OV-forenzen zijn vaker ziek

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39166
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

OV-forenzen zijn vaker ziek

Bericht door Daniel »

OV-forenzen zijn vaker ziek

Reisduur en vervoermiddel zijn van invloed op het ziekteverzuim van werknemers, zo blijkt uit een onderzoek door Fortis-bedrijfsarts Paul Koenders. Zijn hoofdconclusie: hoe kleiner de woon-werkafstand, hoe minder ziekteverzuim.

Dat hangt deels samen met het vervoermiddel: wie wandelend of fietsend naar het werk komt, is gemiddeld minder ziek dan mensen die met de auto en met het openbaar vervoer reizen.

De beste verklaring ligt volgens de onderzoeker in een combinatie van vervoermiddel en reisduur. Het verzuimpercentage ligt het hoogst bij OV-reizigers die meer dan een uur moeten reizen (3,8%) en bij fietsers die langer dan een half uur onderweg zijn (3,7%). Bij autorijders heeft de lengte van de reistijd geen enkele invloed op het verzuim.

Uit het onderzoek dat Koenders uitvoerde onder werknemers van de bank bleek dat mensen die naar hun werk kunnen lopen het minst vaak ziek zijn (2,2%) gevolgd door fietsers (2,6%). Mensen die met de auto (2,9%) en met het openbaar vervoer (3,4%) reizen, verzuimen meer.
Naarmate de reistijd langer is, stijgt zowel het verzuimpercentage als het gemiddeld aantal verzuimmeldingen. Het verzuim van medewerkers die meer dan een uur kwijt zijn om op het werk te komen, ligt na correctie voor leeftijd, geslacht en opleidingsniveau 0,8 procentpunt hoger dan van medewerkers die binnen een half uur op het werk zijn.

Bron: In Feite.nl
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: OV-forenzen zijn vaker ziek

Bericht door Mark »

Vind je het gek. Lekker dicht op elkaar in een trein vol verkouden mensen. Zo ben ik ook al een paar keer verkouden geworden ;)
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OV-forenzen zijn vaker ziek

Bericht door Caspar »

Wat misschien sterker speelt: Je wordt wakker, voelt je niet lekker, maar denkt ach mijn werk is 5 minuten wandelen, dus laat ik het allicht eens proberen, als het echt niet meer gaat, ben ik zo thuis... Ten opzichte van: Ik voel me niet zo lekker, ik moet eerst half uur fietsen, daarna 3 kwartier staan in een overvolle trein, vervolgens op een winderig tochtgat wachten op een bus, laat ik het maar niet proberen, en liever beetje uitzieken?

En die percentages, wat houden die in? Bij mijn huidige werk ligt het verzuim iets boven de 10% geloof ik.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-forenzen zijn vaker ziek

Bericht door Geert »

Mark schreef:Vind je het gek. Lekker dicht op elkaar in een trein vol verkouden mensen. Zo ben ik ook al een paar keer verkouden geworden ;)
Maar dat verklaart niet waarom autorijders vaker ziek zijn dan fietsers en wandelaars ;)
Caspar schreef:En die percentages, wat houden die in? Bij mijn huidige werk ligt het verzuim iets boven de 10% geloof ik.
Ziekteverzuim per categorie lijkt me. 10% is trouwens vrij hoog...
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: OV-forenzen zijn vaker ziek

Bericht door deadlock »

5% tot 7% is het landelijke gemiddelde geloof ik? In het onderwijs is het hoger ;)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39166
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OV-forenzen zijn vaker ziek

Bericht door Daniel »

Geert schreef:
Mark schreef:Vind je het gek. Lekker dicht op elkaar in een trein vol verkouden mensen. Zo ben ik ook al een paar keer verkouden geworden ;)
Maar dat verklaart niet waarom autorijders vaker ziek zijn dan fietsers en wandelaars ;)
Autorijders kunnen ziek worden van een te koud staande airco, die heb je op de fiets en te voet natuurlijk niet :P

Ben zelf natuurlijk weer de uitzondering op de regel als OV-forens die eigenlijk nooit ziek is. Enne Mark, verkouden is wat anders als ziek he :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-forenzen zijn vaker ziek

Bericht door Geert »

Ik ben eigenlijk ook bijna nooit ziek, hooguit wat verkouden (1 a 2 keer per jaar). En daar ben ik best blij mee :D
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OV-forenzen zijn vaker ziek

Bericht door Wubbo »

Reiziger Ddrs schreef:Uit het onderzoek dat Koenders uitvoerde onder werknemers van de bank bleek dat mensen die naar hun werk kunnen lopen het minst vaak ziek zijn (2,2%) gevolgd door fietsers (2,6%). Mensen die met de auto (2,9%) en met het openbaar vervoer (3,4%) reizen, verzuimen meer.
Ik kan lopend naar mn werk (25 minuten), maar ga meestal met het OV. In welke categorie val ik nou? :D
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: OV-forenzen zijn vaker ziek

Bericht door Karl »

Iedereen kan wel lopend naar zijn of haar werk, zo zou ik er met vijf kilometer per uur tien uur over doen en dan weer tien uur terug, daar word ik aardig ziek van. ;)
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39166
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OV-forenzen zijn vaker ziek

Bericht door Daniel »

:mrgreen:

Ja, als we zo gaan beginnen... ik kan ook wel met de fiets naar 't station, maar dan doe ik er langer over dan de bus dus dat gebeurd nooit (snelste fietsroute is nu eenmaal de busroute :wink: )
Owwacht ja, lopen naar een dichterbij gelegen station kan ook. Looptijd is echter net zo lang als loop- plus reistijd met de bus, daarnaast zou ik ziek worden van de hoeveelheid gemiste aansluitingen dan :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OV-forenzen zijn vaker ziek

Bericht door Wubbo »

Verschil is dat ik nog wel eens loop van/naar mn werk, als de trein niet rijdt (dus 's ochtends achterlijk vroeg of 's avonds achterlijk laat ;-))
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OV-forenzen zijn vaker ziek

Bericht door Caspar »

Bij die percentages zullen ze de langdurig zieken wel buiten beschouwing laten denk ik zo. Verzuim rond de 8% is redelijk normaal in Nederland meen ik. 3% red je al bijna niet, omdat in ieder bedrijf wel mensen zijn die eigenlijkmaanden niet meer komen werken, of bv pas na een jaar weer eens. Als je dat bij de mensen met af en toe een griepje optelt, kom je gegarandeerd boven de 5% uit. Zelf werk ik min of meer fulltime en zat ik over 2007 met 6 ziektedagen op 2,5% al.

Wat volgens mijn werkgever ook vaak als ziekte reden wordt opgegeven is geen oppas kunnen regelen voor (zieke) kinderen thuis etc. Misschien dat OV mensen daar minder (financiele) mogelijkheden voor hebben dan automobilisten? Of is dat wel erg ver gezocht.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: OV-forenzen zijn vaker ziek

Bericht door STF »

Om ook maar ff flauw te doen:

Ik ben lopend absoluut het snelste op me werk,
met de auto zou ik er iets langer over doen, met de fiets nog langer en met het OV al helemaal lang.

Voor de mensen die het nog niet weten; ik woon 16 meter van me werk af :D

Dus ik val in de categorie die het minste ziek is? Mooi zo ;)
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: OV-forenzen zijn vaker ziek

Bericht door Justin »

Uhm, maar het lijkt me niet bevordelijk voor je gezondheid als je met een grote groep mensen in de trein zit, als men wat verkouden/grieperig is. Vooral in de spits op een overvol balkon bijvoorbeeld. Graag wil ik dat voorkomen dat ik ziek word. Maar o-wee als ik een mondkapje draag, dan denkt men gelijk dat ik SARS ofzo heb...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten