Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door SuperGhost »

DrechtBlub schreef:Persoonlijk als we toch aan het luchtfietsen zijn hier, denk ik dat het invoeren van een stoptrein tussen Bergen op zoom en breda misschien wel interessant kan zijn met een hoop (veelal kleinere) stations. ...

Een groot nadeel aan zo'n idee is het kunnen keren, vooral in Breda. (Bergen Op Zoom heeft meer dan genoeg ruimte voor een nieuwe platform op een keerspoor)
Als je alleen tussen Roosendaal en Bergen op Zoom nieuwe (sprinter)stations zou openen, dan zou je natuurlijk de IC Zwolle-Roosendaal als stopper kunnen doortrekken. Dan heb je geen extra capaciteit op Breda nodig natuurlijk.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Suus »

ProRail en NS hebben van de week bekend gemaakt 70 miljoen te willen investeren in het doortrekken van de sprinter Dordrecht - Roosendaal naar Goes. De stations tussen Bergen op Zoom en Goes verliezen dan hun intercity, Bergen op Zoom en Goes krijgen vier treinen naar Roosendaal en Goes, Middelburg en Vlissingen gaan er in reistijd naar Roosendaal en de Randstad er een half uur op vooruit.


https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/treinr ... ~a1c430eb/

De snelheid van de treinen zou ook omhoog moeten naar 160 km/uur, dat wordt een effect van de overstap naar ETCS. Het zit de Zeeuwen ook niet mee dat er een kilometerslange TSB tussen Zevenbergen en Lage Zwaluwe zit en het vele goederenverkeer op de Moerdijkbrug zit de 2200 ook regelmatig dwars.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
sumazuyq
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 12 aug 2018, 15:35

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door sumazuyq »

DrechtBlub schreef:Persoonlijk als we toch aan het luchtfietsen zijn hier, denk ik dat het invoeren van een stoptrein tussen Bergen op zoom en breda misschien wel interessant kan zijn met een hoop (veelal kleinere) stations. De gedachte is dan vergelijkbaar met de Merwede Lingelijn; er zijn veel kleinere kernen die makkelijk bedient kunnen worden en een gigantische reistijdverkorting kunnen krijgen door een treinstation in dat gebied, vooral in de richting Breda, en die samen een fors aantal reizigers kunnen geven.

Een groot nadeel aan zo'n idee is het kunnen keren, vooral in Breda. (Bergen Op Zoom heeft meer dan genoeg ruimte voor een nieuwe platform op een keerspoor)

Ik zou dan denken aan de volgende haltes:
Bergen Op Zoom
Heerle
Wouw
Roosendaal Tolberg (Thv. Willem Dreesweg)
Roosendaal
Zegge
Rucphen
St. Willebrord
Etten-Leur Vosdonk (Als mogelijk optie. Alleen op Weekdagen?)
Etten-Leur
Etten-Leur Oost (Thv. Lichttorenhoofd)
Prinsenbeek Zuid
Breda Centraal

Behalve dat zijn er (los van hoe makkelijk of moeilijk inpasbaar dit zou zijn) er nog wel een aantal stations die eigenlijk wel nodig zijn of heel veel nut kunnen hebben:

Rotterdam Feijenoord (Hele Jaar) (Redenen hiervoor lijkt mij logisch gezien de bebouwingsdichtheid in dit deel van Rotterdam en de frequente evenementen)

Schiedam Kethel
(Zoals al eerder genoemd door anderen)

Noordwijkerhout en Lisse-Keukenhof (Beiden liggen netzoals het nabij gelegen Hillegom relatief vér van het dorp af maar kunnen met overstap en/of fiets als voortransport een gigantische reistijdverkorting betekenen in beide richtingen en daarmee grote impuls geven aan OV gebruik in de regio.)

Amsterdam Westpoort (Zoals al eerder genoemd door anderen) (Tussen Westpoort en Geuzenveld in) (Ook hier lijkt mij niet heel veel verklaring nodig)

Loenersloot (Misschien een onverwachte maar met kleine aanpassingen aan het busnet kan dit zorgen voor een aardig grote reistijd verkorting richting Amsterdam vanuit Vreeland, Loenen aan de Vecht en Loenersloot en kan tevens de verbindingen van Mijdrecht en Uithoorn richting Utrecht een stuk sneller maken. Ik denk dat deze halte onlangs zijn locatie in een relatief afgelegen gebied toch heel erg druk kan zijn als je dit juist doet en OV flink wat beter kan maken voor de inwoners in het gebied. Met een vergelijkbare gedachte kan een station in Tynaarlo ook erg nuttig zijn.

Maartensdijk (ook hier lijkt mij niet veel uitleg nodig, dit is een plek met veel potentie om het OV beter te maken met een treinstation)

Ik zie trouwens ook wel wat in de argumenten die ik hier zie voor een station bij Nuenen-Eenheid.
Vind dit allemaal hele goede ideeën, goed uitgedacht ook. Enige waar ik weinig heil in zie is station Rucphen. Sowieso zijn er zoveel mogelijkheden qua nieuwe stations in Brabant, ongelooflijk dat er niets mee gedaan wordt. Op een totaal niet omslachtige manier kunnen duizenden mensen voor een deel de auto uit gejaagd worden.

Laatste suggesties voor nieuwe stations zijn van mijn kant Oosthuizen (haalt zeer waarschijnlijk geen 1000 reizigers, maar ligt zo dicht bij het spoor dat het niet te negeren valt), Bennebroek (bij deze is >1000 reizigers zeker mogelijk), Diepenveen (wel redelijk ver van het dorp).en Enschede Oost (en dan De Eschmarke sluiten)
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door DrechtBlub »

SuperGhost schreef:Als je alleen tussen Roosendaal en Bergen op Zoom nieuwe (sprinter)stations zou openen, dan zou je natuurlijk de IC Zwolle-Roosendaal als stopper kunnen doortrekken. Dan heb je geen extra capaciteit op Breda nodig natuurlijk.
Dat snap ik, ik denk alleen juist dat de stations tussen Breda en Roosendaal het gros van de reizigers op deze lijn zou opleveren, ik denk (kijkend naar reizigersstromen) dat juist het stukje tussen Bergen op Zoom en Roosendaal het minst druk zou zijn. Men wil ook al een tijd 4*Uur een sprinter tussen Tilburg en Breda, wellicht dat dat een oplossing kan bieden, die heeft namelijk ook keerproblemen op breda en komt van precies de andere kant. Dan Krijg je dus Weert - Bergen op Zoom.
sumazuyq schreef:Enige waar ik weinig heil in zie is station Rucphen.
Ik heb de post aangepast, ik bedoelde dan ook Bosschenhoofd, niet Rucphen. Mijn excuses.
sumazuyq schreef:Laatste suggesties voor nieuwe stations zijn van mijn kant Oosthuizen (haalt zeer waarschijnlijk geen 1000 reizigers, maar ligt zo dicht bij het spoor dat het niet te negeren valt), Bennebroek (bij deze is >1000 reizigers zeker mogelijk), Diepenveen (wel redelijk ver van het dorp).en Enschede Oost (en dan De Eschmarke sluiten)
In Oosthuizen is de bus niet echt veel voordeliger dan de bus, maar een station daar kan wel in één keer de hele buslijn Amsterdam - Hoorn opheffen als je vervolgens naar Grote Waal (En Scharwoude) een nieuwe stadsbus aanlegt in Hoorn. - Wellicht is een station op de lange termijn wel goedkoper dan de huidige bussen.

Ik denk inderdaad dat een station bij Bennebroek (mogelijk met de naam Bennebroek-Vogelenzang) wél over de 1000 zou kunnen komen.

Voor Diepenveen betwijfel ik of dit station meer dan 1000 reizigers kan halen, dat zou eigenlijk alleen interessant zijn in de richting zwolle, richting Deventer is de bus bijna altijd sneller als de loop/fietstijd naar het station meerekent.

Ik zou station Enschede De Eschmarke lekker laten liggen en geen station bij Enschede oost bouwen die dan met de bus gaat concurreren in een wijk die veel ouderen heeft en toch al zwak OV gebruik heeft. Daarbuiten moet je een buslijn openen naar het industriegebied bij De Eschmarkte om de treinreizigers een alternatief te geven, aangezien dat de grootste groep gebruikers van het station is wat ik begrijp van mijn bronnen in die buurt.
Dat kost uiteindelijk voor reizigers (ook al zijn dat er niet veel) meer tijd en maakt dingen niet echt direct goedkoper volgensmij vanuit een vervoerders oogpunt.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9168
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door regenmaker »

DrechtBlub schreef:Voor Diepenveen betwijfel ik of dit station meer dan 1000 reizigers kan halen, dat zou eigenlijk alleen interessant zijn in de richting zwolle, richting Deventer is de bus bijna altijd sneller als de loop/fietstijd naar het station meerekent.
Alleen rijdt er in de avonduren/weekend geen bus naar Diepenveen. De ritten op zaterdag zijn onlangs nog geschrapt vanwege te weinig reizigers.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Ardan »

Diepenveen bestaat voor een behoorlijk deel uit rijke lui met dikke wagens die never nooit het OV zouden pakken. De bus is in de spits goed gevuld met studenten en scholieren, daarbuiten zit er hooguit 5 man in. Degenen die wel een station zouden willen zijn al heel blij als Deventer Noord er komt, dat scheelt enorm in reistijd naar Zwolle.
Bron: ik werk in Diepenveen en spreek het halve dorp (A)

Ik denk dat er nog wel meer van dit soort rijkeluisdorpen zijn. Alleen droog naar het inwonersaantal kijken heeft niet altijd zin.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Suus »

Lang geleden heb ik op dit forum al eens geschreven dat een oproeptaxi voor de momenten buiten de spits een goede oplossing zou zijn voor Diepenveen. Ja, dat kost geld, maar het voorkomt dat mensen die om welke reden dan ook in Diepenveen geen gebruik kunnen maken van een auto toch een mogelijkheid hebben in de stad te komen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9168
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door regenmaker »

In Midden Overijssel rijdt geen enkele belbus. Ik denk dat een belbus sowieso een goede aanvulling kan zijn op het netwerk in Overijssel, niet alleen in Diepenveen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Western Soldier
Berichten: 1236
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Western Soldier »

Suus schreef:ProRail en NS hebben van de week bekend gemaakt 70 miljoen te willen investeren in het doortrekken van de sprinter Dordrecht - Roosendaal naar Goes. De stations tussen Bergen op Zoom en Goes verliezen dan hun intercity, Bergen op Zoom en Goes krijgen vier treinen naar Roosendaal en Goes, Middelburg en Vlissingen gaan er in reistijd naar Roosendaal en de Randstad er een half uur op vooruit.


https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/treinr ... ~a1c430eb/

De snelheid van de treinen zou ook omhoog moeten naar 160 km/uur, dat wordt een effect van de overstap naar ETCS. Het zit de Zeeuwen ook niet mee dat er een kilometerslange TSB tussen Zevenbergen en Lage Zwaluwe zit en het vele goederenverkeer op de Moerdijkbrug zit de 2200 ook regelmatig dwars.
Goed werk, ik vraag mij wel af welke maatregelen hiervoor nodig zijn en waarom het niet onmiddellijk zou kunnen, los van dat het extra DRU kost. Weet jij dat?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13192
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Z2N »

In Goes is een derde perron nodig, en het beveiligingssysteem moet worden aangepast, zoals Suus al zegt.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Vinny »

Ardan schreef:Diepenveen bestaat voor een behoorlijk deel uit rijke lui met dikke wagens die never nooit het OV zouden pakken. De bus is in de spits goed gevuld met studenten en scholieren, daarbuiten zit er hooguit 5 man in. Degenen die wel een station zouden willen zijn al heel blij als Deventer Noord er komt, dat scheelt enorm in reistijd naar Zwolle.
Bron: ik werk in Diepenveen en spreek het halve dorp (A)

Ik denk dat er nog wel meer van dit soort rijkeluisdorpen zijn. Alleen droog naar het inwonersaantal kijken heeft niet altijd zin.
off topic: er zijn eigenlijk geen dorpen meer waar mensen nog afhankelijk zijn van het OV. We leven niet meer in 1955, maar in 2019. Iedereen die een auto een soort van nodig heeft, heeft er inmiddels één.
ProRail en NS hebben van de week bekend gemaakt 70 miljoen te willen investeren in het doortrekken van de sprinter Dordrecht - Roosendaal naar Goes. De stations tussen Bergen op Zoom en Goes verliezen dan hun intercity, Bergen op Zoom en Goes krijgen vier treinen naar Roosendaal en Goes, Middelburg en Vlissingen gaan er in reistijd naar Roosendaal en de Randstad er een half uur op vooruit.
Dat is op zich goed nieuws, maar het is dan wel belangrijk dat de aansluitingen ook goed worden geregeld, je moet vanuit West-Brabant relatief vaak overstappen voor een andere bestemming in Nederland.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Chrysa
Berichten: 8001
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Chrysa »

Vinny schreef: Iedereen die een auto een soort van nodig heeft, heeft er inmiddels één.
Ik niet. -o-

Hier in West-Brabant is het in ieder geval zo dat de bussen van de grote stad richting plaatsen met 10000-15000 inwoners steeds drukker worden, terwijl de bussen naar de echt kleine dorpen langzaam maar zeker steeds leger worden.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door DrechtBlub »

Het verschil in het level van dienstverlening speelt daar ook een rol in denk ik.
Ik blub in het Drecht.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door SuperGhost »

Vinny schreef:off topic: er zijn eigenlijk geen dorpen meer waar mensen nog afhankelijk zijn van het OV. We leven niet meer in 1955, maar in 2019. Iedereen die een auto een soort van nodig heeft, heeft er inmiddels één.
Steeds meer jongeren kiezen er anders voor om géén auto aan te schaffen. Daarnaast zijn er ook genoeg mensen die mogen en/of kunnen rijden.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12829
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Hainje »

Alargule schreef:Nou vooruit, maar niet in de mijne.
Oh ben jij er zo één..... pffff.... -o-
🍉
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Post »

SuperGhost schreef:Steeds meer jongeren kiezen er anders voor om géén auto aan te schaffen.
Ook in de dorpen waar geen bus komt?
Alargule

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Alargule »

Smart mobility, jongens! Maas!

...kantje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Suus »

Post schreef:
SuperGhost schreef:Steeds meer jongeren kiezen er anders voor om géén auto aan te schaffen.
Ook in de dorpen waar geen bus komt?
Kleine dorpen zullen langzaam uitsterven en dat komt omdat veel jongeren een andere levensstijl wensen dan hun ouders, waarin het dorp niet kan voorzien. De gevolgen hiervan zie je nu al in delen van Noord-Nederland en Zeeland.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Cora
Berichten: 897
Lid geworden op: za 22 jun 2019, 19:13

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Cora »

Even een heel gek idee maar ik zit weleens te fantaseren over een spoorlijn Rotterdam CS - Spijkenisse - Brielle - Rockanje. Ik zou wel NS stations in Voorne Putten willen zien. Hoe denken jullie daarover?

(Let op:RTD-Spijkenisse nonstop ivm voorkomen concurentie met de metro)
Hier heeft iets gestaan maar wat er stond staat er nu niet meer...
Roeland
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Roeland »

Kansloos. Wie geld wil verspillen, moet vooral een spoorlijn aan gaan leggen parallel aan een prima functionerende metrolijn.
Als je zo graag railvoertuigen op Voorne wilt hebben, probeer dan de bestaande metrolijn vanaf Spijkenisse door te trekken naar Hellevoetsluis.
Laatst gewijzigd door Zugführer op wo 20 nov 2019, 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, het vorige bericht hoef je niet te citeren
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door visgraat »

Roeland schreef:Zwolle Zuid en Deventer Noord kunnen wellicht ook kansrijk zijn.
Maar dan wel in combinatie met 2x2 op Zwolle - Deventer (IC non-stop en de sprinter vertrekt zowel in Zwolle als Deventer kort na de IC).
Volgens mij heeft de NS meerdere keren aangegeven dat het momenteel niet kansrijk is, maar ik zie het anders. De aansluiting vanuit Deventer in Zwolle richting het noorden en vooral Groningen is zeer onbetrouwbaar. Die overstap is maar 4 minuten. Ik denk dat in meer dan een kwart van de gevallen de aansluiting niet gehaald wordt. Dat ga je niet zomaar veranderen vanwege aansluitingen in Zutphen en elders. Het levert wel veel frustratie op bij reizigers. Daarnaast zijn Olst en Wijhe echt geen IC-stations; dat levert bij reizigers nog wel eens verbaasde reacties op: Waarom stoppen we hier met de IC? En vervolgens die aansluiting missen? Dat is niet goed voor het imago.
Een tweede aspect is dat parallel aan het spoor een onrendabele buslijn 161 loopt. Hij rijdt in feite precies vrijwel de treinroute, alleen nog wat extra in Diepenveen en Deventer Noord. Naar mijn idee moet die buslijn eruit als de nieuwe concessie ingaat. Met het geld en wat extra subsidies, zou je dan een sprinter moeten inleggen tussen Zwolle en Deventer met naast Olst en Wijhe stops in Deventer Noord/Borgele (ook niet ver van Diepenveen) en Zwolle Zuid. Dat zou dan net in een uur op en neer moeten kunnen zijn. Enige wat dan waarschijnlijk nog in de weg zou zitten is een passeerspoor in Deventer Noord; dat is een kwestie van investeren in de toekomst.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6037
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door ZO6176 »

Het idee vind ik goed maar laat de infrastructuur van Deventer nog een kerende trein toe?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Klaasje »

Dan bouw je het oude zakspoor terug!
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door AppleMoose »

ZO6176 schreef:Het idee vind ik goed maar laat de infrastructuur van Deventer nog een kerende trein toe?
Infrastructuur kun je aanpassen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15352
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door ODRAIL »

DrechtBlub schreef:Maartensdijk (ook hier lijkt mij niet veel uitleg nodig, dit is een plek met veel potentie om het OV beter te maken met een treinstation)
Je zou hier het ov ook beter kunnen maken met verbeterde busdiensten. Dan is een station niet nodig.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten