CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Bericht door Geert »

De vertrekstaat van Driebergen-Zeist richting Amsterdam klopt ook niet echt... Db als sneltreinstation, Duivendrecht als IC-station, Alkmaar-Noord en Heerhugowaard als sneltreinstation. En de sprinter naar Breukelen/Amsterdam:

Code: Selecteer alles

7 03 ma di wo do vr  2 Bunnik-Utrecht Centraal-Breukelen-Duivendrecht-Amsterdam Centraal Sprinter
  03 ma di wo do vr  2 Bunnik-Utrecht Centraal-Driebergen-Zeist-Breukelen Sprinter
  03 za              2 Bunnik-Utrecht Centraal-Driebergen-Zeist-Breukelen Sprinter
Uhh.. Ja hoor ;)

En de dienstregeling van de s14100 is ook niet helemaal goed gegaan: de treinen stoppen in de avondspits in allebei de richtingen niet meer op tussengelegen stations tussen Rotterdam en Vlaardingen. Zo te zien heeft men het ochtendpatroon gebruikt voor de avondtreinen richting Vlaardingen... :? Hopelijk wordt het morgen nog snel opgemerkt en aangepast, want dit is vast niet de bedoeling.
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Bericht door Marc »

Enkele opvallende zaken op de vertrekstaten in Maastricht:

- Heiloo wordt aangegeven als sneltreinstation. Hierdoor staat er bij iedere IC "stopt ook in Heiloo". Bij de IC's die doorrijden naar Schagen staat niet aangegeven dat ze ook in Alkmaar Noord en Heerhugowaard stoppen.
- Meerssen wordt aangegeven als stoptreinstation. Bij iedere sneltrein op de vertrekstaat staat "stopt ook in Meerssen". En dat terwijl Valkenburg wel gewoon een sneltreinstation is...
- De internationale treinen worden als volgt aangegeven: "Brussel Zuid/Midi Intercity, via Liège-Guillemins, Brussel-Noord, Brussel-Centraal" en "Liège-Guillemins stoptrein, via Visé".
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Bericht door Jurjen »

Weergeven van Hlo als Sneltreinstation is correct. De IC s3000 rijdt er immers voorbij, maar de S s3400 stopt er wel. De IC s800 stopt er dus 'buitengewoon'. En Alkmaar Noord en Heerhugowaard zijn in principe gewoon IC-stations, staan die überhaupt op de routebalk? Zoja, als IC, S of 'gewoon' station?
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Bericht door Marc »

In Maastricht ontbraken Alkmaar Noord en Heerhugowaard op de routebalk (deze stonden eerst wel erbij). Heiloo werd op de vorige vertrekstaat gewoon als IC aangegeven.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Bericht door Daniel »

Op de vertrekstaat van Dordrecht ri. Vlissingen zijn Kruiningen-Yerseke en Vlissingen Souburg niet meer als IC-stations aangegeven, maar staat bij elke IC vermeld dat ze daar ook stoppen.

Op de vertrekstaat ri. Rotterdam vinden we vervolgens de eerste stoptrein naar Den Haag Centraal die de twijfelachtige eer heeft op de zes weekdagen dat 'ie rijdt van vijf verschillende vertreksporen te hebben :roll: De extra stops van de s2200 t.o.v. de IC's hebben daarop nu ook een sneltreinsymbooltje gekregen, met uitzondering van Delft en Amsterdam Sloterdijk, waardoor bij elke s2100 de vermelding staat dat 'ie daar niet stopt.
Bij de s1900 wordt dan weer onderscheid gemaakt tussen 1 en 1b/c als vertrekspoor, wat in principe gewoon exact dezelfde plek is aangezien er zo nog nooit een trein voor het kruiswissel gestopt is: ze staan dus altijd op 1a/b of 1a/b/c.

In Rotterdam ook nog, net als in de reisplanner, een vermelding van 14b/c als vertrekspoor van sommige treinen. Maar waar 14c nu ligt... er wordt in ieder geval ook nog onderscheid gemaakt tussen 14 en 14a/b: dat laatste is naar mijn idee toch heel spoor 14 als er in fysieke bebording alleen een a en b-fase is :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Bericht door Etienne »

Vanochtend werd een stoptrein richting Utrecht aangegeven als 'D-trein met toeslag' :) . Een extra sneltrein naar Asd werd ook vanochtend vermeld met 2x Heemstede-Aerdenhout.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Bericht door Justin »

De overzichtstijden (zie hier) kunnen er ook wat van: Het advies naar Rtd vanaf Asd is om .10, .11, .40 en .41 :p. Heel de s2100 wordt weggelaten (kan je net zo goed net zoals bij Ledn "nx per uur" neer zetten!). Bij Asa kan je vanaf Rtd zonder overstap wel 6x per uur... Pardon? :lol:
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Bericht door Suus »

Dit kaartje: http://www.ns.nl/cs/Satellite?blobcol=u ... inary=true

Is dat ook op een station verkrijgbaar? Vind ik wel handig, aangezien ze mijn volledige dienstregeling Boskoop - Bijlmer op de kop hebben gegooid :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Bericht door Daniel »

Ik zit net eens m'n treintijden voor morgen (en de rest van de week) te bekijken en kom daarbij nog een stel eigenaardigheden tegen.
Zo vertrekt de t21723 volgens de vertrekstaat van spoor 12 in Rotterdam op maandag, dinsdag en woensdag en van 14b op donderdag en vrijdag, maar volgens de reisplanner vertrekt 'ie heel de week van 14(b).

Precies andersom is het bij de t1965 die volgens de vertrekstaat heel de week van spoor 6 vertrekt, maar volgens de reisplanner op dinsdag van spoor 4 :roll:

Achja, we zien het morgen wel...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Bericht door Geert »

Bee schreef:Dit kaartje: http://www.ns.nl/cs/Satellite?blobcol=u ... inary=true

Is dat ook op een station verkrijgbaar? Vind ik wel handig, aangezien ze mijn volledige dienstregeling Boskoop - Bijlmer op de kop hebben gegooid :wink:
Vaak delen ze die kaartjes uit of liggen ze bij de kaartverkoop ;). Ik zou het in Gouda eens navragen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Bericht door Ardan »

De tabelletjes die ProRail altijd maakt van de werkzaamheden in een week, zijn inmiddels vervangen door mooie kaarten! Een lijnennetkaart van Nederland, met de HSL als dikke roze lijn erop, waarin de werktrajecten zijn ingetekend. Handig, zo zie je in één slag op het oog of jouw reistraject hinder ondervindt (y)
Heb er een foto van gemaakt, zal ik nog wel plaatsen.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Bericht door Daniel »

En de t21723 vertrekt dus gewoon van spoor 12 te Rtd zoals de vertrekstaat aangeeft. Reisplanner had 't 30 min. geleden nog over spoor 14b, maar vindt het nu een spoorwijziging...

De t2114 stond in Ddr alleen op 2a aangekondigd, maar daar passen natuurlijk nooit 10 bakken IRM. Werd dus gewoon heel spoor 2.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Bericht door Justin »

Overigens: ik dacht dat Tilburg West vanaf vandaag Tilburg Universiteit ofzo zou heten?
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Bericht door Wubbo »

Nee dus, dat heet nog steeds Tilburg West. Ik heb geen idee wanneer dat Tilburg Universiteit wordt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Bericht door Suus »

Geen enkele SGM heeft een softwareupdate gehad, en dus rijden vandaag alle treinen zonder automatische omroep en met Bestemming: XXXX op de display.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Bericht door Marc »

De T'tjes rijden net een dag in het zuiden, maar vanmorgen was er al een stel die terug wou naar het noorden:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Bericht door Ardan »

Bee schreef:Geen enkele SGM heeft een softwareupdate gehad, en dus rijden vandaag alle treinen zonder automatische omroep en met Bestemming: XXXX op de display.
Dat zorgde voor enige verwarring op Amsterdam Centraal. Ik wilde de sprinter naar Almere van 17 18 nemen om een kijkje op Science Park te nemen. Die stond keurig gereed op spoor 13, alleen stond er 'bestemming: Hoofddorp' op. Omdat ook de sprinter (stiekem een DDAR) naar Amersfoort vertraging had (en even later binnenkwam op spoor 15) wist niemand meer of het de trein naar Almere, Amersfoort of Hoofddorp was :lol: werd even omgeroepen. Ook dat de trein naar Amersfoort, die dus op spoor 15 stond, eerder zou vertrekken. Niet dat iemand zich daar wat van aantrok, we reden zitvol met +5 weg en na Muiderpoort stonden ook de gangpaden vol (het was een 5-delige sprinter (nouja, 3+2 dus)). Het was op Science Park nog een aardige toer om eruit te komen. Ik was echter niet de enige die daar uitstapte. En het station is best mooi. Zeker die ronding in de wachtruimte vind ik erg mooi vormgegeven. De omgeving is nog niet klaar, maar verder ziet het er prima uit :pos:
@Fles: ik weet niet of je ze al hebt gezien, maar er zitten ook grote letters op de ramen van de wachtruimte. Science Park op het spoor naar Weesp (goed vanaf de straat te zien) en Amsterdam op de wachtruimte op het andere spoor.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Bericht door Suus »

Ik was dus eerder naar Science Park gegaan, en daarna via een rondje oost op Muiderpoort terecht gekomen, waar ik dus 25 minuten stond te vernikkelen van de kou omdat de 5800 vijf minuten voordat hij in Muiderpoort naar Diemen zou vertrekken pas vertrok naar Amsterdam Centraal :roll: Dat was dus de 5800 die jij in je verhaaltje noemt. Die trein naar Almere zit altijd vol met 2x SGM-III, zou van mij wel 3x SGM-III mogen zijn, vol komt het wel...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Bericht door Daniel »

Bee schreef:Geen enkele SGM heeft een softwareupdate gehad, en dus rijden vandaag alle treinen zonder automatische omroep en met Bestemming: XXXX op de display.
Ik zag anders in Gouda een stel SGMm'etjes dat keurig...

Code: Selecteer alles

Alphen a/d Rijn
   Leiden Centraal
...op de displays had staan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Bericht door Suus »

Bee schreef:De CTA's van spoor 10b op Amsterdam Centraal hadden vandaag hun dag niet. De sprinter van 16:36 naar Amersfoort Vathorst werd niet getoond, maar al de volgende sprinter van 16:51 (of zoiets) naar Almere Oostvaarders. De conducteur/machinst gebruikte de buitenomroep van de SGM's als informatievoorziening, later werden de CTA's alsnog aangepast.

Maar waarom ze hun dag niet hadden: Eerder op de dag stond dit op een CTA:
VERTREK 13 51 Sprinter

Links:
Amsterdam Muiderpoort, Diemen
Weesp
Almere Muziekwijk, -Centrum
Almere Parkwijk
Almere Buiten

Rechts:
achter: Hilversum, Amersfoort
Nijkerk, Harderwijk, Zwolle, Meppel
Almere Oostvaarders
Foto van opgesnord:
Afbeelding

Maar wat gebeurt er vandaag op spoor 14:
Afbeelding

Computerfout?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Bericht door Jurjen »

Lijkt me een verkeerde instelling. Daar moet natuurlijk het flapje 'voor de richting Hilversum overstappen in Weesp' getoond worden.
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Bericht door --Stefan-- »

Dan is de tijd volgens mij ook flink verkeerd ingesteld :P
3 0 7 9
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Bericht door Suus »

Eh, hoezo? De s4600 kwam met 20 minuten vertraging aan, en dan vertrekt hij er dus weer met ruim 15 :wink:

Hmm, gezien het feit dat ik om kwart over 11 de deur uit ging klopt er inderdaad nog wel meer niet aan dat ding :|
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Bericht door Ardan »

Hij bedoelt de kloktijd :wink:
10 18 +15 = ongeveer 10 35, terwijl de klok het een uur later heeft..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Bericht door Vinny »

Vandaag stonden de hogesnelheidstreinen (geen enkele) op het actuele vertrektijden bord van Parijs Noord (Wel de Interregionale treinen naar Amiens, Beauvais en Lille). Ook de CTA-bakken en de kleine televisieschermen weigerden de Thalys-treinen aan te geven...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten