingen en broches worden niet meer toegestaan.
Lees verder
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Tramconducteur wil kruis mogen dragen, GVB oneens

Bericht door Vinny »

nja ik kom nog steeds conducteurs met wat 'kunstzinnige' versieringen tegen... :|
Ik vind dat er weer van een mug een olifant gemaakt wordt.

Overigens het is ook wel weer mooi: In Amsterdam komt de Servex in opspraak omdat ze 'liever geen Marokkanen hebben', werkt het GVB een multicultureel personeelsbeleid uit is het ook weer niet goed :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Tramconducteur wil kruis mogen dragen, GVB oneens

Bericht door Ruben »

Multicultureel gaat imo altijd nog hand in hand met gelijkwaardigheid, ware het niet dat discriminatie op zich al verboden is. Als men uit dusdanige overwegingen wel een hoofddoek toestaat, of al dan niet uit multiculti-overwegingen, waarom dan een kruis verbieden?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Tramconducteur wil kruis mogen dragen, GVB oneens

Bericht door Ardan »

GVB meldt zelf het volgende op de site:

Maandag 7 december diende een kort geding van een medewerker tegen GVB. Inzet van dit geding was het dragen van een kruisbeeld aan een ketting over de bedrijfskleding.

Door de medewerker werd het al dan niet mogen dragen van een kruisbeeld in verband gebracht met het dragen van een bedrijfsshawl als hoofddoek. Verschillende media hebben inmiddels aandacht besteed aan dit onderwerp. GVB betreurt het dat de discussie in de media gaat om het wel of niet dragen van religieuze symbolen, terwijl dat wat GVB betreft niet aan de orde is. Waar het wel om gaat is het naleven van de kledingvoorschriften.

Professionele uitstraling
GVB werkt hard aan het verbeteren van de kwaliteit en het imago van GVB. Op 14 december 2008 werd in dit kader nieuwe bedrijfskleding geïntroduceerd. Met deze bedrijfskleding wil GVB een meer uniforme, herkenbare, representatieve en professionele uitstraling bereiken. Voor medewerkers die bedrijfskleding dragen, geldt dat zij het visitekaartje van GVB zijn. Daarom worden er eisen gesteld aan het dragen van de bedrijfskleding. Die eisen zijn vastgelegd in de kledingvoorschriften. Zo is voor iedereen duidelijk wat wel en wat niet is toegestaan.

Kettingen, broches, tatoeages en piercings
In de kledingvoorschriften staan ook richtlijnen met betrekking tot het dragen van sieraden, piercings en tatoeages. Armbanden, ringen en oorbellen zijn toegestaan, mits bescheiden van omvang en kleur. Dit geldt ook voor tatoeages en piercings: deze mogen niet opzichtig en aanstootgevend zijn.

Ook voor kettingen en broches gold in eerste instantie dat zij over de kleding gedragen mochten worden, mits bescheiden van vorm, kleur en omvang. Op diverse plekken ontstond echter discussie over wat bescheiden van omvang en kleur is. Daarom is dit kledingvoorschrift verder aangescherpt: kettingen mogen alleen nog onder de bedrijfskleding worden gedragen en broches mogen helemaal niet gedragen worden.

Bedrijfsshawl
Shawls en mutsen maken deel uit van de bedrijfskleding. Dames mogen desgewenst een bedrijfsshawl als hoofddoek dragen. Het is dus niet de bedoeling dat er allerhande hoofddoekjes of shawltjes of mutsen wordt gedragen, om wat voor reden dan ook.

Intensief overleg
Met de betrokken medewerker is het afgelopen jaar intensief overleg geweest over het naleven van de kledingvoorschriften. Daarbij heeft GVB het dragen van een kruisbeeldje niet verboden. GVB wil wel dat het kledingvoorschrift met betrekking tot het zichtbaar dragen van kettingen door iedereen wordt nageleefd. Aan de betrokken medewerker zijn een aantal alternatieven voorgesteld binnen de regels van het kledingreglement.

De uitspraak in het kort geding wordt medio volgende week verwacht.

(In een topic op het forum van gvbmetro staat het stukje heel iets uitgebreider.)

Dat GVB dit soort kettinkjes niet wenselijk vindt kan het me goed voorstellen, het doet toch een beetje afbreuk aan het keurige uniform. Maar het kettinkje onder het uniform dragen hoeft toch geen probleem te zijn? Ik mag hopen dat dat ook één van de alternatieven is die GVB de man heeft geboden.
Wat het hoofddoekje betreft: GVB hoeft mij niet wijs te maken dat de shawl, dat onderdeel is van het uniform, 'toevallig ook als hoofddoek te gebruiken is'. Daar zal vast wel over nagedacht zijn.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tramconducteur wil kruis mogen dragen, GVB oneens

Bericht door Suus »

Die shawls zitten in heel veel bedrijfsuniformen, dat is bijna algemeen beleid :)

Wat ik echter niet snap: Het gaat toch om dat kruis, is het dan niet genoeg als dat onder je kleding zit? Je draagt het hoe dan ook bij je.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: Tramconducteur wil kruis mogen dragen, GVB oneens

Bericht door --Stefan-- »

Inderdaad ;).

Maar het kan natuurlijk ook weer lekker opblazen worden. Als ze een allochtoon iets verbieden zullen ze al snel zeggen dat het weer 'discriminatie' is. Als ze het bij een autochtoon verbieden hoor je er niemand over.
Volgens mij is het alleen 'eventjes de aandacht trekken'.
En ik weet ook zeker dat het kort geding helemaal niks uithaalt, want het staat gewoon in de voorschriften van het GVB.
3 0 7 9
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Tramconducteur wil kruis mogen dragen, GVB oneens

Bericht door Vinny »

De discussie is dan ook aangezwengeld door het Reformatorisch Dagblad. Om een indicatie te geven: de website van deze krant is op zondag niet benaderbaar... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tramconducteur wil kruis mogen dragen, GVB oneens

Bericht door Geert »

--Stefan-- schreef:Inderdaad ;).

Maar het kan natuurlijk ook weer lekker opblazen worden. Als ze een allochtoon iets verbieden zullen ze al snel zeggen dat het weer 'discriminatie' is. Als ze het bij een autochtoon verbieden hoor je er niemand over.
Volgens mij is het alleen 'eventjes de aandacht trekken'.
En ik weet ook zeker dat het kort geding helemaal niks uithaalt, want het staat gewoon in de voorschriften van het GVB.
Volgens mij is de meneer waar het om gaat in deze kwestie ook allochtoon, maar eigenlijk is dat allemaal niet zo relevant voor de discussie. Hij wil zijn kruisje zichtbaar dragen onder werktijd, GVB vindt dat niet professioneel staan en verbiedt het. Moslima's willen graag een hoofddoek dragen, dat mag kennelijk wel, omdat de sjaal ook als hoofddoek te gebruiken is (en zo onderdeel is van het uniform voor vrouwen). Ik kan me voorstellen dat hij het krom vindt.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Tramconducteur wil kruis mogen dragen, GVB oneens

Bericht door playertwo »

Een hoofddoek is een religieuze uiting voor moslima's, net zoals als een kruis dat is voor christenen. Dus is het een vorm van discriminatie op grond van geloofsovertuiging, om het te verbieden als je het mij vraagt. Tevens is het meten met twee maten wat het GVB hier doet, en de interpretatie van de kledingvoorschriften is niet echt waterdicht wat je noemt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Tramconducteur wil kruis mogen dragen, GVB oneens

Bericht door Vinny »

Nee, het is geen hoofddoek, maar een sjaal die onderdeel is van de bedrijfskleding. Kennelijk zegt het voorschrift niet hoe het gedragen moet worden, en kunnen (moslima's?) de sjaal als vorm van hoofdbedekking gebruiken.
Er is overigens wel een alternatief voor, en dat is iedereen hoofdbedekking laten gebruiken. Ik bedoel, zo lang is het nog niet geleden dat conducteurs standaard een pet hadden. Het straalt gelijk gezag uit en niemand kan zeiken over discriminatie :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Tramconducteur wil kruis mogen dragen, GVB oneens

Bericht door Ruben »

playertwo schreef:Een hoofddoek is een religieuze uiting voor moslima's, net zoals als een kruis dat is voor christenen. Dus is het een vorm van discriminatie op grond van geloofsovertuiging, om het te verbieden als je het mij vraagt. Tevens is het meten met twee maten wat het GVB hier doet, en de interpretatie van de kledingvoorschriften is niet echt waterdicht wat je noemt.
Dat ligt er natuurlijk wel aan hoezeer het een of het ander voorgeschreven wordt of in het normale verkeer optreedt. Een hoofddoek wordt als dusdanig voorgeschreven om en publique te dragen voor moslima's. Datzelfde kan je dan weer niet zeggen over kruisjes, en al helemaal niet over kruisjes over kleding, voor belijdend christenen. Want het gaat echt om een minderheid die enerzijds überhaupt al een kruisje draagt als christen, en anderzijds dit ook nog eens over de kleding doet. Men heeft hier uit gemak het dragen van kettingen verboden. Gemak, omdat men het niet eens kon worden over de grootte die men in dat geval zou toestaan. Een dusdanige regel strekt er echter wel toe dat een religieus teken dát het christendom eventueel zou kunnen uitdragen binnen de dagelijkse kleding, meteen verboden is. In het specifieke geval had de ketting m.i. best toegestaan kunnen worden, door tóch de grootte ervan te beoordelen naar redelijke maatstaven. Echter gaat men altijd weer uit van "het hek van de dam-theorie", wat m.i. ook goed is, omdat men nu gewoon te lui was een norm te stellen voor de grootte van een ketting. Stel gewoon een maat vast en deze meneer voelt zich niet meer gediscrimineerd.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Tramconducteur wil kruis mogen dragen, GVB oneens

Bericht door STF »

Vinny schreef:Kennelijk zegt het voorschrift niet hoe het gedragen moet worden
Kortom, die tramconducteur kan dus gewoon zijn stropdas in een kruis vouwen. :idea:
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

GVB mag dragen ketting verbieden

Bericht door Ruben »

GVB mag dragen ketting verbieden
Geplaatst op: maandag 14 december 2009 12:34
Laatst bijgewerkt: maandag 14 december 2009 14:43

AMSTERDAM - Het Amsterdamse openbaarvervoerbedrijf GVB mag werknemers verbieden zichtbaar kettingen te dragen. Dat heeft de rechtbank in de hoofdstad maandag bepaald. Een werknemer had een kort geding aangespannen omdat hij geen ketting met een christelijk kruis over zijn uniform mag dragen.
Lees verder
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 118 gasten