Concessie Regio Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Dat de dubbelgeledes na de start van de Uithoflijn naar lijn 28 zouden gaan is zo ongeveer al sinds 2013 bekend...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jonkervoort
Berichten: 323
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Jonkervoort »

sirvinniei schreef:Wat is er dan precies onzorgvuldig aan het uitbrengen van een concept-dienstregeling?
Dat bij het ontwikkelen van die dienstregeling (die, nogmaals, niet alleen een paar lijnen wijzigt maar het netwerk deels opnieuw opzet en een andere OV-strategie introduceert) noch het ROCOV, noch de gemeenten, noch reizigers zijn betrokken. Ja, er is ergens achteraan het proces nog een inspraakmoment, maar dergelijke participatievormen geven het publiek juist het gevoel dat de besluiten al genomen zijn (een van de voornaamste fouten die ook bij die hele windmolenoorlog in Drenthe zijn gemaakt), niet dat ze serieus genomen worden. Nogmaals, voor een voorbeeld hoe het goed kan: kijk naar het streefbeeld 2020. Ik ben het ook niet eens met alles wat daarin staat, maar men ging daarbij een stuk zorgvuldiger te werk.
Wijzigingen die direct betrekking hebben op de uithoflijn, maar het gaat hier om een volledige netwerkvisie. Die nu het handigst uitgevoerd kan worden door de instroom van bussen, die dan makkelijk een hov kleurtje kunnen krijgen. Voor zover ik weet is er bijv. 2 jaar geleden niks gezegd over waar de dubbelgeledes naartoe zouden gaan en wat de invloed daarop zal zijn.

Nogmaals: het draait om een concept dienstregeling, waar aan de hand van realistische en realiseerbare feedback nog aanpassingen aan kunnen komen. Er is nog helemaal niks "opgedrongen".
Van de dubbelgeledes staat al in een aantal vervoerplannen dat die naar lijn 28 gaan, en zoals Daniël aangeeft was dat eerder ook al wel duidelijk.
En die herziening van het netwerk heeft dus niets te maken met de Uithoflijn, meer met het afschrijven van de Ambassadors. En om een hele netwerkwijziging nú er snel doorheen te duwen om de bussen het juiste kleurtje te kunnen geven lijkt me geen fantastische reden.

En nogmaals: het betreft niet alleen een concept dienstregeling maar het reorganiseren van het netwerk op basis van een andere filosofie. Daarbij is, in tegenstelling tot de vorige keer dat dit gebeurde, niemand bij betrokken geweest waardoor het voor iedereen nu als een verrassing komt en waardoor iedereen nu verbaasd is dat ze er niet veel eerder bij betrokken zijn.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door sirvinniei »

Nogmaals, voor een voorbeeld hoe het goed kan: kijk naar het streefbeeld 2020. Ik ben het ook niet eens met alles wat daarin staat, maar men ging daarbij een stuk zorgvuldiger te werk.
In Groningen Drenthe is er sprake van een ov-bureau, waarbij de provincie veel directer de touwtjes in handen heeft en deze de dienstregeling vrijwel voorschrijft en Qbuzz deze tegen een bepaalde prijs per kilometer uitvoert.

Bij U-OV (en de meeste andere concessies) is er een beperkt aantal DRU en moet er bij elke wijziging gepuzzeld worden. Er kunnen niet zomaar wensen worden ingebracht of een streefbeeld worden gebracht, omdat de negatieve consequenties niet direct in beeld kunnen worden gebracht (elke kleine DRU wijziging is weer afhankelijk van een andere wijziging).

Maar laten we nou vooral niet zo voorbarig zijn, het is maar een concept-dienstregeling. Nu al zijn sommige dingen veranderd (de 34 die toch in haltes in Soesterberg gaat stoppen). Laten we eerst wachten op de reactie nota en wat dat oplevert in plaats van te zitten zeuren op een concept.
Utrecht is al een uitzondering dat ze een concept dienstregeling met enquête uitbrengen. In de meeste andere provincies douwen ze grote dienstregeling wijziging er gewoon doorheen, na het naar het rocov te sturen (Bijvoorbeeld het afbreken van de stadsdienst van Harderwijk).
Ik heb geen onderschrift
Jonkervoort
Berichten: 323
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Jonkervoort »

Het streefbeeld 2020 was niet voor Groningen-Drenthe, maar voor Utrecht. En ik stel ook zeker niet voor dat we het in Utrecht gaan doen zoals in Gelderland, ik stel voor dat het het minstens zo goed en zorgvuldig zou moeten gebeuren als de vorige keer in Utrecht.

OV-strategieën en visies waren voorheen een taak van het BRU. Op zich prima dat dat niet meer bestaat, was vrij overbodig, alleen dan moet de provincie die taak wel overnemen en niet verzaken.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door wouter15 »

Via https://www.provincie-utrecht.nl/publis ... 2020_1.pdf is het Vervoersplan 2020 van U-OV te lezen.
Stadsbus
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Stadsbus »

Ook komen er zo te zien nieuwe bussen bij; op pagina 7 staat dat er in begin 2020 2 nieuwe elektrische bussen komen voor Bunnik en 3 nieuwe elektrische bussen voor Amersfoort.
TimoD
Berichten: 211
Lid geworden op: do 10 mei 2018, 09:10
Locatie: Utrecht/Zeist

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door TimoD »

wouter15 schreef:Via https://www.provincie-utrecht.nl/publis ... 2020_1.pdf is het Vervoersplan 2020 van U-OV te lezen.
Dat is die van Syntus. Die van U-OV vind je op https://uov-prod.cdn.prismic.io/uov-pro ... v+2020.pdf
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Stadsbus schreef:Ook komen er zo te zien nieuwe bussen bij; op pagina 7 staat dat er in begin 2020 2 nieuwe elektrische bussen komen voor Bunnik en 3 nieuwe elektrische bussen voor Amersfoort.
Alleen is dat de andere concessie waar dit topic niet over gaat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Cas
Berichten: 881
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Cas »

Volgens mij is dat het vervoersplan van Syntus, tenzij mijn ogen me bedriegen ;)
請勿靠近車門
rooddolfijn
Berichten: 770
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door rooddolfijn »

Mijn eerste indruk:

Jammer dat U-OV alsnog de route door de Schaakwijk schrapt. Dat is nu bijna het bestaan van lijn 4 door Zuilen. Ook het verlagen van de frequentie op lijn 28 in de daluren en op zaterdag is overbodig.

In paragaaf 3.2 staat dat lijn 73 2x/uur door rijdt naar Soesterberg. In de frequentietabel staat dat er niet. Lijn 77 rijdt op zaterdag overdag (winterdienstregeling) 4x/uur. In de zomerdienstregeling 6x/uur. Slordigheid mag ik hopen.

Weet iemand of er gelede bussen uit GD overkomen naar Utrecht voor de stadsdienst en U-Link?

Jammer dat de bestemming kleuren verdwijnen. Ik vond het toch wel leuk staan (en uniek natuurlijk, ook al heeft Connexxion een poging gedaan in AML).
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5260
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Lijn 45 »

Weet iemand of er gelede bussen uit GD overkomen naar Utrecht voor de stadsdienst en U-Link?
Hier wordt gezegd dat er gelede Citaro's overkomen uit de reeks 3424-3447.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door sirvinniei »

Volgens mij is de tabel nog niet goed aangepast. Halte namen in Soesterberg verschillen overigens ook tussen 34 en 73 in de kaartjes (bij de een staat RK Kerk en de ander Soesterberg-West, terwijl dat dezelfde haltes zouden moeten zijn)

Je spaart dienstregelingsuren uit met de frequentieverlaging van lijn 28, zonder dat je reizigers substantieel benadeelt (gemiddeld 1,25 minuut langere wachttijd)
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door nvdw »

Halte Soesterberg-West is de huidige halte RK Kerk/N237, het haltepaar aan de provinciale weg waar nu 72 (en straks 34) stopt. De halte RK Kerk is de halte van de 52 en 56 aan de parallelweg.

In de beantwoording van de opmerkingen van het ROCOV is er trouwens sprake van een lijn 75 om in Zeist de routevariant van de 74 via Kerckebosch en station Dbz herkenbaarder te maken, en die in Nieuwegein-Zuid vanaf halte Waterlelie doorrijdt naar Vreeswijk in plaats van Vianen. Zal toch niet doorgegaan zijn want in het vervoerplan zie ik er niks van terug.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Ik heb ook maar eens het definitieve vervoersvoorstel gelezen en ik moet zeggen dat ik eigenlijk best wel tevreden ben met de aanpassingen.

- als allereerst las ik (tot mijn verbazing) dat U-Link 34 via Dijnselburg blijft rijden. Ik vermoed dat hiervoor toch is gekozen omdat het plan om de halte Vrijheidsplein te verplaatsen naar de Dijnselburgerlaan gesneuveld is. U-Link 34 via huidige halte Vrijheidsplein laten rijden is niet prettig voor doorgaande reizigers. Aanzienlijk meer bussen voor Dijnselburg in de daluren en zelfs in het weekend! Top!
- Vollenhove gaat voor het eerst gebruikt worden als (gedeeltelijk) eindpunt van een lijn. Erg goed idee aangezien je nu ook al merkt dat er bij de huidige lijnen 52, 53 en 72 na De Dreef/Panweg niet zo veel mensen meer in de bus zitten. Nu krijgt Vollenhove de bussen die het nodig heeft en rijdt de bus minder lang (bijna) leeg. Bij de halte Jordanlaan zal er daarnaast ook veel vraag komen naar vervoer naar de Uithof aangezien de 71 en 271 opgeheven worden. Dit is een praktische manier om de gesneuvelde Uithofbussen te compenseren.
-Ik denk echter niet dat het een goed idee is om lijn 71 tussen Driebergen-Zeist en De Uithof op te heffen. De Uithof is in de spits haast net zo populaire bestemming als Utrecht CS; teveel mensen krijgen een extra overstap.
-ik ben wel positief over U-Link 73; Vollenhove krijgt in totaal geloof ik iets meer bussen dan met 52/53, maar Zeist-Noord gaat er wel flink op vooruit. Daar zal langer een kwartiersdienst aangeboden worden. Ik had het zelf logischer gevonden als de tak naar Handelscentrum ipv busstation doorgetrokken zou worden naar Soesterberg omdat dat minder om is. En 73 rijdt hierdoor ook lang parallel met bus 56. In ieder geval wel goed dat Soesterberg haar verbinding met Utrecht behoudt.
- Ook mooi dat er niet geluisterd is naar ROCOV om wat haltes aan de Utrechtseweg op te heffen. Niet bepaald prettig om in een stampvolle bus 53 te zitten en dan bij elke halte langs de Utrechtseweg te stoppen omdat er 1 of 2 mensen uit willen terwijl verreweg de meesten in Zeist moeten zijn.
- Prettig voor Zeist-West dat ze vanaf daar nu ook naar Driebergen-Zeist kunnen, maar Kerckebosch gaat er zo wel op achteruit en krijgt ook niet meer 4x/uur een bus in de spits (?).
- Kwalijk dat de bestemmingskleuren weer weggegooid worden en daarmee de overige lijnen als het ware minderwaardig worden. Alle haltes in het vervoersgebied mogen nu ook weer aangepast worden. Richting Zeist ook niet verstandig dat er gekozen is uit 2 kleuren die op elkaar lijken.

Als laatste zie ik nog steeds niks om Bosch en Duin bereikbaarder te maken. Halte Aartsbisdom lijkt voor in ieder geval 575 en misschien 34 lijkt me niet al te veel moeite en er zijn genoeg reizigers van de Wijngaard en Eleos.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door nvdw »

In de spits rijdt nog steeds lijn 35 (nu 371) tussen Driebergen-Zeist en de Uithof.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door wouter15 »

Via http://www.rocovutrecht.nl/download/adviezen/182 is een advies te lezen van het ROCOV Utrecht aan U-OV over de schouw van een Heuliez 9m bus. Dit zou zomaar eens de nieuwe bus voor lin 2 kunnen worden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

De dienstregeling 2020 is vandaag beschikbaar gekomen in het NDOV-loket, zal binnenkort wel in OVinfo staan. Wat me er in elk geval in opviel zover je de bestanden los van elkaar kunt lezen is een lijn 920 Maarssen-Zuilen die aannemelijk de 120 vervangt totdat U-Flex er ingevoerd wordt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Inmiddels zitten de tijden in OVinfo. De nieuwe lijnen staan nog niet in het lijstje, maar zijn wel te bekijken door via het overzicht van lijnen op een halte te zoeken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
rooddolfijn
Berichten: 770
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door rooddolfijn »

Heeft iemand al lijnfolders of een lijnennetkaart van U-OV voor de dienstregeling 2020?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Nee, die zijn namelijk nog niet gepubliceerd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
UtrechtOV
Berichten: 138
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 20:02

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door UtrechtOV »

Nieuwe dienstregeling zit wel al in 9292.
Gerben3
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 27 okt 2019, 17:44

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Gerben3 »

Ik zit eens op de reisplanner te kijken voor mijn reis van Nijmegen naar Science Park en andersom vanaf 16 december. Zoals normaal wordt 's ochtends nog steeds als advies gegeven om vanaf Driebergen-Zeist lijn 35 (nu 371) te nemen richting Science Park. Maar op de reis vanaf Science Park richting Nijmegen wordt ik nu alleen nog maar geadviseerd om de tram (22) te nemen... Alternatieven naar Driebergen-Zeist zijn nu gewoon niet meer te vinden (dus lijn 34 en dan overstappen bij Jordanlaan óf lijn 35). Op deze manier gaat natuurlijk helemaal niemand meer lijn 35 nemen richting Driebergen. :N Dat worden veel vrijwel lege ritjes voor U-OV op lijn 35...

Overigens 's ochtends richting de uithof is lijn 371 nu altijd al druk (en dus succesvol), alleen 's middags is lijn 371 momenteel gewoon geen alternatief voor een lijn 71 kwartiertje eerder. Want de latere (3)71 brengt de onzekerheid mee want dan zit je steeds te knijpen of je de trein wel gaat halen op Driebergen (want ze komen vrijwel altijd te laat...). Ook zijn nu al in de reisplanners sommige ritten van lijn 371 nu ook al niet te vinden (want lijn 71 wordt dan geadviseerd)... Nu valt de 71 dus weg en de 'nieuwe' reizen via Driebergen (met overstap óf met lijn 35) zijn niet meer te vinden in de reisplanners, dus dan wordt lijn 35 al helemaal een spooklijn...

Vindt dit eigenlijk erg 'dom' want ze willen toch juist Utrecht Centraal ontlasten? Op deze manier belast je Utrecht Centraal toch alleen maar meer door iedereen te adviseren tram 22 te nemen...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Volgens mij is dit puur de domheid van 9292 waar je last van hebt: lijn 35 (nu 371) zal vanwege zijn aansluitgarantie veel buffertijd hebben en dan komt hij dus niet uit de planner.
Net zoiets als in de Connexxion tijd waarin de planner weleens adviezen gaf van de ene bus naar CS op een andere over te stappen bij het Neude omdat die door minder buffer zogenaamd sneller was.

Edit: het bewijs dat het 9292 domheid is... Ik plan net Heidelberglaan - Driebergen-Zeist op Google Maps en krijg er direct een advies met 371 uit.
Voor de nieuwe dienstregeling is 35 iets minder vindbaar, maar krijg ik bij Google geen route via de tram. Wel met 28 en 50 via Oorsprongpark of 34 en 50 via Zeist.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gerben3
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 27 okt 2019, 17:44

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Gerben3 »

Het 'gekke' is dus dat het 's ochtends richting de Uithof wel goed in de reisplanner staat (wanneer er een aansluitgarantie is), dan wordt lijn 35 nog steeds geadviseerd door 9292. Maar ik bedoel lijn 35 richting Driebergen-Zeist vanaf de Uithof dan ontbreekt elk alternatief via Driebergen compleet en wordt je altijd geadviseerd om tram 22 te nemen. 's Middags is er geen aansluitgarantie maar een krappe overstap die in de praktijk vaak niet wordt gehaald, waardoor ik vaak liever de 71 een kwartiertje eerder neem...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Nou ja, zoals ik dus zeg adviseert Google wel deels lijn 35. Nou heb ik nog geen reis met treinoverstap gepland, maar puur naar station Driebergen-Zeist.

Edit: voor Heidelberglaan - Arnhem Centraal komt nu wel 371 eruit, maar wordt je in de nieuwe dienstregeling via Utrecht Centraal met lijn 28 of 34-50 gestuurd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten