De mini aanbesteding

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Jef400 »

Met enig realisme heeft het weinig te doen. Ik ben blij dat het fictief is, anders heb je hier een aardige schending van rechten te pakken.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Definitieve PvE staat online. Ik wens iedereen succes.
traibergen schreef:Ik ben zeer verheugd dat wij deze concessie hebben binnengehaald.
Een een vraag: Wat voor materieel en hoeveel bussen heeft VIOP in zijn bezit? Ik neem aan 6x VDL Citea 12m.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Wannes »

regenmaker schreef:Definitieve PvE staat online. Ik wens iedereen succes.
traibergen schreef:Ik ben zeer verheugd dat wij deze concessie hebben binnengehaald.
Een een vraag: Wat voor materieel en hoeveel bussen heeft VIOP in zijn bezit? Ik neem aan 6x VDL Citea 12m.
De VIOP heeft inderdaad 6x VDL Citea 12m in bezit.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

De provincie verzoekt de vervoerders BleuBuzz en DAB met elkaar in overleg gaan om de dienstregelingen van beide vervoerders beter op elkaar af te stemmen binnen Klokbekerstad. Met name de overlap tussen lijn 13 van Bleubuzz en lijn 177 van DAB verdient enige afstemming. De provincie stelt een gezamenlijke exploitatie voor met een eenduidige route.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

Regenmaker: In de vervoerdersstatistieken staat mijn wagenpark incorrect aangegeven.

Ik heb 2 Tribus Civitas busjes, niet één.

Ik ga mij alvast even inlezen in de dienstregeling van Bluebuzz op de 13 en bij mij op de 177 om te kijken waar hoe ik denk dat deze het beste afgestemd kunnen worden. Waarschijnlijk zal de verandering vooral aan de kant van DAB liggen, immers de 177 alleen aansluiting biedt naar west via een 4-6*Uur (2-3*Uur in het weekend) rijdende lijncombo 170/171/172 en de bussen richting het station van KB, en voor alle andere verbindingen er al snellere bussen aanwezig zijn, en deze niet echt precies tijden vereist zoals ze nu zijn, terwijl lijn 13 bij Bluebuzz aardig in de frequenties/ritten van andere lijnen zit geboord op het andere trajectdeel.

Staat de provincie eventueel toe dat DAB verschillende dienstregelingen hanteert op de 177 op Zaterdag en Zondag als dit nodig blijkt te zijn, onlangs het feit dat er maar één dagtype "weekend" is voor beide dagen samen in concessie Zilverduinen?
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Ja, maatwerk in het weekend is toegestaan.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DPDelft »

regenmaker schreef:Definitieve PvE staat online. Ik wens iedereen succes.
Bedankt voor het aanpassen van de bezwaarregels. DriveGreen gaat zeer waarschijnlijk een bod doen op deze concessie.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

Voor deze overlap tussen Bluebuzz heeft DAB de provincie meermaals gewaarschuwd in de periode dat deze de concessie Klokbekerstad heeft uitgeschreven en hier de vragenronde open had.

DAB stelt dat de provincie voldoende geïnformeerd was dat dit kon gebeuren en daar vrede mee nam. De provincie heeft geweigerd hier op te handelen en heeft dus zelf het bestaan van twee niet-identieke naar dezelfde locatie met (grotendeels) dezelfde bestemming veroorzaakt.

Er is meer DRU en meer materieel nodig om aan de wens van de provincie te voldoen die DAB niet heeft.

Zelfs als de provincie het mogelijk zou maken de 177 en 13 tot één lijn samen te voegen door DAB en/of bluebuzz meer materieel en DRU te bieden is de lengte van het traject tussen Klaverbladel en het Stadscentrum van klokbekerstad via de langzamere route van lijn 13 die dan gevolgd zou moeten worden om reizigersstromen binnen KB niet naar de malle moer te brengen, van dusdanige lengte dat er dan bij DAB bussen het meerendeel van het uur stil zouden moeten staan bij het stadscentrum van Klokbekerstad. Tevens zou dit zéér nadelig zijn voor reizigers uit Klaverbladel, immers fungeert lijn 177 deels als snelbus voor lijn 13 en is tot wel 10 minuten (40%) sneller bij het stadscentrum van KB is als lijn 13 in het dal en op Zaterdag, en tot wel 21 minuten (84%) sneller is in de spits. Het alleen via de route van lijn 13 rijden is dus absoluut onwenselijk voor reizigers, en het alleen via de route van de 177 rijden dus óók.

Wij (DAB) willen dit dan ook zeer zeker niet.

Wij (DAB) kunnen er voor zorgen dat lijn 177 beter in patroon rijd met lijn 13 van Bluebuzz zonder grote problemen. Door de verschillen in de route en aansluitingen is een strakke halfuurdienst in het dal en op zaterdag volstrekt onmogelijk, maar DAB kan er relatief makkelijk (zonder aanpassingen bij bleubuzz) voor zorgen dat de lijnen beter gespreid rijden op het dal en op zaterdag. (Op de overige tijden: Zondag rijd Bleubuzz niet naar Klaverbladel dus valt er niks te spreiden tussen DAB en Bleubuzz, In de spits is vanwege het frequentieverschil beter spreiden niet mogelijk). Dit zien wij als de meest realistische oplossing.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

BleuBuzz heeft geen bezwaar tegen het bestaan van een sneldienst vanuit Klaverbladel, dit was immers al bekend bij het doen van de bieding op de concessie Klokbekerstad.
Wij zouden voorstellen dat lijn 177 in de spits 5 minuten later rijdt (zodat een kwartiersinterval vanuit Klaverbladel ontstaat) en in de daluren 20 minuten later rijdt (zodat een halfuursdienst ontstaat). Op die manier zijn de reismogelijkheden voor reizigers uit Klaverbladel optimaal over het uur verdeeld.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

Ik zal even kijken wat het beste uit komt ook als ik mijn aansluitingen er in betrek, ik kom binnenkort met een aangepaste dienstregeling voor de 177.
Ik blub in het Drecht.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

DAB vraagt onlangs het al over zijn van de vragenperiode alsnog voor een aanpassing aan het PVE van de provincie immers wij van mening zijn dat het materieelbudget ontoereikend is.

De DRU limiet is aardig krap zelfs voor de extreem lage frequenties die ge-eist worden, maar daar zit ons probleem niet, dit is een leuke puzzel op zichzelf.

Het probleem begint op het punt waar, zelfs als de absolute minimaal nodige aantal bussen voor alleen de basislijnen gebruikt word, het materieelbudget simpelweg (nagenoeg) op is. Hier door is het onmogelijk is om (Behalve bredere bedieningstijden en zelfs met extreem efficiënt plannen en zo veel mogelijk haltes over slaan om kortere koppelingen mogelijk te maken en zo bussen te besparen) meer te bieden dan het ge-eiste kernnet. Het materieelbudget is simpel gezegd té laag.

DAB stelt voor om, vanwege deze reden voor om (alsnog) het materieelbudget op te hogen tot een bedrag van absoluut minimaal 3.000.000.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

De provincie heeft helaas geen ruimte om meer materieelbudget te kunnen vrijmaken.

Een simpele calculatie leert ons:
  • 2x geleed voor Heelwoud - Calariusdam (1x/uur)
  • 2x geleed voor Calariusdam - Monnikenburen (1x/uur)
  • 2x standaard voor Calariusdam - Kanalendijk (1x/uur)
Het bestuur komt dan uit op grofweg 1.6 miljoen, 0.9 mil. lijkt ons ruimte zat. De provincie erkent dat dit krap is voor het scholierennet en zal daarom een overzicht van tweedehands bussen plaatsen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Falcon
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 10 dec 2017, 19:09

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Falcon »

regenmaker schreef:
  • 2x geleed voor Heelwoud - Calariusdam (1x/uur)
Ik ben dan toch wel benieuwd hoe je dit in 58 minuten gereden krijgt. :shock:
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

Heelwoud - Calariusdam kan helemaal niet binnen één uur. Met het absoluut minimaal nodige aantal haltes is die 62,5 minuten lang. Dan heb je bovenop die 1.8mil waar je dan al aan zit nog een reserve nodig dus zit je aan rond de 2 mil. - En dan geef je op dat moment nog exorbitant veel uit aan DRU omdat je in het dal, avond en weekend ook véél te groot materieel in moet zetten waardoor je eigenlijk niks kan.

Je gridlockt jezelf óf met DRU daardoor, Óf met materieel en uiteindelijk kan je dus eigenlijks niks doen behalve het kernnet leveren.

Een 2ehans markt voor schoolbussen helpt alleen als je die ook mag gebruiken op het normale netwerk, immers de schoolbussen kleinere bussen nodig hebben dan de rest, en als je de kleinere bussen niet gebruik je hoe dan ook geen DRU's over hebt om in een schoolbus of andere lijnen te steken.

Op dat moment heb je dus dat de provincie 2e hands bussen voor het normale netwerk nodig heeft terwijl dat met millieu-eisen onredelijk is en je dus gewoon weer terug komt op het feit dat er eigenlijk niet genoeg budget is.

Wij vragen dus nogmaals om alsnog het budget op te hogen ipv. een 2ehans markt toe te voegen, of een combinatie van een gematigde verhoging icm met het 2ehans markt idee.
Ik blub in het Drecht.
Falcon
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 10 dec 2017, 19:09

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Falcon »

Het is allemaal enorm krap ingepland. Ik zit al op mijn DRU en budget grens met alleen het Kernnet + Gemeente wensen. Ik heb nog niet een schoolbus of een verbeterpunt doorgevoerd (wel bedacht, maar tja, dat wordt hem niet).
iamthedutchdude
Berichten: 957
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: De mini aanbesteding

Bericht door iamthedutchdude »

Misschien een rare vraag, maar mogen er rijtijden vanaf de kaarten van andere concessies worden gebruikt voor matritten, of moeten de matritten over de wegen op de kaart van de concessie Calariusdam gereden worden?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

1. Over de materieelkosten. Ik zal het budget verhogen naar 3.3 mil. Geen 2e hands wagens.
2. Je bedoelt zeker om van Calariusdam via Kanalendijk naar Heelwoud een matrit aan te bieden. Dat mag zeker, gebruik dan de kaart uit de andere concessie.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

Woo :D
Ik blub in het Drecht.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

DAB stelt wijzigingen aan lijn 177 uit, het is lastiger dan gedacht om de lijn goed te laten verspringen en een balans te vinden in de reistijd en spreiding van reizigers vanwege het gigantische reistijdverschil. Wij komen mogelijk later als nog met een nieuwe dienstregeling voor deze lijn.
Ik blub in het Drecht.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DPDelft »

DriveGreen heeft zojuist het bod verzonden naar de overheid voor de Concessie Calariusdam.
Met het beperkte budget en de beschikbare DRU's is het lastig geweest een bod te doen
waarbij de kernwaarden van DriveGreen qua reizigerscomfort en frequenties gehaald worden.
DriveGreen heeft vertrouwen in het bod dat gedaan is en wacht af welke vervoerders ook een bod zullen uitbrengen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Vervoerders hebben nog zo'n 10 dagen de tijd om een bod in te dienen op de concessie Calariusdam.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ZO6176 »

NWZO dient dit keer geen offerte in. Geen tijd.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

Ik heb inmiddels mijn weekdagdienstregeling af, ik weet niet of ik het ook af krijg maar ik ben in ieder geval een aardig eindje.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

De directie van BleuBuzz is nog druk met allerlei aan de niet-virtuele dienstregeling gerelateerde zaken en ziet daarom ook af van het doen van een bod op de concessie Calariusdam.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

Persbericht van DAB:

Wij maken vandaag aan u bekend dat wij een bod op de concessie Calariusdam hebben gedaan, en dus meedingen naar de eer om uw vervoer in de regio te gaan rijden. Wij kunnen op dit moment inhoudelijk niet vertellen op dit moment hoe ons plan er uit ziet, maar zoals altijd is ons bod een reflectie van onze visie voor goed OV voor iedereen. U zal ons bod tijdens de uitslag van de concessie, (ook als wij onverhoopt niet winnen) mogen bekijken.

Met vriendelijke groet,
Drechtblub (Directeur van DAB)
Ik blub in het Drecht.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten