Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
quakkerillo
Berichten: 111
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 00:15
Locatie: Maastricht (voorheen: Breda/Brussel)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door quakkerillo »

En om daar aan toe te voegen, zolang jij via een officieel kanaal een ticket hebt gekocht, en jij effectief voldoet aan de voorwaarden voor dat ticket, heb je een contractueel recht om te reizen met het door jou aangekochte ticket.
Indien - zeg - de NMBS deze niet meer verkoopt, maar DB, NS, SNCF etc. wel is het vervolgens aan de NMBS om de misgelopen kosten te verhalen op de verkoper.
Het weigeren van een zo'n ticket door een conducteur, en zeker als de NMBS de conducteur daarin steunt, zal ze in problemen brengen met zowel de Belgische als Europese wetgeving omtrent contractrechten en rechten van reizigers.
gpvos
Berichten: 596
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door gpvos »

Ja, ik moet er nog steeds een keer achteraan dat mijn Touren-Ticket van de Vogtlandbahn niet geaccepteerd werd door de conducteur van GW Trains (over de grens met Tsjechië), alleen maar omdat ze geen apparaat had om QR-codes te scannen. Zowel op het kaartje zelf als op de website waardoor het werd voortgebracht stond toch echt dat het heel erg geldig was in die trein, maar zij sprak alleen Tsjechisch, dus ik heb het uiteindelijk met een paar gebaren van hopeloosheid maar opgegeven. En die €1,50 voor het kaartje van de grens naar Sokolov was op zich het probleem niet. Dit was januari 2019 denk ik.

Maar ik verwacht dus inderdaad dat *als* een Belgische conducteur het kaartje controleert en de Railplus opmerkt, dat het dan niet geaccepteerd wordt.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
henrivanderweijden
Berichten: 736
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door henrivanderweijden »

De drg van de EC Hamburg - Kopenhagen is er zeker op een zware storm op zee gemaakt. Trein moet 12.20 uur vertrekken maar om 12.06 stonden we al langs het perron in Rødby F.
Oké, de deune grenspolitie komt door de trein maar die was ook met 5 minuten klaar.
cassie127
Berichten: 6584
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door cassie127 »

Toen ik daarheen ging had ik op de heenreis Controle van de Deutsche Zoll en de Deense politie. Al gaan die Duitsers gewoon mee terwijl de trein verder gaat.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5822
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door isadora »

Maarruh, we hebben toch open grenzen, waarbij grenscontroles al lang niet meer bestaan?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
T-hijs
Berichten: 426
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door T-hijs »

Denemarken is altijd aan grenscontroles blijven doen. Soms wat minder, soms wat meer. Maar controles blijven er.
F.k.a. Bollenstad
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5822
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door isadora »

We hadden toch iets als Schengen?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
en-es
Berichten: 4453
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Daar mogen landen van afwijken als ze menen dat er aanleiding voor is.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5822
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door isadora »

Ja, ik las het net. Deze controles worden sinds 2015 (migrantencrisis) uitgevoerd.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Zugführer »

Van Denemarken naar Zweden (over de brug bij Malmö) is dat toch ook het geval? Heb andersom bij beide grensovergangen niets gemerkt, maar wel gelezen over de situatie Zweden in.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Aking »

Daar had ik inderdaad bijna een vinkje "mensensmokkelaar" achter mijn naam. Vanuit Malmö een dagje naar Kopenhagen geweest, maar de jongedame had haar paspoort nog in Malmö liggen. Uiteraard was er alleen op de terugweg controle zodat we daar op de heenweg niet al aan herinnerd werden :')
diederickx
Berichten: 1637
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door diederickx »

DB wil in mei 2020 een minderheid van de aandelen in Arriva naar de beurs brengen (Engelstalige bron). De pogingen om Arriva direct aan een van de tien gegadigde concullega's te slijten zijn gestaakt.
en-es
Berichten: 4453
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Vandaag kerstmarkten bezocht in Oberhausen Centro en Keulen Neumarkt. Vanaf Arnhem met een Schöne Tag Ticket NRW gereist. De sfeer in de Abellio trein was behoorlijk uitgelaten en de conducteur vroeg enkelen of ze naar een kerstmarkt gingen. Op tussenstations zag ik nieuwe groene Abellio kaart-automaten. In Sterkrade overgestapt op tram 112 naar Neue Mitte. In het Centro hoor je af en toe mensen Nederlands praten. Vanaf Sterkrade nam ik later een RRX naar Köln Deutz. Die liep 5 minuten vertraging op na een stilstand vlak voor Duisburg Hbf. In Köln Mülheim zag ik een bijzonder treinfapduo: een jongen in korte broek en sandalen zonder kousen met een camera plus een oude dame met een fototoestel om haar nek. Terug nam ik een RRX van Köln Hbf naar Wesel. Na Düsseldorf Flughafen ontstond een discussie tussen de conducteur en een dame. Uiteindelijk werd de dame gevraagd de trein in Duisburg Hbf te verlaten, iets wat ze met tegenzin deed. In Wesel zag ik veel gezinnen met jonge kinderen. Op spoor 5 werd duidelijk waarom: een historische trein met 2-assige rijtuigen plus twee rangeerlocs van de bundesbahn. De rust in de Abellio trein naar Arnhem werd na Zevenaar verstoord door een groepje schreeuwerige jongelui die ook nog eens alcoholistische versnaperingen bij zich hadden.
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

en-es schreef:alcoholistische versnaperingen
Is dat wanneer je te veel bier gebruikt tijdens het maken van stoofvlees?
T-hijs
Berichten: 426
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door T-hijs »

:lol: _O- :pos:
Laatst gewijzigd door Ardan op zo 08 dec 2019, 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet quoten.
F.k.a. Bollenstad
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

In Limburg zijn alle deuren van het stationsgebouw kapot. Daarom heeft men nu maar twee deuren uit de scharnieren gehaald, zodat je in ieder geval het station uit kan :')

Oja, en er staat hier een medewerker van DB Regio heel verwondert naar zijn RB22 naar Frankfurt te kijken. De locomotief van de trein zijn ze namelijk in Frankfurt vergeten mee terug te sturen...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Huh? Leg uit, hoe is dat ding dan in Limburg gekomen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

De trein kwam in Frankfurt binnen met een locomotief voor en achter, met dus eentje voor de stuurstand die aan de kant van Limburg zit. Vervolgens is in Frankfurt de locomotief die nu achterop zat afgekoppeld en de trein naar Limburg teruggereden. Daar wilde de nieuwe machinist dus de trein overnemen, om te ontdekken dat er aan de kant van Frankfurt dus geen stuurstand en geen locomotief aan de Dosto-stam zat :')

Edit: vijf minuten na vertrektijd zijn ze in Limburg nog steeds aan het bedenken hoe de trein terug naar Frankfurt gaat rijden.
Laatst gewijzigd door Suus op ma 09 dec 2019, 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Handig. :') In ieder geval is er nog een loc om om te lopen, dat scheelt weer.
diederickx
Berichten: 1637
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door diederickx »

Limburg an der Lahn, neem ik aan?
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door PHS »

Zo, mijn treintocht naar het Ruhrgebied heb ik net voortijdig afgebroken. Ik heb weer genoeg typische Duitse treinervaringen opgedaan voor de komende maanden. In Enschede begonnen de problemen toen de DB-kaartautomaat op het perron na betaling geen treinkaartje wenste uit te spugen, daar ging dus mijn € 31,-. Vervolgens dit gemeld aan de machinist, die het verder prima vond dat ik mee zou reizen naar het Reisezentrum in Dülmen en dat ook tegen de conducteur zou zeggen die in Gronau zou opstappen. Dat laatste is uiteraard niet gebeurd, zodat deze conducteur mij met de nodige onvriendelijkheid op de bon wou slingeren als zwartrijder, om vervolgens toch maar even na te vragen bij de machinist. Afijn, zonder boete in Dülmen uitgestapt en daar bij het Reisezentrum een formulier Zahlungsunregelmäßigkeit an DB-automaten ingevuld. Dat was natuurlijk weer typisch DB: er zijn twee medewerkers, twee balies, maar slechts één balie is open en medewerker 2 zit erbij koffie te drinken. Waarom zou je de tweede balie openen; er stonden toch maar acht mensen te wachten... Medewerker 1, een behoorlijke kenau, heeft mijn formulier verder afgehandeld, maar ik ben benieuwd of ik ooit nog iets ga terugzien van die € 31,-. Vervolgens een treinkaartje terug naar Enschede gekocht en de eerstvolgende trein terug genomen, eens kijken wat ik nog van deze dag kan maken :Y:
en-es
Berichten: 4453
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Dit is echt het toppunt. Ik weet dat er allerlei problemen zijn met die automaat in Enschede maar als je denkt dat het niet gekker kan!
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door regenmaker »

De RE13 moet even achteruit rangeren in Kleinenbroich om op het andere spoor te komen, want er staat een kapotte S8 voor ons. Gaat weer lekker vandaag.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

De RB94 Marburg - Erndtebrück sloeg station Erndtebrück-Leimstruth over terwijl er wel was gedrukt. De conductrice gaf aan dat de stop werd overgeslagen omdat er niemand op het perron stond en de overstappen in Erndtebrück gehaald moesten worden. Met die overstap was ik heel blij, maar nu heb ik het station dus niet op de foto :')

Op de RB93 Bad Berleburg - Betzdorf rijdt een LINT met een defecte deur aan de rechterkant. Aangezien op de enkelsporige lijn tussen Bad Berleburg en Kreuztal bijna alle stations rechts zitten, niet echt handig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

En die uitstapper moet maar op de terugweg uitstappen, of wat? Of had je zelf gedrukt? :wink:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten