Liège-Guillemins is klaar: een paar indrukken

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Liège-Guillemins is klaar: een paar indrukken

Bericht door Fles »

Gisteren kwam ik op mijn rondje o.a. ook langs het nieuwe station van Liège Guillemins, het prestigeproject van architect Santiago Calatrava, wat eindelijk min of meer klaar is. In elk geval is het in gebruik genomen. Voor de mensen met claustrofobie is de onderdoorgang bepaald geen aanrader:

Afbeelding

Vreemd toch, als je ziet hoe megalomaan het station verder is opgezet. Dit is de voorkant van het gebouw.

Afbeelding

De glazen vensters boven de ingangsdeuren worden gebruikt om actuele vertrekinformatie te tonen. Overigens kan daar nog wel wat verbeterd worden: De klokken lopen niet gelijk. Eenmaal binnen blijkt dat dit geheel niet wordt aangestuurd door ultra-hippe en ultra-dunne displays, maar door een zootje beamers aan het plafond :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aan de achterkant van het gebouw bevindt zich een parkeergarage, bereikbaar met een serie roltrappen, die uiteindelijk bij de achteringang uitkomt. Deze roltrappen dus.

Afbeelding

Het overstekende deel van de overkapping wat uitsteekt boven de achteringang:

Afbeelding

Iets verder naar "binnen" is een soort panoramadek voorzien, waar je een goed beeld krijgt van de enorme omvang van het gebouw. Je zou bijna vergeten dat er helemaal in de diepte ook nog treinen stoppen :D

Afbeelding

Best een mooi gebouw geworden, hoewel niet erg functioneel, en zeker niet berekend op het verstouwen van grote reizigersstromen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Liège-Guillemins is klaar: een paar indrukken

Bericht door Suus »

Die treinen doen afbreuk aan het verder schitterende station, als ik eerlijk ben.

Er is trouwens ook geen hond die het station gebruikt, dat is op een station als Amsterdam Centraal op zondag toch wel íets anders.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Liège-Guillemins is klaar: een paar indrukken

Bericht door Fles »

Bee schreef:Er is trouwens ook geen hond die het station gebruikt,
Dat valt ook wel weer mee hoor :lol: Cijfers heb ik zo ff niet bij de hand, maar het is toch het grootste station van Wallonië lijkt me. Groter / drukker dan Namen en Charleroi-Sud.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Liège-Guillemins is klaar: een paar indrukken

Bericht door Caspar »

En dat de treinen afbreuk doen valt ook wel mee vind ik, er stoppen immers aardig wat HSL treinen, ICE en Thalys (zie ik op de foto staan), de binnenlandse IC's naar Brussel met 200km/u. Die stoppertjes zien er idd wat aftands uit in zo'n modern station. Maarja, in Nederland is het omgekeerd, als je uit de ICE stapt is station Arnhem nu ook niet bepaald een warm onthaal, en Utrecht ook niet met al die lekkages en veelal kapotte roltrappen.

Ik vind het er tof uitzien in ieder geval. Nu de omliggende wijk nog een impuls geven.
|Pim|
Berichten: 430
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 16:53
Locatie: Breda

Re: Liège-Guillemins is klaar: een paar indrukken

Bericht door |Pim| »

Ik vind het een zeer mooi en modern station.

Misschien binnekort een bezoekje wagen.
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: Liège-Guillemins is klaar: een paar indrukken

Bericht door --Stefan-- »

Echt mooie foto's en mooi station natuurlijk :mrgreen:
Al vind ik het station niet echt heel mooi bij de omgevng passen, maar dat even terzijde.

Is wel een bezoekje waard ;)
3 0 7 9
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Liège-Guillemins is klaar: een paar indrukken

Bericht door Chauf21 »

Calatrava is duidelijk zichtbaar ja ;)
Mooie foto's en indrukken van het station, bedankt voor het posten!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Liège-Guillemins is klaar: een paar indrukken

Bericht door Ardan »

Zozo, is het eindelijk af? Beter :D
Ik ben er ruim een jaar geleden geweest, wauw, wat een immens bouwwerk. Toen ik de trein uitkwam heb ik me eerst een kwartier staan vergapen aan alles :o
Maar ik vind het echt voor geen meter bij de omgeving passen. Aan de hoofdingang een oud stadsdeel (en terwijl ik langs het station liep stond ik ineens oog in oog met een prostituee), en aan de andere kant een beboste heuvel met een kathedraal/basiliek erop. Vanaf de zijflank van die heuvel, bij de bushalte Ancient Depot, heb ik nog een foto naar beneden gemaakt, je ziet rechtsonderaan groen, linksmidden de oude stad, op de achtergrond de heuvels in de verte, en middenin een groot wit geval (de stationskap). ergens gigantisch storend, maar juist dat contrast heeft ergens toch ook weer wat.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Liège-Guillemins is klaar: een paar indrukken

Bericht door Vinny »

Tijd om weer naar Wallonië af te reizen zie ik. Afgelopen zomer was het station nog niet klaar. De tip van de dag: Neem een cappuchino Vienoise in één van de oude cafétjes schuin tegenover het station. Goedkoop en lekker 8-)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten