Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door regenmaker »

In Duitsland gebruikt men vaak beiden in combinatie met de afkorting van de plaats, bijvoorbeeld:

BO-Stiepel (plaats-stadsdeel)
Haarstraße (straat)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Roeland
Berichten: 2272
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Roeland »

Mojito schreef:Gisteravond was ik rond 18u weer eens op het prachtige station Europaplein. Toen viel me op dat de zuidelijke uitgang toch niet heel handig opgezet blijkt te zijn voor piekdrukte. Ik moest door een van de poortjes (er zijn er daar slechts vier) naar de uitgang. Dat is overigens ook de enige kant die je daar op kunt.

Kennelijk was er net een congres afgelopen. Voor de kaartverkoopautomaten (het zijn er slechts twee) stonden twee lange rijen. Ik hoorde veel Engels om me heen, maar ook andere talen. Keurig gevormde rijen overigens, zoals wij Nederlanders dat vaak zelf nauwelijks blijken te kunnen. Alleen staan de rijen daar precies dwars op de looprichting. Door het poortje naar de trap of de roltrap gaan en vice versa werd nog best lastig en irritant, zo.

De huidige ruimte voor kaartverkoop is nogal klein, terwijl de tussenverdieping bovenaan de beide trappartijen, vanwaar je zo mooi op de sporen kunt kijken, juist weer redelijk ruim is nu. Het zou mij logischer lijken om die poortjes te verplaatsen naar ‘om de hoek’, d.w.z. in het verlengde van (en evenwijdig aan) de roltrap die vanaf het perron richting Zuid af komt. De ruimte die nu direct achter de huidige poortjes ligt trek je bij de voorruimte tussen trap en poortjes zodat je daar nog een paar automaten plaatsen. De rijen worden dan hopelijk korter en staan niet direct in de weg.

Ik moest dit maar eens naar het GVB mailen...
Volgens mij is dit geen probleem van station Europaplein, maar van de RAI. Eenvoudig op te lossen door, tijdens zo'n congres, bij de RAI-receptie een Engelssprekende GVB-medewerker neer te zetten bij een GVB-kaartautomaat met Engelstalige bediening. Of bij de RAI-receptie gewoon handmatig dagchipkaartjes laten verkopen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Is er toevallig laatst een update geweest bij de Metropolissen?
Ik heb namelijk al een aantal stellen gezien die aan de voor- en achterzijde het lijnnummer niet meer tonen op het digitale display.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
OVspotterAMS
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 13 apr 2018, 18:38

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door OVspotterAMS »

Zojuist op station Europaplein de omroep gehoord over het aankomende 'test-weekend'. Misschien is het handig als GVB deze omroep maar op 1 van de 2 perrons had afgespeeld, of gesynchroniseerd aan elkaar. Maar niet zoals nu de 1 ongeveer een seconde later laten beginnen dan de ander. Want dan is er niet echt een helder verhaal van te maken :wink:
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Geen nood. In de metro hoor je het tussen elke twee stations
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Frank93 »

Vandaag is de rechtszaak van het ongeluk vorig jaar mei, en nu blijkt dat de chauffeur van de bus onder invloed was:
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/257070/b ... dma-en-ghb
Hensepens
Berichten: 109
Lid geworden op: do 12 nov 2015, 23:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Hensepens »

Meltrain schreef:Is er toevallig laatst een update geweest bij de Metropolissen?
Ik heb namelijk al een aantal stellen gezien die aan de voor- en achterzijde het lijnnummer niet meer tonen op het digitale display.
Zojuist ook geconstateerd. Lijkt het wel op.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Roeland schreef:
Volgens mij is dit geen probleem van station Europaplein, maar van de RAI. Eenvoudig op te lossen door, tijdens zo'n congres, bij de RAI-receptie een Engelssprekende GVB-medewerker neer te zetten bij een GVB-kaartautomaat met Engelstalige bediening. Of bij de RAI-receptie gewoon handmatig dagchipkaartjes laten verkopen.
Nou, ik vind het toch raar dat hét station van de RAI, verder helemaal gebouwd op grote bezoekersaantallen, slechts VIER poortjes heeft. Of gooien ze na een evenement gewoon die hele poortjeswand open en zetten ze mobiele cico's neer?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Suus »

Bij de deelname aan de reizigerstesten van de Noord-Zuidlijn had ik een test waar alle deelnemers (een paar honderd) vanwege een noodsituatie station Europaplein moesten verlaten en daarna er alsof een congres uitliep er allemaal weer in. Bij die test ging behoorlijk wat fout door het minimale aantal poortjes (ontruimen duurde te lang, bij het betreden van het station vielen er mensen van de roltrap omdat de hal al volstond), maar er is sindsdien helemaal niets veranderd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Dat klinkt niet best. :?
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door VIRM »

die test had ik ook gedaan. ;) Maar wat was dan het nut daarvan, als er vervolgens helemaal geen aanpassingen zijn gedaan?
Beul van de blindegeleidelijn
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Durashift »

Tja, een ontruimingsplan zal wel getest moeten worden.. anders komt er geen vinkje in het certificaatlijstje..

Dat zo'n vinkje niet betekend dat de test succesvol is verlopen.. maakt niet uit. Daar kan je dan weer een rapport over maken wát er beter zou kunnen.. :wink:
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Buslijnen 72, 78 en 79 rijden metrodienst tot 10.00 uur. Weliswaar met vertraging.

https://reisinfo.gvb.nl/nl/lijnen/79
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Ik snap niet waarom lijn 78 niet bij Spaklerweg stopt, want de kortste route tussen Amstelstation en Van der Madeweg is via de Spaklerweg.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Wubbo »

Durashift schreef:Tja, een ontruimingsplan zal wel getest moeten worden.. anders komt er geen vinkje in het certificaatlijstje..
Ik lees nergens dat het gaat over een ontruimingsplan? Het artikel van AT5 heeft het juist over de treinbeveiliging.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10550
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amster

Bericht door trolly »

Er ontstaat wat verwarring, mogelijk doordat AT5 in een artikel over het testen van de treinbeveiliging het over een "beveiligingssysteem" heeft, terwijl het in de posts daarboven over de drukte op metrostation Europaplein ging, en de ontruimingstest met reizigers waaraan Suus deelnam (ik was daar overigens ook, dus vandaar dat het wat langer duurde allemaal).
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door STF »

Meltrain schreef:Ik snap niet waarom lijn 78 niet bij Spaklerweg stopt, want de kortste route tussen Amstelstation en Van der Madeweg is via de Spaklerweg.
Lijn 78 gaat via de Gooiseweg, dus komt niet langs Spaklerweg.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Aha, bedankt. Dat klinkt alleen niet als de makkelijkste weg.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10550
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Kort en snel zijn niet altijd hetzelfde.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door STF »

Als je vanaf Amstelstation naar v.d. Madeweg rijdt, op de wijze zoals nachtbus 285 dit doet, dien je door het dorp Duivendrecht te tuttelen om bij station Duivendrecht te komen. Via de Gooiseweg rijden is praktischer, dan kom je uit de tegengestelde richting bij v.d. Madeweg aanrijden en kan daardoor heel snel en eenvoudig naar station Duivendrecht verder rijden.

De hele uitvoering van die pendellijnen was trouwens een grote ramp, echt alles van A tot Z ging fout. De GVB bussen werden gereden door touringcarchauffeurs waardoor zowel routekennis al voertuigkennis ontbrak, wat het hele gebeuren er al niet echt makkelijker op maakte maar er gingen los daarvan ook zoveel andere dingen fout zoals sommige bussen die spontaan over gingen van een kloppende bestemming naar "Sorry, geen dienst" en de pendelbussen van lijn 72 op Amstelstation-hoog aankondigen terwijl de chauffeurs de instructie hebben gehad bij Amstelstation-laag te halteren. De halte Overamstel staat wel in de dienstregeling maar ter plaatse is nergens een (tijdelijke)halte te bekennen. Bij sommige chauffeurs reed er de eerste rit iemand van GVB zelf mee om de route te wijzen maar daar had je ook niet altijd zoveel aan, want dan stond je op een gegeven moment in een doodlopende straat met zo'n 18 meter gelede-bus...

Ik stond zelf bij station Lelylaan te wachten toen de pendeldienst werd opgestart, de 1e rit kwam niet opdagen (chauffeur kon het beginpunt niet vinden, hoorde ik later), de 2e rit kwam niet opdagen (omdat er voor die chauffeur geen bus beschikbaar was, hoorde ik later), diverse mensen die daar ook stonden en naar hun werk moesten begonnen zo langzamerhand wel wat zenuwachtig te worden hoe het nu verder moest.

Voor de VU universiteit is enige tijd de rijbaan, fietpad, stoep en keerlus van de tram (lijn 24) versperd geweest omdat daar een gelede-bus met de voorbumper tegen het hek klem stond (geplaatst tussen de beide rijrichtingen van de weg) en de achterbumper tot over de tramrails heen hing, die bus stond echt helemaal dwars over de weg heen.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Milco »

Ik zie op OVzoeker dat lijn 24 geheel met Combino's rijdt. Weet iemand of dit tegenwoordig gepland is of dat er te weinig 11G/12G trams zijn?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Frank93 »

Ik stond net te wachten op iemand in de metrohal centrumzijde en iedereen diende de ruimte te verlaten. De brandweer komt nu net aan.
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door MetroRET »

Milco schreef:Ik zie op OVzoeker dat lijn 24 geheel met Combino's rijdt. Weet iemand of dit tegenwoordig gepland is of dat er te weinig 11G/12G trams zijn?
Wat ik begreep is dat men door het remzand heen zit, Combino's schijnen zuiniger te zijn met het zand.

Verder op lijn 19 ook de nodige combino-inzet.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Milco schreef:Ik zie op OVzoeker dat lijn 24 geheel met Combino's rijdt. Weet iemand of dit tegenwoordig gepland is of dat er te weinig 11G/12G trams zijn?
Ik zie de laatste tijd opvallend vaak Combino’s op de 24.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 99 gasten