Busvervoer in Fryslân
Re: Busvervoer in Fryslân
wonderlijk dat je zulke wijzigingen weer eerder op een forum ziet staan dan van de werkgever krijgt.
Re: Busvervoer in Fryslân
Chauffeur Friesland schreef:Svenosss schreef:Oeh, tof! Zie dat de wijzigingen al verwerkt zijn in de wiki..
ZOF:
https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Dien ... ember_2019
NWZF:
https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Dien ... ember_2019
Helaas wordt er nogal wat werk van ons OV chauffeurs ''afgepakt'' :'(. Verder zitten er wel goeie dingen in de nieuwe dienstregeling!
Ja ze pakken steeds meer van ons af. Ons pakket in Oosterwolde is aardig saaier geworden.

Eelke-Hendrik brengt je bij Arriva door heel Fryslân
Re: Busvervoer in Fryslân
Iemand die weet wat er gebeurt met bijvoorbeeld de Volvo 8900 nu de HOV GD concessie naar Qbuzz gaat?
Aankomend buschauffeur Arriva!
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 5637
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Busvervoer in Fryslân
Die paar bussen zullen ongetwijfeld in een andere concessie van Arriva gaan rijden, zoals ook met de rest van deze serie gebeurde nadat Arriva concessie DAV had verloren.
Medewerker Operations & Payroll Services bij USG People
Mijn websites:
http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 08-12-2019
http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 24-11-2019
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Mijn websites:
http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 08-12-2019
http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 24-11-2019
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: vr 25 okt 2019, 10:19
Re: Busvervoer in Fryslân
EHH schreef:Chauffeur Friesland schreef:Svenosss schreef:Oeh, tof! Zie dat de wijzigingen al verwerkt zijn in de wiki..
ZOF:
https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Dien ... ember_2019
NWZF:
https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Dien ... ember_2019
Helaas wordt er nogal wat werk van ons OV chauffeurs ''afgepakt'' :'(. Verder zitten er wel goeie dingen in de nieuwe dienstregeling!
Ja ze pakken steeds meer van ons af. Ons pakket in Oosterwolde is aardig saaier geworden.
Echt jammer! Bij ons in Drachten 7 diensten minder over de hele week gezien. Ook Andere standplaatsen krijgen minder... Qua variatie blijft ons pakket wel mooi

Re: Busvervoer in Fryslân
Chauffeur Friesland schreef:Echt jammer! Bij ons in Drachten 7 diensten minder over de hele week gezien. Ook Andere standplaatsen krijgen minder... Qua variatie blijft ons pakket wel mooi.
Wij missen maar 1 dienst gelukkig wij rijden veel op Assen zoals altijd

Eelke-Hendrik brengt je bij Arriva door heel Fryslân
Re: Busvervoer in Fryslân
Arriva gaat een bestaande bus (laten) ombouwen naar waterstof toepassing..
Bron:
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... -groningen
Is dat nou handig, betrouwbaar, zo'n ombouw naar waterstof?
Ik begrijp dat wel gezien de (korte) looptijd van de proef.. maar.. volgens mij hebben elektrificatie ombouwen van voertuigen in het verleden toch wel laten zien dat dat niet bijzonder betrouwbaar en over een lange actieradius beschikt.
Natuurlijk, ook de fabrikanten baseren (deels) hun waterstofbussen op een bestaand buschassis etc..


Op het Q-liner traject tussen Emmeloord en Groningen gaat twee jaar lang een bus op waterstof rijden. Dat meldt Omrop Fryslan. Het gaat om een proef. (..)
Volgens de Friese gedeputeerde Avina Fokkens is het de eerste keer dat een waterstofbus met zo'n hoge snelheid en over een langere afstand zal worden ingezet.
Voor de proef wordt een bestaande bus omgebouwd. Chauffeurs kunnen alleen tanken in Groningen, omdat daar een waterstof-tankstation zit. De huidige OV concessie voor de Q-Liner loopt in december 2022 af.
Bron:
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... -groningen
Is dat nou handig, betrouwbaar, zo'n ombouw naar waterstof?
Ik begrijp dat wel gezien de (korte) looptijd van de proef.. maar.. volgens mij hebben elektrificatie ombouwen van voertuigen in het verleden toch wel laten zien dat dat niet bijzonder betrouwbaar en over een lange actieradius beschikt.
Natuurlijk, ook de fabrikanten baseren (deels) hun waterstofbussen op een bestaand buschassis etc..
Re: Busvervoer in Fryslân
Holthausen uit Hoogezand heeft wel vuilniswagen en straatvegers omgebouwd naar waterstof voor Gemeente Groningen. Heb daar eigenlijk nog nooit negatieve verhalen over gelezen in de media. Het is natuurlijk ook een interessante casus om te kijken of zo’n ombouw überhaupt uit kan.
-
- Berichten: 2294
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Busvervoer in Fryslân
Svenosss schreef:Oeh, tof! Zie dat de wijzigingen al verwerkt zijn in de wiki..
ZOF:
https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Dien ... ember_2019
NWZF:
https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Dien ... ember_2019
Lijntaxi's, dat heeft Arriva eerder geprobeerd... Om daarna weer om te zetten naar buurtbus

Ik heb geen onderschrift
Re: Busvervoer in Fryslân
Waarschijnlijk gaat het dan om ritten waar toch zo vaak voor gebeld wordt dat de taxibus net zo goed altijd kan uitrukken.
“Uiteindelijk ga je je altijd interesseren voor de afrekening van de servicekosten” ~ Houellebecq
Re: Busvervoer in Fryslân
voor 1,2 miljoen een bus uit 2009 ombouwen, dat geld kon echt niet beter besteed worden?
https://www.lc.nl/friesland/Proef-met-w ... 74131.html
https://www.lc.nl/friesland/Proef-met-w ... 74131.html
Re: Busvervoer in Fryslân
Jemig, wat een zinloos geweld.
'Ombouwen naar waterstof' betekent hoogstwaarschijnlijk de bestaande dieselmotor geschikt maken om waterstof in te verbranden, en tanks te monteren om al die meuk mee te kunnen nemen. Ik vermoed dat dat cryotanks zijn om de boel in vloeibare toestand te kunnen opslaan, want dan kan er meer in en je hebt er nogal wat van nodig, want er zit vier keer meer energie in een liter diesel dan in een liter waterstof. Gelukkig is er nog wel wat ruimte en laadvermogen over in een Integro.
Alternatief is een bus met brandstofcel uitrusten zoals Van Hool al aanbiedt, maar als dat hier het geval was hadden ze voor dat geld wel meteen naar Koningshooikt gebeld.
'Ombouwen naar waterstof' betekent hoogstwaarschijnlijk de bestaande dieselmotor geschikt maken om waterstof in te verbranden, en tanks te monteren om al die meuk mee te kunnen nemen. Ik vermoed dat dat cryotanks zijn om de boel in vloeibare toestand te kunnen opslaan, want dan kan er meer in en je hebt er nogal wat van nodig, want er zit vier keer meer energie in een liter diesel dan in een liter waterstof. Gelukkig is er nog wel wat ruimte en laadvermogen over in een Integro.
Alternatief is een bus met brandstofcel uitrusten zoals Van Hool al aanbiedt, maar als dat hier het geval was hadden ze voor dat geld wel meteen naar Koningshooikt gebeld.
“Uiteindelijk ga je je altijd interesseren voor de afrekening van de servicekosten” ~ Houellebecq
Re: Busvervoer in Fryslân
Ja, waterstof inspuiten in de verbrandingsmotor. Dát kan ook nog.. (is destijds in Amsterdam toch geprobeerd met die 2 Mercedessen?)
Zal het op z'n minst écht groen geproduceerde waterstof moeten zijn, anders zie ik geen milieuwinst..
Zal het op z'n minst écht groen geproduceerde waterstof moeten zijn, anders zie ik geen milieuwinst..
Re: Busvervoer in Fryslân
Die serie van 3 Citaro's in Amsterdam waren af fabriek voorzien van een waterstofinstallatie. Deze waren onderdeel van een internationale proef.
6-12-2019: Trein 4.945 km, Bus 289 km, Trèm 0 km, Metro 0 km
Volg hier Mijn Flickr!
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro 1, Mercedes-Benz Citaro C2 en Solaris Urbino III en IV. Favoriete Treinen: DDZ, FLIRT3, NPZ en Talent 3
Volg hier Mijn Flickr!
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro 1, Mercedes-Benz Citaro C2 en Solaris Urbino III en IV. Favoriete Treinen: DDZ, FLIRT3, NPZ en Talent 3
Re: Busvervoer in Fryslân
Onder het kopje bijzondere bussen in Friesland.. Een Belgische De Lijn Citea gespot in Bolsward, achter het Politiebureau, toen ik op de terugweg naar Leeuwarden reed draaide de bus de weg riching Bolsward op.. Best grappig om te zien.. (overigens geen lijndienst bij Arriva natuurlijk
)

Aankomend buschauffeur Arriva!
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 5637
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Busvervoer in Fryslân
Proefritje vanuit de fabriek gok ik.
Medewerker Operations & Payroll Services bij USG People
Mijn websites:
http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 08-12-2019
http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 24-11-2019
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Mijn websites:
http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 08-12-2019
http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 24-11-2019
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Busvervoer in Fryslân
Dit soort ritten zijn er zeer regelmatig.
Re: Busvervoer in Fryslân
Ik hoor wat minder positieve berichten de laatste tijd.
Die kudtvolvo's uit GD (7788 t/m 7792) komen naar Leeuwarden en gaan waarschijnlijk op de Qliners.
De andere bussen zullen waarschijnlijk bij Touring blijven en zullen dan (hopelijk) op de 315 (en wss 324 en 335) blijven rijden.
Die kudtvolvo's uit GD (7788 t/m 7792) komen naar Leeuwarden en gaan waarschijnlijk op de Qliners.
De andere bussen zullen waarschijnlijk bij Touring blijven en zullen dan (hopelijk) op de 315 (en wss 324 en 335) blijven rijden.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Re: Busvervoer in Fryslân
Touring gaat vanaf april de parkeerpendel rond Schiphol van HTM overnemen. Wellicht gaan sommige bussen uit het Noorden die kant uit.
Re: Busvervoer in Fryslân
Dan vermoed ik dat daar het oude spul weer heen gaat. De Integro's 7191 t/m 7195 en de Intouro's (7519, 7530, 7531) zullen vermoedelijk op de 315 blijven rijden.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Re: Busvervoer in Fryslân
bys1 schreef:Die kudtvolvo's uit GD (7788 t/m 7792) komen naar Leeuwarden en gaan waarschijnlijk op de Qliners.
Zo slecht zijn die Volvo's niet hoor. Zijn prima bussen om mee te rijden

Re: Busvervoer in Fryslân
Michael schreef:bys1 schreef:Die kudtvolvo's uit GD (7788 t/m 7792) komen naar Leeuwarden en gaan waarschijnlijk op de Qliners.
Zo slecht zijn die Volvo's niet hoor. Zijn prima bussen om mee te rijden
Je bent de enige. Al rijden de Volvo's in Brabant misschien beter.
Van wat ik heb gehoord heeft Arriva in eerste instantie één Volvo naar GD gehaald als proef en wilden ze graag weten wat de chauffeurs vonden.
Één chauffeur vond ze geweldig.
De rest vond ze verschrikkelijk.
Arriva: Hee laten we vijf volvo's naar GD sturen!
Chauffeurs over Volvo's:
- Sturen is verschrikkelijk. Als je een dag op zo'n Volvo hebt gereden heb je 's avonds spierpijn.
- Rotbussen
- "Ja ik zou eigenlijk de 7791 meekrijgen op de 335, maar ik heb toch maar even aan de verkeersleiding gevraagd of ze niet wat anders voor me hadden" (echt gebeurd, een chauffeur is van bus gewisseld omdat ze geen zin had in die kutvolvo)
- Rotbussen
- Ze liggen niet goed op de weg
- Ze rammelen
- Rotbussen
- Ze beginnen te zwabberen als het waait
- Rotbussen
- De stoelen zitten niet goed
- Er zijn reizigers die gewoon de volgende bus pakken als ik met zo'n ding aan kom rijden
- Rotbussen

Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
-
- Berichten: 537
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
- Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv
Re: Busvervoer in Fryslân
Ik weet niet wat het verschil met de Brabantse Volvo's is, maar als vaste reiziger zitten ze gewoon prima. Mij hoor je er niet over klagen.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Re: Busvervoer in Fryslân
bys1 schreef:Michael schreef:bys1 schreef:Die kudtvolvo's uit GD (7788 t/m 7792) komen naar Leeuwarden en gaan waarschijnlijk op de Qliners.
Zo slecht zijn die Volvo's niet hoor. Zijn prima bussen om mee te rijden
Je bent de enige. Al rijden de Volvo's in Brabant misschien beter.
Van wat ik heb gehoord heeft Arriva in eerste instantie één Volvo naar GD gehaald als proef en wilden ze graag weten wat de chauffeurs vonden.
Één chauffeur vond ze geweldig.
De rest vond ze verschrikkelijk.
Arriva: Hee laten we vijf volvo's naar GD sturen!
Chauffeurs over Volvo's:
- Sturen is verschrikkelijk. Als je een dag op zo'n Volvo hebt gereden heb je 's avonds spierpijn.
- Rotbussen
- "Ja ik zou eigenlijk de 7791 meekrijgen op de 335, maar ik heb toch maar even aan de verkeersleiding gevraagd of ze niet wat anders voor me hadden" (echt gebeurd, een chauffeur is van bus gewisseld omdat ze geen zin had in die kutvolvo)
- Rotbussen
- Ze liggen niet goed op de weg
- Ze rammelen
- Rotbussen
- Ze beginnen te zwabberen als het waait
- Rotbussen
- De stoelen zitten niet goed
- Er zijn reizigers die gewoon de volgende bus pakken als ik met zo'n ding aan kom rijden
- Rotbussen
Ik heb anders nooit spierpijn en rij er toch dagelijks mee.
Zwabberen doen zo'n beetje alle bussen als het waait.
Rammelen doen ook zo'n beetje alle bussen. De een vrijwel niet de ander wat meer.
Re: Busvervoer in Fryslân
JordiBrabant schreef:Ik weet niet wat het verschil met de Brabantse Volvo's is, maar als vaste reiziger zitten ze gewoon prima. Mij hoor je er niet over klagen.
De Volvo's in het noorden zijn dezelfde als de 7787 die vanuit Oosterhout rijd.
Terug naar “OV in Noord-Nederland”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten