De mini aanbesteding

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

Riemer17 schreef:Bij het kernnet en de wensen wordt een vaste verbinding/lijndienst op bepaalde momenten geëist. Als je van deze ritten belbusritten maakt krijg je dus geen punten. Buiten de geëiste tijden zijn er te weinig reizigers voor een vaste verbinding, en volstaat een belbus dus.
Ik vraag me toch af hoe jij die conclusies trekt aangezien ik nergens kan vinden dat de verplichtte verbindingen niet als belbus mogen rijden, en dat kijkend naar de aantallen reizigers er heus niet altijd een laag genoeg aantal reizigers is om een belbus een goed idee te maken buiten het kernnet en/of de bedieningstijden van het kernnet.

Het lijkt mij verstandiger als Regenmaker gewoon de vraag beantwoord.
Ik blub in het Drecht.
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Wannes »

Daniel schreef:Beste vervoerders,

Voor de uitvoering van de concessie Klokbekerstad is BleuBuzz op zoek naar een onderaannemer voor het uitvoeren van de diensten op een deel van de lijnen. De documentatie voor deze openbare aanbesteding is hier te vinden.
Het spreekt voor zich dat de bussen voorzien moeten zijn van duidelijke lijnnummers en bestemmingen, daarnaast dienen zij in de oranje-blauwe kleuren van BleuBuzz te rijden. De onderaannemer mag hier wel een eigen logo op plaatsen.
Hij zie het voor je met materieelaanschaf? Misschien kijk ik verkeerd maar er staan maximaal 6 voorgestelde omlopen. Met het budget van 936.000 euro kunnen er toch nooit 6 bussen met de benodigde capaciteit worden aangeschaft?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

Wel met de 20% korting voor een onderaannemer. En je mag een efficiëntere omloop voorstellen die met minder bussen kan worden uitgevoerd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Riemer17 schreef:1. In het PvE wordt een mogelijke scholierenlijn genoemd naar de Hogeschool Heelwoud. Zijn daar ook collegetijden beschikbaar van, zo kan immers beter worden aangesloten op de wensen van de scholieren.

2. Hetzelfde geldt voor het Francus college in Adam.
Ik zal voor het Gymnasium in Calariusdam en de twee scholen die jij noemt lestijden erbij zetten.
Riemer17 schreef:3. Zijn er ook punten te verdienen voor goede aansluitingen, zoals in de concessies Zilverduinen, Sterrenburcht en Kanalendijk?
Nee, geen aparte score. Maar je kan het meenemen bij de toelichtingsscore (sterk punt).
Riemer17 schreef:4. Zijn er doordeweeks ook reizigers van Monnikenburen naar Adam? Er zijn namelijk wel reizigers van Adam naar Monnikenburen en die moeten ook weer terug...
Ja, dat zal wel een foutje zijn. Ik zal ernaar kijken.
DrechtBlub schreef:Ik vraag me toch af hoe jij die conclusies trekt aangezien ik nergens kan vinden dat de verplichtte verbindingen niet als belbus mogen rijden, en dat kijkend naar de aantallen reizigers er heus niet altijd een laag genoeg aantal reizigers is om een belbus een goed idee te maken buiten het kernnet en/of de bedieningstijden van het kernnet.

Het lijkt mij verstandiger als Regenmaker gewoon de vraag beantwoord.
Staat gewoon bij dat de verplichte lijnen als vaste lijndienst gereden moeten worden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Falcon
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 10 dec 2017, 19:09

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Falcon »

regenmaker schreef:Met het afwijzen van de bezwaren wordt de gunning aan Bleubuzz definitief. Het provinciebestuur van Klokbekerstad feliciteert Bleubuzz met het winnen van de concessie Klokbekerstad voor een periode voor 10 jaar en hoopt spoedig meer te horen over de aanbesteding voor de onderaannemer!
De directie van Sjenglines wil allereerst graag BleuBuzz feliciteren met het binnen halen van de concessie Klokbekerstad!

Tevens maakt Sjenglines hier gebruik tot het stellen van een vraag voor de concessie Calariusdam.

Nieuw deze concessie is het inzetten van een belbus. Leuk en terecht in dun bevolkte gebieden. Echter, hoe dient de DRU berekend te worden? Ik lees 0,3 DRU voor een belbusrit/matrit. Maar telt hier het ingezette materiaal mee? Dus als ik met een mini bus een rit rij 0,3 x 0,5 = 0,15 DRU moet tellen.

Wij wachten de reactie van het provinciebestuur af.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ZO6176 »

Een belbuslijn die met geleed gereden wordt. Klinkt wel gaaf.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Falcon schreef:Nieuw deze concessie is het inzetten van een belbus. Leuk en terecht in dun bevolkte gebieden. Echter, hoe dient de DRU berekend te worden? Ik lees 0,3 DRU voor een belbusrit/matrit. Maar telt hier het ingezette materiaal mee? Dus als ik met een mini bus een rit rij 0,3 x 0,5 = 0,15 DRU moet tellen.
Nee, gewoon 0,3x tellen en niet het materieel meewegen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ZO6176 »

Maar voor die belbus moet je dan wel de aanschafkosten voor een 8-persoonsvoertuig meerekenen. Maar hoe zit dat met de dienstregeling?
Over het algemeen stopt een belbus niet op iedere halte en rijdt de meest gestrekte route. Immers waar niet gebeld is hoeft deze niet naar toe. Het is dus een beetje vreemd dat je DRU moet gebruiken voor het halteren op alle haltes terwijl deze in de praktijk niet doet.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

regenmaker schreef:Staat gewoon bij dat de verplichte lijnen als vaste lijndienst gereden moeten worden.
Hier heb ik overheen gelezen bedankt voor de herinnering, maar dat waren niet de enige vragen die ik had gesteld hierover, om nog een keertje te herhalen:

1. "Voor de belbussen, wat voor materieel moet je gebruiken?" (Is 8tax verplicht?)
2. "Zou het mogelijk zijn om een regel in te voeren die strafpunten geeft als er systematische belbusritten zijn die gegarandeerd altijd gebeld worden om misbruik te voorkomen?"

En een nieuwe vraag:
3. Hoe doen we matritten voor de belbus? Immers rijd een belbus normalier alleen af van depot (of vanaf het eindpunt van een andere belbusrit als de tijd tussen twee ritten die uitgevoerd moeten worden kort is) als er gebeld is.

(Sidenote: Dat is er al vanuitgaande dat de belbus word uitgevoerd door de vervoerder, volgensmij (uit mijn eigen ervaring) zijn de meeste belbussen in het echt gewoon onderaanbesteed aan een taxiboer en rijd hier als resultaat vaak gewoon een auto/taxi (Niet eens een 8tax) op tussen reguliere taxi ritten. Dat gaf mij eens een leuke ervaring bij mij op de 801 in Dordt waar de chauffeur geen enkele idee had dat die kaartjes voor die OV ritten op de 801 in de achterbak had zitten en naar zijn baas moest bellen om te bevestigen dat ons verhaal dat hij een belbusdienst reed ook daadwerkelijk klopte omdat die er nooit van had gehoord. _O- )
Ik blub in het Drecht.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Lijn65 »

Daniel schreef:Wel met de 20% korting voor een onderaannemer. En je mag een efficiëntere omloop voorstellen die met minder bussen kan worden uitgevoerd.
Is het toegestaan om één of meerdere ritten enkele minuten te schuiven om zo efficiëntere omlopen te kunnen maken?
Basislijn
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

Je mag altijd een voorstel doen om iets aan te passen, maar let wel op de intervallen: lijn 21 is qua tijden afgestemd op lijn 6/36 (naar de Fruitbuurt v.v.) en 22.
Dat is dan wel altijd een aanvulling op het bod op de lijnen zoals ze nu zijn, geeft mij weer wat meer keuze bij het kiezen tussen biedingen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Nathan_NL
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 14 jan 2015, 21:44

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Nathan_NL »

Over KBS-Onderaannemer

Dus als ik het goed begrijp,
* vertrektijden mogen gewijzigd worden, mits beargumenteerd en rekening gehouden met andere lijnen
* materiaalkeuze staat vrij maar zal voornamelijk bussen met cap 40 zijn omdat dat de minimumeis is en er niet veel geld beschikbaar is (wel 20% korting)
* designtechnisch is het vrij vanzelfsprekend allemaal, lijnnummers en materieelkleur (grotendeels/helemaal) blijven intact

Behalve vertrektijden lijken er geen middelen te zijn om efficiëntere omlopen te creeren, behalve dat icm de vertrektijden de bus misschien op een andere manier kan doorrijden maar het lijkt me dat vrij weinig winst daarin gehaald kan worden

Moeten er reserves aanwezig zijn, dit lijkt me namelijk vrij lastig qua budget...

Genoeg uitleg is er dus mogelijk haha
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: De mini aanbesteding

Bericht door julsteren »

Persbericht Julsterbus

De voltallige directie van vervoerder Julsterbus zal gaan onderzoeken of een gooi naar het concessiegebied Calariusdam mogelijk is. Het een en ander word nog onderzocht. In een later bericht zou duidelijk worden of er daadwerkelijk een bod gedaan word of niet.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

Nathan_NL schreef:* vertrektijden mogen gewijzigd worden, mits beargumenteerd en rekening gehouden met andere lijnen
Je mag een voorstel voor een aanpassing doen met eventuele besparingen erbij vermeldt, maar doe het bod a.u.b. op de gepubliceerde dienstregeling.
* materiaalkeuze staat vrij maar zal voornamelijk bussen met cap 40 zijn omdat dat de minimumeis is en er niet veel geld beschikbaar is (wel 20% korting)
Exact, maar als je iets voor elkaar krijgt met minder omlopen kan je eventueel dus wel comfortabeler bussen aanbieden.
Behalve vertrektijden lijken er geen middelen te zijn om efficiëntere omlopen te creeren, behalve dat icm de vertrektijden de bus misschien op een andere manier kan doorrijden maar het lijkt me dat vrij weinig winst daarin gehaald kan worden
Als tip: let ook op de keringen. De voorgestelde omlopen keren op het eindpunt op de tegenrichting, maar je zou ik ook een bus continu rondjes kunnen laten rijden.
Moeten er reserves aanwezig zijn, dit lijkt me namelijk vrij lastig qua budget...
De onderaannemer mag gebruik maken van de reservebussen van BleuBuzz.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

DrechtBlub schreef:1. "Voor de belbussen, wat voor materieel moet je gebruiken?" (Is 8tax verplicht?)

2. "Zou het mogelijk zijn om een regel in te voeren die strafpunten geeft als er systematische belbusritten zijn die gegarandeerd altijd gebeld worden om misbruik te voorkomen?"

En een nieuwe vraag:
3. Hoe doen we matritten voor de belbus? Immers rijd een belbus normalier alleen af van depot (of vanaf het eindpunt van een andere belbusrit als de tijd tussen twee ritten die uitgevoerd moeten worden kort is) als er gebeld is.
1. Nee, dat is niet verplicht maar ik ga wel meenemen in je toelichtingsscore als je midi, standaard of geleedmaterieel op die lijn zet. ;)

2. Ja, ik zal - 10 punten toekennen bij misbruik.

3. Je hoeft geen matritten voor de belbus te rekenen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Voor de liefhebbers: de nieuwe versie van het PvE voor Calariusdam staat online.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

Hoeveel leerlingen van de scholen waarnaar je een scholierenlijn kunt aanbieden reizen met de bus? Als ik een schoolbus aan wil bieden moet ik immers wel ergens op kunnen baseren hoe groot die bus moet zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Ik heb nog snel een update gedaan, lees ook even de laatste pagina. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

Kijk, da's handige info. Die scholieren moet ik dan bovenop het normale aantal reizigers rekenen neem ik aan? Want er zijn 10 scholieren van Perlingen naar Adam, maar er zijn maar 7 reizigers van Perlingen naar Adam in de ochtendspits?

En leuk dat je dat door mij verzonnen CBvVB hebt opgenomen :)

Trouwens: vervoerders opgelet, je hebt nog maar één dag (tot 13-11 20.00 uur) om een bod uit te brengen om onderaannemer in Klokbekerstad te worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Daniel schreef:Kijk, da's handige info. Die scholieren moet ik dan bovenop het normale aantal reizigers rekenen neem ik aan? Want er zijn 10 scholieren van Perlingen naar Adam, maar er zijn maar 7 reizigers van Perlingen naar Adam in de ochtendspits?
Ja, die reizigers staan los van de reizigers genoemd in de tabellen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

De inschrijving voor onderaannemers in Klokbekerstad is nu gesloten. In totaal zijn twee biedingen binnengekomen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

Voor het uitvoeren van de lijnen 21 op werkdagen en 16 op zondag in de concessie Klokbekerstad zijn door BleuBuzz twee biedingen van onderaannemers ontvangen. Zowel VIOP als TraveLink Touring Services hebben interesse getoond om deze lijnen in opdracht van BleuBuzz uit te voeren.

Na grondige bestudering van de biedingen is geconstateerd dat deze voor een groot deel overeen komen. Echter blijkt VIOP uit te gaan van veel realistischer rijtijden voor de MAT-ritten dan TTS, waarbij de MAT-ritten erg krap ingepland zijn. Dit resulteert voor de reizigers alleen maar in vertragingen op de eerste ritten, wat BleuBuzz niet wenselijk acht.

TTS deed in zijn bod ook nog voorstellen voor een kleine aanpassing in de dienstregeling. Wij hebben echter moeten constateren dat TTS voor het besparen op het aantal omlopen gebruik maakt van te krappe rijtijden, die bovendien niet voldoen aan de concessie-eisen zoals die gesteld waren door de provincie.

Rekening houdende met deze constateringen heeft BleuBuzz ervoor gekozen de uitvoering van lijn 21 (mv) en 16 (zo) te gunnen aan: VIOP.
Wij feliciteren VIOP met het binnenhalen van deze onderaannemingsovereenkomst en zullen het budget zo spoedig mogelijk overmaken, zodat VIOP tijdig het benodigde materieel kan bestellen om per maandag 18 november 2019 In Klokbekerstad te gaan rijden.
Tegen dit besluit is geen bezwaar mogelijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Wannes »

Ik ben zeer verheugd dat wij deze concessie hebben binnengehaald. Wij bieden een robuuste dienstregeling met voertuigen geschikt voor rolstoelgebruikers en hopen u als tevreden reiziger snel tegen te komen op werkdagen op lijn 21 en op zondag op lijn 16. Voor u als reiziger verandert er weinig, de bussen blijven dezelfde dienstregeling rijden en dezelfde kleurstelling behouden. Het enige verschil is dat het personeel van de VIOP is en dat de bussen het logo van de VIOP voeren.
Tot ziens in één van onze bussen.

Abel,

Directeur van de VIOP
Falcon
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 10 dec 2017, 19:09

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Falcon »

Nog een vraag. In de PvE staat de volgende wens vermeld:

1x/2 uur ontsluiting van Elp en Elshout met ten minste 4 haltes doordeweeks overdag. (3 punten)

Geldt hierbij dat er 4 haltes in beide dorpen afzonderlijk aangedaan moeten worden. Of voldoet een vervoerder aan deze wens zodra een bus bus 4 haltes aandoet in alleen Elp?

Tevens de vraag of het materiaalbudget niet erg laag is?
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DPDelft »

Provincie schreef:
Bezwaarschrift (tekst uit Programma van Eisen)
Ik vind dat er nu een zeer zware straf is gezet op het indienen van een bezwaar. In feite zorgt dit ervoor dat als een vervoerder bezwaar heeft ingediend de volgende concessie bij voorbaat kansloos is. Wanneer een bezwaar voldoende onderbouwd is vind ik dat de provincie dit bezwaar moet behandelen en daar geen consequenties aan zitten voor de vervoerder bij een volgende aanbesteding.
Een niet onderbouwd bezwaar heeft wat mij betreft gevolgen voor die aanbesteding maar niet voor een volgende concessie. Oplossing is anders iedere aanbesteding als andere vervoerder meedoen, maar ik geloof niet dat het spel daarvan leuker gaat worden.

Nogmaals mijn bezwaren tegen de gunning van de vorige concessie waren onderbouwd, maar hadden helaas een onjuist bronbestand waardoor het bezwaar wegviel. Dat heb ik zelf als vervelend ervaren, omdat ik niet onnodig bezwaar wil indienen om onnodig werk voor de provincie te creëren. De bezwaarprocedure in de concessie Calariusdam lijkt echter bedoeld om überhaupt bezwaar tegen een gunning te voorkomen. Want mocht je bezwaar wel terecht blijken dan heb je de volgende concessie sowieso verloren.

Misschien is het een optie om een financiële sanctie te geven (verlaging materieelbudget) wanneer een bezwaar niet onderbouwd is (-5 %, maximaal 300.000) of wanneer een bezwaar ongegrond wordt verklaard (-2,5%, maximaal 150.000). Belangrijk is wel dat er een verschil zit tussen beiden. In het geval van een gegrond bezwaar zou er eigenlijk compensatie moeten komen vanuit de overheid voor de door de vervoerder extra gemaakte kosten. Op deze manier heeft een vervoerder ook bij de volgende concessie nog een kans.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten